Additionally, paste this code immediately after the opening tag: algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud

152 berichten
het binnenwerk is ook niet verroest. Alleen die buitenkant.

Is dat normaal dan? het zit er een half jaar in , daar komt mijn vraag vandaan. Of heb ik iets niet goed aangedraaid bij het plaatsen?

Nu poets ik het, en vet ik het in voordat ik het in mijn andere frame plaats.
Ben je er zeker van dat die buitenkant verroest is? Mij lijkt het eerder een roestig papje dat vanbuiten af gekomen is en zich daar heeft afgezet.
voordat ik de trapas er in zet wil ik het stroom door de buis brengen. Nu zit er al een snoer in maar die is te kort, komt net van eind to begin dus wil nu een compleet snoer erdoor halen. Maar hoe? moet ik die uiteindes er afhalen? Het kan niet anders lijkt mij. Maar dan moet ik dus ook dergelijk spul hebben om het weer terug te plaatsen.Ik vind het wat omslachtig allemaal, dit zou toch gemakkelijk moeten kunnen lijkt mij.

En, is het normaal dat een snoertje langer is dan de ander? Of is dit een beschadiging?


aanvulling: Ja ik heb het oude kabeltje laten zitten ;-)


Afbeelding

Bijlagen

Haal het oude kabeltje er niet eerst uit!!!!
Je gebruikt het oude kabeltje namelijk om het nieuwe er door te trekken.
Als je het juiste gereedschap voor die stekkertje hebt is het allemaal heel gemakkelijk.
Wat ook kan is met een soldeelbout er een nieuw stuk kabel aan solderen. Door met krimpkousjes te werken werk je dat mooi af, als heb ik het ook wel met tweecomponentenlijm en plakband gedaan.
Het is inderdaad klein gepruts waar je van moet houden. Het is niet voor niets dat er op mijn tochtjesfiets die vaak in de auto gelegd wordt geen licht zit.
luchtfietser schreef:
vr 05 mar, 2021 10:00
Ik vind het wat omslachtig allemaal, dit zou toch gemakkelijk moeten kunnen lijkt mij.
Ja hoor, snoer buitenom laten lopen of voor een achterlicht op batterij kiezen.
En waar het kabeltje het frame in gaat een rubbertje om de kabel of het gaatje afdichten met kit of zelfvulcaniserend tape om te voorkomen dat er via dat gaatje water in het frame komt en dan vanzelf bij jouw trapas uit komt.
die rubbertjes heb ik eruit gehaald maar krijg ik natuurlijk nooit terug. Dus dat wordt kit. Wat voor kit? kan ik niet een drupje polymax gebruiken?

kan ik ook zien welke kant mijn schroefdraad opgaat? Op internet begrijp ik dat dit per fiets kan verschillen. het is niet zo dat die er eenvoudig in draait.

wbt dat gereedschap, is er een speciaal tangetje om krimpkousjes over het snoer te trekken? Ik heb geloof ik wel zo'n tang waarmee je die klemmetjes (hoe heten die dingen) aanknijpt. Nu alleen nog de juiste klemmetjes en krimpkousjes kopen.

aanvulling: zo werkt het dus
https://www.youtube.com/watch?v=WnA9JBrEMno
Nu ben ik wel benieuwd of die trapas daadwerkelijk verroest was. Ik zie dat je een stalen frame hebt, controleer zeker of het afwateringsgaatje onder de trapas open is en niet vol vuil zit.
quote=luchtfietser
> die rubbertjes heb ik eruit gehaald maar krijg ik natuurlijk nooit terug.
Misschien kan iemand je vertellen hoe dat handig wel kan? (Ik niet) Iemand heeft het ooit gedaan...

>kan ik ook zien welke kant mijn schroefdraad opgaat?
Je bedoelt de schroefdraad voor de trapas in je frame, dwz de bracktepot? Die draad is links en rechts verschillend en daar moet je goed mee oppassen. Ik moet het ook elke keer goed opzoeken en opletten. Ik doe het zo zelden dat ik het ook nu niet weet.
Met deze fijne schroefdraad kun je gemakkelijk de as er scheef indraaien en zelfs aan de verkeerde kant er in draaien. Dat laatste weet ik zeker. :oops:
Dus met de hand er in draaien, zonder gereedschap. Pas als je ver genoeg bent een sleutel gebruiken.

> krimpkousjes
Kun je ook met de zijkant van de soldeerbout of desnoods met een strijkijzer laten krimpen als je geen verfbrander hebt.
Als je geen race fiets hebt is het bsa draad> dwz> aan de linkerkant naar rechts draaien en aan de rechterkant naar links draaien. maw: naar het achterwiel draaien is vast en naar het voorwiel is los.

Mario
supermario schreef:
vr 05 mar, 2021 15:17
maw: naar het achterwiel draaien is vast en naar het voorwiel is los.
Dat ligt er maar net aan of je bovenlangs of onderlangs de trapas draait.

Ervan uitgaande dat de fiets op de wielen staat, draai je in de bovenste helft van de cirkel naar het ene wiel en de onderste helft van de cirkel naar het andere wiel.
Wederom bedankt voor de tips! Ik heb het er allemaal in gekregen, ook het snoer! Morgen kan ik misschien schoentjes kopen en ook krimpkousen dus dan kan ik dat afronden.

Wat betreft die aanslag op mijn trapas, ik weet het niet. het lijkt aangekoekt inderdaad, maar het is er niet af te halen, ook niet met krassen. Het zit er stevig aan vast.

Waar ik meer van baal is de tandwielen die ik laast grondig schoon heb gemaakt, daar komt nu toch wel wat roest terug. Ze waren al verroest maar op kleine plekjes her en der. Ik begreep dat dit niet een groot probleem was, gewoon de ketting goed smeren en die zal de tandwielen beschermen. Nu had ik er nog geen ketting op zitten maar nu wel. Gewoon zo laten dan?

Als laatste nog een foto van de onderkant van mijn fiets. Je ziet onder de lak lijntjes lopen. Is dit corrosie onder de lak? Moet ik daar (ooit) wat mee doen?

Afbeelding

Bijlagen

luchtfietser schreef:
vr 05 mar, 2021 15:58

Waar ik meer van baal is de tandwielen die ik laast grondig schoon heb gemaakt, daar komt nu toch wel wat roest terug. Ze waren al verroest maar op kleine plekjes her en der. Ik begreep dat dit niet een groot probleem was, gewoon de ketting goed smeren en die zal de tandwielen beschermen. Nu had ik er nog geen ketting op zitten maar nu wel. Gewoon zo laten dan?
Gewoon fietsen ermee, het is geen limited edition museumstuk :)
Kan iemand nog iets zeggen over die lijntjes onder de lak? ik had een foto bijgevoegd in mijn laatste post.
luchtfietser schreef:
za 06 mar, 2021 17:12
... ik had een foto bijgevoegd in mijn laatste post.
Dat viel dan niet op. Als je de afbeelding *in de tekst* plaatst, krijgen we deze meteen te zien. 💡

20210305_103459.jpg
/edit:
Vreemd dat het niet lukt. Dan weet ik het ook niet.
Ik druk op: plaats in tekst, en krijg dit


Afbeelding

Bijlagen

luchtfietser schreef:
za 06 mar, 2021 17:12
Kan iemand nog iets zeggen over die lijntjes onder de lak? ik had een foto bijgevoegd in mijn laatste post.
Ik niet. Ik heb dit nooit zo gezien. Het zijn zo te zien geen breuklijnen in het staal, want daarvoor zijn de richtingen en is de vorm onlogisch. Ik vermoed dat de laklaag heeft geschoven voordat hij hard werd of iets dergelijks. Advies in dat geval: ga fietsen.
Misschien heeft iemand meer kennis van lak?
Het lijkt mij op roest onder de lak. De enige manier om zeker te weten of het frame niet gebarsten is, is de lak en de roest wegschuren.
Het lijkt er op dat je frame flink wat water heeft gezien in het verleden, zit er wel een gat onderin de bracketpot? Zoals op deze foto? Afbeelding.

Voor stalen fietsen in ons natte land is dat erg handig, zodat je niet gaat fietsen met je trapas 'onder water'.
ErikB81 schreef:
di 09 mar, 2021 12:17
zit er wel een gat onderin de bracketpot?
Zo te zien zit daar de kabelgeleider in geschroefd.

Groetjes,

Carl
DaVinci schreef:
vr 05 mar, 2021 10:38
En waar het kabeltje het frame in gaat een rubbertje om de kabel of het gaatje afdichten met kit of zelfvulcaniserend tape om te voorkomen dat er via dat gaatje water in het frame komt en dan vanzelf bij jouw trapas uit komt.
Die rubbers zitten er ook om schuren te voorkomen en dus ook dat de draad bloot komt te liggen en je dus geen licht meer hebt.
Sugru (kneedbaar rubber) kun je als alternatief gebruiken.

Even aangepast , met dank aan Carl. die ook de link heeft.