Fiets ombouwen of vervangen

Als ik kijk naar de huidige afstelling van zadel en stuurpen is niet de hoogte het probleem (het zadel kan zo te zien best nog lager) maar de lengte. De verstelbare stuurpen staat nu al helemaal omhoog gedraaid (zeker op de onderste actiefoto), en dat is dus eigenlijk niet goed, en toch is de zit blijkbaar nog te lang. Of dat ook echt zo is, of dat de OP niet erg kan wennen aan een beetje minder rechtop zitten kan ik niet beoordelen. En zoals al gezegd, wat voor 57 cm is dit, want het lijkt een sloping bovenbuis te hebben? Normaal gesproken is een 57cm frame met horizontale bovenbuis namelijk helemaal niet compleet verkeerd voor iemand van 174 cm. Tikje groot, maar misschien niet idioot groot.
Ik vind de prijs van 1150 euro meevallen, maar ik denk met anderen dat je weinig voor het frame zult krijgen. Ombouw kost dus netto zeker 1000 euro. Daarmee is het gewoon proberen wat je tweedehands voor de fiets kunt krijgen, en zien hoe het sommetje uit komt.
Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 08:48
framemaat 57, ik ben zelf 1,74.
Op basis van de gegeven informatie kan ik niet inschatten of het relevant voor jou is, maar ik geef mijn gedachte even mee: ik ben zelf 2cm korter dan jij en ben heel tevreden met mijn AvaghonSeries 26 in maat 52. Lichaamslengte alleen zegt natuurlijk niet zo veel, misschien verschillen onze lichaamsverhoudingen immens. Maar mocht het toch een andere fiets worden *), dan zou ik me afvragen of 622 de meest geschikte wielmaat voor je is. (Ter verduidelijking: die Avaghon zou ik helaas inmiddels niet meer kunnen aanschaffen begrijp ik. Het gaat mij dan ook niet om het merk, ik noem het zodat je informatie/plaatjes kunt opzoeken als je wil.)

Succes met de beslissingen,

Carl
[Edit:] *) Dat is dus wel voor een paar stappen later, als zeker is dat je huidige fiets niet aan te passen is naar je wensen.
viewtopic.php?f=36&t=34829

Deze zou je ernaast kunnen zetten. Kun je je voorwiel met Son dynamo overzetten, Edelux koplamp, je eigen stuur, zadel en wat accessoires. Alles wat er over blijft op je huidige frame zetten en dan weer verkopen.

Denk dat je dan kostentechnisch onder de streep het goedkoopste uit bent. En kun je van wat over blijft van de 1150 euro je uitrusting nog wat lichter en compacter maken en je volgende reis gaan plannen ;)
Persoonlijk zou ik 2 dingen proberen; als het zwaar aanvoelen van de fiets het grootste probleem is kan je kijken naar andere banden. Banden kunnen het hele gevoel van een fiets flink veranderen.


Ten tweede zou je kunnen zoeken naar een vergelijkbare fiets in 56 cm mixed frame van de Koga signature. De hoogte lijkt niet het probleem te zijn maar de lengte, het mixed frame is een stukje korter. Mijn vriendin met dezelfde lengte zit perfect op dit frame en het frame is meer dan stevig genoeg voor veel bagage. Je fiets zou je voor ongeveer hetzelfde moeten kunnen verkopen als een tweedehands mixed frame variant. Met een beetje geduld op marktplaats zou het zeker te doen moeten zijn. Je zou misschien een paar honderd euro kwijt zijn aan wat slijtage onderdelen vervangen en wat prijsverschil.
beste Go fietst,

ik lees je bericht nog eens. je noemt:
Helaas is het framemaat toch echt iets te groot voor mij: framemaat .....
en vraag me af: "Waar blijkt dat uit?"
"Wat merk of ervaar je?"
(ik twijfel er niet aan dat je het ervaart, ik vraag me af wat er precies 'te groot' is)

en als het gaat om hoe lang je fiets is/aanvoelt (dat zit 'm vooral in de bovenbuislengte), hoe lang is de bovenbuis van dit frame (gemeten hart-op-hart)?

groet, hoogframe
LucasvdM schreef:
vr 05 jun, 2020 12:44
Banden kunnen het hele gevoel van een fiets flink veranderen.
Absoluut!

Maar daar wordt 'ie niet zozeer groter of kleiner van. Behalve dan dat een grotere totale diameter van wiel+band nog wel wat aan de trapas- en standover hoogte doet. Ik zou me eerst focussen op de zithouding.
LucasvdM schreef:
vr 05 jun, 2020 12:44

Ten tweede zou je kunnen zoeken naar een vergelijkbare fiets in 56 cm mixed frame van de Koga signature. De hoogte lijkt niet het probleem te zijn maar de lengte, het mixed frame is een stukje korter.
Als je fysiek niet vraagt om een lage instap zou ik lekker bij de twee driehoeken van herenframe blijven. En als de lengte niet bevalt van een maat kleiner is er gelukkig ook nog veel meer te koop dan alleen Koga... Wat overigens een prima fiets kan zijn, maar er zijn nog veel meer prima fietsen.
Is er bij jou in de buurt geen dealer van bijvoorbeeld Santos die een pas-frame/fiets heeft staan. Ga daar eens heen en probeer of wat daar uit komt is toe te passen op je huidige fiets, dat is goedkoper (misschien wel gratis). Als hier uit komt dat je toch om moet weet je wel wat voor jouw lichaam de beste maat zou zijn, Misschien zelfs wel met de juiste afmetingen zoals zadelhoogte en stuurhoogte. Die kun je dan mooi gebruiken bij het afstellen van je "nieuwe" fiets.
Als het geen probleem is om wat sportiever te zitten zou je ook een andere zadelpen, zonder setback, in combinatie met een andere (lagere en/of kortere, maar vooral lagere) stuurpen kunnen proberen. Dan zit je wel anders op je fiets, maar de afstand van zitbotjes tot handvat wordt al snel 2 tot 3 cm korter. Dat is een hoop.

Door je stuur zo hoog te zetten forceer je een erg rechte zithouding, waardoor je waarschijnlijk je armen te ver moet strekken om bij het stuur te kunnen (Pythagoras). Door het stuur omlaag te zetten komt het stuur dichterbij en krijg je meer demping vanuit je rug en armen. Je hoeft niet meteen volledig in een racehouding te gaan zitten, maar probeer eens 3 tot 4 cm lager, dan komt het stuur al gauw 1cm naar je toe. Even voor de duidelijkheid: dit werkt natuurlijk niet met die verstelbare stuurpen, want die gaat weer verder van je zadel staan als je hem lager zet.

Een vaste zadelpen en vaste stuurpen stuurpen kosten erg weinig en je bespaart ook nog eens flink wat gewicht, wellicht het proberen waard.
Fedor schreef:
vr 05 jun, 2020 10:35
Persoonlijk vind ik 1150 euro voor een nieuw frame + alles ombouwen/overzetten (en service + nieuwe banden etc.) wel een erg nette prijs trouwens. Had het duurder verwacht.

Goed om te weten mocht ik mijn huidige frame slopen ;)
https://cycledreams.nl :D
Blackbelt schreef:
vr 05 jun, 2020 10:05
Probeer al eens om het zadel lager te krijgen door die verende zadelpen weg te laten. Die weegt ook nog eens, en dat levert al snel een paar cm op.

Top! Bedankt voor de tip :) Dat ga ik doen.

Aan je stuur kan je zeker nog wat verzetten om het eventueel dichter of lager te krijgen, desnoods met een nieuwe stuurpen.

En verder, als gewicht je zorg is, dan zeker wat overbodige racks en andere spullen weg laten.
Het frame zelf is echt niet zo zwaar als je denkt.
De naam die op het frame staat bepaalt nog wel eens de waarde, en je hebt zo veel goede componenten dat ik niet direct alles zou overzetten op een ander frame....

Alternatief is dat je echt gewoon een andere passende complete fiets zoekt, en jouw fiets in zijn geheel verkoopt.
derdekeer schreef:
vr 05 jun, 2020 11:16
Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 08:48
Beste wereldfietsers,

Ik heb in 2018 een fiets tweedehands Koga Signiture gekocht en deze helemaal aan mijn smaak laten aanpassen. Ik heb €2100,00 betaald voor de fiets. Helaas is het framemaat toch echt iets te groot voor mij: framemaat 57, ik ben zelf 1,74.
Ik zie dat je al enkele meningen gekregen hebt over framematen en te groot of te klein. Laat me even mijn duit in het zakje doen. Als Koga iets of wat normale maataanduidingen van frames heeft en als jij geen buitensporig vreemde lichaamsbouw hebt, gaat het nooit lukken, met je 1,74 meter lekker zitten op een 57.
Je kunt met allerlei sturen, stuurpennen etc. wellicht een houding vinden die draaglijk is, maar goed? Daar geloof ik niks van. Ik zou d'r nooit aan beginnen, experimenteren met zadelhoogtes, sturen, stuurpennen etc.
Bedankt voor je eerlijke antwoord :)
quote=ErikB81
> Als het geen probleem is om wat sportiever te zitten
Ik denk dat het verplicht sportief zitten eerder een deel van het probleem is.

> zou je ook een andere zadelpen, zonder setback,
Naar voren schuiven van het zadel om te compenseren voor een stuur dat niet naar achteren kan lijkt me geen goed idee.

> Door het stuur omlaag te zetten komt het stuur dichterbij
Dat snap ik niet. Zolang de schouders zich hoger dan de handvatten bevinden neemt de afstand schouder - handvat toch toe als je het stuur omlaag brengt?

> probeer eens 3 tot 4 cm lager, dan komt het stuur al gauw 1cm naar je toe.
Magisch. Kun je dat eens schetsen?

Vraagje voor Go: hoe kun je fietsen zonder met je knieën tegen die blauwe tasjes te komen?
Jurr schreef:
vr 05 jun, 2020 12:26
viewtopic.php?f=36&t=34829

Deze zou je ernaast kunnen zetten. Kun je je voorwiel met Son dynamo overzetten, Edelux koplamp, je eigen stuur, zadel en wat accessoires. Alles wat er over blijft op je huidige frame zetten en dan weer verkopen.

Denk dat je dan kostentechnisch onder de streep het goedkoopste uit bent. En kun je van wat over blijft van de 1150 euro je uitrusting nog wat lichter en compacter maken en je volgende reis gaan plannen ;)
Bedankt voor de tip Jur, ik ga er naar kijken :)
Leon schreef:
vr 05 jun, 2020 14:13
quote=ErikB81
> Als het geen probleem is om wat sportiever te zitten
Ik denk dat het verplicht sportief zitten eerder een deel van het probleem is.

> zou je ook een andere zadelpen, zonder setback,
Naar voren schuiven van het zadel om te compenseren voor een stuur dat niet naar achteren kan lijkt me geen goed idee.

> Door het stuur omlaag te zetten komt het stuur dichterbij
Dat snap ik niet. Zolang de schouders zich hoger dan de handvatten bevinden neemt de afstand schouder - handvat toch toe als je het stuur omlaag brengt?

> probeer eens 3 tot 4 cm lager, dan komt het stuur al gauw 1cm naar je toe.
Magisch. Kun je dat eens schetsen?

Vraagje voor Go: hoe kun je fietsen zonder met je knieën tegen die blauwe tasjes te komen?
Haha, dat gaat precies goed. Ik heb ze namelijk zelf gemaakt dus dan kan je het precies passen :)
Leon schreef:
vr 05 jun, 2020 14:13
quote=ErikB81
> Als het geen probleem is om wat sportiever te zitten
Ik denk dat het verplicht sportief zitten eerder een deel van het probleem is.

> zou je ook een andere zadelpen, zonder setback,
Naar voren schuiven van het zadel om te compenseren voor een stuur dat niet naar achteren kan lijkt me geen goed idee.

> Door het stuur omlaag te zetten komt het stuur dichterbij
Dat snap ik niet. Zolang de schouders zich hoger dan de handvatten bevinden neemt de afstand schouder - handvat toch toe als je het stuur omlaag brengt?

> probeer eens 3 tot 4 cm lager, dan komt het stuur al gauw 1cm naar je toe.
Magisch. Kun je dat eens schetsen?

Vraagje voor Go: hoe kun je fietsen zonder met je knieën tegen die blauwe tasjes te komen?
Scherp opgemerkt Leon :idea:

Zoals door meerderen (terecht) opgemerkt kan de bovenbuis nog wel eens te lang zijn. Daardoor is dan de fiets te groot (niet te hoog, maar te lang) en lukt het vervolgens ook om te fietsen zonder met je knieën tegen die blauwe tasjes te komen.

Bij een normale en comfortabele framemaat met een goed passende bovenbuislengte zou er naar mijn mening helemaal geen ruimte kunnen zijn voor zulke tasjes.

Ik kan me wel voorstellen dat deze fiets te groot aanvoelt.

Toen mijn vrouw en ik een aantal jaar geleden onze nieuwe fietsen kochten zouden dat allebei Koga Worldtravellers worden. Ondanks dat ik 1 cm langer ben dan mijn vrouw moest ik toch een kleinere framemaat hebben en dat kwam met name door het verschil in bovenbuislengte. Het herenframe had namelijk een langere bovenbuislengte (afstand hart zadelpen tot hart balhoofd) dan een in hoogte vergelijkbaar mixteframe.
Voor mij werd het uiteindelijk dan toch geen Koga maar een andere fiets (om andere redenen dan de maat).

Ik denk dat 174 cm lichaamslengte ook nooit fijn gaat worden op een 57 cm framemaat van Koga.

(Edit: Ik ben 175 cm en mijn vrouw 174 cm en een Koga herenframe van 57 cm was voor mij te groot/te lang).
Wauw! Wat fijn dat ik zoveel reacties krijg, dat had ik niet verwacht. Ook wel weer verwarrend met zoveel meningen maar dat krijg je op een forum. Ik wilde graag nog een foto plaatsen van mij op mijn fiets maar deze zijn zeldzaam omdat ik altijd solo fiets. Ik ga nog even zoeken in mijn archief en anders laat ik even een fotootje maken. P.s. leuk dat de desbetreffende fietsenbouwer met mij mee leest ;) (volgens mij)
P.s. het liefst zou ik de fiets ook zelf ombouwen omdat het mij ontzettend interessant en leerzaam lijkt. Maar ik ben bang dat ik er dan wel een ervaren liefhebber bij moet zoeken die mij (eventueel tegen betaling) kan helpen. Ik heb begrepen dat je hier buiten kennis, ook specialistische kostbaar gereedschap voor nodig hebt. Ik ben wel heel erg handig maar dit is natuurlijk andere koek dan bijvoorbeeld een tafel maken of een stoel stofferen :wink: Mocht er iemand omgeving Arnhem zijn die mij wilt helpen dan hoor ik dat ook graag. Ik kan heel goed taarten bakken :)
Ik zit wat ver weg maar in mijn werkplaats bouw ik vaker fietsen op en om, er zit in de buurt vast ook wel iemand die je kan helpen! 8)
Het is inderdaad erg leuk, maar voor een eerste project lijkt me het ombouwen naar een geheel ander frame, terwijl je zeker ook een goede fiets wilt, wat hoog gegrepen.

De meeste thuisbouwers beginnen met een afdanker of opknapper die een stadfiets of een leuk fietsje voor een rondje om de kerk moet worden. Ik denk dat daarbij vaker iets mis gaat dan er op dit forum verteld wordt ;-)
Zou het? :shock: