Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx Racing Rohler aanpassen voor touren - Forum Wereldfietser

Idworx Racing Rohler aanpassen voor touren

Ik ken dit forum al lang als fantastische bron van informatie. Ik heb echter nooit de behoefte gehad om actief mee te praten over fietsen gezien ik al jaren op een Koga Globetraveller rij uit de jaren '90, waarvan ik de tweede eigenaar ben. Het is een prachtige fiets.. maar hij begint echt wat ouder te worden na marteling met Oekraïense klei, Georgische kolenwagens en, worst of all, Nederlandse regen.

Ik ben derhalve tamelijk impulsief een project gestart waar ik graag eens wat meningen over peil: een idworx Racing Rohler uit 2010-11 met 2000km op de naaf, van marktplaats geplukt, met handige edits zoals BBB spike pedalen, ergon handvatten, en inmiddels ook een oud Brooks zadel. Hier een foto:
20200721_204509.jpg
Fiets
De vraag is, moet ik hem houden en verder aanpassen zodat hij doet wat ik wil, of gaat deze fiets nooit geschikt worden voor me & zet ik hem in het te koop/ruil forum? Ik heb een tubus logo evo achterdrager besteld (kan eventueel op de Koga als er een streep door dit project gaat) en twijfel nog over almotion banden ipv de 2.35" Big Bens die er nu op zitten. Als ik heb houd dan komt er ook nog een stuur tas op. Ik heb hem een paar keer geprobeerd en hij rijdt heerlijk, maar ik moet wennen aan 26" wielen, breder stuur, en de hoogte van de trapas vanaf de grond. Hieronder antwoorden op de basisvragen:

Houd je van rechtop zitten of van een meer sportieve zit?
Sportief

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Stevig door! Maar nu met een klein kind, en hopelijk straks nog ééntje, moeten we ook rustig kunnen rijden met een Thule trailer en/of achter zitje.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Als ie echt lekker rijdt dan gaat hij mee op onze dagtrips met de familie, het groene hart en Utrechtse Heuvelrug door, én op vakanties in west Europa al dan niet met tent. Ik vind de idworx trekking fietsen met rohloff naaf heerlijk fietsen heb ik gemerkt na een aantal testjes, maar zie mezelf de nieuwprijs niet betalen met als gevolg continu angst dat ie gejat wordt of door de kinderen per ongeluk gebruiksonklaar wordt gemaakt.

Koop je je fiets voor 'de rest van je leven', of koop je liever om de 5 jaar een nieuwe fiets?
Ik sluit niet uit dat ik op termijn samen met m'n betere helft een paar nieuwe idworksn koop, als we een goede diefstal preventie kunnen krijgen en de kinderen iets ouder zijn.

Welke fietsen heb je gehad en wat was je ervaring met deze fietsen

Koga Globetraveller, zoals hierboven beschreven. Top ding. Wel altijd gezeur met aandrijving, vandaar wil ik nu rohloff proberen.
Cannondale caadx. Uit Londen meegenomen, waar ik er mee naar m'n werk reed. Ik heb hem ook een paar keer voor fietsvakantie gebruikt maar inmiddels drie keer door het achterwiel gezakt, de houding is net wat te agressief, en de bandbreedte is beperkt. Ik heb hem nu als relaxte racefiets in gebruik.

Maten
1,89m, 80kg, normale proporties met relatief iets korter benen (82cm binnen), twee armen en twee benen. De idworx is maat 51.
Waarom deze vraag denk ik als eerste. Hoe meer fietsen hoe beter is mijn motto😂😂

Als ie lekker fietst, waarom moet iemand anders dan beslissen of je hem moet houden.. elke fiets heeft voor en nadelen. Is het een 26”?
Leuke fiets!

Bovenop voor de achterdrager klemmen om de staande achtervork gebruiken of een zadelpenklem met oogjes. Onderop hebben die idworxen vaak wel montage punten voor een bagagedrager, zoals ook de jouwe.

Breedte van je stuur kun je uiteraard aanpassen, misschien wel een soortgelijk stuur als op je Koga? Stuurpen is al verstelbaar, dus dan kom je vast best een eind in het vinden van een goede zithouding.

Met die schijfremmen en de ruime clearance van idworx kun je misschien ook nog wel 584/ 27.5" wielen kwijt, kon bij een Alpine Rohler wel meen ik.
Het ligt er denk ik een heel klein beetje aan hoeveel bagage je mee denkt te nemen, omdat deze fiets niet ontworpen zal zijn voor 40+kg bagage achterop. Maar met bepakking tot iets van 20kg zou je prima moeten kunnen touren met deze fiets!

Ik heb zelf de Rockn Rohler, vooral gekocht als bikepacker maar ook al wat kleine tochtjes mee door NL gefietst en dat gaat ook prima! Beetje touring gerichte bandjes eronder als het geen mountainbike routes zijn, en het fietst heerlijk! Maar die touring gerichtje bandjes heb je al met de Big Bens. Ik zou die eerst oprijden, en alleen als ze echt niet bevallen pas gaan nadenken over bijvoorbeeld de Almotions (die overigens wel erg lekker fietsen!).

Weet je trouwens zeker dat het een Racing Rohler is? Afgaand op je plaatje lijkt het mij eerder de Mountain Rohler, de 26 inch variant.
ThomasG schreef:
di 21 jul, 2020 22:26
Het Afgaand op je plaatje lijkt het mij eerder de Mountain Rohler, de 26 inch variant.
Die is het niet, want die heeft Firmtech velgremmen :)

ThomasG schreef:
di 21 jul, 2020 22:26
Het ligt er denk ik een heel klein beetje aan hoeveel bagage je mee denkt te nemen, omdat deze fiets niet ontworpen zal zijn voor 40+kg bagage achterop. Maar met bepakking tot iets van 20kg zou je prima moeten kunnen touren met deze fiets!
Gelukkig kun je voor het prijsverschil met een nieuwe idworx je bagage zonder budgetlimiet samenstellen ;) En als dan toch die nieuwe idworx komt dan rijdt die ook nog eens beter met die lichte en compacte bagage die je daarmee kunt aanschaffen ;)
Jurr schreef:
di 21 jul, 2020 22:28
ThomasG schreef:
di 21 jul, 2020 22:26
Het Afgaand op je plaatje lijkt het mij eerder de Mountain Rohler, de 26 inch variant.
Die is het niet, want die heeft Firmtech velgremmen :)
Scherp gezien, je hebt helemaal gelijk! Ik zat naar het boekje van 2012 te kijken, waar de modellen net anders zijn. En ik had even over het jaartal heen gelezen
Dank allen, uitstekende input, vooral dat ik de fiets mag houden onder het motto 'meer is beter' :D Het is inderdaad een 26", de Racing Rohler is vanaf 2012 met 29" wielen gebouwd en nu nog alleen beschikbaar als Racing tiRohler. Er zitten Magura Marta schijfremmen op mijn versie, werkt erg lekker & stil. St Christophorus heeft een fantastisch artikel over een IJsland bikepacking trip met de tiRohler: http://www.sintchristophorus.nl/test-id ... -tirohler/ - dit was ook de reden voor me om dit te gaan proberen met de aluminium versie.

Ik zal eens kijken naar potentie voor grotere band omtrek maar ben bang dat de brug van de voorvork te weinig ruimte geeft.

Zijn er misschien goede systemen om een achter spatbord aan de Tubus Logo Evo te bevestigen?

En over de fit: ik heb het vreemde gevoel dat de fiets korter is dan mijn caadx, ondanks dat de afstand zadel-stuur gelijk staat afgesteld. Is dat normaal bij MTBs?
Nel!s schreef:
wo 22 jul, 2020 13:16

Ik zal eens kijken naar potentie voor grotere band omtrek maar ben bang dat de brug van de voorvork te weinig ruimte geeft.
Gelukkig is er in 26 inch voorvork land nog genoeg te krijgen. Verend dan weer vooral gebruikt, nieuw wordt dat lastiger. Mocht je veel kosten hebben aan je huidige voorvork zou je ook nog een vaste kunnen overwegen. Even op je inbouw hoogte letten, en dan bijvoorbeeld bij Surly shoppen. Met schijfremmen kun je ook prima bij andere wielmaten kijken. Al zit er nu vast geen slechte vork in, idworx kennende.

Nel!s schreef:
wo 22 jul, 2020 13:16

Zijn er misschien goede systemen om een achter spatbord aan de Tubus Logo Evo te bevestigen?
Tubus heeft boven het gat waarmee je
de drager op je frame bevestigt gaten waarop de stangetjes van bijvoorbeeld SKS Bluemels kunnen worden vastgemaakt. Al zitten die op de EVO dan weer niet geloof ik, bij een niet-evo Logo dan weer wel ;)

Verder even kijken hoe dat achter je trapas gaat met de onderste bevestiging van je spatbord, weet niet of je daar een bevestigingspunt hebt?

En dan zou je het spatbord ook nog aan de verbinding tussen je staande achtervorken vast kunnen maken.

Nel!s schreef:
wo 22 jul, 2020 13:16

En over de fit: ik heb het vreemde gevoel dat de fiets korter is dan mijn caadx, ondanks dat de afstand zadel-stuur gelijk staat afgesteld. Is dat normaal bij MTBs?
Misschien is de hoek die je maakt nog anders? Zet ze eens naast elkaar en vergelijk :)

Nog genoeg aan te passen aan je zithouding met bijvoorbeeld een zadelpen met setback, andere lengte en/of hoogte stuurpen, ander stuur met rise en/of backsweep...
Tubus heeft deze spatbordhouder: https://www.tubus.com/produkte/zubehoer ... lechhalter
Deze komt ander de achterlichtreflector op het bagagerek.
Andere hulpmiddelen bij deze of andere winkels (waar ik geen enkel belang bij heb): https://www.internet-bikes.com/spatbord ... nderdelen/
Dank allemaal!!
Jurr schreef:
wo 22 jul, 2020 13:31
Tubus heeft boven het gat waarmee je
de drager op je frame bevestigt gaten waarop de stangetjes van bijvoorbeeld SKS Bluemels kunnen worden vastgemaakt. Al zitten die op de EVO dan weer niet geloof ik, bij een niet-evo Logo dan weer wel ;)

Verder even kijken hoe dat achter je trapas gaat met de onderste bevestiging van je spatbord, weet niet of je daar een bevestigingspunt hebt?

En dan zou je het spatbord ook nog aan de verbinding tussen je staande achtervorken vast kunnen maken.
Inderdaad heeft ze geen bevestigingspunt bij de trapas. Is het voldoende om een spatbord aan de drager en aan de brug tussen de staande achtervorken te bevestigen? Anders kom je toch uit bij een spatbord dat aan je zadelpen klikt en dat vind ik onpraktisch. Ik kom er op de sks verkoop websites niet zo goed uit..
Nel!s schreef:
do 23 jul, 2020 09:24

Inderdaad heeft ze geen bevestigingspunt bij de trapas. Is het voldoende om een spatbord aan de drager en aan de brug tussen de staande achtervorken te bevestigen? Anders kom je toch uit bij een spatbord dat aan je zadelpen klikt en dat vind ik onpraktisch. Ik kom er op de sks verkoop websites niet zo goed uit..
Of daar zelf een bevestigingspunt maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bevestigingsmogelijkheden voor bidonhouders zonder dat er nokken zijn. Als je die net boven de trapas aan de verticale buis monteert ben je er ook.

https://bikepacking.com/index/add-cage-mounts-bike/
Op mijn omgebouwde MTB heb ik gewoon een spatbord met bevestiging aan de zadelpen. plastic spatbprd zit onder de bagagedrager en werkt perfect. Kost iets van 7,95
Goed, zojuist een ronde van 2u gefietst met mijn betere helft. Het goede nieuws is dat de Racing Rohler gewoon net zo snel gaat als een racefiets met smalle 28" bandjes. Het stuurgedrag is perfect en hij remt zeer strak & proportioneel met de Magura Marta's. Schakelen merk je bijna niet, echt ongelooflijk zo'n Rohloff naaf.

Het slechte nieuws is dat mijn vrouw a) hem veel te fancy vindt voor het type tochten die we doen en de plekken waar we hem soms achter moeten laten, b) er niet in is berust dat ik hier kleine kinderen op ga vervoeren (fair :D), en c) niet wil dat ik 2x zo hard ga als zij op haar tourfiets.

Alas, ik zou hem graag houden, maar denk dat iemand anders hier de komende jaren meer plezier aan kan beleven. Ik zet hem in te koop/te ruil.

Edit: ik denk dat ik langzaam wat beter begin te zien waar ik naar op zoek ben. Ik zit net te kijken naar de Surly Troll - eigenlijk zou ik zo'n soort frame willen, staal, met oogjes voor dragers en een iets relaxter zit. Het zal wel iets te veel van het goede zijn om mijn idworx onderdelen op zo'n frame te zetten, maar ik ga er toch eens wat onderzoek naar doen :roll:
Koop een snellere fiets voor je vriendin en het probleem is opgelost! :D

Maar even zonder gekheid: je kan hier prima een Thule achter hangen. De extra weerstand brengt de snelheid weer wat gelijk met je vriendin. Een stoeltje op een soortgelijke fiets lukt alleen goed bij grote maten. Ik heb een Ogre maat XL waar ik een Yepp stuurzitje op heb gehad en een achterzitje dat klemt op de zadelbuis. Bij een kleiner frame kom je met de borst tegen het stuurzitje aan. Dat ging dus niet goed bij de medium Troll van mijn vriendin.

Mijn advies zou zijn om pas iets te verkopen/kopen als duidelijk is wat de wensen zijn. Mijn Ogre, bedoeld voor ritjes met onze jonge familie, heeft in het begin veel minder fietsuren gezien dan verwacht. De Thule kar bleek geen succes, mijn zoons vochten elkaar de tent uit en uiteindelijk heb ik zelfs een nieuwe snelle fiets gekocht voor solo-ritjes.
Sinds een jaar (ze zijn nu vier en zes) doe ik echt tochtjes met ze. De oudste op zijn eigen fiets, de jongste op de aanhangfiets. Ritjes met baby's waren hier nooit zo'n succes (sowieso pas vanaf een jaar, als ze kunnen zitten!).
Maar als ik op de racer zit zie ik wel eens stellen op de (race)fiets die met een Thule kar lekkere ritjes maken, dus het kan zeker.
Maar als ik op de racer zit zie ik wel eens stellen op de (race)fiets die met een Thule kar lekkere ritjes maken, dus het kan zeker.
Ik ook, maar dan zit er meestal een hondje in. Geen baby. :roll:
@sonny, je maakt me wel weer heel erg aan het twijfelen! Ik heb gekeken naar de Troll, Ogre en Disc Trucker (26") frames. Voor zover ik kan inschatten kunnen alle onderdelen van de Racing Rohler daarop, gezien de Rohloff naaf en Magura Marta disc brakes nagenoeg nieuw zijn is dit helemaal geen gek idee? Ik zou dan denk ik voor een XL frame gaan, want ik heb een vrij lange reach nodig, en dan kun je dus inderdaad een Yepp draag beugel monteren en evt een voorzitje (hoewel dat niet strikt noodzakelijk is want een evt volgende kleine kan in de Thule Cab trailer). Wat leuk dat jij ook precies naar die surly frames hebt gekeken voor family friendly fietsvakanties!

Ik ga later vandaag nog een keer een zadelpen met een langere setback proberen op de Racing Rohler, misschien helpt dat iets met de geometrie.
Nu ik het complete plaatje heb, ik had je lengte nog niet goed bekeken, denk ik dat de idworx sowieso te klein is. Op een XL Surly zal je, Surly's zijn vrij lang en hebben een korte balhoofdbuis, waarschijnlijk beter uit komen. Ik ben 1.92 met een bbl van 91 cm en gebruik 4 cm aan spacers om niet te veel drop tussen zadel en stuur te hebben.

Maar om mijn verhaal nog even aan te vullen: ik kocht de Ogre met het idee er zelf tochtjes op te maken en om er met de familie dingen mee te doen. De (offroad) solo tochtjes ben ik echter op mijn (later) aangeschafte gravelbike gaan doen. En nu wordt de Ogre dus gebruikt voor ritjes (in Nederland) met de familie en met de jongens naar de camping. Wat natuurlijk prima is maar dan had ik misschien liever een Big Dummy gekozen: zonder problemen plek voor 2 kinderen en bagage.
Vandaar mijn advies (voor wat het waard is...) te wachten totdat duidelijk is hoe je de fiets gaat gebruiken.
Update: ik heb een bezoekje aan de lbs gebracht. Het is wellicht mogelijk om de fiets met stuurpennen, setback zadelpen wat te verlengen.
Maar het is ook mogelijk om alle onderdelen op een Surly Troll frame the zetten.
Voor dat ik zo'n rigoureus project begin moet ik eerst bedenken of ik met 26" wil rijden. Met 1,89m lijkt me 28" wielen de betere optie. In dat geval kan ik de Racing Rohler beter verkopen en voor een nieuw opgebouwde disc trucker of trol gaan..
Zou inderdaad eerst eens kijken of je huidige fiets aan je wensen qua zithouding kan voldoen.

Met verschillende zadelpennen en stuurpennen te proberen wellicht handig om daarvoor je locale fietsenmaker te vragen. Als je er een stuk mee kunt proefrijden en daarna toch weer een andere setup kunt proberen is dat wel zo fijn budget technisch.

En mocht het toch niet lukken met je huidige frame kun je naast Surly bijvoorbeeld ook eens kijken naar een Genesis Longitude, daar kun je ook spatborden en bagagedragers op kwijt. De laatste twee modeljaren Kona Unit ook. Salsa Fargo zou ook nog kunnen als je van dropbars houdt. En zo nog wel meer opties ;)
Dank! Ik heb inmiddels een shortlist van frames, of volledig opgebouwde fietsen:
- Surly Ogre
- thorn nomad MK3
- Kona sutra

Eigenlijk zouden die allemaal prima zijn. De avaghnon X29 is ook een perfecte fiets maar erg duur.