Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud Nexus 8 - Forum Wereldfietser

Onderhoud Nexus 8

Hallo,

Ik heb een Sparta Maxx met een Nexus 8 naaf.

Nu had ik gelezen dat een naaf elke 5000km of om het jaar gesmeerd moet worden. Nu is de naaf ca. 10 jaar oud en heb ik er een dikke 6000km op gefietst. De fietsenmaker is van mening dat smeren het niet waard is voor een Nexus 8... Hij zegt dat ik het beter kan afrijden en dan een nieuwe te laten monteren...
Zelf vindt ik het wel een verschil tussen 50 euro om te smeren en 200 euro om een nieuwe te laten monteren...

Kunnen jullie hier helderheid over geven?

Verder twijfel ik er nog over of het het waard is om over te stappen op een alfine 11 waarbij ik het onderhoud zelf kan doen. De fietsenmaker vindt dit ook weggegooid geld.

Dus heeft de fietsenmaker gelijk of kan ik beter een andere fietsenmaker zoeken...

Het gaat om een fiets die ik nu voor woon-werk verkeer ga gebruiken. 17km enkele reis.

Ik hoor graag jullie mening hierover.
Dat is zeker geen onzin om die te servicen, er is hier een fietser die er al heel veel km's mee afgelegd heeft.

viewtopic.php?f=8&t=24711&hilit=nexus

Ik heb een aantal jaren naar volle tevredenheid met een Nexus 8 gereden en mijn vrouw ook, ik haalde ieder jaar de naaf even open, schoonmaken, invetten, dompelen in transmissie olie en samen bouwen, blijft het super van werken.
@Shadow +1
Alfine 11 is echt overkill in Nederland. Bovendien heeft die naaf geen direct drive (waarin geen tandwielen meedraaien).
Zoek maar een andere fietsenmaker, al praten de meesten vanuit hun eigen beurs, niet die van jou.
Ik heb mijn Nexus 8 na een jaar of 10 een servicebeurt gegeven. Of wel, het binnen werken in een bad met versnellingsbak olie. Draaide daarna weer prima verder.
Ofwel is prima zelf te doen. Woon je in Utrecht of omgeving, de olie mag je lenen.
DeFiets schreef:
zo 07 jun, 2020 18:06
Ik heb mijn Nexus 8 na een jaar of 10 een servicebeurt gegeven. Of wel, het binnen werken in een bad met versnellingsbak olie. Draaide daarna weer prima verder.
Ofwel is prima zelf te doen. Woon je in Utrecht of omgeving, de olie mag je lenen.
Hoeveel km stonden er toen op? Mijn ervaring is toch wel om de 5000km, maar als je er meer mee rijd is dat meegenomen natuurlijk?
sjefke schreef:
zo 07 jun, 2020 16:21
@Shadow +1
Alfine 11 is echt overkill in Nederland. Bovendien heeft die naaf geen direct drive (waarin geen tandwielen meedraaien).
Zoek maar een andere fietsenmaker, al praten de meesten vanuit hun eigen beurs, niet die van jou.
Qua versnellingen wellicht overkill, maar het eenvoudig zelf olie kunnen verversen is ook wat waard.
zelf reed ik woon-werk 48000 km met een Nexus en dat ding is niet stuk te krijgen , gewoon elk jaar de ketting invetten en de kettingkast uitmesten na de winter.
Groetjes Pier.
Ik volg een beetje je fietsenmaker.
Trouwens, hoe wil je dat doen, die naaf dompelen? Ga je de naaf helemaal demonteren uit het wiel, of ga je heel het wiel in de olie dompelen?
De kans dat er bij die operatie vuil in komt acht ik hoger dan dat je een langere levensduur krijgt door het vet en olie te vervangen. En dan moet je nog zeker zijn dat het de juiste olie is.

Ik heb ooit gezocht naar problemen met die naaf, en kon niks vinden, dus ik vermoed dat het best wel Ok is om daar gewoon mee verder te rijden.
Het hele wiel? Geniaal! Dan zijn je band en velg ook weer gelijk behandeld!

Nee het binnenwerk komt er redelijk makkelijk uit en in een open geknipte fles gevuld met olie kun je het binnenwerk makkelijk dompelen. Schakelt en rijd als nooit tevoren daarna!
Als de naaf uit de naafhuls is zou ik ook even aandacht geven aan de lagers, en eventueel vervangen.
let op bij het terugplaatsen op de nokjes en stel de naaf weer spelingsvrij af maar ook niet te strak.
Veel ellende met nexus 7 & 8 komt van speling op de naaf. Als de nexus 7 & 8 naaf in z'n vijf begint te piepen dan moet ie echt gesmeerd worden. :roll:

suc6
Ok, als ik het goed begrijp is het dus wel een goed idee om te smeren. Hij maakt nog niet heel veel geluid, alleen de 8e maakt een naar geluid... Ik zag idd dat het niet super moeilijk is om zelf te doen, ik kan het helaas niet zelf... Kleine schuur. Ik ga daarvoor dus wel ff een andere FM zoeken.

Ik vindt een alfine 11 zelf idd ook een beetje overkill, maar wat wim zei was ook mijn gedachte. Echter moet zo n naaf wel minimaal 30 000km mee gaan. En gaan ze zolang mee? Ik kan daar nergens het antwoord op vinden...
Matthijs999 schreef:
ma 08 jun, 2020 22:00
Ok, als ik het goed begrijp is het dus wel een goed idee om te smeren. Hij maakt nog niet heel veel geluid, alleen de 8e maakt een naar geluid... Ik zag idd dat het niet super moeilijk is om zelf te doen, ik kan het helaas niet zelf... Kleine schuur. Ik ga daarvoor dus wel ff een andere FM zoeken.

Ik vindt een alfine 11 zelf idd ook een beetje overkill, maar wat wim zei was ook mijn gedachte. Echter moet zo n naaf wel minimaal 30 000km mee gaan. En gaan ze zolang mee? Ik kan daar nergens het antwoord op vinden...
Die garantie gaat niemand je geven, en wetende dat de gemiddelde fiets amper 1000-2000 km per jaar rijdt zal je ook niet veel mensen vinden die al 30k gehaald hebben.
Er zijn er genoeg, ze lopen alleen niet allemaal hier rond.
De Nexus 8 premium is een prima naaf die bij goed onderhoud lang mee gaat.
Ik begrijp je reacties dan ook niet Blackbelt...
Maar welke olie moet erin? Ik zie filmpjes waar ze 10W40 gebruiken, andere weer versnellingsbakolie.
Is de olie om de spoelen, net als Rohloff? Want de Nexus 7 en 8 worden gesmeerd met vet.
En welk vet als alternatief voor het Shimanovet?
Eigenlijk is het niet zo heel boeiend, lithiumvet kan, ik gebruikte Autol TOP2000 omdat ik het had liggen. Qua olie idem, ik zou versnellingsbakolie 80w90 gebruiken, omdat ik het heb, maar 75w90 kan ook...motorolie idem.
Olie is niet om te spoelen, meer om een soort mengsel van vet en olie te krijgen wat meer rond gaat in de naaf.
Shadow schreef:
ma 08 jun, 2020 23:46
Eigenlijk is het niet zo heel boeiend, lithiumvet kan, ik gebruikte Autol TOP2000 omdat ik het had liggen. Qua olie idem, ik zou versnellingsbakolie 80w90 gebruiken, omdat ik het heb, maar 75w90 kan ook...motorolie idem.
Olie is niet om te spoelen, meer om een soort mengsel van vet en olie te krijgen wat meer rond gaat in de naaf.
Prima, bedankt.
Dan ga ik eens bij een automaterialenhandel langs voor olie en vet.
Ik heb een Nexus 8 premium met 28500 km door regen, stof en modder. Ik heb ze om de 2 jaar laten invetten en de fietsenmaker zei telkens dat ze binnenin nog proper was. Nu na 7 jaar ga ik het niet meer laten doen omdat mijn velg bijna versleten is en ik waarschijnlijk heel het wiel ga vervangen, dat ga ik laten doen als de velg en/of naaf helemaal 'op' is. Ik heb ook een bakfiets met de gewone Nexus 8, die maakt inderdaad een raar geluid/vibratie in de achtste versnelling. Met die fiets heb ik nog maar 1600 km en dat geluid is er altijd geweest. Olie is voor Alfine, voor de Nexus moet je vet gebruiken: https://www.bike24.com/p233520.html
dvdh80 schreef:
di 09 jun, 2020 14:29
Ik heb een Nexus 8 premium met 28500 km door regen, stof en modder. Ik heb ze om de 2 jaar laten invetten en de fietsenmaker zei telkens dat ze binnenin nog proper was. Nu na 7 jaar ga ik het niet meer laten doen omdat mijn velg bijna versleten is en ik waarschijnlijk heel het wiel ga vervangen, dat ga ik laten doen als de velg en/of naaf helemaal 'op' is. Ik heb ook een bakfiets met de gewone Nexus 8, die maakt inderdaad een raar geluid/vibratie in de achtste versnelling. Met die fiets heb ik nog maar 1600 km en dat geluid is er altijd geweest. Olie is voor Alfine, voor de Nexus moet je vet gebruiken: https://www.bike24.com/p233520.html
Ik heb ook een premium versie. Dus dat geeft goede hoop. Naar mijn mening is proper niet perse hetzelfde als goed gesmeerd... Ik heb geen velgrem, dus mijn velg slijt niet zo snel... :wink:
Proper betekend dat het vet nog schoon is, de Nexus 3 en 7 zijn door slijpsel binnen de kortste keren zwart van binnen.
dvdh80 schreef:
di 09 jun, 2020 14:29
Ik heb een Nexus 8 premium met 28500 km door regen, stof en modder. Ik heb ze om de 2 jaar laten invetten en de fietsenmaker zei telkens dat ze binnenin nog proper was. Nu na 7 jaar ga ik het niet meer laten doen omdat mijn velg bijna versleten is en ik waarschijnlijk heel het wiel ga vervangen, dat ga ik laten doen als de velg en/of naaf helemaal 'op' is. Ik heb ook een bakfiets met de gewone Nexus 8, die maakt inderdaad een raar geluid/vibratie in de achtste versnelling. Met die fiets heb ik nog maar 1600 km en dat geluid is er altijd geweest. Olie is voor Alfine, voor de Nexus moet je vet gebruiken: https://www.bike24.com/p233520.html
Hmm, Shimano zegt dat het binnenwerk zelf wel in de olie moet. Vet is dan denk voor de rest van de onderdelen zoals lagers, binnenkant naaf... Alfine heeft andere olie.

Het had het leven wel makkelijker gemaakt als Nexus ook werkte met een intern oliebad...