Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Miyata Terraliner Lady - aanpassingen mogelijk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Miyata Terraliner Lady - aanpassingen mogelijk?

De voorband bepaalt voor een groot deel het (veer) comfort, de gevoeligheid voor sporen en het stuurgedrag. Een dunne band is dan een nadeel, al houden sommigen van het nerveuze stuurgedrag van een zo licht mogelijk voorwiel. Al met al zijn er voordelen en nadelen aan diktes van voor- en achterband maar allles bij elkaar lijkt iedereen toch altijd uit te komen bij twee dezelfde diktes en types. Ook blijft de fiets dan horizontaal en je hoeft, theoretisch, ook maar één dikte reservebinnenband mee te nemen.
bdr schreef:
do 04 mar, 2021 22:07
PhilipBe schreef:
do 04 mar, 2021 12:02
heb net een tweedehans terra liner gekocht om te reizen, en was s'avonds wat aan het surfen en ben op deze pagina beland.
Welkom!

Dank je,
PhilipBe schreef:
do 04 mar, 2021 12:02
*) ander vraagje, zitten nu 35 brede mm banden op, Achteraan is dit voor het gewicht van de baggage (en vooral mezelf) heel goed maar vooraan vind ik dat wat overkill, zou 28mm willen monteren.
Reizen met de fiets en 28mm banden vind ik nu niet echt een aan te raden combinatie. Je gaat veel sneller lek rijden en het is minder comfortabel dan een brede band. En het is niet sneller. Op de Terraliner Lady hier in huis staan 40mm Allmotion banden maar als je wil kan je er ook 42mm banden op krijgen.
Ben verleden jaar met mijn gewone fiets gestart met toeren en toen zat er nog 25mm op.
Achteraan reed ik inderdaad veel lek, en met enkel 4 bar en door het gewicht zie je het loopvlak van die achterband vervormen tot een "32-35" mm, Dat zie je gewoon, dus daar al snel een 35mm marathon plus gelegd.
Vooraan is lek rijden nooit gebeurd, maar omdat de band wel wat versleten was gewisseld naar een 28mm.
En op 4 bar blijft die wel mooi small op het loopvalk

Ga je raad volgen en wat wachten met veranderen van enkel de voorband,
Volgende week eens naar de ardennen gaan en wat wennen aan de nieuwe fiets....

PS zie weinig fieters met verschillende breedtes van de voor- en achterband , is daar een reden voor?
In de Ardennen heb je twee soorten wegen: die waar de auto's je met een noodgang voorbijrijden en die waar je heel brede banden wilt.

Op je laatste vraag heb ik het antwoord vanochtend al gegeven.
PhilipBe schreef:
vr 05 mar, 2021 13:37
PS zie weinig fieters met verschillende breedtes van de voor- en achterband , is daar een reden voor?
Omdat dat weinig zoden aan de dijk brengt? Theoretisch win je een beetje op aerodynamica, qua rolweerstand zal het waarschijnlijk geen verschil maken. Maar je kan je banden niet meer wisselen en je moet aparte voor- en achterbanden kopen (en aparte binnenbanden als je overdrijft).

Omdat grip vooraan het meest kritiek is kiest men bij MTB's er soms voor om vooraan met bredere banden te rijden dan achter. Vaak wordt vooraan een band met meer profiel gebruikt dan achter.

Canyon levert zijn nieuwste Aeroad wegracemodel met een 25mm voorband en 28mm achterband, met twee verschillende velgbreedtes. Maar als je merkt wat er met dat model allemaal mis is -- problemen met zadelpen, stuur breekt af -- dan is het duidelijk dat dit niveau van optimalisatie zijn grenzen heeft.
PhilipBe schreef:
do 04 mar, 2021 12:02
*) Het is een terraliner van 1997, de mijne heeft een AXA 582 ringslot, is dit ook niet te vertrouwen?
De 582 kan ik niet vinden maar de 583 wel en ik vermoed dat voor de 582 hetzelfde geldt als de 583:

Wat iedereen hoort te weten over AXA fietssloten…

In plaat van smallere banden zou ik juist voor bredere banden gaan, alleen maar voordelen en die extra luchtweerstand gaat pas meetellen bij racefietssnelheden.
daulagari schreef:
za 06 mar, 2021 08:42
In plaat van smallere banden zou ik juist voor bredere banden gaan, alleen maar voordelen en die extra luchtweerstand gaat pas meetellen bij racefietssnelheden.
En dan nog zou het nauwelijks uitmaken als je de spatborden laat zitten. Die zijn zo te zien geschikt voor banden tot maatje 37 breed.
JBertrem schreef:
wo 24 jun, 2020 14:04
  • Klickfix: wat zijn jullie ervaringen hiermee? Welke tas raden jullie aan om fietsvakanties te doen?
De Klickfixhouder zelf is heel degelijk en handig in gebruik. Of de bevestiging aan dat stuur sterk is weet ik niet. Hang er aan wat er aan wil hangen. Als het goedkoop moet koop je een tweedehandands Agu-tasje voor een tientje en kun je jaren vooruit. Op zijn minst de oudere Ortlieb-stuurtassen kunnen daar ook direct op.
Weet iemand of ook de huidge Ortliebtasjes er nog steeds op passen?
Heb ik net even geprobeerd:
Een Ortlieb stuurtas van een paar jaar oud past zo op een oude Klikfix stuurhouder.
En een oude Agu stuurtas (met Klickfix plaat) past zo op een moderne Ortlieb stuurrhouder.
Een recentere Vaude stuurtas (Klickfix) past ook overal op.
Mijn oude Ortlieb stuurtas heb ik niet meer, of de oude Ortlieb en Klickfix op elkaar passen kan ik dus niet zeggen.
Wim fiets graag licht met kleine tassen. Maar hij heeft veel fiets ervaring en heeft dus uit ervaring kennis op gedaan wat voor hem wel werkt en wat niet.

Heel licht fietsen kost vaak veel geld.

Mijn advies: bij de vakantie fietser in Amsterdam organiseert de vrouw van Eric, test weekenden. Je betaald wat en krijg een fiets met tassen en alle spullen en kennis en ervaring van de winkel.

Door corona ligt alles nu stil.

Als je net als wim licht wilt fietsen ben je veel geld kwijt, aan goede donzen slaapzak, tent en slaapmat.

Mario
Leon schreef:
za 06 mar, 2021 09:53
JBertrem schreef:
wo 24 jun, 2020 14:04
  • Klickfix: wat zijn jullie ervaringen hiermee? Welke tas raden jullie aan om fietsvakanties te doen?
De Klickfixhouder zelf is heel degelijk en handig in gebruik. Of de bevestiging aan dat stuur sterk is weet ik niet. Hang er aan wat er aan wil hangen. Als het goedkoop moet koop je een tweedehandands Agu-tasje voor een tientje en kun je jaren vooruit. Op zijn minst de oudere Ortlieb-stuurtassen kunnen daar ook direct op.
Weet iemand of ook de huidge Ortliebtasjes er nog steeds op passen?
Beetje slecht weer om naar de ardennen te fietsen, dus gewoon hier wat toertjes aan het rijden met de baggage om wat gevoel te krijgen met de nieuwe fiets.......

Zat ook zo'n klickfix stuurtas op, maar is wel zwaar, vervangen door lichter maar kwetsbaarder tasje,
ook de staander eraf gevezen, werkt zonder de tassen, maar met volle tassen werkt het toch niet zo goed.

Denk eraan om een klein rack boven het voorwiel te monteren om de tent erop te leggen,
tent (en zlaapzak) zit in de grijze tas, dan kan de grijze tas vervangen door een identieke rode zak,
twee ongelijke tassen ziet er niet uit... (op mijn vorige fiets had ik een stuk lager een extra horizontaal baartje gemonteerd op de achterdrager zodat de tasen op zijn minst evenlaag hingen....)
Iemand ervaring met een klein dragertje dat op de bevestigingspunten van de remmen steunt ?

Bijlagen

Heel erg licht kan inderdaad in de papieren lopen, maar tamelijk licht is helemaal niet duur. Zie hier voor voorbeelden: https://fietsvakantie.home.blog/
Wim schreef:
do 11 mar, 2021 15:17
Heel erg licht kan inderdaad in de papieren lopen, maar tamelijk licht is helemaal niet duur. Zie hier voor voorbeelden: https://fietsvakantie.home.blog/
Bedankt voor de link,
heb je verhaal met plezier gelezen,

Met de oude stadfiets heb ik verleden jaar wat rondgetoerd, en inderdaad bergop is sukkelen, en bergaf ga je door de remmen. Maar in het vlakke Limburg toch wel best leuk.

Dus nu de nieuwe fiets aan het gewoon worden, en wat aan het uittesten hoe best alles mee te nemen,
bidons aan de voorvork en dan de tenttokken aan de schuine buis lijkt me een stap vooruit....

Mijn idee voor de tent op een klein voorrekje geef ik al op, de tent is gewoon te groot daarvoor.

Bijlagen

Leon schreef:
za 06 mar, 2021 09:46
daulagari schreef:
za 06 mar, 2021 08:42
In plaat van smallere banden zou ik juist voor bredere banden gaan, alleen maar voordelen en die extra luchtweerstand gaat pas meetellen bij racefietssnelheden.
En dan nog zou het nauwelijks uitmaken als je de spatborden laat zitten. Die zijn zo te zien geschikt voor banden tot maatje 37 breed.
Ondertussen al een dikke tweeduizend kilometer verder en mijn eerste lekke band gereden,
de voorband die toch al versleten was dan maar vervangen door een 37-622 schwalbe.
dus nu zijn beide banden (bijna) gelijk, de ene is nu een delta cruiser de andere de gewone Marathon.
Ook wat minder hard aan het opppompen, vroeger 4,5 bar vooraan, stuitert toch wel wat veel op kasseien, nu 3,5 bar en loopt best wel comfortabeler bij oneffenheden.

Nog steeds wel het probleem dat ik niet zonder handen kan rijden, gaat bijna direct naar links of naar rechts, niet te voorspellen welke kant maar loopt direct weg....
wat gelezen op het forum en het is duidelijk dat de balhoofdlager te strak is aangevezen.

Als ik het frame ophef en naar links overhel draait het stuur moeizaam naar links, als ik het frame naar rechts laat overhellen, gebeurt er eigenlijk niets, moet al ver overhellen voor het stuur draait.

volgens de cataloog 1997 / Is het een tecora E naaldlager
IMG_20210517_210413.jpg
Iemand ervaring met dit af te stellen?
Gewoon een nieuw setje erin (laten) steken. Kost niet veel, is het weer netjes.
dit is voor heel veel mensen bekende kost: goed af te stellen. of de fietsenmaker doet dit voor je. zorg dat je het goede gereedschap hebt (platte steeksleutels in de juiste maat).
loshalen, schoonmaken, invetten, afstellen. als dit lager niet versleten is dan is het zo gewoon te onderhouden. goed afgesteld draait je stuur en voorvork dan weer soepel.
zoek eens een filmpje op van hoe je zo'n lager afstelt. bijvoorbeeld op de site van Mantel.nl staan filmpjes met uitleg en instructie.
Hoe is het mogelijk: nu, na 20 jaar, nog altijd naaldlagers? Die dingen zijn een garantie voor terugterende problemen. Weg ermee!
Ik heb het balhoofd op de Terraliner Lady van mijn vrouw vervangen door deze: https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... met-draad/

Het naaldlager was inderdaad niet te repareren (afdrukken in lagerschaal), en ook niet nieuw te vinden.
sjefke schreef:
ma 17 mei, 2021 22:21
Hoe is het mogelijk: nu, na 20 jaar, nog altijd naaldlagers? Die dingen zijn een garantie voor terugterende problemen. Weg ermee!
Wat is het probleem met naaldlagers? Zolang ze niet in het verleden te hard zijn aangedraaid gaan ze eindeloos mee en zeker op grotere frames zorgen ze dat shimmy een heel stuk minder wordt.

Na 20 jaar en weinig onderhoud is het altijd maar de vraag in wat voor staat het balhoofd nog is. Zelfs met kogellagers heb ik vaak genoeg een roestige bruine smurrie er uit gehaald en ontbraken er kogels. Het daardoor geïndexeerde balhoofd is eerder slecht onderhoud dan slecht ontwerp.