Additionally, paste this code immediately after the opening tag: algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud

152 berichten
luchtfietser schreef:
za 20 feb, 2021 08:12

zie foto van wat ik nu heb:

Afbeelding
Ik zou gewoon de strijkkralen gebruiken die ook op de foto staan :D
Hoe zou je een lager met losse kogeltjes willen monteren.
Gewoon: vet erin, kogeltjes erin en dan de as/stuurbuis er voorzichtig doorheen steken, meestal gaat het goed :D .
Mr. Z schreef:
vr 19 feb, 2021 19:45
loctite wordt eigenlijk niet gebruikt op een fiets, soms zit het al op een boutje maar dat is bij a-head pennen en crankbouten, verder niet, raad het ook sterk af, vooral als je iets in het frame draait is er maar weinig draad in het frame, met loctite is de kans dat je dat draad kapot maakt bij het los draaien erg groot.
Goed punt, daarmee oppassen met bouten die het frame in gaan. Ik gebruik het alleen op plekken waar lostrillen vaak gebeurt en tot ellende leidt. Bouten voor ophanging van bagagedragers, en montage van stuurstangen/stuurkogels bij ligfietsen met name.
Zorg ervoor dat je een lichte neemt (paars of blauw), daar zit ook nogal wat variatie in, gebruik het niet overvloedig en gebruik zeker niet die cylindrische lijm van Loctite die je alleen met verhitting los krijgt.
Of je loopt je boutjes regelmatig even na als je voor je tentje voor je uit zit te staren.
Of je koopt zelfborgende moertjes.
Of je wacht tot het allemaal wat gecorrodeerd is.
[img][/img]Is een van deze stuurpennenbeter dan de andere?

De koga zat op mijn oude fiets, de uno op de andere, die lijkt nieuwer.

Welke zal ik gebruiken?[img][/img][img][/img]https://ibb.co/2v1PGJL
luchtfietser schreef:Afbeelding
luchtfietser schreef:AfbeeldingAfbeeldinghttps://ibb.co/2v1PGJL
html blijft verbazen. In de quotes ziet het er minder mallotig uit dan in het originele bericht. Maar duidelijker wordt het niet.
ja op mijn telefoon lukt het niet, ik weet niet waarom maar het werd gewoon niet geplaatst.
Je kunt alleen afbeeldingen plaatsen, geen webpagina's. De url van afbeeldingen eindigt bijna altijd op .jpg.
Klik op citeren om te zien wat ik gedaan heb.

Welke van de twee het beste is weet ik niet. Proberen maar. Veel verstelbare pennen krijgen speling op het scharnier.

Afbeelding
Die Koga stuurpen heb ik ook op mijn fiets uit 2012, en die geeft tot nu toe geen problemen.
Kan iemand misschien die spelfout uit de titel halen van dit topic? @luchtfietser kan jij dat nog? Hij komt nu steeds naar voren in mijn notificaties en is daardoor eigenlijk net steeds te irritant :)
ik zal de moderator vragen, mij lukt het niet. Ik zag het gisteren toevallig ook.
bast1aan schreef:
zo 21 feb, 2021 23:35
Kan iemand misschien die spelfout uit de titel halen van dit topic? @luchtfietser kan jij dat nog? Hij komt nu steeds naar voren in mijn notificaties en is daardoor eigenlijk net steeds te irritant :)
Het is geen spelfout maar een tikfout.

Verder is die tikfout in "bast1aan" ook wel apart. 🤭
Ik heb mijn gereedschap binnen! dat werkt inderdaad wel fijner.

Op de foto is de trapas van maximaal een half jaar oud te zien. Is het normaal dat er zoveel roest in zit? Hoe komt dit?

Ik vroeg mij af of er niet een rubber seal moet zitten aan de linker kant. De bruine vlek is aangekoekte roest of iets wat er niet af te poetsen is. zit ook wat in de linker ring.
20210304_154644.jpg
hoe krijg ik die wartel weg? haha

Bijlagen

De dichting zit in de cartridge, de losse cup dient alleen om de as vast te houden.

De losse cup is van aluminium, de BB-UN55 is van roestvrij staal, dus beide kunnen niet echt bruin roesten. Komt de roest van je stalen (?) frame?
ja zou kunnen, de ketting en de tandwielen waren bruin, wat voor mijn gevoel heel snel was gegaan.
De binnenkant waar de as in gaat was ook wel een beetje bruinig. Maar nu zit er echt een dun laagje bruine koek op die as. aan de kant waar ik de cup opschroef. zou dat niet via die kant weg komen? van het binnendringend water?
bdr schreef:
do 04 mar, 2021 17:18
De losse cup is van aluminium, de BB-UN55 is van roestvrij staal, dus beide kunnen niet echt bruin roesten. Komt de roest van je stalen (?) frame?
Aan een bbun53 hier blijft een magneet goed hangen, dus geen RVS. De 55 wel? Ik verwacht van niet voor dat geld. Of de aandraaicup van aluminium us weet ik ook niet. Ik heb er geen hier. Kun jij een magneettest doen?
Wat niet moet gebeuren is dat er water in de buizen loopt tijdens regen of poetsen van de fiets. Dat kan bij de trapsas lang blijven staan.
De kans dat het huis van deze trapas doorroest is echter heel klein. Veel te dik materiaal.
Galvanische corosie tussen alu/rvs/ijzer?
Ik denk geen staal. Het is wel magnetisch maar niet zo sterk aks de draaiende delen. Dus het zal wel magnetisch zijn van het metaal aan de binnenkant. Galvanische corrosie zou het wel kunnen zijn.
Als je die cartridge proper maakt weet je toch direct wat er verroest is en wat niet? Als het binnenwerk verroest zou zijn -- wat ik zeer betwijfel -- dan draait die niet soepel meer.