Additionally, paste this code immediately after the opening tag: innerbarends op stuur met rohloffshifter - Forum Wereldfietser

innerbarends op stuur met rohloffshifter

Momenteel rijd ik met de Ergon GP4 handvatten aan mijn stuur. De barends vind ik nuttig om te variëren in positie tijdens lange tochten. De afstand tussen de barends is echter wat te groot om echt comfortabel te rijden. Daarom overweeg ik ze te vervangen door innerbarends, zoals bvb deze.

Nu vraag ik me af waar ze juiste gemonteerd moeten worden op een stuur met rohloffshifter. Dat is immers een asymmetrische opstelling. Links plaats genoeg voor zo'n innerbarend, maar rechts lijkt me dat wat moeilijker omwille van de shifter.

Heeft er iemand ervaring met deze setup? Of advies?
Misschien tussen de remgrepen? (Dus zoals op die afbeelding maar dan aan de andere kant gemonteerd) en anders een stuk van het stuur afzagen?
_Peter_ schreef:
za 15 aug, 2020 12:16
Misschien tussen de remgrepen? (Dus zoals op die afbeelding maar dan aan de andere kant gemonteerd) en anders een stuk van het stuur afzagen?
De breedte van het stuur is prima voor gebruik met het hoofdgedeelte van de ergon grepen. Wel heb ik graag nog de mogelijkheid om handen in een andere hoek te zetten als afwisseling, en liefst minder breed. Daartoe leken de innerbarends een goeie oplossing, als ik ze kan monteren.

Is er iemand die ervaring heeft met deze setup?
nicolevelo schreef:
za 15 aug, 2020 10:59
Of advies?
Wij kunnen vanaf hier niet zien hoe breed en hoe vol je stuur is. Passen ze niet tussen (links) grip en remgreep en (rechts) Rohloff shifter en remgreep? Kun je dan nog bij de remmen? Zou de shifter in de weg zitten als je de inner barends wil gebruiken?
Gewoon even kijken en uitmeten of en waar er op je stuur nog plek zou kunnen zijn dus? :idea:

Een BLB Hobo Bar of On-One Mickey zou ook nog wel een idee kunnen zijn.
Mijn stuur is een M10 Santos stuur. Ik las dat de innerbarends 20 mm breed zijn. Dat past wel aan de linkerkant tussen remhendel en ergongrips. Rechts tussen rohloffshifter en remhendel is hiervoor geen plaats. Tenzij ik de rem meer naar het midden zou opschuiven maar dan heb ik een asymmetrische opstelling. Vraag is ook of de remhendel dan nog goed te bedienen is vanuit de standaard positie op de ergongrepen.

Het zou handig zijn hier feedback te krijgen van iemand die zo'n innerbarends al geprobeerd heeft icm Rohloffshifter op een dergelijk stuur.
nicolevelo schreef:
zo 16 aug, 2020 08:10
Mijn stuur is een M10 Santos stuur. Ik las dat de innerbarends 20 mm breed zijn. Dat past wel aan de linkerkant tussen remhendel en ergongrips. Rechts tussen rohloffshifter en remhendel is hiervoor geen plaats. Tenzij ik de rem meer naar het midden zou opschuiven maar dan heb ik een asymmetrische opstelling.
Dan schuif je toch zowel links als recht de remgreep iets naar binnen? :wink:


Vraag is ook of de remhendel dan nog goed te bedienen is vanuit de standaard positie op de ergongrepen.
Dan schuif je toch even je remgrepen 20mm naar binnen om dat uit te proberen? :idea: :wink:
Ik heb het nu nagemeten: als ik rechts plaats maak tussen rohloffshifter en remhendel, en ik monteer de innerbarends rechts en links symmetrisch (dus links ook remhendel opschuiven), dan staan beide 'hoorns' op ongeveer 33cm van elkaar. Dat lijkt me een nogal kleine afstand om comfortabel te kunnen rijden.
Hoe breed is je stuur?
Je hebt een Santos M10 stuur schrijf je. Dit is volgens de site 68 cm breed en kan ingekort worden tot 59 cm (ook volgens santos.nl).
Je kunt eens proberen remhendels, shifter en Ergons 4,5 cm naar binnen verplaatsen (voorlopig zonder het stuur in te korten) en kijken hoe dat fietst.
En als dat beter bevalt het stuur inkorten. Ik ben 1,90 m en niet echt smal en heb een 60 cm stuur op mijn fiets
Ook kun je de GP4 barends vervangen door GP5 die hebben meer mogelijkheden om vast te pakken.
DaVinci schreef:
zo 16 aug, 2020 21:06
Hoe breed is je stuur?...
Het stuur is ingekort tot ca 62 cm. Dat is OK voor de meeste situaties.
Andere barends proberen is inderdaad een mogelijkheid. Ik bekeek zonet de ergotec barends, die zijn meer regelbaar dan de GP5 en iets fijner. Al vraag ik me af wanneer je dat horizontale stuk gebruikt dat ik nu niet heb met mij Gp4.

Ik dacht vooral aan innerbarends omdat ik onlangs voor het eerst op een fiets met racestuur heb gereden. Ik vind die houding op de bovenkant van zo'n racestuur (aan de "hoorns") erg leuk.
Een racefietsstuur is meestal tussen de 38 en 44 cm breed, afhankelijk van de schouderbreedte. Dan is 33 cm wel erg smal en niet meer comfortabel lijkt mij.
Maar misschien is het Alee Denham stuur wat voor jouw. viewtopic.php?t=33194
Het is misschien wel ietsje in te korten, maar je hebt de breedte van 71 cm nodig omdat de vaste inner barends hart op hart op 40cm zitten.
Maar als je een niet-ingekort Santos stuur heb dan is dit 68 cm. Nu met een 62 cm stuur kom je op 33 cm uit. Met een 68 cm stuur kom je dan op 39 cm.
nicolevelo schreef:
zo 16 aug, 2020 09:27
Ik heb het nu nagemeten: als ik rechts plaats maak tussen rohloffshifter en remhendel, en ik monteer de innerbarends rechts en links symmetrisch (dus links ook remhendel opschuiven), dan staan beide 'hoorns' op ongeveer 33cm van elkaar. Dat lijkt me een nogal kleine afstand om comfortabel te kunnen rijden.
Heb je deze afstand al uitgeprobeerd voordat je allerlei andere oplossingen gaat zoeken/proberen? Probeer het eens uit zou ik zeggen, en kijk of het bevalt.

De vergelijking met een racestuur wordt gemaakt en dan lijkt 33cm erg smal, maar het gaat hier slechts om een extra handpositie. Met een racestuur voer je ook al je stuuracties uit op die breedte van 40cm, je inner barends zullen toch vooral zijn om comfortabel rechtdoor te fietsen
Ook die afweging is waar. Ik zal eerst al eens proberen wat het geeft als de remhendels dichter naar het midden staan, wat nodig zou zijn om plaats te maken voor de innerbarends. Is die rempositie niets, dan kan ik het idee gewoon vergeten. Anders is het wellicht het proberen waard.
Ik heb deze barends geprobeerd bij het testen van min stuur voor m'n nieuwe fiets. Als ik het me goed herinner had m'n fietsenwinkel ze op een flatbar gezet, maar het kan ook zijn dat ze op een riserbar zaten. Daar stonden ze meer naar het midden, dus aan de binnenkant van de remgrepen. Daarmee leek het een beetje op de stand die je ook ziet bij het Denham-stuur, al zijn deze barends een stuk korter waardoor je ze eigenlijk maar op 1 manier kunt gebruiken. De ergonomie van deze barends was wel perfect naar mijn mening. Uiteindelijk ben ik voor de Denham gegaan omdat die meer mogelijkheden bood voor verschillende handposities doordat de uitstekende delen langer zijn.
(oeps, had een edit moeten zijn, geen quote)
Bij mij op de Jones bar zitten ze in de volgende volgorde innerbarends/ rem/ rohloff / Ergon GC 1 (van binnen naar buiten)zo kun je ook nog remmen terwijl je handen op de innerbarends rusten.

Heb de barends van SQLab.
Hoe ver staan die barends dan ongeveer uit elkaar Inge?
Ze staan tegen de bocht die omhoog gaat en de buis die vastzit op de stuurbuis. Ik heb eigenlijk geen idee maar vermoed iets van 40 a 42 cm (net zoveel als de remgrepen op mijn dropbar uit elkaar staan.) Als ik eraan denk zal ik het exact voor je uitmeten maar misschien staat het op de Jones H-bar site. Ze zitten waar in de afbeelding de remgrepen zitten.

Afbeelding
Inge1 schreef:
di 18 aug, 2020 16:54
Ze staan tegen de bocht die omhoog gaat en de buis die vastzit op de stuurbuis. Ik heb eigenlijk geen idee maar vermoed iets van 40 a 42 cm (net zoveel als de remgrepen op mijn dropbar uit elkaar staan.) Als ik eraan denk zal ik het exact voor je uitmeten maar misschien staat het op de Jones H-bar site. Ze zitten waar in de afbeelding de remgrepen zitten.
Inge1, kan je eens een foto posten van jouw stuur met de innerbarends erop? Ik ben benieuwd hoe die gepositioneerd zijn.
Opmerkelijke naam: Innerbarends. Lijkt mij een contradictio in terminis.
Ik heb die sq-labs ook maar bij gebruik rusten mijn handen half op de handvatten dus ivm rohloffshifter lijkt me het niet echt prettig.
Ik heb ze strak tegen de ergon grips zitten