Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tijd voor een nieuwe fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tijd voor een nieuwe fiets

Voorlopig genoeg aanknopingspunten om te onderzoeken. Ik ben nog niet thuis he ;-)

Ik ben wel benieuwd waarom een goed stalen frame over het algemeen niet sterker/betrouwbaarder zou zijn dan een van aluminium?

De komende jaren trek ik nog een trailer of er komt een follow-me aan te hangen. De huidige thule kinderkar zorgt voor constante piekbelasting omdat deze pompt.

Overigens zal ik thuis ook de fietsspecialist bij langs gaan om het inventaris te bekijken en ze mij te laten informeren. Dat zal zeker ook mijn beeld verruimen.
TS is natuurlijk een sleutelliefhebber. Blijft natuurlijk het simpele feit dat een nieuwe fiets qua onderdelen veel goedkoper is dan de losse onderdelen apart kopen. Zou me bij een nieuwe fiets vooral richten op remmen, geometrie, fietshouding e.d.
De kans dat een tweedehands fiets de perfecte geometrie heeft is al kleiner. En zo blijft er altijd wel wat te wensen.
luchtfietser schreef:
do 06 aug, 2020 17:59
Ik ben wel benieuwd waarom een goed stalen frame over het algemeen niet sterker/betrouwbaarder zou zijn dan een van aluminium?
Beide hebben voor- en nadelen (en voor- en tegenstanders ;)). Zou me niet alleen op staal focussen als je een frameset wilt, dan wordt de keuze een stuk kleiner (en de prijs hoger).
luchtfietser schreef:
do 06 aug, 2020 17:59
Ik ben wel benieuwd waarom een goed stalen frame over het algemeen niet sterker/betrouwbaarder zou zijn dan een van aluminium?
Alles heeft voor en nadelen, maar als de prijs een rol gaat spelen heeft staal wel een aantal nadelen die kwalitatieve consequenties kunnen hebben. Elk materiaal heeft dan nog zijn eigen rijtechnische voordelen, maar die zal ik even buiten beschouwing laten omdat die eigenlijk een beetje tegen elkaar wegvallen (we moeten het ook vooral niet te spannend maken).

Een alu frame kan door een robot worden gelast en hoewel dat niet sexy is, kan een robot onvermoeibaar schier oneindig frames binnen de specs opleveren. Mits goed afgesteld zal een robot een las via de juiste temperatuur en de zelfde hoeken worden gelast. Uiteraard is er nog visuele controle nodig op de lassen, maar framebreuk is eigenlijk echt heel uitzonderlijk, ondanks dat het gros van de fietsen die je ziet van budget alu zijn.

Lakken is bij Alu niet spannend, immers Alu heeft geen last van corrosie (het corrodeert wel, maar dat is niet erg, het vormt een laag over het frame).

Staal is handwerk... en handwerk is duur. Solderen of lassen van een hoogwaardig stuk staal (en fiets staal is hoogwaardig, zelfs de lagere soorten) is best wel kritisch. Je mag niet zomaar even wegdromen en de buis te lang verwarmen of juist tekort. Oftewel de lasser/soldeerder moet weten wat hij doet en het niet gaan afraffelen.

Daarnaast is lakken van een stalen frame WEL heel erg belangrijk, omdat staal nu eenmaal roest.

Voor bovenstaande redenen is een stalen frame van gelijkwaardige kwaliteit altijd duurder en moet je altijd een beetje uitkijken met goedkoop staal. Met name de lak en roesten is echt wel een dingetje.

Nogmaals betreft het rijtechnische verhaal: Van allebei de materialen worden briljante frames gemaakt, het is op dat punt toch een stukje voorkeur, emote en daardoor misschien ook wel overdrijving. :D
Dat is begrijpelijke taal, dankje.

Ik ging er vanuit dat iemand die veel fietstochten maakt veelal voor staal kiest. Ik verbaas mij daarom dat ik zoveel alluminium zie rond rijden. Afijn, net niet genoeg kennis denk ik. Ik moet gewoon een aantal zaken bij langs en eerst goed rondkijken naar het huidige assortiment. Wellicht is aanpassen van een bestaand model toch beter. Of wellicht deels mijn huidige fiets gebruiken om de kosten te drukken, geen idee wat mijn fiets nu zou opleveren dus misschien is het voordeliger.

Alvast een andere vraag. Klopt mijn aanname dat een naafdynamo niet samen gaat met schijfremmen?

Ik heb alle adviezen en opmerkingen van de verschillende mensen gelezen hoor, ook al reageer ik niet op ieder afzonderlijk. ik neem het allemaal mee. Bedankt alvast
luchtfietser schreef:
za 08 aug, 2020 16:15
Alvast een andere vraag. Klopt mijn aanname dat een naafdynamo niet samen gaat met schijfremmen?
Nee.

Hier een SON i.c.m. XT schijfrem.
De aansluiting voor de naafdynamo zit aan de andere kant dan waar je schijf komt, zo zitten die twee elkaar niet in de weg. Tenzij je een stekkerloze hebt, zoals bijvoorbeeld bij een Son SL, dan zit er een contactpunt in de voorvork.

Zelfs met steekas worden er tegenwoordig naafdynamo's geleverd.

Ik zou altijd een schijfrem exemplaar nemen, want al gebruik je die aansluiting voor de schijf niet, wie weet later wel een keer?
luchtfietser schreef:
za 08 aug, 2020 16:15
Dat is begrijpelijke taal, dankje.

Ik ging er vanuit dat iemand die veel fietstochten maakt veelal voor staal kiest.
De heren idworx en santos verdienen wel wat meer credits :lol:

Sterkte en betrouwbaarheid van een frame hebben géén relatie met het één of het ander framemateriaal an sich.
Frame
staal, aluminium en roestvaststaal

Een alu frame kan door een robot worden gelast

Alle metalen frame's (staal, aluminium en roestvaststaal) worden door een robot gelast.
Metalen frame's kunnen met de hand gelast worden.
Metalen frame's van staal, aluminium en roestvaststaal kunnen hardsoldeerd worden.
Het maakt in principe zelfs niet uit welk staal, aluminium en roestvaststaal.
Welk metaal en welke kwaliteit is een keuze.
De kwaliteit van het laswerk, handmatig of door een robot, of een handmatige soldering?
Ik ga er altijd van uit dat deze 100% is.

Soldeermens
soortelijk gewicht fietsmetaal

staal 7,85 kilo
rvs 7,93 kilo
aluminium 2,7 kilo

Welk soort metaal met welke eigenschappen dat is een keuze.

Staal roest en moet gelakt worden.
Hoeveel weegt de gebruikte lak?

rvs hoeft niet gelakt worden.

Aluminium is licht maar je hebt er voor een vergelijkbare sterkte
meer van nodig.
Misschien heb je wel 2,5 maal zoveel aluminium nodig om aan de sterkte van staal te komen.

Ik was op bezoek bij een constructiebedrijf.
Er was op dat moment een gast.
Deze gast had een programma om constructies te bekijken.
Dit programma kon aangeven waar de zwakke plekken zaten.
Zal zeker ook toepasbaar zijn bij een frame.

Soldeermens
Wij hadden destijds een Engelse Thorn Voyager childback tandem. Dat beviel erg goed met een kind achterop. Als de jongste eruit gegroeid is kun je hem verkopen. Tandems verliezen hun waarde niet erg.
Wim schreef:
zo 23 aug, 2020 22:03
Wij hadden destijds een Engelse Thorn Voyager childback tandem. Dat beviel erg goed met een kind achterop. Als de jongste eruit gegroeid is kun je hem verkopen. Tandems verliezen hun waarde niet erg.
Daarmee is je uitgangspunt dat iemand zich een tandem ‘voor erbij’ kan permitteren, en plaats heeft om hem te stallen, en een tandem evt kan vervoeren, en de afschrijving ervan geen bezwaar vindt, etc.
soldeermens schreef:
zo 23 aug, 2020 19:11
soortelijk gewicht fietsmetaal

staal 7,85 kilo
rvs 7,93 kilo
aluminium 2,7 kilo

Welk soort metaal met welke eigenschappen dat is een keuze.

Staal roest en moet gelakt worden.
Hoeveel weegt de gebruikte lak?

rvs hoeft niet gelakt worden.

Aluminium is licht maar je hebt er voor een vergelijkbare sterkte
meer van nodig.
Misschien heb je wel 2,5 maal zoveel aluminium nodig om aan de sterkte van staal te komen.

Ik was op bezoek bij een constructiebedrijf.
Er was op dat moment een gast.
Deze gast had een programma om constructies te bekijken.
Dit programma kon aangeven waar de zwakke plekken zaten.
Zal zeker ook toepasbaar zijn bij een frame.

Soldeermens
De tijd dat je 2 keer zo veel Alu nodig hebt ivm staal is (lang) voorbij. Er zijn legeringen die dat compenseren.
Voor dezelfde sterkte zal ALU altijd lichter zijn als je gebruikt maakt van de juiste legering en een correcte constructie.
ALU is zeker duurder dan staal, maar makkelijker te lassen.

Maar bekijk de algemene markt maar eens. Ondertussen is het gros van de fietsen uit ALU, dat betekent dat een kant en klaar frame in ALU hoogstwaarschijnlijk goedkoper is dan staal.

Dat programma wat jij beschrijft is een goed 3d programma wat de spanningen kan weergeven bij bepaalde belastingen. Dan weet je vooraf waar het frame kritisch belast wordt. Dat is zowat standaard bij iedereen die constructies tekent en berekent.

RVS laat ik even buiten beschouwing onwille van de volgende redenen:
- duur
- zwaar
- heel moeilijk te bewerken (plooien, lassen, zagen, snijden)
En eigenlijk heeft het maar 1 voordeel, en dat is dat het niet roest.
RVS laat ik even buiten beschouwing onwille van de volgende redenen:
- duur
- zwaar
- heel moeilijk te bewerken (plooien, lassen, zagen, snijden)
En eigenlijk heeft het maar 1 voordeel, en dat is dat het niet roest.



Wat is duur? Enkele euro op een frame? Speelt zeker bij 1 frame geen rol.

Zwaar?
Staal 7,85 kilo
RVS 7,93 kilo
Aluminium 2,7 kilo

Rvs moeilijk te verwerken? Nee, zeker niet.
Goed te zagen, mooi te lassen, heel mooi hardsolderen,
Allemaal geen probleem.

Ik kan hier geen foto plaatsen, dat is jammer.
Zou een paar leuke rvs werkstukken maken en laten zien.
Titanium? :)
soldeermens schreef:
ma 24 aug, 2020 18:18

Ik kan hier geen foto plaatsen, dat is jammer.
Aan iedere forumpost kun je bijlagen toevoegen. Even naar het tabblad bijlage bij plaatsen/aanpassen van een bericht.

Grandonneur schreef:
ma 24 aug, 2020 10:42

Daarmee is je uitgangspunt dat iemand zich een tandem ‘voor erbij’ kan permitteren, en plaats heeft om hem te stallen, en een tandem evt kan vervoeren, en de afschrijving ervan geen bezwaar vindt, etc.
Tweedehands is er op tandemgebied soms best wat leuks te vinden tussen alle rommel op marktplaats. De Britten van Burley, Dawes en Thorn doen wel wat met lage instap, Vittorio heeft soms ook wel eens een erg lage achterkant, en ook bijvoorbeeld Trek had een tandem model met een lage instap achter.

Soms nog wel even de cranks aanpassen naar wat korter, of in laten korten indien mogelijk.

Wat niet wegneemt dat het wel een uitdaging kan zijn om het ding op te slaan en te vervoeren ja...
Of anders met Kiddy Cranks gaan werken totdat ze er te groot voor gegroeid zijn.https://www.sjscycles.co.uk/componentst ... -mm-black/
Even goegelen op Kiddy Cranks en je krijgt genoeg plaatjes.
Titanium?

Niet in het rijtje standaard gangbare metalen (staal, aluminium en rvs) opgenomen.
Veel duurder dan bijvoorbeeld rvs.
Eventueel via www.ebay.de te koop.
Thuis niet te verwerken, dus lassen hardsolderen.
Wel super licht, mooi metaal.
ALU
is zeker duurder dan staal,
heel veel duurder zal het niet zijn.
En nogmaals voor 1 frame?
Wat maakt dat uit.
Ik ga geen fietsfabriek beginnen.

maar makkelijker te lassen.
Makkelijker te lassen?
Dat denk ik toch niet.
Ook dat lasproces is geautomatiseerd en nog vind ik de meeste frames spuuglelijk gelast.
Vette lassen, grof, slordige golfjes.

Vergelijk dat eens met een fabrieksframe van staal dat zier er al anders uit.
Maar ook niet altijd mooi.

En als het handwerk is?
Vorige week zag ik werk van een staal lasser, super.
Vandaag werk van een aluminiumlasser, bagger.
Enkel maanden geleden zag ik werk van een rvs lasser echt top kwaliteit.
Twee maanden geleden zag ik iemand een stalen bromfiets frame ombouwen/lassen.
Geweldig.
Dan ligt het toch bijna altijd aan de kennis en ervaring van de lasser.
Ik pak dit weer even op.

Na terugkomst van onze vakantie heb ik mijn fiets onderhouden. ander crankstel, een spanner voor de as, een adapter zodat er een slot op kan en nu ben ik bezig de voornaaf van de dynamo te onderhouden. Ondertussen het volgende.

Ik loop net de fietsenwinkel in en daar staat praktisch de koga randoneur die ik voorheen had. Wellicht een jaartje of twee ouder. In ieder geval zag dit frame er nog behoorlijk netjes uit. De fietsenmaker gaf aan dat het een oudje was en dat hij voor 250 weg kon. Dat verbaasde mij want ik had wel een hoger bedrag verwacht.

Nu vraag ik mij af of het de moeite waard is om deze fiets te kopen en dit frame te gebruiken. Dan kan ik van mijn huidige frame een 2ehands fiets maken en weer verkopen voor een zacht prijsje. Mijn onderdelen zijn verder nog voldoende. Misschien zitten er nog wel betere onderdelen op die ander fiets dan op de mijne, zoals bijvoorbeeld de spatborden of de voorderaileur.

Afijn, kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen?