Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenmaat - Forum Wereldfietser

Bandenmaat

De achter-buitenband van m'n gele Giant vertoonde wat scheuren. Dus vervangen. Al ruim vier jaar oud. De maat is 23-622 van Vredestein (maar 'Made in Thailand'). Ik kwam bij fietsenzaak Lietmeijer in Uithuizen, omdat ik daar toch in de buurt moest zijn. Ik keek naar de diverse banden die daar in een rek stonden. De prijzen vergelijken. Ik nam er een van het merk Ruma Breeker, prijs € 21,95. Op het label staat de bandenmaat 23-622. De medewerker van de fietsenzaak had het druk met andere klanten dus nam ik hem uit de rek in de showroom en liep ermee naar de kassa.
Maar, er was een probleem. Ik heb deze avond het achterwiel eraf gehaald en de oude buitenband verwijderd. De nieuwe erop gezet en pompen maar.
Het wiel wilde echter niet onder het spatbord passen. Ik bekeek de buitenband nog eens goed: er staat behalve 23-622 ook 28 x 15/8 x 11/4 op de wang aangegeven. De diameter (niet het wiel) is ook wat groter. Verwarring alom. Hij past wel onder mijn blauw-witte Giant, dus bewaar ik die als reserve. Morgen een nieuwe 23-622 bij Poort in Winsum kopen.
De maten 23-622 en 28 x 15/8 x 11/4 zijn toch niet dezelfde, huh? :roll:
Op internet kom ik geen enkele Ruma Breeker in de maat 23-622 tegen...

De maat van jouw band is waarschijnlijk 32-622 (dus twee cijfers omgedraaid ;))
Les: koop op kwaliteit, niet op prijs!
Hier een maattabel: https://www.fietsbandonline.nl/interact ... tabel.html
28 x 1 5/8 x 1 /1/4 is inderdaad 32-622.
Het merk Ruma Breeker bestaat toch echt:
IMG_20200723_222418.jpg
Maar ik kan nu wel door de grond zinken, het is toch inderdaad 32-622, wat ook op het label stond. Ik had door de haast dit gemakshalve voor '23' aangezien. :oops: :oops:
IMG_20200723_222544.jpg
Daarmee is de zaak nu opgelost. Wat gestresst omdat het mooie fornuis van m'n vrouw gisteren de geest gaf....
Ik vermijd die inch maten, maar hanteer altijd de ETRTO millimeter maten, die wel begrijpelijk en consistent zijn. Ik erger me ook vaak aan fietsenmakers of webshops die alleen met inchmaten werken.
Martin E. van Doornik schreef:
do 23 jul, 2020 22:32
Maar ik kan nu wel door de grond zinken, het is toch inderdaad 32-622, wat ook op het label stond. Ik had door de haast dit gemakshalve voor '23' aangezien. :oops: :oops:
Slotje dan maar :D ;)
Martin E. van Doornik schreef:
do 23 jul, 2020 22:32
...
Maar ik kan nu wel door de grond zinken
...
Je woont in Groningen, dus ... het kán!
willem.m schreef:
vr 24 jul, 2020 09:38
Martin E. van Doornik schreef:
do 23 jul, 2020 22:32
...
Maar ik kan nu wel door de grond zinken
...
Je woont in Groningen, dus ... het kán!
Gelukkig woon ik niet in Kerkrade, daar is gisteren nog iets ergers gebeurd.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 24 jul, 2020 09:59
Gelukkig woon ik niet in Kerkrade, daar is gisteren nog iets ergers gebeurd.
Schept geen vertrouwen als je daar zou willen wonen (of als je net je huis daar wilt verkopen). Vraag me af of er daar (ook) een schadefonds voor is (ook al gebeurt het zelden... maar ook daar zouden er scheuren in huizen kunnen komen door verzakkingen).
Fedor schreef:
vr 24 jul, 2020 10:20
Martin E. van Doornik schreef:
vr 24 jul, 2020 09:59
Gelukkig woon ik niet in Kerkrade, daar is gisteren nog iets ergers gebeurd.
Schept geen vertrouwen als je daar zou willen wonen (of als je net je huis daar wilt verkopen). Vraag me af of er daar (ook) een schadefonds voor is (ook al gebeurt het zelden... maar ook daar zouden er scheuren in huizen kunnen komen door verzakkingen).
Is er wel: https://www.1limburg.nl/landelijk-loket ... ction-7587
DaVinci schreef:
vr 24 jul, 2020 11:43
Is er wel: https://www.1limburg.nl/landelijk-loket ... ction-7587
Gelukkig maar voor de mensen daaro.
Ik heb 'em nu, de 23-622! :D
IMG_20200724_162010.jpg
Om nou gelijk en nieuw onderwerp te plaatsen gaat me te ver.
Daarom hier.
Screenshot_20210901-112153.png
Poppink schreef:
wo 01 sep, 2021 12:50
Om nou gelijk en nieuw onderwerp te plaatsen gaat me te ver.
Daarom hier.
Een tekst die het intrappen van open deuren niet schuwt.
Omdat de schrijver geen idee had dat er deuren waren?
Ik heb nog even de ongeschreven regels doorgebladerd, maar daar trof ik geen relevante regel aan.
Niet over het heropenen van oude onderwerpen en ook niet over deuren.

Blijft staan dat de visie over hoe vol met lucht de banden gevuld moeten worden interessant is om te lezen.
Je zou er zelfs over kunnen discussiëren wat de meest compromisloze bandenmaat is voor een vakantiefiets.
Poppink schreef:
wo 01 sep, 2021 15:25
Je zou er zelfs over kunnen discussiëren wat de meest compromisloze bandenmaat is voor een vakantiefiets.
Nee, maar je zou wel kunnen discussiëren over of discussie over iets dat is mogelijk is.
Poppink schreef:
wo 01 sep, 2021 15:25
Je zou er zelfs over kunnen discussiëren wat de meest compromisloze bandenmaat is voor een vakantiefiets.
Er is letterlijk niks compromisloos aan een fiets. Geen enkel onderdeel, geen enkele maat. Elk onderdeel had lichter of zwaarder, groter of kleiner, vandittem of vandattem gekund; elke maat had groter of kleiner gekunt en dat had elke keer zowel voordelen als nadelen en mitsen en maren.