Additionally, paste this code immediately after the opening tag: algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud

152 berichten
_Peter_ schreef:
do 11 mar, 2021 00:22
Sugro (kneedbaar rubber) kun je als alternatief gebruiken.
Het zoekt makkelijker als je weet hoe het spul heet: Sugru.

Groetjes,

Carl
Als er geen gaatje onder je stalen bracket zit kun je er zonder problemen eentje boren (garantie gaat er dan wel aan, maar dat is meer een formeel ding, een bracket kan dat prima hebben). De plekken waar er water in het frame kan komen kun je preventief afdichten en/of je fiets na natte ritten zonder zadelpen omgekeerd in het afdruiprek zetten. Ik behandel de binnenkant van nieuwe frames altijd met Tectyl om roestvorming te voorkomen (meningen verschillen over nut en noodzaak, maar het werkt hier prima).
Zijspoor-info. Ik heb ooit een hoop water in mijn zitbuus ontdekt en me er dagen het hoofd over gebroken hoe dat daar gekomen was. Bleek ik de fiets met de tuinslang afgedaan te hebben en er in de zitbuis bij de zadelklem een spleet te zitten die deels open stond.
Leon schreef:
vr 12 mar, 2021 20:55
Zijspoor-info. Ik heb ooit een hoop water in mijn zitbuus ontdekt en me er dagen het hoofd over gebroken hoe dat daar gekomen was. Bleek ik de fiets met de tuinslang afgedaan te hebben en er in de zitbuis bij de zadelklem een spleet te zitten die deels open stond.
Dat soort dingen inderdaad. In de vorkpoten of de chainstays willen ook nog wel eens gaatjes zitten.
Na wat handpech heb ik de werkzaamheden opgepakt. De fiets zit bijna in elkaar haha, eindelijk. Alleen de bekabeling nog.

Ik merk dat mijn kabels niet in de metalen dopjes schuiven die op het frame zitten. Weten jullie ook hoe die heten?

Ik denk dus dat mijn kabels te groot zijn of dat er een smaller dopje op de kabel gezet moet worden? Hoe heten die dopjes?
Ik neem aan dat je weet dat schakelkabels dunner zijn dan remkabels? Zowel de binnenkabels als de buitenkabels. En het is niet handig om ze te verwisselen.
Verder niet helemaal duidelijk welke dopjes je bedoelt. Foto? (Willen we toch.. :-) )
nou eerlijk gezegd.. nee. Nu wel gelukkig. Maar ik was er net weer mee bezig en toen paste het wel. Ik dacht dat het aan mijn hand lag want die is op dit moment niet helemaal 100%. Maar misschien heb ik toch zitten prutsen met de verkeerde kabels....

Maar nog steeds wel benieuwd naar namen van de onderdelen. Er zitten van die metalen buisjes op het frame. Daar gaat de kabel dan in, en van daaruit is het een blote kabel.
De bedoeling daarvan is dat de binnenkabels niet het héle kabeltraject door buitenkabels gaan en daardoor soepeler glijden. Door de lucht glijden gaat namelijk heel soepel.
De dingen die op het frame vastzitten noem je kabelstoppers.
De plastic of metalen busjes die je op het einde van de rem- of schakelkabel schuift voordat je die in kabelstopper, derailleur, commandeur of remhendel schuift heten eindkapjes.
Verwarrende materie; de hulsjes om de buitenkabel worden óók wel kabelstoppers genoemd. Meestal kabelhoedje, of huls, en de hulsjes om de binnenkabel meestal eindkapje.

Snappie.
Grandonneur schreef:
do 06 mei, 2021 11:04
[...] de hulsjes om de binnenkabel meestal eindkapje.
Of óók kabelhoedje, kabelloodje...

Carl
of antirafelnippel, kabeleind dop...
Ik heb de dopjes gevonden op een website dus daar ga ik binnenkort even bestellen.

Even over de diameter van de binnenkabels. Ik begreep laatst dat 1.1 mm goed is voor de derailleur. Ik heb er nooit bij stil gestaan en zie nu dat ik hier nog kabels op voorraad heb van 1.25 mm. Is dat dan af te raden? welke diktes gebruiken jullie? en waarom?

dankjewel
luchtfietser schreef:
do 17 jun, 2021 12:25
Even over de diameter van de binnenkabels. Ik begreep laatst dat 1.1 mm goed is voor de derailleur. Ik heb er nooit bij stil gestaan en zie nu dat ik hier nog kabels op voorraad heb van 1.25 mm. Is dat dan af te raden? welke diktes gebruiken jullie? en waarom?
Volgens mij zijn de meeste (Shimano) schakelkabels die maat, dus als het soepel door de buitenkabel gaat zal het wel goed gaan. Zorg wel dat de buitenkabel een shifterkabel is, als je daar per ongeluk een remkabel gebruikt krijg je problemen met het afstellen van je derailleurs.
Dat valt mee, het is meer dat remkabel niet lekker in de afstelwartels past. Schakel - buiten - kabel als remkabel gebruiken is kwalijker, de buitenkabel voor derailleurs is niet bestand tegen remkrachten.
Ik heb de kabels aangesloten inmiddels.

Ik plaats later weer even de voorlamp terug. Maar waar zijn die aansluitingen voor? zie foto

Ik heb het altijd met het snoertje aan de dynamo geplaatst.

Afbeelding

Bijlagen

Achterlicht + & - zo te zien?
maar mijn achterlicht gaat met zijn eigen snoer direct naar de dynamo. wat bedoel je precies shadow?
luchtfietser schreef:
do 17 jun, 2021 18:43
maar mijn achterlicht gaat met zijn eigen snoer direct naar de dynamo. wat bedoel je precies shadow?
Sommige lampen hebben een schakelende uitgang zodat je bij een naafdynamo met de schakelaar de koplamp en het achterlicht uit zet.
Okay, ik denk dat ik het wel fijn vind als ik op mijn koplamp het aan en uit van de achterlamp kan bedienen. Ik denk dat ik er dan even mee naar de fietsenmaker ga om te overleggen hoe ik dat ga regelen.

Ondertussen een andere vraag.

Ik heb een ketting met ponsstukjes. Voorheen had ik altijd van die zwaluwstukjes dus waarom ik nu deze gekocht heb begrijp ik zelf ook niet haha. Ik vraag mij af of dit handig is voor onderweg.

En op de foto hoe de ketting er nu op ligt. Volgens mij is die zo strak genoeg maar ik twijfel of ik er niet nog een schakeltje uit zou halen.
IMG_20210618_164137.jpg
Kwestie van tellen toch? Even veel schakels als de oude ketting zou ik doen.

Mooi fietsie. Randoneur?