Additionally, paste this code immediately after the opening tag: algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud

152 berichten
Het is mij niet helemaal duidelijk welke twee laatste vragen je dan bedoelt. Over de verlichting en versnellingen of de borgring van het balhoofdlager?
Vraag twee: draai het derailleur een graadje met de staart dichter richting het achterwiel?
bedankt Grandonneur, ik ga er vanmiddag waarschijnlijk weer even naar kijken.

Ja inderdaad, de vraag over de versnelling en het licht.
Okay, ik krijg die voorderallieur niet in orde en het irriteert mij inmiddels aardig. Ik zou het erg waarderen als iemand mij een eenvoudig stappenplan kan geven.

Ik heb filmpjes gekeken op youtube, maar het lukt niet.

Ik heb inmiddels de kabel vervangen. Ik krijg de kooi op de juiste plek, 3 mm boven het blad, evenwijdig aan het blad. Loopt zonder kabel prima van klein naar groot zodat de ketting alle drie de tandwielen bereikt. (de achterderailleur werkt prima).

Vervolgens ga ik de kabel aansluiten en dan gaat het fout. De ketting op het grote achterblad en kleine voorblad, kabel vast en het werkt niet mee. De shifter doet dan niets meer. Soms wel, verschilt per poging.

Ik denk dat het ook zit in het draaidopje bij de shifter. Ik kan het niet vinden op internet, maar er staat mij iets van bij dat die helemaal dicht moet en dan een beetje open.
wat is nu ingedraaid? welke kant op? en verhoogt dit de spanning of verlaagt dit de spanning?

Wat ik ook vermoed is de montage van de shifter. In welke positie moet die vast geschroefd worden? Twee keer de hendel indrukken die je ver moet doordrukken? Of twee keer de hendel die meteen verspringt?

Aanvulling: poging 10> het loopt prima naar het grote blad, maar de shifter klikt niet meer als ik hem naar het middenblad wil laten lopen. waar ligt dat aan? Ik heb de shifter inmiddels al vaak weer los gehaald en gekeken of die kabel er goed in zit, Ja, dat zit die denk ik wel. En hij klikt dan ook twee keer heen en weer, als er geen spanning op de kabel staat. Ik dacht even dat de shifter stuk was. Maar zonder spanning klikt deze prima. Met de kabel er aan (op handspanning)dus niet.

foto plaatsen lukt niet. misschien later wel weer.

Inmiddels merk ik dat het niet klikt als de shifter in de omhulsel zit, dat ijzeren ding. Waarom weet ik niet. Maar zodra ik hem er in doe, vastgeschroefd of niet. klikt de hendel van de wijsvinger niet meer. Ik heb het 1000 x op verschillende manieren geprobeerd, maar hij doet het niet meer. Haal ik hem er uit geen enkel probleem.

Ik wil het nu toch echt zelf leren en begrijpen. dankje
Het is gelukt, super simpel haha ..... not


Ik had de schroefjes van de shifter iets te strak aangedraaid. niet eens heel strak maar gewoon vast. toen ik deze losser deed kon de shifter heen en weer. En alles schakelde direct goed ! pffffffff. Ik dacht al, hoe is het mogelijk. Nu maar hopen dat het inderdaad in orde is en ik niets over het hoofd heb gezien.

Ik laat bovenstaande proces nog even staan.
Willen jullie nog even meedenken over het balhoofd?

Deze had ik namelijk goed ingesteld maar is na een aantal dagen onderweg toch los geraakt. Die platte moer met dat puntje zit gewoon in de gleuf van de stuurhuis. Het balhoofd is zojuist vast gezet door een fietsenmaker maar helaas na een half uur zit er opnieuw speling op.

Wat zouden eventuele oorzaken kunnen zijn?

Bij voorbaat dank.
Wat voor balhoofd heb je A-head of met schroefdraad?
Een stukje terug staat een foto van mijn balhoofd. Ik heb de kogelring inmiddels wel goed zitten 🙂
luchtfietser schreef:
di 20 jul, 2021 16:15
Willen jullie nog even meedenken over het balhoofd?

Deze had ik namelijk goed ingesteld maar is na een aantal dagen onderweg toch los geraakt. Die platte moer met dat puntje zit gewoon in de gleuf van de stuurhuis. Het balhoofd is zojuist vast gezet door een fietsenmaker maar helaas na een half uur zit er opnieuw speling op.

Wat zouden eventuele oorzaken kunnen zijn?

Bij voorbaat dank.
Het kan zijn dat het schroefdraad te lang is, draai de bovenste moer er helemaal af [ stuurpen kan blijven zitten] en de onderste strak naar beneden en meet hoe dik hij is en meet dan de lengte van het bloot gekomen schroefdraad van de voorvorkbuis op, dat moet een 3mm korter zijn dan de moer, is dat niet zo dan moet er een ring bij.
Een smalle ring, tussen moer en balhoofdmoer, die je daar speciaal voor hebt?
fud0 schreef:
di 20 jul, 2021 21:09
Een smalle ring, tussen moer en balhoofdmoer, die je daar speciaal voor hebt?
Nou ja speciaal is hij niet echt, hij zit standaard tussen de boven en onder moer van een draad balhoofdstel, de ring die er tussen zit heeft meestal een uitsteeksel aan de binnenkant die in de groef in het draad van de voorvorkbuis zit past.
maar je kan ook een smalle passende a-head spacer gebruiken
Even een oud draadje aanvullen.
Tips over het schoonmaken van de fiets.