Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hemelsblauwe racert - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Hemelsblauwe racert

162 berichten
Leon schreef:
do 15 okt, 2020 21:36
Dat is weinig.
Ja, super netjes idd. Die 6 mm's geven marge om significant bredere offroadbandjes op een racefiets te leggen. Toen ik alleen nog een frame had was mijn vermoeden vrede te moeten nemen met de klassieke 33mm cyclocross maat. 'Dikke' meevaller dus.

Niet alleen in theorie: nu, een kleine honderd singletrackkilometers verder in deze setup, elke meter genieten 8)

Shadow schreef:
do 15 okt, 2020 22:06
Te weinig zou ik zeggen, heer Olivier :D
overdaad schaadt, als u begrijpt wat ik bedoel :wink:

IMG_0042.jpg
Chiq!

Mooi veelzijdig frame zo =)
ben jullie dan natuurlijk ook een totaalplaatje verschuldigd.
IMG_0059.jpg
IMG_0060.jpg

en een gelijk een vraagje, niet geschoten altijd mis: ik zit straks een paar dagen in de buurt van Venray. ken het totaal niet daar dus leuk. Welke local kan me zeggen welke mtb/gravel routes in de buurt absoluut de moeite waard zijn? mag lang, mag kort, maakt niet uit!
Enigszins in de buurt. Heb alleen geen idee of normaal ook alles toegankelijk is.

https://stradebianchepeelenhei.nl/routes/

Oh ik ben geen local trouwens ;)
t Is een heel fraai voertuig geworden zo, Grandonneur!
Piepklein detail: je hebt je achterband net verkeerd om gemonteerd, tegen de rijrichting in. (Niet dat je daar in de praktijk veel van zal merken).
Scherp!
Ziet er goed uit zo met meer rubber (-:

Grandonneur schreef:
vr 16 okt, 2020 18:12
ik zit straks een paar dagen in de buurt van Venray. ken het totaal niet daar dus leuk.

[...]

welke mtb/gravel routes in de buurt absoluut de moeite waard zijn? mag lang, mag kort, maakt niet uit!
Tussen de Maas en de Duitse grens vond ik het best fraai fietsen. De TNNZ loopt daar onder andere. Van Gennep tot Venlo toen weinig bebouwing gezien, wel veel onverhard in de natuur.
Huib2 schreef:
vr 16 okt, 2020 18:57
t Is een heel fraai voertuig geworden zo, Grandonneur!
Piepklein detail: je hebt je achterband net verkeerd om gemonteerd, tegen de rijrichting in. (Niet dat je daar in de praktijk veel van zal merken).
Dank :) !

Die achterband ligt er natuurlijk niet per ongeluk zo op.
Theorie: een (mtb-)band met v-profiel leg je vóór met de punt naar voren en achter met de punt naar achter. Want: dan heeft de voorband de meeste grip met remmen, en de achterband de meeste grip met aandrijving. Diverse banden hebben dan ook een front -> en rear <- aanduiding. Je verwacht met meer grip wel een hogere rolweerstand op verhard, voor lage rolweerstand neem je dan ook beter een andere band.

Praktijk: met zo'n miniem groefje zal je nou nooit direct een enorme grip ervaren. Aan de andere kant; met zo'n miniem groefje kan elke winst maar mooi meegenomen zijn.

Heb dus niet de illusie dat ik met little big bens nou überhaupt verschil bemerk. Maar bijvoorbeeld met CX pro rijdt elke cyclocrosser achter met de punt naar achter en dat is niet voor niets.

@Fedor en @Jurr dank, ik ga dat eens bekijken!
Een LBB is geen mtb band en het is een goed verhaal, maar het snijdt in mijn ogen nu geen hout.
Shadow schreef:
za 17 okt, 2020 22:35
Een LBB is geen mtb band en het is een goed verhaal, maar het snijdt in mijn ogen nu geen hout.
Dat hoeft ook niet maar wat zou het argument kunnen zijn om hem andersom te leggen?
Nou, in theorie is dit soort profiel onder meer bedoeld om water wat zich tussen het rubber en het wegdek bevindt naar de zijkant uit te persen. Als je de rijrichting van de band omdraait, raakt het water juist opgesloten in het profiel, waardoor dat water zich een uitweg zou kunnen zoeken tussen het contactvlak van je band en het wegdek, met als gevolg verlies van grip. Maar goed dat is de theorie, en die is gebaseerd op auto- en motorbanden. Het zal wel loslopen met een fiets.

De keuze van cyclocrossers die jij beschrijft vind ik apart. Zelfs landbouwtrekkers (en daar gaat alles om grip) rijden met de punt naar voren. Zo wordt natte smurrie uit het profiel geperst zodat de band goed contact krijgt met de steviger ondergrond.
Huib2 schreef:
zo 18 okt, 2020 00:15
Nou, in theorie is dit soort profiel onder meer bedoeld om water wat zich tussen het rubber en het wegdek bevindt naar de zijkant uit te persen. Als je de rijrichting van de band omdraait, raakt het water juist opgesloten in het profiel, waardoor dat water zich een uitweg zou kunnen zoeken tussen het contactvlak van je band en het wegdek, met als gevolg verlies van grip. Maar goed dat is de theorie, en die is gebaseerd op auto- en motorbanden. Het zal wel loslopen met een fiets.
Dat denk ik ook. Door het ongelooflijk veel kleinere raakoppervlakte tussen band en ondergrond lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er aquaplaning optreedt. Ik heb altijd ‘geleerd’ dat profiel op asfaltbanden er is om mensen het idee te geven van meer grip, maar dat dat puur een idee is. Profielloze asfaltbanden zouden dan net zo goed zijn op dat vlak.
Huib2 schreef:
zo 18 okt, 2020 00:15
Nou, in theorie is dit soort profiel onder meer bedoeld om water wat zich tussen het rubber en het wegdek bevindt naar de zijkant uit te persen.

Zelfs landbouwtrekkers (en daar gaat alles om grip) rijden met de punt naar voren. Zo wordt natte smurrie uit het profiel geperst zodat de band goed contact krijgt met de steviger ondergrond.
Een 'ronde' band heeft geen profiel nodig om water af te voeren. Een 'platte' band juist wel. Dus dat is lastig vergelijken.

Op onverhard wil ik grip op eh, ondergrond. Zoals zand. als ik een procentje méér grip heb door de V om te keren, is me dat een kleine moeite :) .

Terzijde; gister was het wat blubberig, en ik driftte met de little big bens alle kanten op hoor, geen groef meer te bekennen :lol:
Als je profiel van fietsbanden beschouwt moet je bedenken dat het rechtuit allemaal wel losloopt. Het gaat erom hoe de grip is in een bocht. Al bij een matige bocht steunt de fiets niet meer midden op de band maar op een strook rechts dan wel links daarvan. Het verschil tussen een V of een omgekeerde V maakt dan veel uit in de richting van het profiel waar de band de grond raakt. Hoe dat uitpakt op de wegligging is denk ik alleen proefondervindelijk te bepalen. Aquaplaning bij een ronde band met een raakvlak van nauwelijks meer dan een centimeter bij een snelheid van 30 km/u lijkt me onzin. Wel weet ik uit ondervinding dat compleet profielloze banden hun grip soms erg snel kunnen verliezen, meestal in bochten waarin wat zand en kleine steentjes liggen, hier in het buitengebied zijn dat alle bochten.
Ik dacht ook dat het qua geluid wat scheelt?
Jurr schreef:
za 17 okt, 2020 09:48
Ziet er goed uit zo met meer rubber (-:

Grandonneur schreef:
vr 16 okt, 2020 18:12
ik zit straks een paar dagen in de buurt van Venray. ken het totaal niet daar dus leuk.

[...]

welke mtb/gravel routes in de buurt absoluut de moeite waard zijn? mag lang, mag kort, maakt niet uit!
Tussen de Maas en de Duitse grens vond ik het best fraai fietsen. De TNNZ loopt daar onder andere. Van Gennep tot Venlo toen weinig bebouwing gezien, wel veel onverhard in de natuur.
Ik kwam Gravelmap tegen, in de buurt van Venray: https://gravelmap.com/#10.46/51.5875/5.9035
Er staan verschillenden gravelrondjes op, maar het lijkt me niet allemaal 100% gravel.
DaVinci schreef:
ma 19 okt, 2020 10:32
Ik kwam Gravelmap tegen, in de buurt van Venray: https://gravelmap.com/#10.46/51.5875/5.9035
Er staan verschillenden gravelrondjes op, maar het lijkt me niet allemaal 100% gravel.
In eerste instantie was de gravelmap inderdaad bedoeld om alleen de gravel/dirt segmenten aan te duiden, maar al een tijdje zitten er velen volledige routes up te loaden die vaak grote stukken asfalt bevatten. Als je ingelogd bent kan je zulke routes flaggen. Naar mijn ervaring worden ze ook daadwerkelijk verwijderd maar het blijft vechten tegen de bierkaai.
Het is inderdaad lastig om van een afstandje de voorgestelde routes op waarde te schatten. lokale kennis is vaak onmisbaar om de kersen in de pap niet te missen. Ik vind het heerlijk om op de bonnefooi wat rond te rijden en van de omgeving te genieten, dan is het spijtig als je er nadien achter komt dat je een interessant bos links hebt laten liggen.

Gepijlde MTB-routes zijn sowieso de moeite waard, dan is meer om de sport. Dan is het vooral de vraag of het (door mij :wink: ) op een gravelracert en/of met kind te doen is. Youtube helpt daarbij. Ga proberen of het lukt Horst, Bergen en Overloon te rijden. Wordt vast mooi, zeker wat betreft tijd van het jaar.
mooie bike hoor !
Valentino Dailybiker schreef:
vr 30 okt, 2020 14:59
mooie bike hoor !
Thanks!

Afgelopen week was ze toevallig in uitstekend gezelschap van een Kona. Paar uurtjes samen het bos in. Lekker setje hoor.
bosracert2.jpg