Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Böttcher en Patria - Forum Wereldfietser

Böttcher en Patria

Zijn er mensen die rijden met een Böttcher of een Patria en hoe tevreden ben je daar over?

Het zijn de twee merken die mijn lokale fietsenhandelaar aanbiedt voor trekkingfietsen.

Momenteel rijd ik met een aluminium koga. Ik zie dat Patria enkel stalen frames heeft en vraag me af of die niet veel zwaarder gaat zijn dan wat ik gewoon ben.

Beide merken bieden min of meer fietsen op maat en dat is toch waar ik naar op zoek ben.

Lieven
Het gewicht van het frame maakt maar een klein deel van het totale gewicht van een fiets uit. Bovendien heeft aluminium niet alleen een lager soortelijk gewicht, maar ook een lagere treksterkte, zodat je er ook weer meer materiaal van moet gebruiken. Per saldo maakt het dus niet noodzakelijk veel uit. Als voorbeeld kan ik mijn stalen m-gineering met Rohloff naaf noemen, die zeker 500 gram lichter is dan de alu Santos met LX afmontage van mijn vrouw.
En toch is het zo dat een gelijkwaardig frame met vork in staal ca 1 kg zwaarder is als in aluminium, op het gewicht van een totale fiets maakt dat niet zoveel uit natuurlijk. Desondanks heb ik daarom een voorkeur voor aluminium.
Op een vakantiefiets maakt een kilo meer of minder niet veel uit. Comfort en functionaliteit wel.
Ik heb een Patria terra, en bevalt zeer goed ziet er mooi uit en is goed afgewerkt.
Je kunt bij Patria bijna alles naar wens laten opbouwen.

Zou het zo weer doen echt een super fiets voor een mooie prijs.
Zie afbeelding.

Bijlagen

livino schreef:
vr 10 jul, 2020 14:44
Momenteel rijd ik met een aluminium koga. Ik zie dat Patria enkel stalen frames heeft en vraag me af of die niet veel zwaarder gaat zijn dan wat ik gewoon ben.
Hangt natuurlijk wat van de bewuste koga en patria af, maar goede kans dat de tweede lichter is.
Grandonneur schreef:
vr 10 jul, 2020 20:37
Hangt natuurlijk wat van de bewuste koga en patria af, maar goede kans dat de tweede lichter is.
Wat bedoel je hiermee? Grote kans dat de Patria (van staal) lichter is dan de Koga (van aluminium)?

Heb één keer met een "leen-patria" gereden en ik vond die zwaarder overkomen.

Lieven
livino schreef:
di 14 jul, 2020 10:45
Grandonneur schreef:
vr 10 jul, 2020 20:37
Hangt natuurlijk wat van de bewuste koga en patria af, maar goede kans dat de tweede lichter is.
Wat bedoel je hiermee? Grote kans dat de Patria (van staal) lichter is dan de Koga (van aluminium)?
inderdaad. stel dat het verschil in gewicht op het frame 500gram is in het voordeel van de koga. eventueel nog eens 500gram erbij als de koga een alu vork heeft en de patria een stalen vork. 1kg op het geheel is realistisch. (en bij verder gelijke uitvoering zou je dat niet voelen).

Maar: Koga heeft bij vlagen de gewoonte gehad om zo veel mogelijk bits&bobs aan z'n fietsen te hangen. voordrager, standaardjes, verstelbare sturen/stuurpennen, zware zadels, lompe wielen en banden etc. Terwijl patria de voorkeur lijkt te geven aan een slimme lichte afmontage van de frames.

Dan is een alu fiets zomaar kilo's zwaarder.
Wim schreef:
vr 10 jul, 2020 14:55
Het gewicht van het frame maakt maar een klein deel van het totale gewicht van een fiets uit. Bovendien heeft aluminium niet alleen een lager soortelijk gewicht, maar ook een lagere treksterkte, zodat je er ook weer meer materiaal van moet gebruiken. Per saldo maakt het dus niet noodzakelijk veel uit. Als voorbeeld kan ik mijn stalen m-gineering met Rohloff naaf noemen, die zeker 500 gram lichter is dan de alu Santos met LX afmontage van mijn vrouw.
Ik ben het helemaal met Wim eens.
Ook ik heb een stalen m-gineering frame en ik durf te wedden dat het kale frame lichter is dan een soortgelijk alu frame.
Jaren geleden had ik een alu Koga traveller frame, dat was zwaarder dan het stalen frame.

Jan
Die weddenschap durf ik wel aan te gaan. Het zal echter moeilijk zijn twee gelijkwaardige frames te vinden.
Bij diezelfde fietsenmaker (die in de Arteveldestraat) heb ik in 2008 een op maat gemaakte patria terra gekocht. Dat was, op mijn huis na, de beste aankoop van mijn leven. In de stad met kar, met kinderen, op kasseien, de heuvels van Brussel op: onverwoestbaar en stabiel. Buiten de stad: een fiets die vanzelf rechtdoor en verder wil, een reisfiets. Ik heb nooit geen last gehad van het gewicht.
Maar laat het frame vooral op maat maken. Ik denk dat dat de kern is van mijn tevredenheid.