Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

Hi,

Ik ben op zoek naar een tourfiets, en heb de vragenlijst ingevuld.
Ik kwam zoveel mogelijkheden tegen op internet dat ik graag wat advies zou hebben van andere fietsers!

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
De fiets zou voor fietsvakanties en dagtochten (~100km) zijn, maar niet voor boodschappen of woon-werk. Ik heb het liefst dat hij lang mee gaat.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik vind doorfietsen fijn, maar heb geen haast, dus tijd voor een kopje koffie of van het uitzicht genieten is er ook.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Een sportieve zit denk ik. Alhoewel op het moment heb ik een racefiets, en daarbij krijg ik van lange afstanden last van mijn rug, dus het liefst voorkom ik dat wel.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
In principe niet, alleen het kan voorkomen dat ik langer over een dag etappe doe en dan kan het natuurlijk donker zijn.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
In principe niet, alleen als een weg een keer over gaat in een onverharde weg, zou het fijn zijn als ik dat ook kan befietsen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Vooralsnog naar Zuid-Duitsland of Noord-Frankrijk, maar in komende jaren ook in andere Europese landen en ik zou graag een fiets hebben waarmee ik ook door de bergen kan fietsen (Alpen, Pyreneen, Engeland, Noorwegen).

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kampeertochten, met tent en kookspullen.

JE LICHAAMSLENGTE
180cm

JE GEWICHT
60kg

JE LICHAAMSBOUW
Ik denk dat ik normaal geproportioneerd ben. Misschien iets langere benen dan gemiddeld, en een iets korter bovenlijf dan gemiddeld.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Rond de 20 kilo.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Amsterdam, maar ik ben ook bereid verder te reizen om een fiets te kopen.

WAT IS JE BUDGET?
1500 (en als de fiets rond de 1500 is, dan het liefst wel met bagagedragers binnen die prijs), en goedkoper is uiteraard ook prima.

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik fiets dagelijks 30 min heen en weer naar mijn werk. Verder heb ik nu 6 jaar een racefiets, waarmee ik om de paar weken in het weekend zo’n ~50km fiets.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Nu fiets ik maximaal 100km op een dag voor mijn plezier. Ik hoop wel meer te fietsen dan dat met een tourfiets - en ik denk dat dat wel met plezier lukt omdat je dan een doel hebt om naartoe te fietsen en de omgeving dan steeds nieuw is. Gemiddelde snelheid is ongeveer 25km/u.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Ik heb een Cube Peloton als racefiets, daar ben ik blij mee.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Niet veel, ik kan bandenplakken. Ik wil ook nog wel het een en ander nog leren voor als ik langere tochten ga maken.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Omdat ik niet veel van fietsen weet vind ik het een beetje eng om een tweedehandsfiets te kopen, omdat ik niet goed kan beoordelen of hij nog in goede staat is of niet.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik sta zeker nog open voor alle opties, maar ik had op internet gevonden:
- Trek 520 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/24000/
- Een van de Kona Sutra modellen https://konaworld.com/sutra.cfm
- Cube Kathmandu https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/tour/kathmandu/
- Cube Travel, die werd me aangeraden bij de fietswinkel https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/tour/ ... blue-2020/ , samen met de BMC Alpenchallenge https://www.bmc-switzerland.com/models/ ... lenge.html
Wat ik lasting vind, is dat de niet per sé duurderde (Cube) fietsen betere specificities (hydraulische remmen, crankstel/aandrijfriem) lijken te hebben dan de ‘echte’ tourfietsen zoals de Trek en Kona Sutra. Maar ik zie vast iets over het hoofd? :)

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Nee

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Het liefst voor September, maar ik heb begrepen dat in deze periode veel fietsen uitverkocht zijn, dus als het langer duurt dan is dat ook goed.
Cube heeft idd een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Gezien het beoogde gebruik zou het zeker een goede optie kunnen zijn.
Ik vraag me af wat de meer ervaren mensen vinden van een 8 speed met een range van in de 300% tov een 11 speed die boven de 400% heeft?

Deze heeft een CDX belt en 11-speed hub:
https://www.cube.eu/en/2020/bikes/tour/ ... 0-trapeze/
Voor een fiets waarmee je met bepakking de heuvels en bergen in wilt, zou ik voor een derailleurversnelling (triple, of compact 46/30 met bergverzet) of (2e hands) Rohloffnaaf gaan. Dat biedt een beter bereik dan de 11-speed, terwijl 8-speed vooral praktisch is voor woon-werkverkeer.

Ik heb zelf 8v (naaf, ww-verkeer/stadsfiets), 12v (derailleur 1x-drivetrain, mtb), 14v (R-naaf, vakantiefiets), en 33v (derailleur compact, racefiets).
Ik wordt bij die Cube Travel een beetje zenuwachtig van de wijze waarop de bagagedrager is gemonteerd. Hij lijkt bovenaan enkel vast te zitten aan het spatbord, niet aan het frame? Ik vermoed dat het spatbord het al snel gaat begeven als je hiermee met bepakking fietst.

Afbeelding
Anders schreef:
za 25 jul, 2020 13:43
Ik wordt bij die Cube Travel een beetje zenuwachtig van de wijze waarop de bagagedrager is gemonteerd.
Gelukkig hebben ze ook de montagemogelijkheid voor een reguliere bagagedrager ook nog steeds. Zoals te zien op de foto zitten er inbusboutjes in de staande achtervork waarop dat kan.

Waarschijnlijk zit er onder het spatbord verstopt nog wel een plaat waaraan de bagagedrager bevestigd wordt, die dan vervolgens weer naar het frame gaat.
Zijn idd versterkte spatborden. Standaard dragers kunnen meestal tot 25 kg aan maar ik zou niet tot die limiet gaan. Dan gewoon een Tubus monteren, zijn mogelijkheden voor met dit frame.
Ik zou me niet druk maken om het ontbreken van de reguliere stangetjes tussen bagagedrager en staande achtervork. Deze zorgen er alleen maar voor dat de drager niet naar voor of achter kiept. Doen niets voor de draagkracht en volgens mij ook niets voor de stabiliteit. (Al denkt Idworx daar anders over.)
Onder het spatbord loopt een stangetje.
Heel erg bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb nog verder gezocht naar Cube fietsen (met een racefietsstuur), en ik kwam de Cube Nuroad tegen, met een goedkopere versie (https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/road/ ... lack-2020/) en duurdere versie (https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/road/ ... dium-2020/).

Beide fietsen hebben volgens mij derailleurversnelling, compact (de duurdere heeft 46/30, de andere 50/34), een bagagedrager en de duurdere versie heeft hydraulische schijfremmen. Lijken jullie dat geschikte fietsen (ook om in de bergen mee te fietsen)? En is dat een betere prijs-kwaliteitsverhouding dan bijvoorbeeld de Kona Sutra en Kona Rove modellen die rond de 1500 euro zijn?
Chiara schreef:
za 25 jul, 2020 18:28
Ik heb nog verder gezocht naar Cube fietsen (met een racefietsstuur), en ik kwam de Cube Nuroad tegen, met een goedkopere versie (https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/road/ ... lack-2020/) en duurdere versie (https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/road/ ... dium-2020/).

Beide fietsen hebben volgens mij derailleurversnelling, compact (de duurdere heeft 46/30, de andere 50/34), een bagagedrager en de duurdere versie heeft hydraulische schijfremmen. Lijken jullie dat geschikte fietsen (ook om in de bergen mee te fietsen)? En is dat een betere prijs-kwaliteitsverhouding dan bijvoorbeeld de Kona Sutra en Kona Rove modellen die rond de 1500 euro zijn?
De goedkopere Nuroads zijn voor dit jaar overal uitverkocht (ik ben ook aan het rondkijken ;)).

Jammer want ze leveren een hoop value for money, vooral de Race-versie met de GRX-groep. Die kan je misschien nog wel vinden.