Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenkeuze - Forum Wereldfietser

Bandenkeuze

Hallo,

Mijn fietsenwinkel had de verkeerde banden besteld. Ik wilde Schwalbe Marathon Mundial DD 47 breed maar kreeg 37 en ze wilden ze niet ruilen. Ik moest de volgende ochtend vertrekken dus ik nam de 37 exemplaren mee op reis en ze deden het al bij al redelijk goed.

Maar ik twijfel nog steeds om ze te veranderen. Help me alsjeblieft hier want ik geraak er niet aan uit. Mijn gewicht is 94 kg, mijn fiets 13 kg en mijn spullen 25 kg = 132 kg in totaal. Ik heb er 6 bar in gepompt, het maximum. Met al dit gewicht was het even wennen. De fiets voelde niet altijd stabiel aan.

Tijdens mijn volgende reis ga ik fietsen op allerlei soorten ondergrond, ook (zand)paden en slechte wegen. Veranderen naar bredere banden of niet? Alle adviezen / opmerkingen worden zeer op prijs gesteld! Bedankt!
ik denk twee dingen: - heb je over de weg gestuiterd? 6 bar lijkt me hard, maar misschien heeft het wel prima gewerkt gezien het totaalgewicht (ben ik ook mee behept :shock: ) en de redelijk soepele band (soepele wangen);
- breder is hier beter: minder druk, even licht of lichter roller bij iets minder druk er in, minder snel een stootlek, meer 'vering' door de grotere luchtkamer.
als 47 mm breed in je frame past, doen, zou ik zeggen. anders kijken of 42 mm breed past.
qua profiel van deze band: ik denk dat je een heel eind komt op de verschillende ondergronden. een grover profiel loopt/stuurt weer minder vlot of stil op goede/gebaande wegen.
Niet te ingewikkeld maken allemaal. Als er bredere banden passen, en je gaat naar meer onverhard dit keer, leg er dan bredere banden op. Geen reden om dat niet te doen.
Ik had de fietsenmaker er mee laten zitten en onderweg bij een andere fietsenmaker wel wat gekocht als het nodig zou zijn. En misschien de volgende keer niet wachten tot het laatste moment, voor hetzelfde geld krijgt je fietsenmaker zijn bestelling niet binnen.
Ik zou zelf geen mondial monteren, tenzij je echt de wereld rond gaat fietsen mischien, een marathon plus voldoet overal in europa. desnoods pak je een marathon plus tour.
Iets minder druk op de banden zou ook wel kunnen 5bar lijkt me hard zat, ook met jouw totaal gewicht.
Het ligt ook aan de binnenbreedte van je velg. Als je remt op de velgen wordt die wand steeds dunner en dan zou ik echt niet meer dan het maximale voor die velg kiezen. 37 met profiel evt. voor diverse terreinen kan prima, 40-42 is ook helemaal top. Het is ook ieders ervaring. Hoe breder hoe zwaarder de band. Ik zelf heb nog nooit met 47 op toerfiets gereden, daarin kan ik eigenlijk geen echt goed advies geven. Ik heb jaren met 23-25 en 32 gereden, dus voor mij persoonlijk is 37-42 al heel breed voor toerfiets en ik vind dat ook prettiger! rijden dan destijds die 23-25, dus kan me je vraag goed voorstellen.
Beetje raar dat ze weigeren te ruilen als ze iets verkeerds opsturen. Ik zou daar op z'n zachtst gezegd niet blij van worden.
Verder ga ik mee met dat breder beter is, zeker voor jouw doel.