Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lepper tourer aanspannen - Forum Wereldfietser

Lepper tourer aanspannen

Hoe span ik mijn lepper zadel aan, wanneer moet dat gebeuren en hoe weet ik wanneer het genoeg gespannen staat?
Bedankt voor advies.
Ik wist niet dat Lepper ook nagesteld of opgespannen kon worden zoals dat bij een Brooks wel kan, en daarnaast verschillen de modellen nogal. Als de Tourer lijkt op de Voyager aan de onderkant, dan dus met een schroevendraaier en eventueel een tang of steuksleutel om niet voor niks te draaien. Opspannen doe je alleen als je doorzakt en dan nog maar heel beperkt anders trek je gewoonweg de celstructuur kapot. En al helmaal niet als het leer nat is. Een halve slag per jaar is meer dan genoeg. (maar liever niet dus)
Daarnaast gewoon met ledervet (Brooks of die van Gilles Berthoud) de boven of onderkant (of allebei) als het leer uit begint te drogen.
vooraan een inbus?

pas opspannen, inderdaad, als het zadel én naar je kont is gaan staan én een beetje te veel kuil wordt.
ik vette ze vroeger in door ze te impregneren (net als echte klassieke berg(wandel)schoenen): beetje opwarmen met de föhn en dan het vet er warm en gesmolten in laten trekken. de theorie was vroeger dat je de onderkant in moest vetten. ik vette alles in en dat maakte het leer niet slap of zo.

zadels doen nu hun werk bij een nieuw eigenaar in het midden van ons land: mij duurde het naar mijn kont gaan staan te lang en een Selle titanium Flite zat nieuw uit de doos lekkerder.
Onderkant inbus. Zoals op foto te zien is
De inbus die je op de foto ziet (zwart) moet je laten zitten, die dient om de rails te vervangen mocht die ooit breken. Het zilveren ding daar nog weer boven is hetgeen je indien nodig aan kan draaien.
_Peter_ schreef:
zo 26 jul, 2020 18:42
De inbus die je op de foto ziet (zwart) moet je laten zitten, die dient om de rails te vervangen mocht die ooit breken. Het zilveren ding daar nog weer boven is hetgeen je indien nodig aan kan draaien.
Ik zie op het eerste zicht niet in hoe ik aan dat zilveren ding kan draaien, zie daar nergens een inbus of een moer.
Ik heb deze zadel niet maar mischien moet je aan de andere kant kijken?
Zie deze spanbout: https://www.wohi.nl/zaded-lepper-tourer ... gIqj_D_BwE
vandaar dat ik het vroeg: inbus? ik bedoelde het zilveren 'ding' aan de voorkant. hoe ziet het dat er van voren uit?
of met de ijzerzaag er langs: sleufje er in en schroevendraaier gebruiken want ik neem aan dat dat de stelschroef is (op dezelfde plek als bij een Brooks zadel), maar da's een aanname. iemand die dit zadel in het echt heeft en ziet kan hier uit komen. lijkt me.l
Edwin* schreef:
zo 26 jul, 2020 20:52
Misschien heb je hier iets aan?
http://www.sjscycles.com/Instructions/L ... ctions.pdf
Had ik al gelezen, ik zie enerzijds geen inbus moer om aan te kunnen spannen maar anderzijds wel een draadstangetje.
probleem is intussen opgelost, er zit toch een mogelijkheid op een zeer vervelende moeilijke plaats om met een inbus sleuteltje het zadel bij te spannen.
er zit toch een mogelijkheid op een zeer vervelende moeilijke plaats om met een inbus sleuteltje het zadel bij te spannen.
Beste Ed, hoe is je dit gelukt? Ik zit nl. met hetzelfde probleem. Waar moet je wat aandraaien en waarmee?