Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - welke? VSF? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets - welke? VSF?

Hallo, ik ben Ina en ik ben op zoek naar een andere fiets voor mijn fietsvakanties. Daarom onderstaand formulier ingevuld en wat specifieke vragen toegevoegd. ik hoop dat jullie met al jullie kennis en ervaring mij een stuk verder kunnen helpen in mijn zoektocht.
Bedankt alvast in ieder geval.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Ik wil de fiets gebruiken voor vakanties in Europa en Azie 2-4 weken. Ik probeer naast wat lange weekenden in NL een vakantie van 2 weken in Europa te maken en een reis door Azie van 4 weken. In Europa kamperen dus tent etc mee. Daarnaast gebruik ik de fiets in najaar en winter als woon-werkfiets omdat ik dan minder fijn op de racefiets rij.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik hou van doorfietsen maar het is geen wedstrijd. Tussendoor een bak koffie en lunch neem ik de tijd voor. 80-100km op een dag.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP? sportieve zit

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK? In de winter woon-werk
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Vooral asfalt (niet altijd even goed) ook een gravel of bospad moet lukken maar geen hele dagen door mulzand, MTB oid.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Voor dit jaar staan/stonden op de planning: Zuid Laos en Montenegro. Voorgaande jaren paar dagen door Nl, Europa: oa Frankrijk, Slovenie, Corsica, Sicilie. Azie oa: Noord Thailand, noord Vietnam, Yunnan, Zuid India Sri Lanka. Van alles wat dus. Liefst landen met bergen 😊.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
NL en Europa lekker kamperen dus tent en kookspullen mee. Azie van hostel naar hostel.

JE LICHAAMSLENGTE
183cm
JE GEWICHT
65kg
JE LICHAAMSBOUW
Langere benen dan rug, maar dat is volgens mij vaak bij vrouwen zo.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Voor kampeertochten 17kilo aan tassen en alle bagage. Daar komen dan nog brandertje, volle bidons en wat eten bij op. Ruim 20 kilo dus.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Ik woon in het oosten van het land (overijssel)

WAT IS JE BUDGET?
max 2.000,- liefst natuurlijk minder.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik fiets (tot corona tijd) dagelijks naar mijn werk (15km enkel) en daarnaast op de racefiets en mtb actief. Mijn vakanties sinds 2013 liefst op de fiets of wandelen.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Tijdens de vakanties fiets ik gemiddeld tussen de 80-100km natuurlijk afhankelijk van weer, kamperen/hostel, bergen etc.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Ik heb nu sinds 4 jaar een 2e hands Cannondale Tessoro (leeftijd ca 2008?) Magura remmen HS33 en deore.
Deze fiets bevalt uitstekend. Zit sportief, licht (ivm vervoer in vliegtuig en t klimmen) en fijn om mee te klimmen. Maar inmiddels komt er veel onderhoud om de hoek (trapas speling, naven speling, velg bijna door, etc). Kortom tijd om te oriënteren voor een andere fiets.
Ik zoek nu een fiets waar ik hopelijk langer van kan genieten (misschien toch al te veel km's door de vorige eigenaar gemaakt?) en welke ook iets stabieler is. Met bagage een berg af gaat de fiets nu namelijk wel wiebelen. Been tegen de stang duwen helpt dan.
Ik fiets op een mannenframe. Bevalt me prima en zou hier ook bij een volgende fiets weer voor kiezen.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Fietsonderhoud beperkt zich tot bandenplakken, afstellen versnellingen en rem. Blokjes, ketting, tandwielen en cassette vervangen. Verder ben ik aangewezen op de professional.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Dan denk ik dat ik net zo goed mijn huidige fiets van nieuw materiaal kan voorzien? Nieuwe fiets kan ws via fietsplan van het werk.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
VSF komt na speurwerk over als een passende fiets. Daarbij twijfel of de T (trekking lijn) voldoende sterk/stabiel is.
Maar wellicht zie ik mooie passende alternatieven over het hoofd dus kom maar op 😉

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
niet noodzakelijk

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Liefst zo snel mogelijk natuurlijk want ik hoop dat corona slot er bijna af kan.

Specifieke vragen mbt VSF:
- VSF heeft een T (trekking) en een TX (expedition) lijn.
op het forum wordt vooral advies gegeven en gesproken over de T lijn. Wat zijn de verschillen? is dit alleen de voordrager en een betere achterdrager of zijn de andere onderdelen ook beter uitgerust voor de kilo's aan bepakking? (ik vraag dit mn omdat ik nu bij 2 fietsen (huidige Connondale en mijn vorige fiets Cube sl road) doorgesleten velgen en speling op de naven heb gehad)

- Daarbij komt natuurlijk ook de keuze tussen schijf en magura - wat ik hier op het forum over op haal is dat het vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur is. Beiden hun plussen en minnen. Inmiddels is het prijsverschil nog maar 100,- dus is de afweging echt wat beter past ipv financiële plaatje.

- T500 en T700 komen langs - hierbij voorkeur voor T500 omdat zoals ik op het forum lees deore de voorkeur heeft boven XT. Daarbij dan wel bijzonder dat de TX800 juist weer voorzien is van XT.

ik hoop dat jullie me verder willen helpen in mijn zoektocht :-)
Rex schreef:
zo 24 mei, 2020 13:40

Ik heb nu sinds 4 jaar een 2e hands Cannondale Tessoro (leeftijd ca 2008?) Magura remmen HS33 en deore.
Deze fiets bevalt uitstekend. Zit sportief, licht (ivm vervoer in vliegtuig en t klimmen) en fijn om mee te klimmen. Maar inmiddels komt er veel onderhoud om de hoek (trapas speling, naven speling, velg bijna door, etc). Kortom tijd om te oriënteren voor een andere fiets.
Of tijd om te oriënteren op een ander achterwiel en een andere trapas? Als die fiets zo uitstekend bevalt stop je daar toch 200 euro in voor een nieuw achterwiel en trapas?

Dit wiel bijvoorbeeld:

https://www.bike4travel.nl/wielen/5422- ... maat-28_29

In Duitsland kan het eventueel nog wel goedkoper. En misschien heb je lokaal nog wel een goede wielbouwer?

Als het voorwiel ook niet meer te redden valt, tel er dan zo'n 100 euro bij op. De overige 1700-1800 euro kunnen dan in het vakantiebudget en/of in het verminderen van het bagagegewicht. Gaat het ook weer beter van rijden.

En als je naven kiest met schijfrem opname kun je je wiel(-en) later ook weer meenemen naar je volgende fiets. Net als bijvoorbeeld hier gedaan is:

viewtopic.php?f=11&t=34765
quote=Rex

> sportieve zit
Dan kan een Fahrradmanufaktur wel. De meeste van hun fietsen zijn erg lang voor hun getalsmatige framemaat, dus daar zul je goed mee moeten oppassen. Ik ben zelf 1,85 m lang en heb een T400 framemaat 52 en dat ik voor mij zeker niet te klein.

>WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
> Dan denk ik dat ik net zo goed mijn huidige fiets van nieuw
> materiaal kan voorzien?
Ja wij kunnen niet zien wat er echt aan mankeert en wat het kostenplaatje zou zijn.

>Daarbij twijfel of de T (trekking lijn) voldoende sterk/stabiel is.
Zowel mijn T400 als de T100 van mijn vriendin (mixte-frame) fietsen nog prima met 25 kilo achterop.

>Specifieke vragen mbt VSF:
>- VSF heeft een T (trekking) en een TX (expedition) lijn.
Volgens mij zijn de frames hetzelfde gemaakt. Met jouw eigen gewicht hoef je je ook niet veel zorgen te maken over de sterkte.

>(ik vraag dit mn omdat ik nu bij 2 fietsen (huidige Connondale en mijn vorige fiets
> Cube sl road) doorgesleten velgen en speling op de naven heb gehad)
Speling op de naven kun je bij elke fiets met tradiotionele lagers krijgen. Dit is iets wat je moet nastellen en is normaal onderhoud. Uiteraard binnen grenzen: als de speling te erg is geworden heb je te weinig en te laat onderhoud gepleegd en heb je op zijn minst nieuwe conussen nodig.
Ook velgen slijten bij alle fietsen met velgremmen. Het probleem zit vaak in slechte remblokjes die overmatige slijtage veroorzaken. Monteer op je nieuwe fiets Kool Stop blokjes en het scheelt enorm in de slijtage.

>- Daarbij komt natuurlijk ook de keuze tussen schijf en magura - wat ik hier op het forum over
>op haal is dat het vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur is.
Dat laatste is zeker waar. Op dit forum lees je veel over schijfremmen en Magura's, problemen genoeg. Over V-brakes lees je heel erg weinig. Daarom ben ik inmiddels erg blij dat ik nog steeds V-brakes op mijn fiets heb, want er gebeurt niks mee.

> T500, T700, ... TX800
Een nadeel van deze fietsen is inderdaad dat je aan een verplicht pakketje zit die misschien niet niet de mix is die je zoekt. Maar dingen als een bagagedrager (zadel, pedalen, etc.) kun je ook achteraf gewoon zelf vervangen, dus die opties kun je meenemen in de rekensom.
Je geeft aan:
Fietsonderhoud beperkt zich tot bandenplakken, afstellen versnellingen en rem. Blokjes, ketting, tandwielen en cassette vervangen.

Top! daar om je ver mee!
Een paar nieuwe wielen of velgen of trapas, da's iets voor tussendoor.
Zoals Leon al aangeeft: let, gezien je lichaamsbouw, op dat je fiets of je zit op de fiets niet te lang is.
Leon schreef:
zo 24 mei, 2020 16:21
Rex schreef:
zo 24 mei, 2020 13:40
Specifieke vragen mbt VSF:
- VSF heeft een T (trekking) en een TX (expedition) lijn.
Volgens mij zijn de frames hetzelfde gemaakt. Met jouw eigen gewicht hoef je je ook niet veel zorgen te maken over de sterkte.
Ik heb ooit meegeholpen om een TX400 te passen en die was beduidend zwaarder uitgevoerd dan een T-lijn.

@Leon: zo'n post van jou quote wel heel lastig. Het zou veel handiger moest je de quote functie zoals anderen gebruiken.
bdr schreef:
zo 24 mei, 2020 20:40
Ik heb ooit meegeholpen om een TX400 te passen en die was beduidend zwaarder uitgevoerd dan een T-lijn.

@Leon: zo'n post van jou quote wel heel lastig. Het zou veel handiger moest je de quote functie zoals anderen gebruiken.
* Zwaarder uitgevoerd. Is dan ook het frame zwaarder? Het frame is in gewicht maar een vrij marginaal deel van de fiets.
* Ik vind het juist heel gemakkelijk quoten. Het zou me erg veel werk kosten om het conform PHPBB te doen en dat ga ik dus niet doen bij het beantwoorden van vragenlijsten. Ik vind het juist heel fijn om precies aan te kunnen geven waar ik op reageer. Ik zie dat wel eens fout gaan zodat mensen niet meer weten waar ze een reactie op lezen.
Leon schreef:
zo 24 mei, 2020 20:48
bdr schreef:
zo 24 mei, 2020 20:40
Ik heb ooit meegeholpen om een TX400 te passen en die was beduidend zwaarder uitgevoerd dan een T-lijn.
Zwaarder uitgevoerd. Is dan ook het frame zwaarder? Het frame is in gewicht maar een vrij marginaal deel van de fiets.
Framebuizen waren dikker, duidelijk te zien want in de winkel stonden ook T's.

Leon schreef:
zo 24 mei, 2020 20:48
bdr schreef:
zo 24 mei, 2020 20:40
@Leon: zo'n post van jou quote wel heel lastig. Het zou veel handiger moest je de quote functie zoals anderen gebruiken.
* Ik vind het juist heel gemakkelijk quoten. Het zou me erg veel werk kosten om het conform PHPBB te doen en dat ga ik dus niet doen bij het beantwoorden van vragenlijsten. Ik vind het juist heel fijn om precies aan te kunnen geven waar ik op reageer. Ik zie dat wel eens fout gaan zodat mensen niet meer weten waar ze een reactie op lezen.
Dat kan ook met de quote-functie. Gewoon de

Code: Selecteer alles

[quote=Leon post_id=365301...] 
code copiëren, zoveel als je ze nodig hebt. Nu moet iemand die jou wil quoten het werk opnieuw doen, of je zit met een post waarbij niet duidelijk is wie wat heeft geschreven.
bdr schreef:
zo 24 mei, 2020 20:53
Nu moet iemand die jou wil quoten het werk opnieuw doen, of je zit met een post waarbij niet duidelijk is wie wat heeft geschreven.
Nee hoor, je kunt gewoon ook netjes met usenet-style quotes meedoen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Usenet_quoting
>>> Ik vind het juist heel gemakkelijk quoten. Het zou me erg veel werk kosten om het conform PHPBB te doen en dat ga ik dus niet doen bij het beantwoorden van vragenlijsten. Ik vind het juist heel fijn om precies aan te kunnen geven waar ik op reageer. Ik zie dat wel eens fout gaan zodat mensen niet meer weten waar ze een reactie op lezen.
>> Dat kan ook met de quote-functie. Gewoon de [​quote=Leon post_id=365301...] code copiëren, zoveel als je ze nodig hebt. Nu moet iemand die jou wil quoten het werk opnieuw doen, of je zit met een post waarbij niet duidelijk is wie wat heeft geschreven.
> Nee hoor, je kunt gewoon ook netjes met usenet-style quotes meedoen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Usenet_quoting
Dat werkt alleen goed met plaintext en vaste vensterbreedtes.
Als je een Cannondale hebt dat is het frame van een VSF nog al slap in vergelijking, en elke rem heeft zn voor- en nadelen maar de huidige generatie schijfremmen zijn een stuk betrouwbaarder en de Magura MT5 en Shimano XT remmen beter dan welke velgrem dan ook, helemaal met een 203mm schijf op de voorrem maar niet iedereen houd van een rem die echt hard kan remmen :wink:

Naar mijn idee kan je beter je oude fiets opknappen met goede onderdelen of een 2e hands Santos of Idworx kopen dan een nieuwe VSF hoewel die wel mooie onderdelen heeft voor zn prijs.
Mr. Z schreef:
zo 24 mei, 2020 22:45
Als je een Cannondale hebt dat is het frame van een VSF nog al slap in vergelijking

(....)

niet iedereen houd van een rem die echt hard kan remmen :wink:
Ik meen dat je al eerder gemeld hebt op dit forum dat frames van VSF "nogal slap" zijn. Dit begint me wel te interesseren, want ik ervaar deze slapheid niet. Maar wie ben ik natuurlijk ...

Vergeleken met wie of wat zijn de frames van VSF slap? Welke criteria hanteer je? Bestaat er een relatie tussen deze criteria en het weggedrag, of gaat het om getallen die weliswaar meetbaar zijn - mensen houden altijd van dingen die meetbaar zijn - maar heel moeilijker interpreteerbaar? Enzovoort.

Wat bedoel je trouwens met "een Cannondale"? Zijn alle Cannondales stijver dan alle VSFs?

En dat dat hard remmen ... Ook dat vind ik een vreemde opmerking. Ik heb de introductie van de schijfrem in de racefietswereld gevolgd. Het grote argument van de voorstanders was in het begin: het remt harder! In de regen wellicht wel, maar in andere omstandigheden bleek dat helemaal niet te kloppen. Dus nu is het argument: ze zijn beter moduleerbaar! De velg slijt niet! Enzovoort.

Kortom, het is me niet duidelijk of je info een persoonlijk gevoel is. Waarmee ik vanzelfsprekend niet wil zeggen dat persoonlijke indrukken ongepast zijn in draadjes zoals dit.
[/quote]

Ik meen dat je al eerder gemeld hebt op dit forum dat frames van VSF "nogal slap" zijn. Dit begint me wel te interesseren, want ik ervaar deze slapheid niet. Maar wie ben ik natuurlijk ...

Vergeleken met wie of wat zijn de frames van VSF slap? Welke criteria hanteer je? Bestaat er een relatie tussen deze criteria en het weggedrag, of gaat het om getallen die weliswaar meetbaar zijn - mensen houden altijd van dingen die meetbaar zijn - maar heel moeilijker interpreteerbaar? Enzovoort.

Wat bedoel je trouwens met "een Cannondale"? Zijn alle Cannondales stijver dan alle VSFs?

[/quote]

Ik lees vaker in dit forum negatieve berichten over VSF fietsen. Maar zijn ze nou echt zo slecht? Ze hebben volgens mij een goed stalen frame (zelf geen ervaring) en vaak goede onderdelen met een goede prijsverhouding. Is het frame bv slechter dan het frame van een Avaghon Fiets of een Snel fiets die vaak behoorlijk duurder zijn met mindere onderdelen van Shimano bv. Ik vindt dit wel interessant kijkend naar de prijs kwaliteit verhouding.
VSF fietsen zijn prima met veel waar voor je geld. Ze zijn niet zo netjes afgewerkt als veel duurdere fietsen maar er is niets dramatisch mis mee.
Het zijn stalen frames en die zijn minder stijf dan aluminium maar persoonlijk vind ik dat juist een voordeel.
De belangrijkste mogelijk negatieve eigenschap is dat ze vrij lang zijn. Dat moet je passen.
Ik heb ooit een Gazelle weg moeten doen omdat die ondraaglijk slap was. Ik heb een Snel Streetcross weggedaan omdat die me voor het doel te stijf was. Mijn Avaghon was met 35 kg bagage geweldig maar voor tochtjes om de kerk wel wat stijf. Mijn T400 fietst met 30 kg bagage nog prima, met 20 helemaal goed én ook lekker rondom de kerk. De T100 mixte van mijn eega fietst met 20 kg bagage achterop met één vinger aan het stuur.
De Gazelle was 2700 gulden.
De Avaghon 4400 gulden.
De Snel 1500 euro.
De T100 700 euro.
De T400 600 euro, al heb ik wel een boel onderdelen geruild met de Snel en de Avaghon.
Ik ben er wel blij mee.
Carlo12 schreef:
ma 25 mei, 2020 09:09
Ik lees vaker in dit forum negatieve berichten over VSF fietsen. Maar zijn ze nou echt zo slecht? Ze hebben volgens mij een goed stalen frame (zelf geen ervaring) en vaak goede onderdelen met een goede prijsverhouding. Is het frame bv slechter dan het frame van een Avaghon Fiets of een Snel fiets die vaak behoorlijk duurder zijn met mindere onderdelen van Shimano bv. Ik vindt dit wel interessant kijkend naar de prijs kwaliteit verhouding.
Alles moet na aanschaf goed worden nagelopen want de montagekwaliteit is niet 100% (lage prijs zit ergens in...). Da's ook de reden waarom sommige dealers er mee stopten (ging te veel werk in zitten). Als alles goed is nagelopen heb je er een prima fiets aan.
derdekeer schreef:
ma 25 mei, 2020 08:49
Mr. Z schreef:
zo 24 mei, 2020 22:45
Als je een Cannondale hebt dat is het frame van een VSF nog al slap in vergelijking

(....)

niet iedereen houd van een rem die echt hard kan remmen :wink:
Ik meen dat je al eerder gemeld hebt op dit forum dat frames van VSF "nogal slap" zijn. Dit begint me wel te interesseren, want ik ervaar deze slapheid niet. Maar wie ben ik natuurlijk ...

Vergeleken met wie of wat zijn de frames van VSF slap? Welke criteria hanteer je? Bestaat er een relatie tussen deze criteria en het weggedrag, of gaat het om getallen die weliswaar meetbaar zijn - mensen houden altijd van dingen die meetbaar zijn - maar heel moeilijker interpreteerbaar? Enzovoort.

Wat bedoel je trouwens met "een Cannondale"? Zijn alle Cannondales stijver dan alle VSFs?

En dat dat hard remmen ... Ook dat vind ik een vreemde opmerking. Ik heb de introductie van de schijfrem in de racefietswereld gevolgd. Het grote argument van de voorstanders was in het begin: het remt harder! In de regen wellicht wel, maar in andere omstandigheden bleek dat helemaal niet te kloppen. Dus nu is het argument: ze zijn beter moduleerbaar! De velg slijt niet! Enzovoort.

Kortom, het is me niet duidelijk of je info een persoonlijk gevoel is. Waarmee ik vanzelfsprekend niet wil zeggen dat persoonlijke indrukken ongepast zijn in draadjes zoals dit.
Tja ik wist al dat mijn schrijven een reactie zoals deze zou krijgen..
Is het meetbaar? Ja.
Is het te voelen? Ja, vooral met bepakking.
Zijn Cannodale fietsen stijver? Een vergelijkbaar model van zeg de laatste 10 jaar zal een stijver frame hebben dan een stalen VSF durf ik wel te zeggen, misschien is er een uitzondering te vinden maar dat is dan de uitzondering.

En waar bij een racefiets de smalle banden de beperkende factor zijn bij hard remmen wordt dat heel anders bij bredere banden, de remmen die ik noem met 203mm schijf zullen meer rem vertraging kunnen leveren dan welke velgrem dan ook.
Of je het ook kan gebruiken is natuurlijk afhankelijk van een hoop factoren maar dat ze harder kunnen remmen staat vast.

Maar voor de rest zal ik me maar niet te veel in de stalen frame discussie laten mee slepen, iedereen heeft recht op zijn mening en daar zijn er veel van op dit forum :wink:
Mr. Z schreef:
ma 25 mei, 2020 10:00
En waar bij een racefiets de smalle banden de beperkende factor zijn bij hard remmen wordt dat heel anders bij bredere banden, de remmen die ik noem met 203mm schijf zullen meer rem vertraging kunnen leveren dan welke velgrem dan ook.
Of je het ook kan gebruiken is natuurlijk afhankelijk van een hoop factoren maar dat ze harder kunnen remmen staat vast.
Zowel de canti's van mijn Avagon als de V-brakes van mijn VSF gaven en geven zoveel remkracht dat ik de fiets zonder bagage op het voorwiel kan laten stoppen, dus puur méér remkracht lijkt mij onzinig want meer remvertraging dan je fiets net niet op het voorwiel zetten kan niet.
Het lijkt een beetje op een wedloop naar meer en meer, terwijl daar voor de meeste gebruikers nauwelijks behoefte aan is en perfectie iets anders is dan zo veel mogelijk.
Mr. Z schreef:
ma 25 mei, 2020 10:00
Tja ik wist al dat mijn schrijven een reactie zoals deze zou krijgen..

Tja, waarom schrijf je dat dan zonder te vermelden waar je informatie vandaan komt?

De OP schrijft: "Met bagage een berg af gaat de fiets ( = de Cannondale) nu namelijk wel wiebelen. Been tegen de stang duwen helpt dan."

Hoewel je het niet letterlijk schrijft, suggereer je wel heel sterk dat dat een VSF zéker gaat wiebelen met bagage een berg af, want "nogal slap" en slapper dan "een Cannondale". Waar haal je dat? Ik wil de OP geen VSF aanpraten, maar het lijkt me niet meer dan fair dat ze betrouwbare informatie krijgt. Het kan dat je oordeel gebaseerd is op persoonlijke ervaring, op van-horen-zeggen of zelfs op mythologie & folklore, maar vermeldt dat dan.

Wat je schrijft over remmen geeft me overigens de indruk dat je nog niet vaak gereden hebt op een trekkingfiets uitgerust met V-brakes. Opnieuw wil ik de OP geen V-brakes aanpraten - die hebben heus wel nadelen, net zoals elke rem - maar opnieuw heeft ze recht op accurate informatie.
Leon schreef:
ma 25 mei, 2020 10:08
Zowel de canti's van mijn Avagon als de V-brakes van mijn VSF gaven en geven zoveel remkracht dat ik de fiets zonder bagage op het voorwiel kan laten stoppen, dus puur méér remkracht lijkt mij onzinig want meer remvertraging dan je fiets net niet op het voorwiel zetten kan niet.
Het lijkt een beetje op een wedloop naar meer en meer, terwijl daar voor de meeste gebruikers nauwelijks behoefte aan is en perfectie iets anders is dan zo veel mogelijk.
[/quote]

Ik kan een kinderfiets ook op zijn voorwiel laten stoppen maar dat wil niet zeggen dat er goede remmen op zitten :wink:
Ik kan bijna elke fiets op zn voorwiel zetten maar dat doe ik door mijn gewicht naar voren te plaatsen als er slechte remmen op zitten, maar met mn oude Santos 2.6 met de nieuwste Magura HS33 met de rode sportblokken er in kreeg ik het niet voor elkaar toen ik met 20kg bagage de berg afreed, sterker nog, ben een sterke kerel maar kon zo hard knijpen als ik wou in mijn voorrem maar het achterwiel ging niet omhoog met mn kont op het zadel en mn band was ook nog niet echt onder de indruk.

Het is geen indicatie hoe goed een rem is, hoe hard hij kan remmen en hoe lang hij dat blijft doen, hier een artikel waar je wat van kan opsteken maar helaas geen velgrem in de test https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/
Je kan zeggen mijn auto remt prima in de polder dus die remmen zijn goed genoeg voor een vrachtwagen in de bergen maar ik hoop dat niemand dat gaat proberen.

Een goede rem remt idd veel harder dan je vaak nodig hebt maar als je in een afdaling zit bouwt zich een hoop hitte op en dan moet hij het ook blijven doen, we hebben allemaal geleerd om in de auto in een afdaling op de motor te remmen en niet te veel te remmen, en dan net zoals met een fiets pompend ipv slepend.
derdekeer schreef:
Mr. Z schreef:
ma 25 mei, 2020 10:00
Tja ik wist al dat mijn schrijven een reactie zoals deze zou krijgen..

Tja, waarom schrijf je dat dan zonder te vermelden waar je informatie vandaan komt?

De OP schrijft: "Met bagage een berg af gaat de fiets ( = de Cannondale) nu namelijk wel wiebelen. Been tegen de stang duwen helpt dan."

Hoewel je het niet letterlijk schrijft, suggereer je wel heel sterk dat dat een VSF zéker gaat wiebelen met bagage een berg af, want "nogal slap" en slapper dan "een Cannondale". Waar haal je dat? Ik wil de OP geen VSF aanpraten, maar het lijkt me niet meer dan fair dat ze betrouwbare informatie krijgt. Het kan dat je oordeel gebaseerd is op persoonlijke ervaring, op van-horen-zeggen of zelfs op mythologie & folklore, maar vermeldt dat dan.

Wat je schrijft over remmen geeft me overigens de indruk dat je nog niet vaak gereden hebt op een trekkingfiets uitgerust met V-brakes. Opnieuw wil ik de OP geen V-brakes aanpraten - die hebben heus wel nadelen, net zoals elke rem - maar opnieuw heeft ze recht op accurate informatie.


Sorry ben te lui, is een beetje als moeten gaan uitleggen waarom een nieuwe VW Golf beter is dan een Citroën 2CV :roll:
Mr. Z schreef:
ma 25 mei, 2020 19:07
Het is geen indicatie hoe goed een rem is, hoe hard hij kan remmen
Mee eens. Het is wel precies datgene wat je hier eerder als argument gebruikte. Kijk maar:
Mr. Z schreef:
ma 25 mei, 2020 10:00
En waar bij een racefiets de smalle banden de beperkende factor zijn bij hard remmen wordt dat heel anders bij bredere banden, de remmen die ik noem met 203mm schijf zullen meer rem vertraging kunnen leveren dan welke velgrem dan ook.
En nee ik heb niet voorover gebogen om een voorwielwheelie te maken.

En pompend remmen met een fiets is geen goed advies. Maar waarschijnlijk bedoel je wat anders: hard laten gaan en laat remmen. Met alleen pompend remmen worden je schijven of velgen namelijk precies even heet.