Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervelende kraak - Forum Wereldfietser

Vervelende kraak

Helaas nog steeds een kraak tijdens fietsen.
Al vervangen trappers, zadelpen
Kraak lijkt links bij de trapas af te komen met de stand pendaal naar beneden.
Het gaat om een Giant e bike met Yamaha midden motor 4 jaar oud.Is 3 jaar geleden een nieuwe motor gekregen omdat het ook al kraakte, maakte niks uit helaas.
bedankt voor de mededeling.
ok. wat is je vraag? de herkomst van de kraak?

als ik je bericht lees, denk ik: hoe zit de motor vast t.o.v. het frame?
wat oefent er op wat kracht uit? vorm je een beeld van waar je trapenergie heen gaat.
ook kraak als je kracht zet zonder draaiende (trap)as?
crank goed vastzetten?
zelfde pedalen nog in gebruik?
alles los en met juiste type 'vettigheid' weer monteren?
release-the-kraken-l4ha5w.jpg
Waarom deze vervelend krakende mededeling?
Tja ik denk dat de kennis van krakende e-bike motoren op dit forum gering is...
Ik vraag hier om de tips, wat kan ik zelf nog doen hieraan. Als ik de druk op de pendalen verander of iets naar binnen of buiten trap zeg maar is het soms weg? Mocht ik iets moeten invetten waarmee, montagevet, kopervet?
Ga je dan daarna vertellen over de (wereld)reizen die je op deze fiets maakt?
Kopervet niet gebruiken als er twee oppervlakken zijn een van alu en een van staal die verbinding hebben. Electrolitische reactie.
Zitten ook gelukkig wat waardevolle informatie bij waar ik wat mee kan.
Kijk vooral of er niet ergens een breuk in het frame zit.
Zit hier een breuk.

Bijlagen

gianthenk schreef:
di 21 jul, 2020 19:52
Zit hier een breuk.
Is dat een mededeling.
Zo vat ik ‘m ook op. Als een mededeling. Zo op het eerste gezicht zie ik geen breuk, maar dat zegt helemaal niets. Dus aan mijn bijdrage heb je helaas niks.

Ik snap overigens niet waarom je zo lang blijft doorrijden met een klacht en niet bij de dealer om een oplossing vraagt. Een nieuwe motor heeft het probleem niet opgelost, dus waarom niet weer terug naar de dealer?

Verder nog een tip om iets duidelijker te communiceren. Aan de reacties te zien levert dit topic meer vragen op dan antwoorden. En dat ligt naar mijn mening aan de manier waarop het topic gestart is.
Ok ik zoek het zelf wel uit dan. Topic gesloten.
Ik zag dat je schreef dat het kraken soms weg was als je anders op je pedaal trapte; kan het zijn dat er wat speling op het pedaal zelf zit, of dat er iets met een van de twee lagertjes in het pedaal aan de hand is? (Ik heb wel eens gehad dat er in een (nieuwe) trapper gewoon een kogeltje te weinig bleek te zitten).
Ik had ook een kraak, die meeging met de pedaalbeweging. Dus heb ik lang gedacht aan trapas, pedalen. Tot ik er achter kwam dat het in de verbinding stuur stuurpen zat. Bij elke trapbeweging belast je ook een beetje met je handen het stuur afwisselend links en rechts. Verbinding stuur stuurpen heb ik verbeterd en weg kraak. Misschien heb je hier iets aan.
Ok zal de 2 laatsten antwoorden een proberen. 👍
Mic schreef:
do 23 jul, 2020 11:51
Ik had ook een kraak, die meeging met de pedaalbeweging. Dus heb ik lang gedacht aan trapas, pedalen. Tot ik er achter kwam dat het in de verbinding stuur stuurpen zat. Bij elke trapbeweging belast je ook een beetje met je handen het stuur afwisselend links en rechts. Verbinding stuur stuurpen heb ik verbeterd en weg kraak. Misschien heb je hier iets aan.
Inderdaad nooit gedacht 🤔dit is het probleem het zit in het stuur of stuurpen. Spoot er wd 40 op en weg kraak.