Additionally, paste this code immediately after the opening tag: achtervork - Forum Wereldfietser

achtervork

Mijn zoon heeft een Trek Merlin mtb/vakantiefiets/schoolfiets.
Daar wil ik graag spatborden opzetten nu hij weer naar school gaat en de regentijd straks weer gaat komen.
Voor gaat het wel lukken met extra klemmen om de voorvork, maar achter kom ik er nog niet uit.
Zo'n los mtb-spatbordje past daar niet, aangezien er ook een bagagedrager opzit. Eigenlijk wil ik een vast spatbord, maar past (vooralsnog niet). De fiets heeft geen stangetje tussen achtervork thv slot. Ik weet niet hoe deze heet, maar op foto hieronder aangegeven. Zijn hier ook losse onderdelen voor te koop? Er zitten wel nokjes voor bagagedrager.
Iemand die hier tips of oplossingen voor heeft?
fiets.jpg
fiets.jpg (51.86 KiB) 3950 keer bekeken
Kun je het spatbord niet met tiewrap vastzetten aan de drager - paar gaatjes in het spatbord voor de tiewrap doorheen te halen. Zo heeft Marten het bij mij op de M-Gineering gedaan.
Dat buisje tussen de staande achtervorken heet spatbordmannetje, ook wel remmannetje.....
Bij een spatbord wordt meestal een beugeltje geleverd om het spatbord bij het remmannetje vast te zetten, zo eentje https://www.internet-bikes.com/159913-e ... mm-zilver/
Je kunt een U-vormige strip tussen de oogjes voor de bagagedrager maken, en daar het genoemde beugeltje op vastschroeven, of je zet het beugeltje vast op het eerste stangetje van de bagagedrager.
Dank voor de antwoorden.
Remmannetje had ik nog nooit van gehoord ☺️
De optie om het mbv een tiewrap te doen lijkt me dan idd een goed idee.
Het idee van DaVinci van het beugeltje had ik ook al overwogen; in mijn beleving bestond dat vroeger namelijk ook gewoon! 🙂

Ik ga ermee aan de slag, dank allen.