Additionally, paste this code immediately after the opening tag: algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud - Forum Wereldfietser

algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud

152 berichten
Beste lezer,

Tijd voor onderhoud! Dit doe ik al een aantal jaren in enige mate en ondertussen heb ik redelijk wat gereedschap en enige ervaring. Maar het is allemaal nog niet zo best, dat merkte ik gisteren wel weer. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te denken en wat te adviseren. Ik wil het toch echt zelf zo goed als mogelijk onder de knie krijgen en sta open voor tips. Ik wil proberen om verschillende vragen in deze thread te plaatsen zodra ik er tegenaan loop. Ik zal zelf proberen het kort en opsommend te houden. Dan is het topic voor anderen wellicht ook leuk om te raadplegen omdat er waarschijnlijk wat algemene en simpele vragen in komen te staan. Alvast bedankt voor eventuele bijdragen.

luchtfietser
Het bevestigen van de interne trapas:

Dit heb ik nu gedaan met een losse cup en een moersleutel. Dit was geen succes vond ik. De fiets hing aan het plafond wat ook niet hielp, dan gaat de fiets zwaaien bij zijwaartse kracht. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat die cup telkens uit de as schoot. Op deze manier kon ik niet fatsoenlijk kracht zetten en beschadigen die puntjes een beetje. Op internet zie ik andere type sleutels. Een waar de cup vast zit aan het handvat. Lijkt me sowieso handig. Maar op youtube kwam ik ook iets tegen wat niet helemaal duidelijk werd. iets met een vlinder vorming handvat dat je er opschroeft en zo de boel aandraait. Dat lijkt mij wel stabiel. Maar dit kan ik op internet niet vinden. Kent iemand dit gereedschap?
Plaats eens een foto van dat gereedschap, maakt het vragen wat makkelijker. Om welke BB as heb je het.
Een montage standaard help om dat slingeren tegen te gaan.



Zie net dat je dat in een ander topic al verteld hebt.
Er gaat een hele wereld achter hollowtech BB schuil.

Een uitstekende uitleg over dit alles vind je bij https://www.hambini.com/
Hij maakt prachtige YT filmpjes met uitstekende onderbouwingen en oplossingen.
Hoi Tom, ik heb alles er wel keurig in zitten ondertussen. Nu is het een interne as, dus geen hollow tec. Het is wel gelukt maar die cup schiet telkens los. Ik was al opzoek naar een foto maar kon niet iets vinden van dat vlinder gereedschap ding ;-)
Voor de volgende keer.
Om ervoor te zorgen dat de boel niet losschiet doe ik zelf het volgende (als de as van de BB niet hol is) Zorg voor een paar grote diameter ringen en plaats die op adapter (TL-UN74-S) om de trapas te monteren pak vervolgens de bout die je gebruikt om de crank te monteren als je dit allemaal samenvoegt heb je het geheel stabiel genoeg om te monteren, een grote bahco is dan alles wat je nog nodig hebt om het ding aan de goede kant te monteren (en een beetje kracht)
Als de as wel hol is (komt bijna niet meer voor) dan kun je een snelspanner gebruiken om de boel te fixeren.
De andere kant met dus alleen het plastic ding (soms ook van metaal) is wat lastiger maar daar begin je het beste met de hand het plastic ding er in te draaien, pas als die er wat verder inzit kun je dezelfde truc als met het BB toepassen, al moet je wel regelmatig de boel weer vast draaien omdat de as nu al vast zit en het plastic ding het frame ingedraaid wordt.

Het beste kun je dit klusje aan de FM overlaten, want je kan in theorie hier je hele frame mee om zeep helpen als je de schroefdraad kapot draait.
luchtfietser schreef:
do 10 sep, 2020 09:10
Het bevestigen van de interne trapas:

Dit heb ik nu gedaan met een losse cup en een moersleutel. Dit was geen succes vond ik. De fiets hing aan het plafond wat ook niet hielp, dan gaat de fiets zwaaien bij zijwaartse kracht. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat die cup telkens uit de as schoot. Op deze manier kon ik niet fatsoenlijk kracht zetten en beschadigen die puntjes een beetje. Op internet zie ik andere type sleutels. Een waar de cup vast zit aan het handvat. Lijkt me sowieso handig. Maar op youtube kwam ik ook iets tegen wat niet helemaal duidelijk werd. iets met een vlinder vorming handvat dat je er opschroeft en zo de boel aandraait. Dat lijkt mij wel stabiel. Maar dit kan ik op internet niet vinden. Kent iemand dit gereedschap?
Fietsen die aan katrollen hangen te zwieren vind ik ook helemaal niet handig. Een montagestandaard is veel handiger, bij Lidl kan jer voor 25€ één kopen, maar een trapas monteren gaat dikwijls nog het best met de fiets op de kop. Wel opletten met links en rechts.

Ik heb deze cupsleutel en die bevalt best. Te gebruiken met een ratelsteutel of een moersleutel. Maar het belangrijkste is om de cups of de trapas eerst met de hand een paar toeren in de bottom bracket te draaien zodat je zeker bent dat je de juiste cup op de juiste plaats hebt. Nadien kan je je gereedschap gebruiken.

Het gereedschap met vlindervormig handvat is waarschijnlijk een draadsnijder om de schroefdraad van de bottom bracket te snijden of proper te maken of anders een vlakker om de zijkanten van de bottom bracket te vlakken.
Het probleen is dat de cup van de deore hoolow tech, groter is dan van de xt, dus heb je weer meerdere sleutels nodig.

Die vlinder sleutel kan je op de cup zetten en dan simpel de cup er op draaien.
supermario schreef:
do 10 sep, 2020 14:56
Het probleen is dat de cup van de deore hoolow tech, groter is dan van de xt, dus heb je weer meerdere sleutels nodig.
Wordt er bij die XT-trapassen geen plastic adapter naar de grotere cupmaat geleverd? Ik heb hier in ieder geval al twee adapters liggen, ik weet niet waar ze vandaan komen...
luchtfietser schreef:
do 10 sep, 2020 09:10
Het bevestigen van de interne trapas:

Dit heb ik nu gedaan met een losse cup en een moersleutel. Dit was geen succes vond ik. De fiets hing aan het plafond wat ook niet hielp, dan gaat de fiets zwaaien bij zijwaartse kracht. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat die cup telkens uit de as schoot. Op deze manier kon ik niet fatsoenlijk kracht zetten en beschadigen die puntjes een beetje. Op internet zie ik andere type sleutels. Een waar de cup vast zit aan het handvat. Lijkt me sowieso handig. Maar op youtube kwam ik ook iets tegen wat niet helemaal duidelijk werd. iets met een vlinder vorming handvat dat je er opschroeft en zo de boel aandraait. Dat lijkt mij wel stabiel. Maar dit kan ik op internet niet vinden. Kent iemand dit gereedschap?
Deze heb ik.
https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... ano-t4430/

Deze schroef je vast in het gat van je trapas. Het enige vervelende is dat je voor diverse trapassen andere verwijderaars moet kopen.
een draadje met tips en trics over fietsonderhoud is best een leuk idee. Het gaat wel alleen maar werken als duidelijkheid is waar het over gaat. Wat is nu weer een interne trapas? Hoogstwaarschijnlijk bedoel je een vierkante as in BSA bracket maar er zijn meer opties.
Het betreft op dit moment een vierkante trapas. Gewoon zo'n ouderwetse as die een stadsfiets ook heeft. Heeft dat nog een speciale naam? Excuses als ik onduidelijk was, ik zag dat enkele reacties over de Hollow Tech II gingen. Mijn fout. Overigens krijg je zo'n externe lager van hollow tech II er wel makkelijk af, daar heb ik geen grip problemen mee met het gereedschap.

Sommige vierkante trapassen hebben gaatjes, andere niet, heb ik inmiddels door. Daarom kun je soms een bottem bracket tool met pin gebruiken die ervoor zorgt dat deze beter blijft zitten. :D even samenvattend ;-)

Dat ding met die vleugels lijkt inderdaad op gereedschap voor het schroefdraad. Ik zal nog eens al de suggesties bekijken. En wellicht moet ik toch maar een reparatiestandaard erbij regelen voor al het geklus. Echter viel bij mijn vorige de kop er telkens af.... onder andere

@ Peter: Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik begrijp echter niet goed wat je bedoelt met de ringen waar je over schrijft. Wil je dat nog extra toelichten?

Om ervoor te zorgen dat de boel niet losschiet doe ik zelf het volgende (als de as van de BB niet hol is) Zorg voor een paar grote diameter ringen en plaats die op adapter (TL-UN74-S) om de trapas te monteren pak vervolgens de bout die je gebruikt om de crank te monteren als je dit allemaal samenvoegt heb je het geheel stabiel genoeg om te monteren, een grote bahco is dan alles wat je nog nodig hebt om het ding aan de goede kant te monteren (en een beetje kracht).
Op de site van Parktools zijn veel zeer instructieve videos te zien.
luchtfietser schreef:
do 10 sep, 2020 20:14

@ Peter: Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik begrijp echter niet goed wat je bedoelt met de ringen waar je over schrijft. Wil je dat nog extra toelichten?

Om ervoor te zorgen dat de boel niet losschiet doe ik zelf het volgende (als de as van de BB niet hol is) Zorg voor een paar grote diameter ringen en plaats die op adapter (TL-UN74-S) om de trapas te monteren pak vervolgens de bout die je gebruikt om de crank te monteren als je dit allemaal samenvoegt heb je het geheel stabiel genoeg om te monteren, een grote bahco is dan alles wat je nog nodig hebt om het ding aan de goede kant te monteren (en een beetje kracht).
Van onder naar boven
BB-UN300 (blijkbaar tegenwoordig nog de enige 4-kant van Shimano) maar een andere kan ook
TL-UN74-S (in die van mij zit een gat groter dan de bout waarmee je je crank vastdraait)
1 of 2 dikke metalen ringen (en een spacer zie ik) (groter dan het gat in bovengenoemde)
De bout waarmee je de crank op de as borgt als laatste.
en dat ziet er dan zo uit
thumbnail_20200910_234217.jpg
.
Een JIS trapas, of een andere, zoals Isis of Octalink V1 of V2, monteer/demonteer je met de fiets op de banden op de grond. Een standaard aanschaffen is niet nodig.
_Peter_ schreef:
do 10 sep, 2020 23:46
luchtfietser schreef:
do 10 sep, 2020 20:14

@ Peter: Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik begrijp echter niet goed wat je bedoelt met de ringen waar je over schrijft. Wil je dat nog extra toelichten?

Om ervoor te zorgen dat de boel niet losschiet doe ik zelf het volgende (als de as van de BB niet hol is) Zorg voor een paar grote diameter ringen en plaats die op adapter (TL-UN74-S) om de trapas te monteren pak vervolgens de bout die je gebruikt om de crank te monteren als je dit allemaal samenvoegt heb je het geheel stabiel genoeg om te monteren, een grote bahco is dan alles wat je nog nodig hebt om het ding aan de goede kant te monteren (en een beetje kracht).
Van onder naar boven
BB-UN300 (blijkbaar tegenwoordig nog de enige 4-kant van Shimano) maar een andere kan ook
TL-UN74-S (in die van mij zit een gat groter dan de bout waarmee je je crank vastdraait)
1 of 2 dikke metalen ringen (en een spacer zie ik) (groter dan het gat in bovengenoemde)
De bout waarmee je de crank op de as borgt als laatste.
en dat ziet er dan zo uit
thumbnail_20200910_234217.jpg.
Leuk gevonden maar dit is handiger https://www.12gobiking.nl/bbb-btl-20-pu ... passleutel past op interne trapassen en heeft een bout die je in de trapas draait en hem fixeert, past op vierkant en octalink, ook de crankentrekker van BBB komt met een adapter en pas op vierkant en octalink
Toen ik mijn adapter kocht bestond dat nog niet (of niet voor die prijs) En dit werkt dus ook.
Mr. Z schreef:
ma 14 sep, 2020 22:38

BB-UN300 (blijkbaar tegenwoordig nog de enige 4-kant van Shimano) maar een andere kan ook
Shimano is weer aan het omnummeren. De UN300 is gelijk aan de BB-UN26 (nog te koop). Een kwaliteit beter is de BB-UN55. Ook nog te koop. Deze is echt probleemloos.
zo'n sleutel is wel handig denk ik.

Wat is het verschil tussen een octalink en die standaard vierkante trapas, los van het uiterlijk uiteraard.
luchtfietser schreef:
di 15 sep, 2020 21:29
zo'n sleutel is wel handig denk ik.

Wat is het verschil tussen een octalink en die standaard vierkante trapas, los van het uiterlijk uiteraard.
dikkere bout om de crank vast te zetten, de dikkere as is stijver maar de kogels van de lagers kleiner om ruimte te maken voor de dikkere as en gaan daarom wat minder lang mee
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog een ander crankstel nodig, dat is niet uitwisselbaar.