Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Trekking/gravel bike - Forum Wereldfietser

Nieuwe Trekking/gravel bike

Ik zoek een do-it-all fiets met genoeg opties om bagage/rekjes te monteren. Te gebruiken voor dagtochten, langere fietsreizen maar ook iets sportievere asfaltritjes (met wat dunnere bandjes). Idealiter zoek ik een fiets voor de komende 10+ jaar. Tot nu toe had ik vooral trekkingsfietsen op het oog zoals de Kona Sutra, Trek 520 en Salsa Marrakesh, maar twijfel soms nog om voor een gravel-bike te gaan met genoeg mounting-opties voor rekken. Budget is 1500 euro, maar mag zeker wat minder.

Hebben mensen ervaring met (langere) reizen met gravel-bikes?

Tenslotte weet niet goed wat ik moet met het aluminium/staal debat.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Doorfietsen met dunnere bandjes op dagtochten. Rustig fietsen op langere reizen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ik zit graag vrij rechtop op de fiets, maar een race-stuur lijkt me wel best voor een do-it-all fiets. Ik denk er over om een kleiner model te kopen dan mijn lengte eigenlijk vereist zodat ik wat korter bij zit.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ik zoek geen downhill MTB maar gravel moet zeker kunnen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Tot nu toe alleen in Europa gepland, maar droom van verdere reizen richting Azië.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Fietsreizen met tent en alles wat daarbij hoort.

JE LICHAAMSLENGTE
1m87

JE GEWICHT
64kg

JE LICHAAMSBOUW
Lang en smal, ik denk dat mijn benen relatief lang zijn.

WAAR WOON JE?
Gent, België

WAT IS JE BUDGET?
1500 Euro, liever kleiner

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Tot nu toe vrij weinig, maar sta open om alles te leren.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Zeker, maar nog niet veel gevonden tot nu toe.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Kona Sutra, Trek 520, Salsa Marrakesh, Fuji Touring.
Verder keek ik ook naar gravel bikes als: Cannondale Topstone Sora, Trek Checkpoint, Kona Rove.

Suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt voor de tips!
Naast wat je al zelf genoemd hebt, laat ik de eerste (??) eens zijn die adviseert ook naar een Decathlon fiets te kijken:

viewtopic.php?f=8&t=34411

Alleen nog even geduld ;)

En kijk bijvoorbeeld ook eens hier:

viewtopic.php?f=8&t=34662

viewtopic.php?f=8&t=34575

viewtopic.php?f=8&t=33558

viewtopic.php?f=8&t=33277
Ik heb zelf een MTB omgebouwd naar "gravelbike" deze heeft trouwens carbon voorvork maar kan evt ook geveerde in.
Heb verschillende bandjes en je kan er mits je beetje stuurvast mee bent ook gewoon MTB tochten mee rijden.

Kan drager achter en ook voor heb ik een losse drager zodat ik met volle bepakking ook kan rijden. Wil je gewoon lekker hard rijden op asfalt is dat ook goed te doen. Ben er zelfs aantal keren mee met de fietsgroep mee weggeweest 35km/h gem.

afgelopen zaterdag 160 km op gereden, 26 gem ofzo. Niet dat snelheid belangrijk is.. maar je kan met deze fiets lekker doortrappen ondanks de dikke banden.

Maar goed een echte gravelbike is het niet. Ik heb er veel plezier aan, gebruik hem ook voor woon werk en om samen met mijn vrouw te fietsen. Kan zelfs kinderzitje achterop voor de kleinkinderen.
Met vakanties en weekendjes weg gebruik altijd deze fiets.
Naast deze fiets heb ik dan nog een normale racefiets voor het echte asfalt werk.
ktm.jpeg
Hi,

ik heb zowel een snellere Alu gravelbike ( Colmaro) als een Stale Kona Sutra.

Desondanks dat de Colmaro sneller er lichter is, pak ik wel vaak de zwaardere en langzamere Sutra voor lange tochten. Ze zitten beide echt heerlijk hoor.. ook voor lange afstanden.

de Trek 520 voelde best wel slap vergeleken met de sutra

Kijk ook naar een Salsa Journeyman. Het is een mooie compromise van de Colmaro en de Kona ( wel de Sram uitvoering ;) )
"de Trek 520 voelde best wel slap vergeleken met de sutra

Kijk ook naar een Salsa Journeyman. Het is een mooie compromise van de Colmaro en de Kona ( wel de Sram uitvoering ;) )
[/quote]"

---

Ik was van plan om vandaag de trek 520 eens te gaan testen en zien hoe die verschilt met de Sutra. De Journeyman ziet er inderdaad best interessant uit, maar is wat moeilijk te verkrijgen hier. De meeste gravelbikes zijn de winkels al uit sinds corona.

Verder keek ik nog naar de Fuji Touring Disk. Volgens internet is dit een underrated fiets met een mooi prijskaartje. Heft iemand hier ervaring mee?
mbt de 520... ik moet wel zeggen dat ik lang en zwaar ben :) ik hang ook vaak een aanhangfiets vast aan de sutra... Ik denk dat met je gewicht van 60kg een totaal andere gevoel krijgt :P Ik zou de Trek niet meteen afschrijven hoor.. het is ook een erg mooie fiets... als de 520 erg bevalt, overweeg dan om naar de diamant 135 te kijken... het is een trek 520 met betere onderdelen + dynamo em licht. Alleen als je graag spatborden wilt, moet je dan andere banden op doen.. stuur zou ik ook veranderen voor een drop bar of anders een normale tour stuur als meer on de budget wilt gaan
Avaghon X29, naar wens zelf op te bouwen (frameset €799), kun je echt alle kanten mee op de komende 10 jaar.
Change of plans...

Nadat ik de Trek 520 getest heb denk ik toch eerder te gaan voor een trekkingsfiets zonder drop bars. Ik zit graag rechtop en lijk geen goede positie te kunnen vinden met de drop bars op de Kona Sutra en de Trek 520.

Heb nog niet zo veel gevonden online over trekkingsfietsen met een gewoon stuur. Merken als Koga, Santos en VSF lijken nogal snel boven mijn budget heen te gaan (1500 euro).
Ben nu aan het kijken naar de Giant Toughroad SLR 1.

Als iemand ervaring heeft, let me know!
Tenzij je méér change of plans hebt vind ik dit geen logische optie. Het is wel een leuke fiets met prima kwaliteit spullen. Maar ‘de lichtste aluminiumlegering die we hebben’, kom je daarmee over x jaar in Azië? Als je 50mm banden eens voor 32mm wilt switchen, kun je dan nog een bocht nemen? Is hij niet wat lang om comfortabel uren onderweg te zijn?
Grandonneur schreef:
vr 12 jun, 2020 22:23
Tenzij je méér change of plans hebt vind ik dit geen logische optie. Het is wel een leuke fiets met prima kwaliteit spullen. Maar ‘de lichtste aluminiumlegering die we hebben’, kom je daarmee over x jaar in Azië? Als je 50mm banden eens voor 32mm wilt switchen, kun je dan nog een bocht nemen? Is hij niet wat lang om comfortabel uren onderweg te zijn?
Ik denk dat ik het momenteel met mijn beperkte budget zal moeten doen. Als ik ooit toch eens een reis van meerdere maanden plan wordt het misschien tijd voor een upgrade.
Als het de ToughRoad SLR wordt dan plan ik wel om iets smallere banden te leggen maar ik zie niet metteen in hoe dit een probleem wordt om bochten te nemen?
De diameter van wiel + band is ongeveer 622+2*50=722mm. Dus as is 361 mm boven de grond. Min 70 voor de bb drop, min 175 voor de cranklengte is 116mm van de pedaalas boven de grond op het laagste punt. Stel je band wordt 20mm lager blijft er 96mm over. Dan afhankelijk van type pedaal nog 15mm aan de onderkant, is rond de 8cm. Dat is best spannend in bochten.
Grandonneur schreef:
vr 12 jun, 2020 23:28
De diameter van wiel + band is ongeveer 622+2*50=722mm. Dus as is 361 mm boven de grond. Min 70 voor de bb drop, min 175 voor de cranklengte is 116mm van de pedaalas boven de grond op het laagste punt. Stel je band wordt 20mm lager blijft er 96mm over. Dan afhankelijk van type pedaal nog 15mm aan de onderkant, is rond de 8cm. Dat is best spannend in bochten.
Ik ben nog niet helemaal thuis in de fietswereld en deze nummertjes zeggen me dus maar weinig. Ik heb de laatste weken al een hoop opzoekingswerk gedaan, maar zonder praktijkervaring lijk ik niet erg ver te komen. Misschien wordt het gewoon tijd dat ik van achter mijn computer kom en op een fiets spring...
Toch bedankt voor de info!
De rekensom is toch correct en duidelijk?, maar niemand gaat Europe in op een fiets met bagage en met 30mm banden! Dus trek je er niet veel van aan. Ik begrijp ook niet de zin van die reactie.
sjefke schreef:
za 13 jun, 2020 00:43
Dus trek je er niet veel van aan. Ik begrijp ook niet de zin van die reactie.
De reactie is vrij simpel gebaseerd op de informatie van de topicstarter en niets anders. Er staat (o.a.) wil een do it all, wil kamperen met tent en alles, en wil zeker (ook) smallere banden gebruiken (staat er 2x). Vraagt vervolgens wat we van deze fiets vinden. Dus: is mijn reactie onlogisch? Ik vind ‘em vrij nuttig al zeg ik het zelf, om te voorkomen dat iemand het plan als zodanig uitvoert en crasht.
Ik kan de Journeyman zeker aanraden, mss wat prijzig vanwege de Salsa naam, maar super veelzijdig. Ik heb mn racefiets totaal verwaarloosd sinds ik 'm heb en doe zelfs 90% van alle puur asfalt trips met de Journeyman ondanks dat ik de 650B variant heb. Alleen jammer dat ie QR heeft ipv thru axle. Volgens mij is ie bij Just Pedal nog steeds te krijgen
Grandonneur schreef:
za 13 jun, 2020 08:58
sjefke schreef:
za 13 jun, 2020 00:43
Dus trek je er niet veel van aan. Ik begrijp ook niet de zin van die reactie.
De reactie is vrij simpel gebaseerd op de informatie van de topicstarter en niets anders. Er staat (o.a.) wil een do it all, wil kamperen met tent en alles, en wil zeker (ook) smallere banden gebruiken (staat er 2x). Vraagt vervolgens wat we van deze fiets vinden. Dus: is mijn reactie onlogisch? Ik vind ‘em vrij nuttig al zeg ik het zelf, om te voorkomen dat iemand het plan als zodanig uitvoert en crasht.
De volgende uitleg was misschien duidelijker geweest:
Dunnere banden zijn niet alleen smaller, maar ook lager. Dan komen de trappers dichter bij de grond. Daarvan kun je in de bocht veel last hebben, want dan raak je gauw met de trappers de grond. Eén cm kan daarbij al het verschil maken tussen wat je gewend bent wat kan en wat je niet gewend bent.

Een do-it-all betekent dat de fiets de zwaarste taak aan moet kunnen waar je hem voor wilt gebruiken. In de andere gevallen heb je een te grote / zware / stugge etc. fiets. Een do-it-all is NIET het gemiddelde, want dan kun je de zware taken er niet mee doen.
Grandonneur schreef:
za 13 jun, 2020 08:58
sjefke schreef:
za 13 jun, 2020 00:43
Dus trek je er niet veel van aan. Ik begrijp ook niet de zin van die reactie.
De reactie is vrij simpel gebaseerd op de informatie van de topicstarter en niets anders. Er staat (o.a.) wil een do it all, wil kamperen met tent en alles, en wil zeker (ook) smallere banden gebruiken (staat er 2x). Vraagt vervolgens wat we van deze fiets vinden. Dus: is mijn reactie onlogisch? Ik vind ‘em vrij nuttig al zeg ik het zelf, om te voorkomen dat iemand het plan als zodanig uitvoert en crasht.
Ik bedoel gewoon dat ik een "noob" ben op het vlak van fietsmaten en termen. Ik had geen idee wat BB drop of cranklengte was, dus ik begreep niet echt wat je bedoelde.
De laatste reactie van leon heeft het opgeklaard.

Hebben gravel/MTB's gemiddeld langere cranks dan andere fietsen?
Nee je zit bijna altijd in de 170 - 175mm range, wat nog wel wil verschillen is de Q, dat is de afstand tussen de pedalen, bij mtb's en trekking fietsen is die typisch hoger dan bij racefietsen. Dat komt omdat de ketting verder uit het midden van het frame ligt om om de band heen te kunnen. Dat heet kettinglijn en bij een racefiets is die meestal 43,5mm, bij een mtb / trekkingfiets 50mm en tegenwoordig zie je bij fietsen waar erg brede banden in kunnen nog wel hogere maten. Te ver uit elkaar is niet fijn en vermoeid sneller.
Samen komen we er wel :). Dus het gaat om het totaalplaatje. Vandaar dat ik eerst de geometrie bekeken had. Stel de fiets had een bb drop van 60 gehad en 170mm cranks dan had je al 15mm meer ‘marge’ voor de banden gehad, wat dat betreft. Dan had ik mogelijk niks gezegd.
Stel dat ik dan toch meer ga voor een klassieke trekkingsfiets, kan het dan interessant zijn om een nieuw stuur te installeren in plaats van het drop bar stuur, of wordt dit onnodig duur?
Ik keek nog even naar de Fuji Touring Disk (+-1200 euro), en vroeg me af hoeveel het zou kosten om een ander stuur te plaatsen en de remmen en versnellingen om te leiden.