Op dit moment ondervinden wij problemen met ons beveiligingscertificaat. Het huidige beveiligingscertificaat is verlopen. Als gevolg daarvan krijg je in de meeste browsers een foutmelding dat je verbinding niet privé/veilig is.

Ondanks deze melding zijn er verder geen consequenties voor de veiligheid van jouw PC/laptop/mobiel, ons forum en voor de gegevens die tussen jou en het forum worden uitgewisseld.

Onze provider is, ondanks gemaakte afspraken, vergeten het certificaat te verlengen. Wij hebben ze gevraagd het certificaat z.s.m. te vernieuwen. Excuses voor de overlast.

algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud

151 berichten
Mr. Z schreef:
ma 14 sep, 2020 22:38
_Peter_ schreef:
do 10 sep, 2020 23:46
luchtfietser schreef:
do 10 sep, 2020 20:14

@ Peter: Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik begrijp echter niet goed wat je bedoelt met de ringen waar je over schrijft. Wil je dat nog extra toelichten?

Om ervoor te zorgen dat de boel niet losschiet doe ik zelf het volgende (als de as van de BB niet hol is) Zorg voor een paar grote diameter ringen en plaats die op adapter (TL-UN74-S) om de trapas te monteren pak vervolgens de bout die je gebruikt om de crank te monteren als je dit allemaal samenvoegt heb je het geheel stabiel genoeg om te monteren, een grote bahco is dan alles wat je nog nodig hebt om het ding aan de goede kant te monteren (en een beetje kracht).
Van onder naar boven
BB-UN300 (blijkbaar tegenwoordig nog de enige 4-kant van Shimano) maar een andere kan ook
TL-UN74-S (in die van mij zit een gat groter dan de bout waarmee je je crank vastdraait)
1 of 2 dikke metalen ringen (en een spacer zie ik) (groter dan het gat in bovengenoemde)
De bout waarmee je de crank op de as borgt als laatste.
en dat ziet er dan zo uit
thumbnail_20200910_234217.jpg.
Leuk gevonden maar dit is handiger https://www.12gobiking.nl/bbb-btl-20-pu ... passleutel past op interne trapassen en heeft een bout die je in de trapas draait en hem fixeert, past op vierkant en octalink, ook de crankentrekker van BBB komt met een adapter en pas op vierkant en octalink
Kunnen jullie mij bevestigen dat deze sleutel van de link bovenstaande gewoon op mijn trapas gaat passen? Want dan bestel ik deze direct! Ik ga nu mijn oude frame vervangen met dat Koga frame dat ik gekocht had.

Afbeelding Dat toevoegen via de site lukt mij nooit

https://ibb.co/JCvy9pm
Ja dat zal passen.

Om in te voegen via imgBB, klik bij imgBB links onderaan op embed codes en kies de BB-code:

Code: Selecteer alles

[url=https://ibb.co/JCvy9pm][img]https://i.ibb.co/x31fNgX/20210218-185118.jpg[/img][/url]
Afbeelding
ach, die opties zitten onder mijn pagina, die zie ik nooit... stom! maar bedankt want nu snap ik het wel.

Ik zie op youtube filmpjes over het vervangen van de bottom bracket waarbij ze het verschillend aanpakken. Sommige mensen adviseren het beurtelings aan te draaien terwijl anderen de rechterkant gewoon vast zetten en dan de linker kant vast zetten.

Is hier nog een betere keuze in te maken of maakt het gewoon niets uit?
luchtfietser schreef:
do 18 feb, 2021 19:17
ach, die opties zitten onder mijn pagina, die zie ik nooit... stom! maar bedankt want nu snap ik het wel.

Ik zie op youtube filmpjes over het vervangen van de bottom bracket waarbij ze het verschillend aanpakken. Sommige mensen adviseren het beurtelings aan te draaien terwijl anderen de rechterkant gewoon vast zetten en dan de linker kant vast zetten.

Is hier nog een betere keuze in te maken of maakt het gewoon niets uit?

Ja past en de pro manier om een vierkante of octalink trapas vast te zetten is

A de boel lekker in te vetten,

B de linker [losse] cup [ zoals je op de fiets zit ] er een flink stuk indraaien [ +- 5 mm buiten het frame laten] en dan

C de rechter kant er goed vast in [ de linker cup vangt de as op en centreert hem zo dat je hem er makkelijker recht in draait] en dan

D de linker kant vast

Succes!
Mr. Z schreef:
do 18 feb, 2021 20:18
de linker cup vangt de as op en centreert hem zo dat je hem er makkelijker recht in draait
Dat is de crux van die manier van werken. Hoe je het juist doet (eerst stukje links, dan rechts, terug links, of gewoon eerst rechts) maakt niet veel uit als je er maar voor zorgt dat je de fijne schroefdraad in je frame niet vernagelt. Ik probeer altijd de cups er initieel met de hand in te draaien, dan heb je meer gevoel.
Okay helder, bedankt.

Ik begrijp nu ook dat die pin in het midden van die sleutel de bout is. Deze bout draai je vervolgens vast binnen in de as. Voor mij was dit niet duidelijk, ik dacht dat het enkel een pinnetje was om de sleutel te centreren en vroeg mij ondertussen af waar dan die bout toch zat haha...

Ondertussen een andere vraag. Ik ga toch maar een momentsleutel kopen, Ik heb me hier nog niet in verdiept maar zie al vele soorten. De onderstaande lijkt mij prima. Het is wel aan de prijs vind ik. Misschien dat jullie me nog aandachtspunten hebben om tot een gewogen keuze te komen.

https://www.bol.com/nl/p/1-4-draaimomen ... oductImage
luchtfietser schreef:
vr 19 feb, 2021 09:11
Ik ga toch maar een momentsleutel kopen, Ik heb me hier nog niet in verdiept maar zie al vele soorten. De onderstaande lijkt mij prima. Het is wel aan de prijs vind ik. Misschien dat jullie me nog aandachtspunten hebben om tot een gewogen keuze te komen.
Let op of het bereik voor jou de juiste is. Soms is het beter om er twee te kopen met een verschillend bereik.

Afhankelijk van de techniek binnenin, is het voor veel momentsleutels het vaak nodig om de instelling terug te draaien na gebruik.
Inderdaad, ik begrijp dat je er al twee nodig hebt. Eentje voor richting de 40 Nm voor de BB en een tot 24 Nm voor het stuur en dergelijke... Ik denk er nog wel even over na want de kosten lopen zo wel op. Ik begrijp ook dat het voor het werken aan een stalen fiets minder belangrijk is. Het is vooral belangrijk met aluminium en carbon, racefietsen en mountainbikes.

dit is overigens ook nog een goede optie
https://www.bol.com/nl/p/bbb-btl-73-tor ... 022648630/

aanvulling: zouden jullie een cassette nog even insprayen met teflonspray voor deze te plaatsen? Omdat er enkele kleine roestplekjes op zitten namelijk.
Als ik een momentsleutel zou kopen zou het de kleinere van de twee zijn. Het aantrekken van de grotere zaken komt zich meestal minder precies en is ook wel in te schatten door het aanhaalmoment om te rekenen naar 'volle emmers water' op de lengte van de sleutel. De lengtes van standaardsleutels variëren trouwens niet toevallig. Als alle sleutels heel lang zouden zijn dan zou de kans dat je per ongeluk een M5-boutje te hard aan draait een stuk hoger zijn.
Een keer oefenen hoe sterk boutjes en moertjes zijn met oude boutjes en een bankschroef is ook wel leuk om te doen.

Voorbeeld. Omrekenen van 40 Nm voor een sleutel van 25 cm lang:
40 Nm = 4 kilogramkracht op één meter afstand = 4 / 0,25 = 16 kilogramkracht op 25 cm afstand = 1,6 'emmer'.

Invetten van een cassette kun je doen. Ik heb het nooit gedaan en nooit last mee gekregen. Teflon heeft daarbij op zich geen zin, al bestaan de meeste teflonsprays voor een groot deel uit olie, wat weer wel zin heeft. Alleen teflonsprays die op de teflon na helemaal verdampen hebben dan geen zin
Momentsleutel heb ik ook nog op mijn verlanglijst staan. Onderstaande leek me wel wat.
https://www.rosebikes.nl/rose-2-24-nm-m ... tel-688275
Dat is dezelfde sleutel als bovenstaande 2-24Nm momentsleutel van bol.com maar aan een heel wat betere prijs. Ik denk dat dit soort momentsleutels door één fabriek in China wordt gemaakt.

Bij de buren van fiets.nl zijn er verschillende al dan niet verhitte discussies over momentsleutels als je dat benieuwt. Persoonlijk vind ik dit artikel van ingenieur James Smith wel wel interessant:

http://james-p-smith.blogspot.com/2011/05/torque-wrenches-and-bicycles.html schreef: In my first round of testing, from a pool of 10 fasteners I performed 40 torque-tension tests with 4 randomly selected fasteners. After each test I would return the fasteners to the pool and randomly select another 4 for the next test. All bolts were in the unlubed condition.
...
With the above values, the preloads are -37.8% and +84.1% from the average preload. That’s some significant error.
Wat wil zeggen dat hij bij een test waarbij hij 40 keer een bout aandraait, telkens met heltzelfde moment, hij zeer grote afwijkingen in de uiteindelijk klemkracht van de bout waarneemt. En die klemkracht, daar gaat het om, want die maakt of je al dan niet je carbon stuur kapot nijpt (om de meest kritieke toepassing van moment bij fietsen te duiden).

Ik denk niet dat je iets misdoet met een momentsleutel maar veel geld zou ik er niet aan spenderen.
Het maakt IME veel uit of je bouten wel of niet gesmeerd zijn, in gesmeerde conditie is er (veel) minder aanhaalmoment nodig en ik vermoed ook meer gelijkheid in de klemkracht. Afhankelijk van de bouten smeer ik met vet of met lock-lijm.
https://www.gamma.nl/assortiment/bison- ... /p/B677240 Bedoel je zoiets?

De beschrijving zegt dat het eenzelfde functie heeft als montagepasta. Maar ik begrijp dat er dus wel een verschil is?

Ik doe op alles met schroefdraad een beetje montagepasta van cycloon.

Kan ik mijn balhoofd gewoon smeren met kogellagervet? lijkt me wel toch? Ik heb alles los en keurig schoon!

even nieuwsgierig, wat betekent de informatie op de foto? Zal vast iets met maten zijn. Afbeelding

Bijlagen

Ja, dat. Fijn om dingen die gevoelig zijn voor lostrillen mee te smeren voordat je het vastschroeft. Ik heb het zelfs in mijn gereedschaptasje zitten voor onderweg.
Een goede, geijkte momentsleutel kost flink wat en moet eigenlijk elk jaar gekalibreerd worden, kost ook weer wat, gebruik eigenlijk alleen een moment sleutel voor het aantrekken van cilinderbouten van mijn motoren.

Gereedschap heeft eigenlijk al een momentsleutel functie namelijk de lengte, inbus- en steek/ringsleutels worden steeds langer hoe groter de maat zo dat je al meer of minder kracht zet door het verschil in hefboom.

Als je er 1 wil die redelijk goed is en een ruim bereik dan trek je je portemonnee en dan neem je deze bijvoorbeeld, digitaal, onthoud hoeveel kracht je hebt gezet en gaat van 4 tot 80nm https://cycledeal.nl/onderhoud/gereedsc ... dmEALw_wcB

loctite wordt eigenlijk niet gebruikt op een fiets, soms zit het al op een boutje maar dat is bij a-head pennen en crankbouten, verder niet, raad het ook sterk af, vooral als je iets in het frame draait is er maar weinig draad in het frame, met loctite is de kans dat je dat draad kapot maakt bij het los draaien erg groot.
bdr schreef:
vr 19 feb, 2021 16:00
Dat is dezelfde sleutel als bovenstaande 2-24Nm momentsleutel van bol.com maar aan een heel wat betere prijs. Ik denk dat dit soort momentsleutels door één fabriek in China wordt gemaakt.
Klopt. Ik heb een derde merk, ook met een identieke opzet. Doet het op zich prima. Hou wel rekening met het feit dat "gesmeerde" boutjes veel verder kunnen worden aangedraaid met hetzelfde moment (dus te zwaar). Momentsleutel is bedoeld voor "droog" aandraaien.
Mr. Z schreef:
vr 19 feb, 2021 19:45
Een goede, geijkte momentsleutel kost flink wat en moet eigenlijk elk jaar gekalibreerd worden, kost ook weer wat, gebruik eigenlijk alleen een moment sleutel voor het aantrekken van cilinderbouten van mijn motoren.

Gereedschap heeft eigenlijk al een momentsleutel functie namelijk de lengte, inbus- en steek/ringsleutels worden steeds langer hoe groter de maat zo dat je al meer of minder kracht zet door het verschil in hefboom.
Bij fietsen zijn vooral de zadelpenbout en de stuurpenboutjes bekende gevallen van "te vast" aandraaien. Al zat ik er met de zadelpenbout niet ver naast met het "handmatige" aandraaimoment (dus op gevoel).
luchtfietser schreef:
vr 19 feb, 2021 18:15
even nieuwsgierig, wat betekent de informatie op de foto?
Afbeelding
700c in de wielmaat van je vork. Veel leesvoer over band- en wielmaten bij Sheldon Brown.

26,4mm is de diameter van je vorkbuis onderaan waar die vorkconus geklemd zit. Je vorkbuis is 1 inch of 25,4mm maar onderaan wordt ze iets dikker om die vorkconus te klemmen. Dit is van belang als je een nieuw balhoofdstel wil kopen want de vorkconus hoort daarbij. De jouwe is trouwens wel wat versleten, maar zolang er geen putten in zitten kan dit geen kwaad.
dankje, dan weet ik dat ook weer.

Een andere vraag over mijn balhoofd. Ik zie hier geen putjes, alleen zo'n slijt ring zoals op de vorige foto. Verder is het wel glad. Wat mij wel verbaasde was dat er kogelringetjes in zitten, ik had eerder begrepen dat losse kogeltjes veel beter zijn.

Omdat ik alles nu los heb overweeg ik om de kogellager-ring te vervangen met losse kogeltjes. Kan dit? En kan dat met zowel boven als onder? Of moet ik dan veel meer vervangen? Iemand een idee welke maat en hoeveel kogeltjes?

Ik zou sowieso graag een paar bakjes met 100 kogeltjes willen kopen voor voorraad maar ik vind nergens bulk. Alleen genoeg kogeltjes voor bijvoorbeeld één wiel.

zie foto van wat ik nu heb:

Afbeelding

Bijlagen

Hoe zou je een lager met losse kogeltjes willen monteren.
Losse kogeltjes kopen heeft niet veel zin. Op een van de lagerschalen zal als eerste slijtage, putjes, te zien zijn.
Goed afstellen zonder speling en zeker niet te strak. Is een balhoofd te strak afgesteld gaat eerder kapot.