Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurbevestiging Garmin Etrex - Forum Wereldfietser

Stuurbevestiging Garmin Etrex

Hallo,

Ik heb intussen een 2-tal jaar een Garmin Etrex Touch 35, die ik zowel op trekking als op koersfiets gebruik. Op zich heel tevreden van, enkel die standaard stuurbevestiging is een regelrechte ramp. Met 7 bar in de banden op een kasseistrook heb je gegarandeerd een weggekatapulteerde Garmin... Op de trekking valt het beter mee, maar ook daar staat hij wel te rammelen op 't stuur. Momenteel doe ik altijd een spanbandje door het metalen lusje aan de achterkant van de GPS en rond de stuurpen. Dan kan ik hem niet meer kwijtgeraken, maar het gerammel is daarmee niet opgelost. En bovendien nogal omslachtig als je dan ergens een terrasje wil doen onderweg want om de GPS mee te nemen moet je dat spanbandje losknippen...

Soit, ik ben dus op zoek naar een oplossing zodat de GPS stevig vasthangt, en liefst ook iets eleganter dan nu (zeker voor de koersfiets). Want nu staat er een gigantische 'bult' bovenop mijn stuurpen. Deze bevestigingen (voor Edge) zien er bvb. veel eleganter uit: https://cdn.bike24.net/i/mb/fc/e9/0b/17 ... 320304.jpg

Wat ik al gevonden heb is deze: https://www.mountingexpert.be/nl/product/ram-hol-ga48u/ Stevige bevestiging ziet er wel ok uit, maar deze is wel nog veel dikker dan de standaard Garmin-mount. Met de standaard stuurbevestigingen die ze bij Ram-mount aanraden staat er straks een bult van 10cm hoog op mijn stuurpen... Misschien kan deze wel als je hem op de Edge-manier voor het stuur hangt ipv er bovenop, maar zo'n stuurbevestigingen zie ik bij Ram-mount niet staan...

Kent iemand hier toevallig een betere oplossing?
Of zijn er ervaringen met die Ram-mount icm Etrex Touch? Staat die dan effectief beter vast?
Een herkenbaar probleem, zeker het rammelen. Bij mij was het voldoende om een stukje tape op de standaard stuurbevestiging te plakken. Sindsdien zit mijn Etrex 30 er stevig in, ook de enkele keer dat ik op een kasseienstrook fiets. Voor mij dus een efficiënte en goedkope oplossing. Misschien dat dit voor jou ook afdoende is?
Ik gebruik die RAM oplossing in combinatie met https://www.mountingexpert.be/nl/product/rap-274-1u/
al een aantal jaren naar tevredenheid op mijn ligfiets, ik werd namelijk ook gek van het rammelen en zo nu en dan losschieten ervan. Een nieuwe houder is na een maand al weer aan vervanging tie, en Garmin doet de Etrex er maar een beetje bij want anders was er allang een betere mount (zoals die bij de edge wordt toegepast bijvoorbeeld)
Als je een 3d-printer hebt dan is dit ( https://www.yeggi.com/q/garmin+etrex+mount/ ) misschien nog een andere mogelijkheid, je moet wel over de juiste grondstof beschikken want degene die ik had was al snel kapot omdat het niet voldoende flexibel was.
In plaats van een spanbandje kan je ook een touwtje of stukje (tent)elastiek gebruiken en die om de stuurpen 'lussen'. Dat is praktischer.

Verder inderdaad gewoon een stukje biba of vergelijkbaar tussen GPS en houder doen, en na verloop van tijd een nieuwe houder kopen. Ik doe denk ik ongeveer drie jaar met een houder en ik gebruik er drie (een voor vakantiefiets, een voor mtb en een voor de racefiets). Je kan ze vrij goedkoop vinden op bijvoorbeeld Amazon.
Even voor de duidelijkheid bedoel je deze standaard Garmin mount? Stukje antislip rubber kopen bij een eurowinkel, driedubbel vouwen en onder de houder doen bij het monteren. Tiewraps stevig aantrekken met een tang. Dan komt ie echt nooit meer los en rammelt er niks meer, en ik reed ook met 6.5 bar in mijn wielen.
Anders schreef:
za 26 sep, 2020 21:38
...
Stukje antislip rubber kopen bij een eurowinkel, ...
Stukje oude biba is goeiekopuh.
Ik heb dezelfde klem bij mijn 30x en op de racer rammelt hij meer. De rammel zit tussen de houder en de Garmin zelf. Aan de mijne zit een vrij lange polslus welke ik 2 x om mijn stuurpen wikkel. Hij heeft ook zo een gespje, dus tijdend fietsvakanties haal ik hem er af door het gespje los te koppelen. Het touwtje laat ik gewoon hangen. Maar ik laat hem er ook heel vaak op, want onlangs die rammel zit hij nog aardig stevig in die houder en is er voor mensen lastig af te halen.

De Garmin is bij mij 1 x van de fiets houder gekomen op een steil alpenweggetje. Hij rolde over straat en een paar meter naar beneden in een kleine steile weide. Het was best klooien om bij de Garmin te komen op de raceschoentjes. Sindsdien doe ik hem vast en heel soms hangt hij dan opeens te bungelen. Ik vind die rammel niet zo storend, zelfs niet op mijn relatief nieuwe rammelvrije racer.
Bij mij is de eTrex nog nooit losgekomen maar ik heb al wel gemerkt dat onze kinderen grote moeite hebben om de eTrex juist te bevestigen. Als je de GPS erop schuift lijkt het of hij vast zit, maar je moet echt wel die klik hebben waardoor de eTrex ook daadwerkelijk geborgd zit. Spijtig genoeg kan je niet zien of de Garmin correct vast zit, alleen voelen.
Ik heb een stukje oude fietsband tussen mijn stuur en houder, daarmee moet je erg je best doen wil je hem verschuiven.

verder heb ik er een keycord aangemaakt, waarmee ik heb aan mijn stuur vastmaakt (lus door lus, zodat als ie valt (nog nooit gebeurt) hij blijft bungelen).
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad tussen de houder en het toestel zelf dat het loskomt. Ik ga sowieso de truc met de tape uitproberen, hopelijk is dat genoeg...
willem.m schreef:
za 26 sep, 2020 13:13
In plaats van een spanbandje kan je ook een touwtje of stukje (tent)elastiek gebruiken en die om de stuurpen 'lussen'. Dat is praktischer.
Ik gebruik een polslus van een compact camera. Twee keer om de stuurhouder lussen (dus niet om het stuur) en dan heb ik nog net genoeg ruimte om de GPS op de houder te klikken. Mocht hij loskomen dan blijft hij zeker hangen aan de lus.
stijnv schreef:
ma 28 sep, 2020 23:55
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad tussen de houder en het toestel zelf dat het loskomt. Ik ga sowieso de truc met de tape uitproberen, hopelijk is dat genoeg...
Ik vind het wel opmerkelijk dat de houders zo veel zouden verschillen. De mijne rammelt niet en komt niet los; tot nog toe zo'n 275 ritten, en dat komt niet omdat ik subtiel fiets.

Het je de Etrex wel echt doorgeduwd tot voorbij de klik zoals bdr al zegt?
Op dit filmpje zie en hoor je de klik op 8.47 min. Het is geen subtiele klik en je moet er echt voor duwen terwijl je de ontgrendelknop zonodig terugduwt. Het uit de houder halen vereist zelfs flink wat kracht bij mijn Etrex 30x. (Desondanks heb ik op aanraden van dit forum een extra beveiligingslusje.)
Mede omdat met de houder van de stuurtas er weinig plaats overblijft, heb ik voor deze oplossing gekozen. Ik ben er erg tevreden mee. Rammelvrij en stevig.

Bijlagen

Die zie je tenminste niet over het hoofd ;)
Ik herken dit probleem niet echt met mijn stuurhouder voor mijn etrex 30x. Ik gebruik hem op zowel mijn racefiets als op mijn vakantiefiets, en nog nooit gehad dat hij eraf schiet. Ik vraag me bijna af of degenen die hier last van hebben hem wel goed vastklikken? Bij beide fietsen ervaar ik namelijk dat ik (mits hij goed vastgeklikt zit) best moeite moet doen om hem er weer uit te krijgen.

Wel ervaar ik trouwens dat de houder niet echt vast op het stuur is te monteren, waardoor hij gaat draaien/kantelen. maar goed, dan valt hij er nog niet vanaf.

Pas trouwens op met lusjes aan het haakje op de achterkant: ALS hij valt en hij valt net verkeerd, dan loop je het risico dat de batterijklep opengedraaid wordt. Dit heeft weer als gevolg dat het grootste deel van het apparaat op de grond ligt en jij alleen nog met de batterijklep rondloopt. Helaas twee keer meegemaakt terwijl ik hem op deze manier aan mijn rugzak had bevestigd (overigens zonder de houder).
Polariteit schreef:
wo 30 sep, 2020 11:10
Pas trouwens op met lusjes aan het haakje op de achterkant: ALS hij valt en hij valt net verkeerd, dan loop je het risico dat de batterijklep opengedraaid wordt. Dit heeft weer als gevolg dat het grootste deel van het apparaat op de grond ligt en jij alleen nog met de batterijklep rondloopt. Helaas twee keer meegemaakt terwijl ik hem op deze manier aan mijn rugzak had bevestigd (overigens zonder de houder).
Er zit toch aan de onderkant een prima plek voor een lusje?

Wat betreft het vastklikken: ik merk telkens weer dat het toestel makkelijker vastklikt dan loskomt op de houder. Je moet flink kracht zetten én het lipje naar beneden buigen om hem los te krijgen.
Fedor schreef:
wo 30 sep, 2020 11:39
Polariteit schreef:
wo 30 sep, 2020 11:10
Pas trouwens op met lusjes aan het haakje op de achterkant: ALS hij valt en hij valt net verkeerd, dan loop je het risico dat de batterijklep opengedraaid wordt. Dit heeft weer als gevolg dat het grootste deel van het apparaat op de grond ligt en jij alleen nog met de batterijklep rondloopt. Helaas twee keer meegemaakt terwijl ik hem op deze manier aan mijn rugzak had bevestigd (overigens zonder de houder).
Er zit toch aan de onderkant een prima plek voor een lusje?
...
Precies. Dat haakje aan de achterkant is niet bedoeld voor het bevestigen van een koord. Daarvoor is het oogje aan de onderzijde.
Holy s*** jullie hebben gelijk, die twee gaatjes nooit aangezien daarvoor :oops:
Polariteit schreef:
wo 30 sep, 2020 14:03
Holy s*** jullie hebben gelijk, die twee gaatjes nooit aangezien daarvoor :oops:
Weer heeft iemand wat geleerd via dit forum :D