Additionally, paste this code immediately after the opening tag: innerbarends op stuur met rohloffshifter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

innerbarends op stuur met rohloffshifter

Nicolevelo - zal er straks (vanavond) aan trachten de denken
Ik las laatst een vergelijkbaar bericht van iemand over de draaishifter in combinatie met inner barends. Die persoon heeft het opgelost door de draaishifter te vervangen door trigger shifters van Cinq5. Prijzig, maar wel een mooie oplossing. Bijkomend voordeel is dat je je remmen ook mooier kunt positioneren.
daiz schreef:
ma 14 jun, 2021 10:51
Ik las laatst een vergelijkbaar bericht van iemand over de draaishifter in combinatie met inner barends. Die persoon heeft het opgelost door de draaishifter te vervangen door de Rohloff trigger shifters van Cinq5. Prijzig, maar wel een mooie oplossing.
Ik heb de Spirgrips besteld, die zijn smaller en lichter dan de ergotec inner barends en je kan de klem openen zodat ze makkelijk over elk stuur te installeren zijn. Zo kan ik al testen hoe dat te combineren is met de R-shifter.

Triggershifters ben ik geen fan van. Wat wel altijd nog kan is de R-shifter verhuizen naar een plaats net onder het stuur, dat past bij elk type stuur.
Benieuwd! Als je niet van triggers houdt is dat wellicht een goed alternatief.
Zie eventueel post viewtopic.php?f=32&t=35686#start met foto's.
Je kan je handvatten van Ergon vrij makkelijk inkorten met een ijzerzaagje :wink:
De Spirgrips gemonteerd op stuur met rohloffshifter:
Nu nog testen hoe dat rijdt.
Schermafbeelding 2021-06-18 om 12.42.19.png
Een eerste testritje gedaan: de houding met de grips lijkt erg op fietsen met de handen op de drops van een racestuur. Dat is een welkome afwisseling ten opzichte van het (bijna) rechte MTB-stuur met brede handvaten. Ook de remmen zijn behoorlijk goed bereikbaar vanaf de Spirgrips.

De afstand tussen de Spirgrips is iets korter dan me lief is. Maar dat hangt natuurlijk af van de breedte van het hele stuur. Ik heb het destijds enkele centimeters ingekort, zou ik nu misschien niet meer doen.

Aan de rohloffshifter-kant raak ik wel met mijn vingers de versnellingskabels die aan weerskanten van de remhendel gemonteerd zijn (zie foto). Ideaal is dit niet. Misschien kan het opgelost worden door de shifter verder naar beneden te draaien zodat de remhendel boven de beide kabels uitkomt. Ik vraag me echter af of op die manier de versnellingskabels geen rare bochten gaan maken?
Schermafbeelding 2021-06-19 om 14.42.04.png
nicolevelo schreef:
za 19 jun, 2021 14:46
Misschien kan het opgelost worden door de shifter verder naar beneden te draaien zodat de remhendel boven de beide kabels uitkomt. Ik vraag me echter af of op die manier de versnellingskabels geen rare bochten gaan maken?
Je zou ze ook in een bocht kunnen dwingen door met een metalen 'elleboogje' te werken die normaal onderaan in een V-brake zit om de laatste bocht te maken. Dan monteer je die na de shifter eerst en begin je daarna pas aan je buitenkabel.

Zo'n ding maar dan zonder het fancy modulator deel:

https://www.bike4travel.nl/remmen/1356- ... -pm40.html