Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Separaat E bike forum - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Separaat E bike forum

Deze non-discussie is nu echt weer het forum op zijn smalst. Ga lekker fietsen, al dan niet op een e-bike, ligfiets, racefiets, randonneur, hybride, mountainbike, fiets met aanhanger, tandem of Surly en deel informatie over reizen, landen, routes, veiligheid, vervoer, overnachtingen, voorbereiding en materialen.
Edwin* schreef:
di 28 jul, 2020 00:39
Flix schreef:
di 28 jul, 2020 00:03
Reisfietsen met ondersteuning is gewoon reisfietsen; klaar.
Nou nee, het is naar mijn mening toch iets genuanceerder.

een e-reader is geen boek
Maar doel is om te kunnen lezen. Dat kan met een boek, maar ook met een ereader
een e-sigaret is geen sigaret
Maar het doel is om tegemoet te komen aan een verslaving. Dat kan met een sigaret, maar ook met een e-sigaret
een e-chopper is geen bromfiets
Maar het doel is om (op een leuke manier?) van A naar B te rijden, in de open lucht, zonder zelf inspanning te leveren. Dat kan met een bromfiets, maar ook met een e-chopper (en nog veel andere manieren)
een e-mail is geen brief
Maar met beide kan je een geschreven boodschap overbrengen
een e-card is geen wenskaart met postzegel per post bezorgd
Maar ook op deze manier wordt de boodschap overgebracht
een e-ticket is geen papieren toegangskaartje
Maar met beide kom je binnen, en dat is toch het doel?
een e-wallet is geen portemonnee die je in je achterzak stopt
En ook hier geldt: maar je kunt er wel instoppen wt je nodgi hebt: kaartjes, (digitaal) geld, creditcard-(gegevens)... je kunt diensten betalen met wat je erin hebt
een e-bike is geen fiets
Nou ja, je begrijpt het al: je kunt ermee reizen van A naar B. En je kunt onderweg genieten van wat je ziet. En je kunt ermee op vakantie. En het is een fiets in het kader van de wet. En dus... hoort het in mijn optiek thuis op een (wereld)fietsersforum. Met een eigen sub-forum, zoals nu, voor de e-specifieke vragen, of binnen alle andere sub-fora, voor de algemene fietsreisvragen.
Goed zo, allemaal in je schuttersputje blijven zitten en lekker berichten blijven plaatsen!
Het liefst zo lang mogelijk, en vooral ook veel quoten om het geheel nog leesbaarder te maken.
Elke discussie over elektrische fietsen eindigt zo. Heerlijk voorspelbaar.
martin schreef:
di 28 jul, 2020 07:39
Goed zo, allemaal in je schuttersputje blijven zitten en lekker berichten blijven plaatsen!
Het liefst zo lang mogelijk, en vooral ook veel quoten om het geheel nog leesbaarder te maken.
Elke discussie over elektrische fietsen eindigt zo. Heerlijk voorspelbaar.
Inderdaad. Ik stop er ook maar mee, want het wil er bij de heren stijfkoppen, zelf ongetwijfeld e-bikers, er kennelijk niet in dat er wel degelijk een verschil is. Met name in de beleving. En waarschijnlijk voelen ze zich (onterecht) minderwaardig aan fietsers en schieten ze daardoor steeds in de weerleggingen en quotes.

De volgende keer dat ik een boek ga kopen fiets ik naar de boekhandel, pak ik onderweg een kopje koffie met een krantje erbij, loop ik door de boekenwinkel, snuffel ik op mijn gemak rond tussen de boeken en vraag ik de verkoper of hij een bepaald boek kan aanbevelen. Na het boek gekocht te hebben fiets ik naar huis, koop ik onderweg een bosje bloemen voor mijn vrouw en thuis aangekomen drink ik met haar weer gezellig een kopje koffie, voordat ik in mijn boek begin te lezen.

Als ik, al dan niet onder het genot van een kop koffie met of zonder mijn vrouw, op internet een boek download op mijn e-reader en daarin begin te lezen is het verhaal in het boek weliswaar hetzelfde, maar de beleving is toch echt anders dan het uitje naar de boekenwinkel.

En het één is niet beter dan het ander.

Je kunt de Reitsma route prima op een fiets afleggen of op een e-bike, maar de beleving is toch echt verschillend.

Degene die de route lichtbepakt in een hoog tempo op zijn racefiets aflegt is niet superieur aan een vakantiefietser met voor- en achtertassen en vice versa. Een vakantiefietser met voor-en achtertassen is niet superieur aan een e-biker die van hotel/b&b naar hotel/b&b fietst. En vice versa. Ze hebben allemaal dezelfde route gefietst, maar de beleving en de manier waarop is toch echt anders.

Maar nogmaals, dat wil er bij de heren stijfkoppen blijkbaar niet in. Dit nog even gezegd hebbende vanuit mijn schuttersputje.

Persoonlijk zie ik niks in een e-bike, zolang ik gezond mag blijven en vind ik dat meer mensen de e-bike prima kunnen laten staan om vervolgens lekker te gaan fietsen.

Werkze allemaal en een fijne dag.
PatrickL schreef:
ma 27 jul, 2020 20:58
Maar ook met een e-bike moet je trappen.
Er loopt nu een ander draadje waarbij gesteld wordt dat ook een gashendel zou moeten mogen en dat dat nog steeds "vakantiefietsers" zijn.

Van mij kan er prima een e-bike sectie komen, maar dan echt ook alleen over "reizen per e-bike"-onderwerpen. Daarnaast is techniek een beetje een grijs gebied. wat doe je met onderwerpen over Pendix of de Santos- en Idworx-e-bikes? Dat zijn toch echt wel onderwerpen die betrekking (zouden moeten) hebben op het "reizen per e-bike". De nieuwe Stella-achteroverhangfiets hoort daar dan weer niet bij, net zoals e-bikes die alleen voor ww-verkeer gebruikt gaan worden (OK dat kan ook met een Santos ;)).

En discussies of e-bikers wel of niet lui zijn nu al zo vaak gevoerd, dat mag nu wel een keer stoppen.
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 08:21
[En anderen]
Van mij kan er prima een e-bike sectie komen,
DIE IS ER AL.

Waar gaat deze discussie nou helemaal over? Iemand die tamelijk nieuw is op dit forum heeft kennelijk nog niet zo goed rondgekeken en vraagt naar iets wat al bestaat. Hij/zij wordt daar in het eerste antwoord al op gewezen. Klaar, toch? Maar inmiddels zijn we 3 pagina's verder en wordt er volop gediscussieerd over of iets wat er al is, er wel of niet moet komen en waarom. Ook de dicussie over of elektrisch ondersteunde fietsen wel fietsen zijn is al tig keer gevoerd, met alle argumenten die hier uittentreure opnieuw aangedragen worden. In zo ongeveer alle onderwerpen waarin het woord 'e-bike' voorkomt. Gebruik de zoekfunctie, zou ik zeggen.

Als je niks over e-bikes wilt lezen, gebruik dan 'Nieuwe berichten' of 'Actieve onderwerpen' en sla alles over wat in het subforum 'Reizen per elektrische fiets' staat.

Groetjes,

Carl
Helemaal gelijk.
Maar er zijn nu eenmaal forumleden die getriggerd worden door "e-bike" in de titel, zie ook de bijdrage over opvoersetjes, en dan is het hek van de dam.
Ik lees deze "jij hebt ongelijk/ik heb gelijk" en "volgens mij"-discussies niet meer, kost alleen tijd.
Het zou leuk zijn om eens ervaringsverhalen over reizen per electrische fiets te lezen.

Die zijn niet of nauwelijks te vinden in het sub forum.
Als er een vraag gesteld wordt ivm vervelende tegenwind, kun je wat tegengas verwachten.
Carl schreef:
di 28 jul, 2020 10:28
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 08:21
[En anderen]
Van mij kan er prima een e-bike sectie komen,
DIE IS ER AL.
Het ging er (zo langzamerhand) om of dat wel gewenst was.

En schreeuw niet zo.
Welnee
Pijna001 schreef:
zo 26 jul, 2020 16:02
Aanleiding/inleiding ik ben 62 en kom net terug uit Ijsland. Geweldig land, maar die wind was erg zwaar. Je mag geen accu s meenemen in het vliegtuig. De vraag is wat kan er wel.
Terugkomend op je eerste vraag over IJsland: je kunt ook per veerboot vanuit Denemarken naar IJsland reizen (zie hier). Die wordt 's zomers veel gebruikt door toeristen die hun eigen motor, camper of terreinwagen mee willen nemen. Een e-bike past daar ook nog wel bij. De reis duurt wel langer en er hangt ook een wat reëler prijskaartje aan dan aan een budgetvlucht van Wow Air, maar je krijgt er een echte zeereis voor terug, waarbij je ook nog een tussenstop op de Faroer eilanden kunt maken.

Vervolgens zul je merken dat een e-bikereis op IJsland toch niet zo probleemloos is al je had gedacht. Zodra je wat meer wilt zien dan het gebied langs de gevaarlijk drukke ringweg (al zal het er dit jaar wel wat rustiger zijn), zul je merken dat het lastig wordt om elke dag een laadpunt voor je accu te vinden, terwijl die accu zeker bij tegenwind op ruige binnenwegen sneller leeg zal zijn. Dus heb je op z'n minst één reserve-accu nodig, waardoor je fiets nog zwaarder wordt. Als je dan net zoveel proviand meeneemt als wij enkele jaren terug deden (eten voor een hele week, zodat we dagenlang geen winkels nodig hadden; al bewees bikepacker-avant-la-lettre Horace Dall in 1933 dat het ook heel minimalistisch kan ;-)). Ook lijkt het me lastig om bij het waden door een rivier geen water in de motor te laten komen.

Overigens was ik op onze laatste tocht door IJsland al bijna 60 en vaak na 40 km zwoegen op wegen met F-nummers al aardig kapot. Toch kon ik het IJslandse weer meer waarderen dan de hitte die we de afgelopen zomer in de Franse Alpen moesten trotseren (zie hier). De IJslandse wind viel toen wel mee, maar 7 jaar eerder was dat anders. Toen besloten we na een paar dagen met windkracht 6 à 7 uit de verkeerde richting om simpelweg een andere kant op te fietsen; of de bus te nemen naar een ander gebied waar de weersvooruitzichten wat vriendelijker waren. Zelfs een diehard als Willem Megens is wel eens in de bus gestapt wanneer de wind zo hard was, dat ik me afvraag of iemand op een e-bike daar wel tegenop had kunnen boksen ;-).
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 11:39
Carl schreef:
di 28 jul, 2020 10:28
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 08:21
[En anderen]
Van mij kan er prima een e-bike sectie komen,
DIE IS ER AL.
Het ging er (zo langzamerhand) om of dat wel gewenst was.

Dat is dan feitelijk off topic en meer iets voor "bestuur en beleid"
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 11:39
Carl schreef:
di 28 jul, 2020 10:28
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 08:21
[En anderen]
Van mij kan er prima een e-bike sectie komen,
DIE IS ER AL.
En schreeuw niet zo.
Ik schreeuw niet, ik praat een beetje harder voor de mensen die het tweede bericht in deze draad, toch vrij duidelijk, niet begrepen hebben. Overigens was het niet tegen jou persoonlijk gericht, wat ik heb willen aangeven door het invoegen van [En anderen]. Mocht dat toch zo overgekomen zijn, het was niet mijn bedoeling jou of wie dan ook aan te vallen of te kwetsen.
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 11:39
Het ging er (zo langzamerhand) om of dat wel gewenst was.
Dat bleek niet uit je opmerking dat 'er prima een e-bikesectie kan komen, en ook niet uit de opmerkingen van anderen. Maar je antwoord legt wel duidelijk uit waar het wel om gaat. Want dat subforum gaat heus niet weg van deze discussie. Als iemand nieuwe argumenten heeft waarom het opgeheven moet worden, kan men zich tot het bestuur wenden lijkt me. Het gaat dus om het zonder enige zin ventileren van meningen. Ik wens daar iedereen verder veel plezier mee!

Groetjes,

Carl

[Edit: Bert Sitters was me net voor!*
Edwin* schreef:
di 28 jul, 2020 08:20
Inderdaad. Ik stop er ook maar mee, want het wil er bij de heren stijfkoppen, zelf ongetwijfeld e-bikers, er kennelijk niet in dat er wel degelijk een verschil is. Met name in de beleving. En waarschijnlijk voelen ze zich (onterecht) minderwaardig aan fietsers en schieten ze daardoor steeds in de weerleggingen en quotes.

En het één is niet beter dan het ander

Je kunt de Reitsma route prima op een fiets afleggen of op een e-bike, maar de beleving is toch echt verschillend.

Maar nogmaals, dat wil er bij de heren stijfkoppen blijkbaar niet in. Dit nog even gezegd hebbende vanuit mijn schuttersputje.

Persoonlijk zie ik niks in een e-bike, zolang ik gezond mag blijven en vind ik dat meer mensen de e-bike prima kunnen laten staan om vervolgens lekker te gaan fietsen.

Werkze allemaal en een fijne dag.
Toch nog even vanuit het schuttersputje benadrukken dat de e-bikers de stijfkoppen zijn – ik zou zeggen pak een spiegel. En je beweert wel dat het een niet beter is dan het ander maar je laat heel duidelijk merken dat je neerkijkt op een e-bike en de berijders daarvan. En ik neem aan dat je reitsma route zelf hebt afgelegd op zowel een e-bike als een normale fiets om het verschil in beleving waar te nemen? Zou oprecht benieuwd zijn naar een verslag daarvan.
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 08:21
Er loopt nu een ander draadje waarbij gesteld wordt dat ook een gashendel zou moeten mogen en dat dat nog steeds "vakantiefietsers" zijn.
Zoals ook benoemd in dat andere draadje zijn routekeuze, snelheden, soort overnachtingen (camping/hostel), blootstellen aan weer en wind, beperkte bagagecapaciteit vergelijkbaar of je nu op een fiets, een e-bike, een snorfiets, een scooter, skeelers of een (elektrische) step op vakantie gaat. Pas wanneer je het hebt over auto’s en motorfietsen praat je over echt anders snelheden en infrastructur, de positie op de weg is dan totaal anders.

En er kan discussie zijn of al dit soorten voertuigen een plekje verdienen op dit forum, het is immers niet de oorsprong van het forum, maar dat is niet aan mij maar aan het beheer en wellicht ook aan de mening van de leden. Maar dat al deze voertuigen grote overeenkomsten hebben met niet elektrische aangedreven fietssen als het gaat om de manier waarop je ermee op vakantie gaat mag toch wel duidelijk zijn?
Marjan schreef:
di 28 jul, 2020 11:17
Het zou leuk zijn om eens ervaringsverhalen over reizen per electrische fiets te lezen.
Die zijn niet of nauwelijks te vinden in het sub forum.

Als er een vraag gesteld wordt ivm vervelende tegenwind, kun je wat tegengas verwachten.
Ik denk dat als een nieuw iemand op dit forum gelijk tegengas krijgt bij het voorbereiden van zijn reis of het advies vragen voor zijn fietskeuze dat dat niet gelijk motiveert om na afloop een reisverslag te posten en potentieel weer een hoop kritiek te krijgen over luiheid of een mindere reisbeleving. Ik denk dat ik daarmee ook mijn aandeel in de discussie afsluit.
Beste Piet55, je trekt wel heel verkeerde conclusies.

Ik voel me genoodzaakt om te reageren en niet om mijn gelijk te halen, maar om jouw verdraaiingen van mijn woorden recht te zetten.

Je zegt dat ik alle e-bikers stijfkoppen vind. Als je goed gelezen zou hebben zeg ik dat de heren stijfkoppen (die in dit draadje reageren) ongetwijfeld zelf e-bikers zijn. Dus nee, ik vind niet alle e-bikers stijfkoppen.

Je zegt dat ik duidelijk laat merken dat ik neerkijk op e-bikes en de berijders ervan. In één van mijn reacties schrijf ik:

"een e-bike is geen fiets

Het één is ook niet per definitie beter dan het ander, maar het is niet hetzelfde.
Dat de één de voorkeur geeft aan het ene, maakt die persoon ook niet beter of slechter dan degene met een voorkeur voor het andere. Maar er zijn wel gewoon verschillen
."

Maar kennelijk heb jij dat stukje niet gelezen (of is het stijfkoppigheid :P )

Vervolgens neem je aan dat ik de Reitsma route zelf hebt afgelegd op zowel een e-bike als een normale fiets om het verschil in beleving waar te nemen. Neen, ik heb weliswaar een stuk van de Reitsma route gefietst op een fiets met bagage, maar ik heb ook gezegd:
"Persoonlijk zie ik niks in een e-bike, zolang ik gezond mag blijven..." dus had je kunnen aannemen dat ik de route (of een deel ervan) NIET op een e-bike gereden heb.

De TS stelde overigens de vraag of het misschien een idee is om een separaat E bike forum te openen. Om daar nog maar een keer op terug te komen: HEEL GRAAG!!! Dan zijn we van dit geneuzel misschien wel af, althans, mij zul je niet vinden op www.e-wereldfietser.nl en/of bijbehorend forum :P
https://www.pindat.com/pindata/user/ond ... 2020-07-27

De link naar dit reisverhaal heb ik toch echt wel op dit forum gevonden.
Dit gaat over een trip met de ebike en aanhanger!
Je zegt dat ik alle e-bikers stijfkoppen vind. Als je goed gelezen zou hebben zeg ik dat de heren stijfkoppen (die in dit draadje reageren) ongetwijfeld zelf e-bikers zijn. Dus nee, ik vind niet alle e-bikers stijfkoppen.
Blij dat je mij geen stijfkop vindt.

<edit>
Ik ben geen e-biker, heb een Sp voor ww-verkeer. Ik vind je opmerking met het woord ‘ongetwijfeld’ wel heel stellig geformuleerd. Ik ben bijv, geen e-biker. Maar inderdaad ook geen stijfkop, dus heb je gelijk.
Edwin* schreef:
di 28 jul, 2020 15:30
Beste Piet55, je trekt wel heel verkeerde conclusies.
knip—nog een boel rare opmerkingen —knip
Zoiets heet nou wrijven in een -nogal vieze- vlek.
Flix schreef:
di 28 jul, 2020 00:03

Ik kachelde al op een Kogaatje, en daarvoor een Gazelle door dat Frankrijk van jou, toen jij vermoedelijk met zijwieltjes rond reed.
Ik heb even geaarzeld, maar dan toch een reactie: een béétje respect voor mijn grijze haren, s.v.p.!
Toen ik op een fietsje met steunwieltjes reed, bestond Koga nog niet, hoor. Nog lang niet.
Dan zat er er naast, door iets wat ik meende te hebben gelezen. Excuses.
Mijn betreffende opmerkingen was natuurlijk ook niet echt relevant.
Idd, respect voor jouw grijze haren; zeker weten!👍🏻