Additionally, paste this code immediately after the opening tag: algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud

152 berichten
Randonneur inderdaad.

Nou er staat mij iets bij dat de freewheel de ketting net niet mag raken. iets van één cm er onder?

De oude ketting heb ik al lang niet meer. het is een wat langer proces geworden om deze fiets op te knappen dan ik dacht. Maar ik wil gewoon zelf kunnen beoordelen of de ketting goed staat, volgens mij moet deze dus net ietsjes strakker.
Ja, lastig dat je de oude ketting niet meer hebt.
Leg de ketting eens vóór én achter op het grootste tandwiel. Dat moet net kunnen, niet al te strak.
Het klopt dat dit geen combinatie is die je hoort toe te passen, maar het moet wel kunnen omdat anders in geval van fout schakelen de zaak klem kan komen te zitten waardoor je zelfs een kromme fiets kunt krijgen.
Ook het andee uiterste moet, bij mij althans, lukken: klein-klein. Dat kan dan zonder dat het hele zaakje gaat ratelen.
Ehhh nee dus, ketting moet nog net onder spanning staan op klein voor en klein achter, je wil niet dat hij dan slap hangt, dus op klein en klein, derailleur kooi helemaal naar achter en net spanning op de ketting, past hij daarna niet op groot en groot dan heb je een niet kloppende tandwiel combinatie en achter derailleur.

Schakels tellen/net zo lang als de oude ketting is het kopiëren van t gepruts van een ander :wink:
luchtfietser schreef:
vr 18 jun, 2021 17:42
En op de foto hoe de ketting er nu op ligt. Volgens mij is die zo strak genoeg maar ik twijfel of ik er niet nog een schakeltje uit zou halen. IMG_20210618_164137.jpg
Groot blad voor en grootste tandwiel achter zou ook nog goed moeten passen.

[edit]: Mr. Z legt het beter uit ;)
Mr. Z schreef:
vr 18 jun, 2021 23:12
Ehhh nee dus,
Waarom is je reactie 'nee', als je vervolgens precies hetzelfde uitlegt?
Maar ik ben het met je eens dat je niet het gepruts van de LFB moet kopiëren.
bedankt hoor, ik heb de ketting er op zitten. Ik heb er een schakeltje extra uitgehaald. De ketting op de kleine bladen, achter en voor, en hij staat nu op spanning en er zit ongeveer één cm tussen de ketting aan de achterkant boven de derailleur.

Ondertussen een vraag over het balhoofd. klopt het zo op de foto? Ik blijf een beetje speling behouden en aandraaien maakt niet veel verschil. Ik vind ook dat het net niet helemaal lekker loopt. Maar ik zie verder geen problemen. Ik had alles schoongemaakt en opnieuw ingevet.

Misschien dat ik toch iets verkeerd heb gedaan, willen jullie eens kijken?

Afbeelding
IMG_20210619_165454.jpg
Ik zou je aanraden de volgende website eens goed te bestuderen, staat allerlei technische prietpraat op met nuttige informatie over je fiets en de onderdelen ervan (o.a. over je balhoofd, ketting en nog veel meer!).
Succes ermee en leesplezier.!
http://www.m-gineering.nl
Gr. Rickie
Lastig. Als je alle onderdelen in de juiste volgorde en richting monteert met het juiste vet en op de juiste manier kan er niks fout gaan. :wink: Maar ja, wat heb je dan net wel fout gedaan? Dat is erg lastig om op een forum te laten zien. Balhoofdstellen verschillen ook wel op details.
Misschien is er iemand die precies zulk een balhoofdstel voor zich op tafel heeft liggen?
Leon schreef:
za 19 jun, 2021 15:31
Mr. Z schreef:
vr 18 jun, 2021 23:12
Ehhh nee dus,
Waarom is je reactie 'nee', als je vervolgens precies hetzelfde uitlegt?
Omdat Mr. Z het precies andersom uitlegt dan jij, in plaats van precies hetzelfde? Jouw uitgangspunt is dat groot-groot moet passen en dat je vervolgens naar klein-klein moet kijken, Mr. Z begint bij klein-klein en dan moet groot-groot ook passen zegt hij, anders heb je onderdelen die niet bij elkaar passen.

Groetjes,

Carl
Een beetje arbitrair is het wel.
Carl schreef:
za 19 jun, 2021 19:09
Omdat Mr. Z het precies andersom uitlegt dan jij, in plaats van precies hetzelfde? Jouw uitgangspunt is dat groot-groot moet passen en dat je vervolgens naar klein-klein moet kijken, Mr. Z begint bij klein-klein en dan moet groot-groot ook passen zegt hij, anders heb je onderdelen die niet bij elkaar passen.
🤔
Ik ken drie methodes:

1. klein-klein met derailleur net op spanning
2. groot-groot +2 zonder derailleur. handig omdat je de ketting niet door de achterderailleur hoeft te doen
3. (grootste voor+grootse achter)/2 + 2* lengte achterbrug in inch +1. dus bijvoorbeeld (44+32)/4 + 45/2.54*2 + 1 = 56 inch = 112 schakels

Methode 2 is wat mij geleerd werd bij de fietsenmaker, want het is snel. Maar met moderne derailleurs met een enorm lange kooi kan je maar beter +3 doen. Of gewoon wél de ketting door de derailleur.

edit: 56 inch, dus 112 schakels
:D

en nog mensen die kunnen zien of het klopt hoe ik het balhoofd er op heb zitten?
luchtfietser schreef:
za 19 jun, 2021 17:10
bedankt hoor, ik heb de ketting er op zitten. Ik heb er een schakeltje extra uitgehaald. De ketting op de kleine bladen, achter en voor, en hij staat nu op spanning en er zit ongeveer één cm tussen de ketting aan de achterkant boven de derailleur.

Ondertussen een vraag over het balhoofd. klopt het zo op de foto? Ik blijf een beetje speling behouden en aandraaien maakt niet veel verschil. Ik vind ook dat het net niet helemaal lekker loopt. Maar ik zie verder geen problemen. Ik had alles schoongemaakt en opnieuw ingevet.

Misschien dat ik toch iets verkeerd heb gedaan, willen jullie eens kijken?

AfbeeldingIMG_20210619_165454.jpg
lekker bezig dus!
En het lijkt er op dat je kogelring verkeerd om zit, lijkt erop dat bij deze set de ring in de boven cup ligt en op de onder cup die in het frame zit, als die idd een opstaande rand heeft en de boven cup een ronde geul dan zit het lager in dit geval verkeerd om. dit type balhoofd zie je niet vaak.
Leon schreef:
za 19 jun, 2021 15:31
Mr. Z schreef:
vr 18 jun, 2021 23:12
Ehhh nee dus,
Waarom is je reactie 'nee', als je vervolgens precies hetzelfde uitlegt?
Maar ik ben het met je eens dat je niet het gepruts van de LFB moet kopiëren.
Je legde het niet precies het zelfde uit maar andersom zoals Carl het al schreef, wel prettig dat we het over 1 ding eens zijn..
luchtfietser schreef:
za 19 jun, 2021 17:10
Ondertussen een vraag over het balhoofd. klopt het zo op de foto? Ik blijf een beetje speling behouden en aandraaien maakt niet veel verschil. Ik vind ook dat het net niet helemaal lekker loopt. Maar ik zie verder geen problemen. Ik had alles schoongemaakt en opnieuw ingevet.

Misschien dat ik toch iets verkeerd heb gedaan, willen jullie eens kijken?
Ten eerste: de bovenkant van je balhoofd doet bijna niets omdat hier geen gewicht op rust. Te veel speling merk je bij remmen, te weinig bij draaien aan het stuur zonder belasting.

Dat gezegd zijnde, Ik mis de ring tussen de eerste en tweede moer, de ring die in de vorkbuis aangrijpt. Zonder deze ring komt de constructie altijd terug los.
luchtfietser schreef:
za 19 jun, 2021 22:24
:D

en nog mensen die kunnen zien of het klopt hoe ik het balhoofd er op heb zitten?

En het lijkt er op dat je kogelring verkeerd om zit, lijkt erop dat bij deze set de ring in de boven cup ligt en op de onder cup die in het frame zit, als die idd een opstaande rand heeft en de boven cup een ronde geul dan zit het lager in dit geval verkeerd om. dit type balhoofd zie je niet vaak.
de kogelring zat verkeerd om inderdaad. toen ik er naar keek leek dat ook wel logisch haha. En het balhoofd zit nu wel vast, dus dat zal het wel zijn geweest. dankje.


Twee vragen nog:

Ik krijg het licht niet in orde. Ik heb de voorlamp aan de praat, deze heb ik met de dynamo gekoppeld. Ik heb de aansluitpunten op de lamp gebruikt om een snoer naar het achterlicht te brengen, zodat ik met de voorlamp ook de achterlamp kan bedienen.

Maar ondanks dat de voorlamp brand doet het achterlicht niets. Ik heb alle combinaties volgens mij wel geprobeerd. Er zit een + op de voorlamp, en zo'n T met een extra streepje. Iemand een idee? Het achterlicht is wel nieuw.
Kan ik op een eenvoudige manier testen of de aansluitpunten op de voorlamp het nog doen?

tweede vraag:
Ik heb de versnellingen bijna 100%. Maar als ik de ketting voor op het grootste blad heb liggen zonder dat deze tegen de geleider tikt, dat tikt deze op het kleinste blad tegen de geleider. Stel ik het bij dan is het andersom. Tsja. dan houd het voor mij op. Wat mis ik nu?

wederom bedankt!
Sorry, per ongeluk een bericht gestuurd in plaats van een reactie... bij deze:

BDR zei:
Dat gezegd zijnde, Ik mis de ring tussen de eerste en tweede moer, de ring die in de vorkbuis aangrijpt. Zonder deze ring komt de constructie altijd terug los.
[/quote]

welke ring? Ik weet zeker dat alles er in is gegaan wat er uit was. Er zat nog wel een los metalen ringetje tussen in ergens. daar zit zo'n puntje aan? die glijd dan in die uitkeping van de stang. Bedoel je die?
Hoi,

zijn er nog mensen die iets kunnen zeggen over mijn laatste twee vragen? bij voorbaat dank.