Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hemelsblauwe racert - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hemelsblauwe racert

162 berichten
Als ik het opzoek heeft titanium ongeveer dezelfde treksterkte als roestvast staal, of zie ik iets over het hoofd?
Bert van Sprang schreef:
di 02 jun, 2020 20:52
Als ik het opzoek heeft titanium ongeveer dezelfde treksterkte als roestvast staal, of zie ik iets over het hoofd?
Misschien heb je gelijk, behalve dat ik niet weet welke legeringen je hebt opgezocht en in welke de verkrijgbare boutjes worden gemaakt. Legeringen maken veel verschil.
Op welke legering had jij jouw vergelijk dan gebaseerd, Leon? Ik heb mijn zadel vastzitten met 2 titanium boutjes, dus als dat onveilig is gaan ze er vandaag nog uit. Deze boutjes worden echter alleen op trek belast en als ik het nakijk zit er weinig verschil tussen titanium en rvs.
Leon schreef: Misschien heb je gelijk, behalve dat ik niet weet welke legeringen je hebt opgezocht en in welke de verkrijgbare boutjes worden gemaakt. Legeringen maken veel verschil.

Jup, plus de schroefdraad moet extreem goed gerold zijn en niet gesneden, je kijkt dan tegen A/N standaard aan. (Airforce / Navy) en dat zijn boutjes van meer dan 10 euro per stuk.
Titanium grade 5 komt daar niet bij in de buurt, dan ben je beter af met goede rvs A4 boutjes die je zelf zwart maakt, voor dragende delen dan, voor cosmetisch spul kun je je gerust uitleven.
Bert van Sprang schreef: Op welke legering had jij jouw vergelijk dan gebaseerd, Leon? Ik heb mijn zadel vastzitten met 2 titanium boutjes, dus als dat onveilig is gaan ze er vandaag nog uit. Deze boutjes worden echter alleen op trek belast en als ik het nakijk zit er weinig verschil tussen titanium en rvs.
Van Nicholas? (het kan wel hoor, als het er voor ontworpen is prima, maar als je fancy lichtgewicht boutjes gaat gebruiken in een stuurpen...)
Bert van Sprang schreef:
di 02 jun, 2020 21:11
Op welke legering had jij jouw vergelijk dan gebaseerd, Leon? Ik heb mijn zadel vastzitten met 2 titanium boutjes, dus als dat onveilig is gaan ze er vandaag nog uit. Deze boutjes worden echter alleen op trek belast en als ik het nakijk zit er weinig verschil tussen titanium en rvs.
Dan zat ik dus fout met mijn globale idee.
Bedankt voor de nuttige linkjes alvast, kom ik verder mee! deze ziet er wel aardig uit voor ti. http://www.titaniumshop.nl/index.php?it ... 26&lang=nl

Je kan zeggen, wat een prijzige onzin voor een paar boutjes waar je hooguit tegenaan kijkt. Ik kan me echter nauwelijks méér plezier voor die investering voorstellen. Tja :)
Shadow schreef:
di 02 jun, 2020 21:13
dan ben je beter af met goede rvs A4 boutjes die je zelf zwart maakt, voor dragende delen dan, voor cosmetisch spul kun je je gerust uitleven.
ik wil het lichter en/of zwarter en/of leuker. Als ik een mooi assortiment heb, gaat dat op meer fietsen. Vandaar dat ik niet per twee bidonboutjes wil inkopen.
Voor zwarter overwoog ik idd al zelf zwart maken van RVS. Maar dat gaat toch never mooi blijven? of indien jawel, hoe dan?
Grandonneur schreef:
di 02 jun, 2020 21:26
Shadow schreef:
di 02 jun, 2020 21:13
dan ben je beter af met goede rvs A4 boutjes die je zelf zwart maakt, voor dragende delen dan, voor cosmetisch spul kun je je gerust uitleven.
ik wil het lichter en/of zwarter en/of leuker. Als ik een mooi assortiment heb, gaat dat op meer fietsen. Vandaar dat ik niet per twee bidonboutjes wil inkopen.
Voor zwarter overwoog ik idd al zelf zwart maken van RVS. Maar dat gaat toch never mooi blijven? of indien jawel, hoe dan?
Ik gebruik de zwarte verf stiften waar ze vliegtruigramen mee bijwerken, da's een soort super marker, verder kun je eens zoeken op 'black oxide' of gewoon bij Fabory om zwart rvs m5-jes vragen.
Hier, per stuk, ook zwart https://titaniumraceparts.nl/product-ca ... kop-zwart/
En Ali heeft ze natuurlijk ook in het assortiment.
DaVinci schreef:
di 02 jun, 2020 22:57
Hier, per stuk, ook zwart https://titaniumraceparts.nl/product-ca ... kop-zwart/
Hé dat is wel een hele mooie! Ik ga maar eens boutjes tellen :)
DaVinci schreef:
di 02 jun, 2020 22:57
Hier, per stuk, ook zwart https://titaniumraceparts.nl/product-ca ... kop-zwart/
En Ali heeft ze natuurlijk ook in het assortiment.
Die van Ali zijn van een kwaliteit die niet altijd dezelfde is, die kun je beter in China laten liggen heb ik gemerkt. Vaak toch vrij zacht en daardoor zeker bij een bolkop imbus of torx snel niet meer te gebruiken (in geval van remschijfboutjes)
_Peter_ schreef:
di 02 jun, 2020 23:15
Die van Ali zijn van een kwaliteit die niet altijd dezelfde is, die kun je beter in China laten liggen heb ik gemerkt. Vaak toch vrij zacht en daardoor zeker bij een bolkop imbus of torx snel niet meer te gebruiken (in geval van remschijfboutjes)
Boutjes van Ali voor bij de remmen gebruiken lijkt me een poging tot toebrengen van lichamelijk letsel door eigen schuld. :D
Leon schreef:
wo 03 jun, 2020 08:55
_Peter_ schreef:
di 02 jun, 2020 23:15
Die van Ali zijn van een kwaliteit die niet altijd dezelfde is, die kun je beter in China laten liggen heb ik gemerkt. Vaak toch vrij zacht en daardoor zeker bij een bolkop imbus of torx snel niet meer te gebruiken (in geval van remschijfboutjes)
Boutjes van Ali voor bij de remmen gebruiken lijkt me een poging tot toebrengen van lichamelijk letsel door eigen schuld. :D
Vast is weliswaar vast (ook met boutjes van Ali) maar soms moet het ook weer los, en dan moet dat wel kunnen zonder de boormachine te pakken met een freesje en gedoe. Dus maar een paar gram meer ronddraaien die wel weer los en vast te maken zijn.
De fiets staat op wielen. wellicht aardig om een korte update te brengen.

tapered balhoofdsetje zit erin, testfit voor de dropouts en achterrem, een paar stuurpennen, draad getapt voor kabelgeleider onder het bracket (en de pro was onder de indruk van de kwaliteit van het staal, kostte hem een boortje én een tap :lol:). Veel overige onderdelen zitten er nog niet op maar het is zo evengoed genieten. Ze mag nu nog in de woonkamer en straks niet meer.

Het meest fraaie aspect voor mij; de kruisende staande achtervork. Elegant, sterk en functioneel. De licht geovaliseerde bovenbuis is natuurlijk ook nice. en de uitgebogen liggende achtervork geeft d'r flair. :kiss:

Doordat ze op wielen staat ben ik in de gelegenheid om de geometrie eens wat nader te bestuderen. Dat is leuke materie, nu ik er wat meer over gelezen heb. Vergeleken met o.a. mijn eigen alu racefiets, de specs van canyon grail, salsa vaya, etc.

De cijfers vallen in alle opzichten tussen de cijfers van goed gewaardeerde gravelbikes. bovenbuislengte, achtervork, balhoofdbuis, axle-crown van de vork, allemaal prima. Het streven is om met een stuur op zo'n 70mm onder zadelhoogte en een vrij korte stuurpen (80mm) uit te komen en dat komt prachtig uit. Reach is gelijk aan een vaya en korter dan een grail (wou ik ook), stack is lager dan een vaya (anders kwam ik nimmer uit met m'n stuur). De stack is laag omdat de bottom bracket drop ook laag is. Dat wil zeggen: het bracket ligt hoog boven de grond. Fijn, want veel grondspeling. Maar: té hoog kan negatieven invloed op het rijgedrag hebben. Benieuwd of ik hier straks wat over kan opmerken in de praktijk.

Banden hebben alle ruimte. 35-622 lijkt vooralsnog de optimale maat voor onverhard.

Althans zo zijn mijn bevindingen, als er iemand denkt dat ik het verkeerd zie, let me know!
Hoeken heb ik niet nauwkeurig gemeten. Iemand een tip hoe dat te doen is met huis-tuin-keuken materiaal?


ps ik kom intussen best nog aan wat km's in de buitenlucht hoor, wees gerust ;)
Met je smartphone, en dan een app gebruiken, er zijn er genoeg die naast dat ze aangeven of iets netjes waterpas staat ook de hoek aan kunnen geven. Moet je de fiets natuurlijk wel horizontaal staan, maar daar heb je dan weer die app voor.
_Peter_ schreef:
zo 07 jun, 2020 22:59
Met je smartphone, en dan een app gebruiken, er zijn er genoeg die naast dat ze aangeven of iets netjes waterpas staat ook de hoek aan kunnen geven. Moet je de fiets natuurlijk wel horizontaal staan, maar daar heb je dan weer die app voor.
bedankt voor de tip!
Heb je het frame nog gewogen?
Fiets is uiteraard gewogen. los frame, boutjes, dropouts, steekassen, pm bracket/boutjes, balhoofd, vork. Etcetera.

Fietsenbouwers geven zoals bekend zelden gewichten van een los frame op. In het sporadische geval dat ze wel opgegeven worden is dat in wisselende samenstelling en, over het algemeen, voor een specifieke framemaat. Ze zullen er wel een reden voor hebben, het is niet aan mij om die informatie op een forum te presenteren.

Ik heb wel een vermoeden waarom de wereld van framesets zo mistig is. Het is namelijk heel makkelijk om er een mening over te hebben (te zwaar, of te licht, zelden 'precies juist'), het is lastig zo niet onmogelijk om de grammen op waarde te schatten. Een stalen crossframe van 1kg is te licht, van 4kg is te zwaar. Is een 2kg frame beter dan een 3kg frame, of juist andersom, en zo ja (of nee), beter waarin?

Persoonlijke ervaring: binnen grenzen heb ik het liefst een zwaarder frame, en lichtere onderdelen daarop. Altijd gehad. Dikkere frames hebben me het fijnste rijgedrag gegeven. Ik vermoed dat massa in het frame een bufferende werking heeft op alles wat in elk ander onderdeel gebeurt. Het is eigenlijk zo: ik ben niet per se op zoek naar een zwaarder frame, maar wel naar een goed karakter. Goed voor mijn beoogde inzet, dan ook nog. Er zijn regelmatig juist zwaardere frames erg positief getest op rijgedrag (sonder, kona, x29 kan ik me zo even herinneren).
Overigens kan ik wel van mening zijn dat de Racert 'niet zwaar' is :lol:.

Ten slotte: natuurlijk is gewicht alleen boeiend om iets te kunnen vergelijken. Maar waar zouden we deze frameset mee kunnen vergelijken überhaupt? staal/disc/steekassen/sliding dropouts/belt ready?

Ten slotte II: één op één en irl vind ik het leuk om hier wél over te praten. Hier (of op welk fietsforum dan ook) wil ik om bovengenoemde reden niet degene zijn die de discussie start. Hoop dat jullie daar begrip voor hebben :). Mocht iemand nou zeggen joh, ik overweeg zo'n fiets, maar wil een framegewicht van max zus en zo en anders niet, dan wil ik mijn kennis prima delen maar zou je wellicht nog beter de framebouwer kunnen benaderen.
Jij kan zo de politiek in :D
Shadow schreef:
ma 08 jun, 2020 10:13
Jij kan zo de politiek in :D
:lol: geloof niet dat ik daar gelukkig van zou worden :(