Additionally, paste this code immediately after the opening tag: algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

algemen vragen over gereedschap en mijn fietsonderhoud

152 berichten
Een vervolgvraag over het onderhoud van een shimano naafdynamo DH-3N71

https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-DH-3N71-2419B.pdf

Op het plaatje is het niet te zien maar ook aan de linker zijde moeten kogeltjes. Ik zie dat er 20 stuks in gaan en rechts 11. Wel vreemd want volgens mij is het beide zijde 11 stuks. En dan houd je nog ruimte over voor een 12e kogeltje net wel of net niet. Daarom vroeg ik mij eerlijk gezegd af of er niet 12 stuks in moeten per kant, maar dat was voordat ik dit plaatje zag.

Beide conussen zijn versleten en niet meer bestelbaar helaas. De dyamo ziet er goed uit en doet het ook prima. Moet ik ook nog iets doen met die dynamo zelf? Of enkel het lagergedeelte?

De fietsenmakers die ik benader hebben de conussen niet (of zoeken niet). Is er hier iemand die het toevallig heeft liggen en er geen moeite mee heeft om er afstand van te nemen? Het komt wel precies overigens.

https://ibb.co/rQ8fvwT
luchtfietser schreef:
vr 23 okt, 2020 08:36
Beide conussen zijn versleten en niet meer bestelbaar helaas.
Conussen zijn ook hier een groot probleem. De beste oplossing die ik heb gevonden is met de conus naar een fietsenmaker te gaan en die met de conus in de hand naar iets gelijkaardigs te laten zoeken, maar begrijpelijkerwijze staan daar niet veel fietsenmakers op te wachten. Velen hebben ook geen stock want ze vervangen het volledige wiel bij conusbeschadiging wegens zelfde prijs als repareren als je de werkuren telt.
Zoek gewoon ergens een fietswrak met hetzelfde wiel.
Wetende dat heel veel fietsen nooit meer dan 5000km doen moet er wel wat te vinden zijn.
Ja ik had nu een paar kogadealers gemaild die op fietsafstand zijn. Maar ik zal hier in de nabijheid nog eens met de conussen langs een aantal zaken gaan. Ik verwacht weinig succes maar je weet het niet, misschien heb ik wel geluk.

Kan iemand nog iets zeggen over die kogeltjes en de dynamo?
Aantal kogeltjes in de stuklijst is gewoon het aantal kogeltjes dat in de verpakking zit. 11 exemplaren voor 3/16" kogeltjes lijkt normaal, bij 1/4" kogeltjes heb je meestal 9 exemplaren nodig om de ronde te maken.
ja klopt, ik had per ongeluk een maat groter gekregen en daar gingen er 9 in. Met 3/16 gingen er 10 per kant in.

En alles werkt, een klein wonder al zeg ik het zelf, gezien hoe vaak ik de onderdelen heen en weer dat stroomdraadje heb moeten halen om te ontdekken hoe het allemaal zat.

Alles keurig schoon gemaakt, gesmeerd en met nieuwe kogeltjes maar dezelfde conussen er weer in gezet. Loopt prima, maar maakt nog net zoveel geluid als van te voren. Maar goed, het zal wel weer een tijdje mee gaan.
Ik ga weer even verder en heb twee vragen.

Vraag één: Ik heb een lakkwastje gekocht. De auto-onderdelen winkel waar ik het kwastje gekocht heb gaf aan: 'gewoon lichtjes opschuren en dan een kwastje erover'. Grondverf was niet nodig.

Voor de zorgvuldigheid post ik het hier even, wat zou jullie advies zijn? Er zijn enkele grotere beschadigingen zoals duidelijk op de foto. Maar het merendeel zijn hele kleine rondje plekjes waar de laklaag af is en je de witte grondverf er onder nog grotendeels ziet zitten. Deze kleine plekjes moest ik met een tandenstoker wat 'op schuren' en dan gewoon lakken.

En dan nog het oogje waar de fietsas in geklemd wordt. Deze zijn uiteraard ook verroest. Moet ik daar wat mee of niet?

https://ibb.co/r6pM3Y4
https://ibb.co/vwzJvQf

Vraag twee: De bevestiging van het spatbord is ingescheurd. Het zijn van die drukknoppen die geperst worden. Kan ik dit vervangen? Of op een andere manier verstevigen? Of wordt het een nieuw spatbord?
https://ibb.co/J7Wcwm7
Foto 1: afschuren tot op het metaal. Zinkprimer (spuitbus), lakmuit spuitbus en als het moet glimmen blanke lak. Misschien is een nieuwe drager goedkoper dan die spuitbussen. Voortaan geen tas meer op hangen. Of met het kwastje en elke drie weken herhalen.

Foto 2: idem, en geen wiel meer er in zetten!

Foto 3: uitboren en een klinknagel of boutje erin zetten met grotere stalen en/of nylon ringetjes.
foto1, is de liggende achtervork. Oorzaak wegnemen van deze beschadiging is belangrijker dan een laagje verf. foto2, niks aan doen. foto3, uitboren en een poging doen met popnageltang. Daarvan liggen wel eens goedkope setjes incl. diverse nagels in de grabbelbak van de bouwmarkt, kan altijd eens van pas komen.
altijd handig de naam van gereedschap te kennen, dat zoekt makkelijker.

die grote plek op de foto is van de standaard. Die wil ik nu herstellen en beschermend materiaal gebruiken alvorens de standaard terug te plaatsen. Zijn daar ook speciale rubbers voor met dit doel? Ik heb wel eens tape of tapijt gebruikt maar dat is niet altijd geweldig.
Stevig plastic. Je hebt vast een spuitbus met bv autolak in huis met zo'n stevige dop. Offer die dop op en knip er met een schaar een passend stuk uit.
Stukje rubber van een oude binnenband tussen de standaard en het frame klemmen.
(Ik bewaar speciaal voor dit soort dingen een oude binnenband, waar ik af en toe een stukje vanaf knip.)
test
Dag allemaal,

Moet ik de grote veer van de achterderailleur ook invetten? Ik heb alles nu schoon gemaakt.

En ik zag dat beide wieltjes van de derailleur verschillend zijn. een heeft werkelijk kogeltjes, en de ander heeft een plastic buisje erin.Dat zag ik toen ik ze los had, maar maakt het verder nog uit welke waar gaat?

En ik vraag mij af of ik het scharmiepunt ook moet insmeren, en vooral: hoe. Ondertussen dezelfde vraag voor de voor derailleur.

En de versnellingskabels die onder het crankstel doorlopen, door een plastic geleiding, ooit heeft een fietsenmaker mij gezegd dat ik dat moet invetten. Zeggen jullie dit ook?
Die met het buisje moet tegen de cassette aan, dat is het gidswiel (of guide wheel in het engels) dat de ketting naar het juiste tandwiel leidt. Meestal staat er ook een G op. Het andere is het spanningswiel of Tension wheel, daar staat een T op.

Die veer moet je zo proper mogelijk houden dus niet invetten, heeft geen zin.
luchtfietser schreef:
do 18 feb, 2021 15:15
En ik vraag mij af of ik het scharmiepunt ook moet insmeren, en vooral: hoe.
Dat is een dilemma bij een derailleur: als je hem helemaal niet smeert blijft er geen zand aan hangen maar dat is niet het beste voor de slijtage.
Als ik goed geluimd ben laat ik heel voorzichtig een klein drupje dunne olie blakbij elk scharnierpuntje vallen zodat de puntjes gesmeerd worden en de rest zo droog mogelijk blijft. Meestal gaat het een stuk minder voorzichtig en gaat er flink wat olie over. Olie werkt gelukkig prima tegen roest, dus dat voordeel heeft overmatig oliegebruik dan weer wel.
Drylube is hier handig voor.
Okay, ik zal eens kijken wat ik heb staan, anders fiets ik naar de fietsenmaker en overleg ik daar wel over een geschikt middel.

Nog een vraag over roest van de bewegende delen. Mijn ketting is gaan roesten deze winter. Ik dacht hem nog schoon te maken maar het mocht niet baten.

De tandwielen zijn nog wel goed, maar de roest heeft daar op af gegeven. Ik heb alles ondertussen schoon maar zie een paar kleine plekjes waar toch wat roestvorming is. Wat zal ik er mee doen?

Ik heb mijn cassette met bionet schoon gemaakt en de tandwielen in een sopje. Kan ik het met teflonspray insmeren alvorens het weer op de fiets te zetten? of gewoon goed drogen en dan is het daarmee voldoende?

Tot nu toe smeer ik de ketting altijd met zo'n klein busje die druppels over de ketting uitsmeert. Maar is het niet handiger er met een spuitbus over te spuiten en daarna de ketting door een katoenen doek te halen? Dat zie ik fietsenmakers wel eens doen namelijk. Wellicht dat dit meer een beschermlaag geeft over de totale ketting en daarmee ook wat meer de roest kan voorkomen.
Roest op een ketting in de winter voorkom je heel gemakkelijk door de ketting na de zomer niet schoon te maken maar alleen nog méér te smeren met alles wat olie heet. Schoonmaken is iets voor in de lente als het mooi weer is, al heb ik precies op die dagen ook zin om te fietsen dus het kan soms wel eens duren voordat een poetsbeurt boven aan het prioriteitenlijstje staat. :D
luchtfietser schreef:
do 10 sep, 2020 09:05
Beste lezer,

Tijd voor onderhoud! Dit doe ik al een aantal jaren in enige mate en ondertussen heb ik redelijk wat gereedschap en enige ervaring. Maar het is allemaal nog niet zo best, dat merkte ik gisteren wel weer. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te denken en wat te adviseren. Ik wil het toch echt zelf zo goed als mogelijk onder de knie krijgen en sta open voor tips. Ik wil proberen om verschillende vragen in deze thread te plaatsen zodra ik er tegenaan loop. Ik zal zelf proberen het kort en opsommend te houden. Dan is het topic voor anderen wellicht ook leuk om te raadplegen omdat er waarschijnlijk wat algemene en simpele vragen in komen te staan. Alvast bedankt voor eventuele bijdragen.

luchtfietser

ik ervaar hetzelfde, heb een bak met gereedschap, mijn fiets gaat nooit naar een fietsenmaker, kijk veel youtube films en probeer alles zo goed mogelijk op te lossen. Ik denk eraan om ooit eens een fietsenmaker te vragen of ik een soort stage kan lopen voor een paar maanden, zodat ik het vak een beetje kan leren.