Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk achterwiel? - Forum Wereldfietser

welk achterwiel?

Ik ben erg verknocht aan mijn giant expedition (1989, die 'blauwe'; 3*6}. Helaas zijn de tandwielen nu toch op aan het raken en nieuwe en bijbehorende ketting zijn niet meer te vinden. Mijn zoon leek het wel een leuke uitdaging om hem weer rijklaar te maken. Als eerste stap zijn we nu op zoek naar een achterwiel:
* 28 inch,
*geschikt voor 32mm banden, -> 19-622
*naafbreedte 130mm,
* 36 spaken,
* geschikt voor frans ventiel -> ventielopening 6,5 mm? 8, 5 te groot?
* waar een 10 speed op kan,
* platte velg: we kregen advies andra30 of sputnik, -> is ongebust dan ok?
Ik gebruik de fiets met bagage (kamperen, binnen europa), ook op gravel + bospaadjes, maar niet heel extreem en weeg 70kg

Heb al verschillende draadjes bekeken, maar kom er toch niet uit. Bij Rose hebben ze het niet, vaak zijn de nieuwe trekkingfietsen 135mm. Naaf denk ik aan tiagra.
Kunnen jullie ons verder helpen?
Ik zou gewoon een 105 naaf nemen, da's prima, sputnik velg inderdaad, die zijn dubbel gebust, DT Competition spaken en klaar, als je iemand zoekt om het voor je te bouwen kan ik je evt verder helpen, stuur even een pb dan.

mvg. Joram
Voor 130mm naven moet je in het racesegment zoeken. Shimano heeft voldoende naven in elke prijsklasse, Tiagra, 105, Ultegra, maar als je zo’n naaf wil koppelen aan een lage velg zal je het wiel moeten laten maken want lage velgen zijn niet modieus meer.

Als deze Giant een stalen frame heeft kan je in plaats daarvan de achtervork spreiden zodat er wel een 135mm naaf in past.
Ik zie via google shopping toch een boel 6-speed onderdelen.
Een donorfiets zoeken kan ook.
dank voor de reacties. Ben dus op de goede weg. En zal dus een wiel moeten laten maken. Nu nog de vraag over de ventielopening, want onderweg is frans ventiel toch wel handig.
Je weet neem ik aan dat je weet dat de kosten van de hele excercitie de waarde van de fiets verre gaan overstijgen met een nieuw wiel en de rest en dat je dan nog steeds een oude fiets hebt?
M.a.w. cranckstel of bladen, as, ketting, wiel, cassette, derailleur? Commandeurs? Remhendels? Binnenkabels? Buitenkabels? etc. etc?

Velg 19 (inwendig) is dan niet wat breed voor banden breedtemaat 32?
Leon schreef:
wo 27 mei, 2020 11:38
Velg 19 (inwendig) is dan niet wat breed voor banden breedtemaat 32?
Vanaf 28mm kan prima op 19C
Leon schreef:
wo 27 mei, 2020 11:38
Je weet neem ik aan dat je weet dat de kosten van de hele excercitie de waarde van de fiets verre gaan overstijgen met een nieuw wiel en de rest en dat je dan nog steeds een oude fiets hebt?
M.a.w. cranckstel of bladen, as, ketting, wiel, cassette, derailleur? Commandeurs? Remhendels? Binnenkabels? Buitenkabels? etc. etc?

Velg 19 (inwendig) is dan niet wat breed voor banden breedtemaat 32?
ja, weet ik. Maar fiets (houding) bevalt me erg goed. Heb met zoon al overzicht gemaakt en we denken er toch weer een fijne fiets van te kunnen maken waarbij kosten toch ook nog onder nieuwe fiets blijven. Vandaar dat we nu eerst aan t puzzelen zijn en hier informatie verzamelen!
Als de velg niet op is kun je bij Hollandbikeshop (en de fietsenmaker denk ik ook wel) nog prima 6-versnellings freewheels krijgen. Die zitten overigens op een andere manier vast aan de fiets dan de cassettes van tegenwoordig. Je hebt naast een kettingzweep en een 24mm steeksleutel (of bahco) ook een aparte afnemer nodig. Ik zie overigens dat ze ook 7, 8 en 9-speeds freewheels hebben, of die even hoog (dik) zijn zou je uit moeten zoeken, je zal dan ook een andere ketting nodig hebben. Je zoon heeft een leuk en leerzaam project uitgekozen, en zoals al eerder gezegd of het de moeite loont is even de vraag.
zoeken even uit hoe het qua (binnen)breedte van de 10-speed-ketting past op de 6-speed-voor-kettingbladen.
of misschien dat het werkt met een 9-speed ketting (of zoek dat na via de site van Sheldon Brown of Martin Gerritsen m-gineering.nl
waar ga je mee schakelen: iets met frictie?

ongebust is bij een Andra-30-velg normaal. gebruik alsjeblieft wel de goede spaaknippels (Polyax of zoiets), die goed in de richting van de spaak kunnen staan in het spaakgat (en dan goed aansluiten en kracht verdelen met de rand van het spaakgat, zeg maar).
Shadow schreef:
wo 27 mei, 2020 11:40
Leon schreef:
wo 27 mei, 2020 11:38
Velg 19 (inwendig) is dan niet wat breed voor banden breedtemaat 32?
Vanaf 28mm kan prima op 19C
Ik heb ook wel eens een band op een velg gehad die er nog net op kon, officeel. Maar ik had wel voor dat ik het wist een snakebite om niks. Dat beviel toch slecht.
Als Sheldon Brown het zegt kan het officieel toch?
Afbeelding
Edit: oeps bovenstaand bericht te vlug gelezen. Maar on topic, ik zou als ik TS was gewoon nieuwe 6V onderdelen kopen als het huidige achterwiel verder nog goed is.
Misschien dat Sheldon lagere eisen stelde dan ik aan het hard fietsen over slecht wegdek?
De Andra 30 is ongebust en bedoeld voor brede naven, de Sputnix is eigenlijk de zelfde velg en gebust en bedoeld voor derailleur fietsen/naven.
Je kan prima een frans ventiel gebruiken in een velg met 8.5mm gat, wel verstandig een ventiel moertje te gebruiken met opstaande borst [ randje] zoals Schwable levert op zn binnenbanden met frans ventiel.

En als je fiets een stalen frame heeft gewoon een MTB naaf nemen met 135mm inbouw breedte, die kunnen meer hebben dan een race naaf en passen met wat moeite prima in een stalen frame.
En dan gewoon voor 8/9/10/11 speed, cassette er op met 6/7/8 kransjes en de derailleur zo afstellen dat hij de kranjes pakt die je wil [ 6/7/8 speed shifter hebben dezelfde index dus alleen meer of minder klikjes]
Ik denk dat met 6V het geen 130mm maar eerder een 126mm frame is, 135mm kan wat ver zijn dan, maar als de TS het wil proberen kan het.

Met de Andra en Sputnik kun je beide prima een sterk wiel voor een cassettenaaf maken, voor een versnellingsnaaf die wat groter is (Nexus 8 / Alfines / Rohloff) valt de Sputnik af omdat de hoek van intrede in de velg niet te veel kan variëren door de dubbele bus in de velg, dat kan bij een Andra iets meer, maar dan nog moet je bij een Rohloff terug naar kruis 2.
Shadow schreef:
wo 27 mei, 2020 22:21
Ik denk dat met 6V het geen 130mm maar eerder een 126mm frame is, 135mm kan wat ver zijn dan, maar als de TS het wil proberen kan het.

klopt, vandaar de 130mm

Met de Andra en Sputnik kun je beide prima een sterk wiel voor een cassettenaaf maken, voor een versnellingsnaaf die wat groter is (Nexus 8 / Alfines / Rohloff) valt de Sputnik af omdat de hoek van intrede in de velg niet te veel kan variëren door de dubbele bus in de velg, dat kan bij een Andra iets meer, maar dan nog moet je bij een Rohloff terug naar kruis 2.
we blijven bij casette
Mr. Z schreef:
wo 27 mei, 2020 20:53

Je kan prima een frans ventiel gebruiken in een velg met 8.5mm gat, wel verstandig een ventiel moertje te gebruiken met opstaande borst [ randje] zoals Schwable levert op zn binnenbanden met frans ventiel.

dat geeft al weer wat meer mogelijkheden!
Is onnodig, voor wat je zoekt is de Ryde Sputnik gewoon de beste oplossing en sterk zat. Komt gewoon met 6,5mm boring. Het aanbod staat nog steeds voor je hoor.
Ha! Een Giant Expedition. Wie is er niet groot mee geworden ;-)

Is de intentie van het project de fiets weer betrouwbaar rijdend te krijgen? Als je voor 23 euro een nieuwe 6-speed opschroefpignon en ketting in huis kan hebben. Is een nieuw achterwiel dan nog nodig?
Of is een upgrade naar b.v. 3 x 10 versnellingen met nieuwe shifters + derailleurs en misschien v-brakes + bijbehorende remhendels de wens?
Ik heb er ook nog steeds een, maar er zit toch gewoon een Shimano 6-speed casettenaaf in?
En 6-speed cassettes zie ik nergens meer te koop.