Op dit moment ondervinden wij problemen met ons beveiligingscertificaat. Het huidige beveiligingscertificaat is verlopen. Als gevolg daarvan krijg je in de meeste browsers een foutmelding dat je verbinding niet privé/veilig is.

Ondanks deze melding zijn er verder geen consequenties voor de veiligheid van jouw PC/laptop/mobiel, ons forum en voor de gegevens die tussen jou en het forum worden uitgewisseld.

Onze provider is, ondanks gemaakte afspraken, vergeten het certificaat te verlengen. Wij hebben ze gevraagd het certificaat z.s.m. te vernieuwen. Excuses voor de overlast.

tijd voor een nieuwe fiets

Alleen in zijn algemeenheid: de Koga Randonneur heeft een hartstikke goed stalen frame. Als dat nog goed is en je zorgt er een beetjes netjes voor, gaat dat de rest van je leven mee. Als jij voorheen tevreden was over je Randonneur kan dit dus een goede koop zijn.
Voor een Koga Randonneur in redelijke staat is 250 euro niet duur.
Wel even goed de fiets bekijken en proefrijden voor je hem koopt, natuurlijk
Kijk ook even of er bredere banden dan 37mm onder passen, dat is toch wel het minimum wat je tegenwoordig wil hebben voor nog een beetje comfort onderweg. daarnaast even de checklist van Marten Gerritsen gebruiken. http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Ik heb de fiets gekocht. Een KOGA Miyata Randonneur van 2005. Een oudje zoals de fietsenmaker zelf al aangaf. Tsja je weet het nooit helemaal zeker maar voor 225 heb ik in iede geval een goed frame lijkt het. En nog een aantal goede onderdelen.

Helaas is er een probleem met de crank of de lagers (zucht, alweer) En ook het voorwiel heeft speling. De velgen zelf zijn nog behoorlijk, betrekkelijk weinig slijtage.

Ik ga er binnenkort maar is mee aan de slag. Alles er af en controleren om vervolgens van twee fietsen één betere fiets te maken.

Eind goed al goed? ik denk dat het prima is zo. In ieder geval een stuk voordeliger dan een nieuwe fiets of een nieuw frame.

https://ibb.co/8gnx7dL
https://ibb.co/7ykWVsM

Een tijdje geleden had ik nog gepost over dat de as uit de gleufjes schuift. Heel erg vervelend tijdens de vakantie en het was niet op te lossen. Terug in Nederland heb ik bij Gerritsen een spanner kunnen halen. werkt prima, maar wel kwetsbaar. zie foto:

https://ibb.co/JnHCcS8
je hebt in de basis een goede fiets gekocht voor een prima prijs: prachtig en goed frame, zo'n Koga Rando.
iets met je trapas (wat precies?) is met onderhoud op te lossen, lijkt me.
verder: fietsen! en zo nu en dan iets onderhouden en bij vervanging is het weer (als) nieuw :D
(ik woon te ver van je vandaan om een keer samen aan je fiets te werken, helaas)
luchtfietser schreef:
za 24 okt, 2020 16:01
Helaas is er een probleem met de crank of de lagers (zucht, alweer) En ook het voorwiel heeft speling. De velgen zelf zijn nog behoorlijk, betrekkelijk weinig slijtage.
Ik denk dat één op de twee tweedehands fietsen die hier over de vloer zijn gekomen problemen hadden met de lagers, dus 1 op de 4 wielen. Het goede nieuws dat de conus eerst verslijt en is dat je niet per sé exact dezelfde conus moet hebben. Als het past past het, en zaken zoals een hoedje of ring rond de conus voor een labyrint dichting kan je eraf halen en rond een andere doen.

De trapas van jouw nieuwe fiets is er één met externe lagers. Dat heeft zijn voordelen want die kan je een eenvoudige inbus-sleutel en plastic shimano-tool demonteren. Het nadeel dat deze lagers sneller verslijten dan een vierkante as, ik zou ze dan ook zowieso vervangen door de XT variant (let op: niet onmiddellijk leverbaar!).
Ik moet me nog even inhouden met de werkzaamheden. Ik probeer eerst onze schuur te fatsoeneren zodat ik straks prettig kan werken. Duurt alleen steeds langer aangezien ik steeds meer doe haha.

Maar ik had net met mijn vorige fiets de crank en lagers vervangen met een klassiek model. Dat zou betrouwbaarder zijn bij zwaar gebruik en ook vriendelijker stuk gaan. Ik was dan ook voornemens deze op het KOGA frame te zetten. Waar ik net die koga gekocht had was de fietsenmaker ook enthousiast over dat Hollow tech II model. Nou ik ga het wel even bekijken. Hopelijk zijn het inderdaad enkel de lagers en kan ik die dan weer op mijn huidige rode frame zetten.

Die XT lagers, maakt dat een groot verschil? Voorheen heb ik altijd die zilverkleurige gehad. Ik zie wel dat die dingen in prijs erg kunnen verschillen! Ook per aanbieder.
luchtfietser schreef:
zo 25 okt, 2020 16:06

Maar ik had net met mijn vorige fiets de crank en lagers vervangen met een klassiek model. Dat zou betrouwbaarder zijn bij zwaar gebruik en ook vriendelijker stuk gaan. Ik was dan ook voornemens deze op het KOGA frame te zetten.
Dan zou ik lekker die gebruiken. Verder ook even kritisch naar de wielen kijken.

En bedenken of je de restanten wil verkopen of houden als reserve. En bij verkoop, of je dat dan in onderdelen of compleet op je rode frame wil ;)
Ik zou mij laten leiden door de staat van de kettingbladen van de cranks die je voorhanden hebt, dus de minst versleten gebruiken.
bdr schreef:
zo 25 okt, 2020 20:47
Ik zou mij laten leiden door de staat van de kettingbladen van de cranks die je voorhanden hebt, dus de minst versleten gebruiken.
Ach, als de steek van de tandwielen hetzelfde is kun je die toch gewoon overzetten van de ene crank naar de andere =)
De steek is hetzelfde, daar had ik voorheen al opgelet. Ik zet de gehele crank met bladen en ook de cassette over. Die er nu op zitten zijn volledig af. De crankas die aan de hollowtech zit is ook versleten heb ik zojuist gezien, de lagers idem. Jammer, ik had anders gehoopt, maar goed.

Ik ben toch maar begonnen want met die schuur duurt het nog wel even.

Weet iemand welke sleutel ik nodig heb voor deze dynamo? het is een 36, dat weet ik wel. Zo'n autosleutel is niet geschikt want dat sluit niet nauw aan (deze maat heb ik ook niet maar zo was het met de andere naaf). De balhoofdsleutel glijdt eraf, En ik kan niet telkens bij de fietsenmaker aankomen met onderdelen die ik zelf niet los krijg haha. Maar ik heb in het verleden wel eens zo'n naafdynamo stuk gedraaid omdat het niet los te krijgen was... Dat wil ik wel voorkomen als het kan :D
https://ibb.co/jLNzkrV
https://ibb.co/zGCBjD8

Overigens vertelde de fietsenmaker dat deze niet aan beide kanten los kon, maar dat lijkt mij wel. Behalve dan dat de bout muurvast zit... Hoe los je dat nu op? WD40 helpt nog niet. Mijn onderste sleutel 16 glijdt te makkelijk van het conusje af, veel te smal aangrijpingsvlak. Op die manier kan ik de naaf inderdaad niet aan beide kanten openen, maar dat zou dus wel moeten.

Als ik googel vind ik dit, maar dit is schijnbaar voor een sturmey?

https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... aafdynamo/

Het achterwiel loopt als een trein. Zo voelt het in ieder geval wel. De fietsenmaker zei dat dit klassieke XT naaf met 40 spaken beter was dan mijn nieuwe LX naaf met 36 spaken. Ondanks de leeftijd. Hmmm, 15 jaar oud, ik weet het niet. Tsja... wil iemand daar wat over zeggen? (ik weet dat de huidige XT van aluminium is en daarom bij de ponsgaatjes zwakker, vandaar dat Gerritsen een LX adviseerde met 36 spaken).
Het gereedschap van Shimano is een ronde platte 36mm sleutel, daarmee haal je het hele binnenwerk er uit [wel eerst de conus aan de andere kant van de naaf er af! ] maar op de foto zie ik de elektrische bedrading al beschadigt is, als hij nog stroom leverde voor dat je begon dan heb je nu wat meer werk om hem weer werkend te maken.

De oude 40 gaats XT is idd erg goed, het is niet dat de naaf van aluminium is maar later kwam er een dikkere aluminium as in waardoor er kleinere kogels in moeten waardoor die snel inslijten :wink:


En mooi dat mn tip van die kettingspanner werkt! Je kan hem evt wat verstevigen om er wat dun staaldraad omheen te winden zodat hij minder snel naar buiten kan buigen :wink:
Mr. Z schreef:
ma 26 okt, 2020 19:04

De oude 40 gaats XT is idd erg goed, het is niet dat de naaf van aluminium is maar later kwam er een dikkere aluminium as in waardoor er kleinere kogels in moeten waardoor die snel inslijten :wink:
Wel lastig dat de bijpassende 40 spaaks velg op reis vaak wat lastiger te krijgen is dan het 36 spaaks exemplaar, mocht die het begeven.
oww, volgens mij is dat draadje nog goed. Daar heb ik op gelet en mij is verder niets opgevallen. Hij deed het voorheen wel. Hopelijk nog steeds anders wordt het solderen en dan moet ik weer iets nieuws leren. Ik zal morgen nog eens kijken.

MR,z: klopt inderdaad wat je zegt. Zo zat het, ik kwam er al niet meer helemaal uit. Wel een goede tip om die spanner te versterken, want die buigt inderdaad naar buiten ;-)

die sleutel kan ik niet vinden. Ik bel morgen bike4travel wel even, wellicht hebben zij het, staat niet op hun site maar je weet het niet.
En die bout krijg ik niet los. Dat zit zo vast. De conus die er onder zit is zo smal en slap, daar glijdt mijn sleutel vanaf.. zijn er manieren om de as zelf te gebruiken als contrakracht? Of misschien met een hamer op die moer tikken? beheersd uiteraard.


weer bedankt voor de reacties.
luchtfietser schreef:
ma 26 okt, 2020 21:14
oww, volgens mij is dat draadje nog goed. Daar heb ik op gelet en mij is verder niets opgevallen. Hij deed het voorheen wel. Hopelijk nog steeds anders wordt het solderen en dan moet ik weer iets nieuws leren. Ik zal morgen nog eens kijken.

MR,z: klopt inderdaad wat je zegt. Zo zat het, ik kwam er al niet meer helemaal uit. Wel een goede tip om die spanner te versterken, want die buigt inderdaad naar buiten ;-)

die sleutel kan ik niet vinden. Ik bel morgen bike4travel wel even, wellicht hebben zij het, staat niet op hun site maar je weet het niet.
En die bout krijg ik niet los. Dat zit zo vast. De conus die er onder zit is zo smal en slap, daar glijdt mijn sleutel vanaf.. zijn er manieren om de as zelf te gebruiken als contrakracht? Of misschien met een hamer op die moer tikken? beheersd uiteraard.


weer bedankt voor de reacties.
Meneer Shimano heeft t zo gemaakt dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je de conus los haalt aan de stekker kant, als de conus daar slecht is doe je er een nieuw binnenwerk in, maar die zijn er al lang niet meer voor jouw wiel :roll:

Denk dat je FM best zn tool aan je wil verkopen aangezien hij hem al jaren niet gebruikt heeft maar dat kost geld, passende conen vinden wordt lastig, bedrading weer aangesloten krijgen is lastig en lukt misschien niet meer...
Mijn advies is koop een nieuw wiel met wel/geen naafdynamo of bouw zelf een wiel :wink:
Jurr schreef:
Mr. Z schreef:
ma 26 okt, 2020 19:04

De oude 40 gaats XT is idd erg goed, het is niet dat de naaf van aluminium is maar later kwam er een dikkere aluminium as in waardoor er kleinere kogels in moeten waardoor die snel inslijten :wink:
Wel lastig dat de bijpassende 40 spaaks velg op reis vaak wat lastiger te krijgen is dan het 36 spaaks exemplaar, mocht die het begeven.
Klopt, nog iets lastiger dan een fietsenmaker vinden die een wiel kan spaken in het buitenland :roll:
Ik heb de 'dop' aan de dynamokant er af. Ik kreeg de tip deze in de bankschroef vast te zetten, en dat werkte.

Maar de andere kant waar enkel de conus en lockmoer zit blijft muurvast zitten. Op die manier kan het er allemaal niet uit.

Er moeten toch wel creatieve oplossingen zijn om die moer er af te draaien?


moet je dit zien: ik vond het al vrij lomp maar schijnbaar wilde hij enkel demonstreren https://www.youtube.com/watch?v=H10RAjPzVbs
Die met de afglijdende platte sleutel? Neem een ring die over de as past met buitendiameter >= 40 en zet die vast met een moer of met de snelspanner. Dan glijdt je sleutel er niet af. Ik zou ook eerst 10x nakijken welke kant je op moet draaien.
nou het is meer dat de sleutel doordraait. Het betreft de conus die onder zit, ik zal een foto posten. Waarschijnlijk omdat die twee afgevlakte stukjes klein zijn gemaakt. Dus ik heb daar weinig grip op en daarom lukt het waarschijnlijk niet om die lokmoer los te draaien.

Inmiddels denk ik dat dit gewoon niet goed gaat lukken. Tenzij ik op een veilige manier die as kan fixeren. maar het schroefdraad moet niet helemaal stuk gaan uiteraard. Ik blijf het vreemd vinden want op deze manier kun je de lagers nooit even schoon maken en van nieuw vet voorzien.

https://ibb.co/nMx6CCR
luchtfietser schreef:
di 27 okt, 2020 08:53
https://ibb.co/nMx6CCR
Op deze foto is de situatie anders dan op de vorige. Hier zitten er nog een aantal borgende moeren op. Die moeten er eerst af, op op zijn minst los van de conus zijn.
Dat klopt, dit is de andere kant. De dynamo heb ik er uit inmiddels.

Op deze foto zie je een lockmoer, spacer, conus.
Meestal maak ik mij daar niet druk om want bij gewone naven maakt het niet uit welke kant loskomt. Maar jij moet deze kant loskrijgen... Op de conus ga je inderdaad niet genoeg grip krijgen en/of je conussleutel verbuigen (je hebt toch conussleutels?). Je kan beter de andere kant terug goed vastzetten en borgen, de buitenste moer aan de dynamokant goed vasthouden, eventueel in de bankschroef, en dan de buitenste moer aan de niet-dynamokant proberen los te tikken. Korte slagen gaan beter werken dan zware krachtinspanning. Het zou kunnen dat de dynamokant terug lost, dan moet je die nog vaster zetten.