Additionally, paste this code immediately after the opening tag: speling op crank - Forum Wereldfietser

speling op crank

Hallo allemaal,

Ik dacht dat mijn pedaal versleten was maar na een week voel ik net iets meer 'tik' als ik kracht zet op de pedalen, het lijkt wat speling bij de crank te zijn.
Met de hand kan ik het ietsjes heen en weer bewegen, alsof ik het naar beneden kan drukken.als ik linker en rechter crankarm vast pak.

Ik ga wel wat fietsenmakers bij langs maar die kunnen of willen niet altijd ter plekke een en ander doen. Ik moet nog een weekje fietsen en ben dan thuis.

Aanvulling. Hollowtech2 op sm-BB52
ja bouten aandraaien nadat ik dat zwarte ding opnieuw heb aangedraaid denk ik? Nu zitten die bouten wel vast.

Wat denken jullie? Gewoon even opnieuw vast zetten? Of slijtage? Hoe ontstaat dit? Kan ik nog 300 km fietsen? Lastig te zeggen natuurlijk, weet ik, maar in algenen zin dan maar.

Dankje
Je kunt nog thuis komen. Maar het aantrekken van de crankbouten is wel aanbevolen, afhankelijk van het gebruikte systeem.
beste luchtfietser,
met hoe je de speling beschrijft, zit er speling op het lager/de lagers. daardoor kan de trapas bewegen ten opzichte van het frame, maar de boel draait wel nog redelijk soepel rond.
klopt het dat je geen speling voelt tussen beide traparmen: die zijn onderling spelingsvrij?!? zo ja, dan gewoon doorfietsen die paar honderd kilometer. je zult thuis dan het lager vervangen. (als je echt pech hebt is er ook beetje beschadiging op de trapas en ben je aan nieuw crankstel toe. )
zo nee, dan laten vastzetten/afstellen (of zelf doen). bijvoorbeeld op de site van Mantel vind je prima filmpjes die aangeven hoe je jouw crankstel moet monteren/afstellen.
succes en goede reis verder! hoogframe
heb ik ook gehad, heb er nog zeker 500km mee gefietst, heb hem zelf vervangen, kost hooguit een kwartier met het juiste gereedschap, youtube films zat hierover
Het is zoals hoogframe aangeeft. Gewoon de as denk ik. Was net nieuw die as. Ik herinner me dat ik hier een paar jaar terug ook mee bezig was en toen leerde dat het ook geen geweldige dingen zijn. Een soort van 'wegwerp assen'. Afijn, ik vervang het thuis en bekijk de crank nog eens goed. Ik weet dat daar de lak deels af was. Misschien moet ik die ook maar vervangen. Ik post er tegen die tijd wel een foto van.
Je plaatst een aanvulling in je eerste bericht. Je hebt dus een Hollowtech II systeem. Toch spreek je in je bericht van vandaag over wegwerpassen. Ik begrijp dat niet. De as in Hollowtech II is echter een vast onderdeel en niet te verwijderen van de rechtercrank. Wat is nu wegwerp-spul?
Wel is bekend dat velen klagen over de kwaliteit van de buitenboordlagers. Indien dat het geval is, ben je inderdaad geen uitzondering. Maar 300 km moet altijd nog te doen zijn.
Ja sorry, ik zal de namen niet goed in mijn hoofd hebben. Die lagers dan, die twee grijze ronde dingen die je er op schroeft. Je zegt dat de as het onderdeel is dat aan de rechter crank zit? De crank is dan dus de 'arm' waar het pedaal aan gaat? Even het jargon helder krijgen.
helemaal goed! :)
sjefke schreef:
zo 23 aug, 2020 22:12
De as in Hollowtech II is echter een vast onderdeel en niet te verwijderen van de rechtercrank. Wat is nu wegwerp-spul?
Vanwege wat in die eerste zin staat ís Hollowtech-II in zijn geheel wegwerpspul. :) Rijd je door met speling, dan heb je in no-time de as vernield en moet je de hele crankset weggooien.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 23 aug, 2020 22:27
sjefke schreef:
zo 23 aug, 2020 22:12
De as in Hollowtech II is echter een vast onderdeel en niet te verwijderen van de rechtercrank. Wat is nu wegwerp-spul?
Vanwege wat in die eerste zin staat ís Hollowtech-II in zijn geheel wegwerpspul. :) Rijd je door met speling, dan heb je in no-time de as vernield en moet je de hele crankset weggooien.
Dat valt mee. De lagers gaan uiteindelijk helemaal kapot, maar die stalen as zal daardoor wat krasjes oplopen. Maar tegen die tijd is @luchtfietser al thuis.
sjefke schreef:
zo 23 aug, 2020 22:36
Carl schreef:
zo 23 aug, 2020 22:27
sjefke schreef:
zo 23 aug, 2020 22:12
De as in Hollowtech II is echter een vast onderdeel en niet te verwijderen van de rechtercrank. Wat is nu wegwerp-spul?
Vanwege wat in die eerste zin staat ís Hollowtech-II in zijn geheel wegwerpspul. :) Rijd je door met speling, dan heb je in no-time de as vernield en moet je de hele crankset weggooien.
Dat valt mee. De lagers gaan uiteindelijk helemaal kapot, maar die stalen as zal daardoor wat krasjes oplopen. Maar tegen die tijd is @luchtfietser al thuis.
Met de as zal het zeker meevallen. Bij Hollowtech 2 zit tussen de as en het lager een kunststof busje. Dat busje gaat helemaal aan gort, maar de as overleeft het zonder (veel) schade.
Dat is mijn ervaring met diverse kapotte Hollowtech 2 lagers op mijn eigen fiets.

Zo lang er geen speling is tussen beide crancks, heeft het bij de Hollowtech 2 geen zin om de cranks extra vast te draaien. Daarmee belast je de lagers alleen maar zwaarder en lopen ze sneller kapot.

Als laatste, helemaal in lijn met Carl: ook ik vind ik de Hollowtech 2 crankstellen slecht. Voor kilometervreters, slechtweer rijders en pakezels blijven ouderwetse cartridge lagers een betere keuze.

@luchfietser: geen zorgen maken en lekker doorfietsen naar huis.
Okay even snel een terugkoppeling.

Wij zijn zonder problemen thuis gekomen (los van de noodspaak de voorlaatste dag) en inmiddels is de fiets bekeken.

De lagers waren kapot, het plastic buisje waar de as doordraait was deels gescheurd en er waren stukjes af. Dit was waarschijnlijk een gevolg van binnendringend vocht. Dat zou normaliter met een fiets die je dagelijks gebruikt minder een probleem moeten zijn. Dat de nieuwe lagers zo snel stuk waren was wel bijzonder. Misschien kwam dit vanwege het laagje chroom op de as dat versleten was. Op de plek waar deze in de lagers draait was het crhroom afwezig. Hierdoor ontstaat ruimte en daarmee meer belasting op die lagers, afijn.

Dus nieuw crankstel en trapas. Hierbij een gekozen voor een intern trapas met thorn cranks. Daar konden mijn huidige bladen gewoon op. De prijs viel me nog mee ook. Dit systeem zou betrouwbaarder moeten zijn en als het stuk ging zou dat vriendelijker gaan, kon je het horen en rustig mee door fietsen nog. Inmiddels heb ik alles er op zitten en ik moet zeggen dat het wel fijn is te fietsen met een stabiele trapas ;-)

Nu ga ik opzoek naar fatsoenlijk gereedschap, ik zal hier een apart topic voor openen.
luchtfietser schreef:
do 10 sep, 2020 08:59
Wij zijn zonder problemen thuis gekomen
Mooi zo! En fijn dat je nog even laat weten hoe het verder gegaan is. Veel aangename kilometers gewenst met de nieuwe spullen.

Groetjes,

Carl
Is de afdichting van kunststof, het plastic buisje, kan je prima de levensduur in tijd regelen. Kunststoffen kan je dusdanig manipuleren dat de eigenschappen in de loop van de jaren veranderen.