Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - welke? VSF? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets - welke? VSF?

Misschien heeft de OP hier nog wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Mr. Z schreef:
ma 25 mei, 2020 19:07
Sorry ben te lui, is een beetje als moeten gaan uitleggen waarom een nieuwe VW Golf beter is dan een Citroën 2CV :roll:
Nee, dat is helemaal niet zoals gaan uitleggen waarom etc. etc.

Maar goed.

OP, ik heb een VSF TX Randonneur (het oude model met een Shimano 105 triple) en ben daarover zeer tevreden.

Als ik profiel goed begrijp, rij je veel met de racefiets, hou je van een sportieve zit en rij je graag in de bergen. Dat is zoals ik.

Die TX Randonneur past daarbij perfect, op één aspect na: deze fiets is allesbehalve licht. Voor de rest zit alles goed. Stijf maar niet lomp, rijdt op rails in de afdalingen met 20 kilogram achterop, behoorlijk wendbaar. Op vlakke wegen en zonder bagage nauwelijks langzamer dan mijn racefiets. Hellingen zijn een ander verhaal, dan voel je het verschil in gewicht, net zoals wanneer je versnelt.

Ik neem aan dat niet alle onderdelen superdeluxe zijn, maar een paar essentiële onderdelen die er af fabriek op stonden, zijn voor mij een plus: Shimano 105 schakelt boterzacht en dat racestuur zou ik voor geen geld van de wereld willen missen.

Een nadeel kan ook zijn dat er geen brede banden op kunnen, dus check dat even voor het model dat je in gedachten hebt. Anderzijds zie ik voor iemand met jouw profiel niet meteen de nood aan 50 millimeter brede banden. Twee opmerkingen nog: een super-kleine versnelling zit niet op die 105. Of je die nodig hebt, moet je zelf beslissen. En ik had een hekel aan het meegeleverde zadel. Maar zadels zijn heel individueel etc.

Ik ben 1,73 meter en zit lekker sportief op een frame van 52 centimeter. Ik vermoed dat voor jou 57 centimeter de gepaste maat is.
derdekeer schreef:
ma 25 mei, 2020 21:09
Ik ben 1,73 meter en zit lekker sportief op een frame van 52 centimeter. Ik vermoed dat voor jou 57 centimeter de gepaste maat is.
Mijn T400 maat 52 zit voor mij best sportief, maar dat is met een recht stuur. Randonneurs zijn meestal iets korter in frames, dus je kunt jouw, mijn en OP's wensen niet direct naast elkaar leggen.

Wat ik wel weet is dat veel tweedehands VSF's met dezelfde opmerking verkocht worden: "bleek me toch wat te lang/sportief" etc.
Leon schreef:
ma 25 mei, 2020 21:44
Mijn T400 maat 52 zit voor mij best sportief, maar dat is met een recht stuur. Randonneurs zijn meestal iets korter in frames, dus je kunt jouw, mijn en OP's wensen niet direct naast elkaar leggen.

Wat ik wel weet is dat veel tweedehands VSF's met dezelfde opmerking verkocht worden: "bleek me toch wat te lang/sportief" etc.
Je hebt een punt.
Dat laatste had ik misschien beter niet geschreven.
De framematen van VSF maken grote sprongen, dus een maat vinden die past, is niet eenvoudig. Maar wat mijn fiets betreft, durf ik wel suggereren dat het frame van 52 centimeter geen sportieve zit biedt aan iemand van 1,83 meter zoals de OP.

Het hangt vanzelfsprekend ook af van de betekenis van "sportief" voor trekkingfietsen. Voor mij wil het zeggen "een beetje meer rechtop dan op mijn racefiets".
Ik rij intussen een jaar of vijf (ik schat 12.000 - 15.000km) met een T500 en ben daar heel tevreden over. Ik heb er al verschillende cols en bergritten mee gedaan en dat lukt perfect. Ik heb nog een versie met v-brakes en dat heb ik me op steile afdalingen met bepakking wel al beklaagd omwille van de remkracht.

Ik heb er reizen mee gemaakt in Corsica, Finland en Oostenrijk met een Bob Yak erachter die goed beladen was. Totaal gewicht van de Yak met bagage ging tot 30-40 kg, maar dat is eigenlijk wat te veel en dat voel je dan ook wel. Als ik het gewicht halveer, dan rijdt dat heel vlot.
Ik heb ook in een lichter bepakte uitrusting reizen gemaakt in Japan en Noorwegen. Toen had ik 2 achtertassen en een stuurtas, totaal 10-15kg. En dat rijdt dus perfect. 20kg zal zeker ook wel lukken.

Vorig jaar in Noorwegen heb ik de spatborden ervan gedaan en er Marathon Mondials van 47mm op gelegd. Allemaal niet spectaculair, maar het heeft mij wel door heel wat gravel en onverharde paden geholpen.

Het (beperkte) budget wordt volgens mij goed besteed met de juiste prioriteiten waardoor je een hele goeie basisfiets krijgt, prijs-kwaliteit zeker een goeie koop.

grt,
Stijn
TS (Rex) heeft het over
"VSF heeft een T (trekking) en een TX (expedition) lijn".
Maar verderop heeft TS het over
"T500 en T700 komen langs - hierbij voorkeur voor T500 omdat zoals ik op het forum lees deore de voorkeur heeft boven XT. Daarbij dan wel bijzonder dat de TX800 juist weer voorzien is van XT".

Eerlijk gezegd zou ik daarom niet met zekerheid durven beweren dat het haar om het type 'VSF Randonneur' gaat. Zoals sommigen voetstoots lijken aan te nemen!

Verder vraag ik me af: is TS het onderscheid tussen T, TX, Deore en XT wel helemaal duidelijk?

Ik ben de bezitter van twee VSF400's geweest: eerst eentje van 57cm. En later een 52cm. Bij de eerste aanschaf was de keuze voor mij makkelijk, want de 57 zat het dichtst bij mijn ideale (diamant)frame-maat. Wist ik veel dat slooping én VSF er andere 'regels' op nahielden! :oops:

Acheraf gezien was de 57 net iets te groot/lang. Andere stuurpen verbeterde mijn zit.
De 52 was eigenlijk net iets te klein. Meen dat ik toen wederom de stuurpen aangepast heb.
Indertijd bijna zelfde lengte als TS. Hield ook van iets sportievere zit.
Al met al: blijft ook verhaal van persoonlijke voorkeuren. (Serieuze) proefrit is zeker aan te raden.
Hallo allen,

Met interesse lees ik alle reacties. Super fijn dat jullie meedenken en jullie ervaringen delen.
Een paar reacties hierop.
- ik zoek naar de verschillen tussen de T lijn en de TX lijn van VSF en wat eventueel jullie ervaringen hierin zijn. (Daarmee bedoel ik niet de afmontering)
- Een randonneur is minder praktisch voor mij ivm reisgenoten die hier niet op fietsen waardoor het verschil te groot wordt.

- opknappen van mijn huidige fiets hoor ik ook vaker als optie. ik voeg hieronder een foto toe van mijn fiets 4 jaar geleden bij aankoop zodat jullie beeld hebben welk type Cannondale ik heb. Een trapas vervangen gaat boven mijn pet dus dat zal ik bij de fietsenmaker moeten laten doen (kosten?). Een wiel bestellen en cassette erop zetten zal moeten lukken denk ik (wat is een passend wiel voor mijn gebruik? ik las al een tip). Op dit moment moeten cassette en ketting ook worden vervangen. En een andere (stevigere) bagagedrager is wellicht ook een goede investering.

helaas nog geen tijd gehad om ergens een proefrit te maken of een VSF überhaupt een fiets voor mij zou kunnen zijn.

ik volg met interesse de verdere berichten.
Rex schreef:
di 26 mei, 2020 23:11
Een trapas vervangen gaat boven mijn pet dus dat zal ik bij de fietsenmaker moeten laten doen (kosten?).
Kwestie van je cranks eraf met het juiste gereedschap en dan het correcte gereedschap om dan de trapas te verwijderen. En de juiste kant op draaien.
Rex schreef:
di 26 mei, 2020 23:11
Een wiel bestellen en cassette erop zetten zal moeten lukken denk ik
Cassette en wiel bij dezelfde leverancier bestellen. Die wil 'm dan vast wel even voor je op zetten. En anders het stukje gereedschap om de lockring van de cassette vast te zetten mee bestellen.

Bovengenoemd gereedschap voor cranks en trapas kun je ook in een setje kopen bij je lokale fietsenmaker, de Decathlon, een week in het jaar bij de Aldi/Lidl, etc.
Rex schreef:
di 26 mei, 2020 23:11
En een andere (stevigere) bagagedrager is wellicht ook een goede investering.
Op marktplaats komen er regelmatig Tubus dragers voorbij. Spuitbuisje verf eroverheen en je kunt er weer prima mee onderweg. Je kan natuurlijk ook nog een nieuwe kopen.
cannondale 2016.jpg
mijn huidige cannondale
Ik meen toch nog gewoon de slijtage-indicatorgroef te zien in het achterwiel. Heb je daar een detailfoto van?
Hallo,

De eerdere foto is van 4 jaar geleden bij aankoop.
Helaas ziet de fiets er nu iets minder mooi gepoetst uit.
Hieronder de foto's van vanavond: Voorwiel en achterwiel.

Voorwiel zit een beetje speling op de naaf, gaan nog wel een tijdje (aandraaien is al gedaan)
In het achterwiel rond een spaak dus een scheurtje...
In achterwiel redelijk wat speling, als je achterwiel op tilt voel je dat pas iets later het wiel omhoog gaat.

Het aanbevolen wiel bij bike4travel heb ik bekeken. Er is maar 1 type (kwaliteit). Ook even bij Rose op de site gekeken, daar is veel aanbod, maar is het voor mij als leek lastig te beoordelen wat een goed wiel voor een vakantiefiets is.

Bijlagen

Rex schreef:
do 28 mei, 2020 21:58

Het aanbevolen wiel bij bike4travel heb ik bekeken. Er is maar 1 type (kwaliteit).
Die kunnen overal mee bouwen. Met nog meer dan op de site staat. Vraag ze maar eens.
andere manier om remflanken te beoordelen: schuifmaat er op en dwars daarop je kodakje trekken:

Afbeelding
hoogframe schreef:
vr 29 mei, 2020 08:19
andere manier om remflanken te beoordelen: schuifmaat er op en dwars daarop je kodakje trekken:
>foto volgt
Dat werkt alleen goed - en zelfs dan is het moeilijk want als je een spleet ziet is er nog niet direct iets aan de hand - als je een smal remblokje hebt gebruikt en dat netjes op de flank hebt gemonteerd zodat je een verdieping hebt en hogere randen. Op het betreffende achterwiel is dat duidelijk niet gebeurd en is het hele vlak gesleten, in ieder geval de kant van de spaken. Ik zie zelfs slijtagesporen van het remblokje waar dat absoluut niet zou moeten, wat alleen kan als je lang rondrijdt zonder je om je fiets te bekommeren. Ik zie ook ergens slijtsporen op de band, dus een klapband zat er ook aan te komen.

Die oorzaak van die barst in de velg is niet met zekerheid te zeggen maar die velg is dus gewoon kapot.
Rex schreef:
do 28 mei, 2020 21:58
In achterwiel redelijk wat speling, als je achterwiel op tilt voel je dat pas iets later het wiel omhoog gaat.
Auw. Een volgende fiets graag toch iets meer liefde geven.
Als er zo veel speling op je naaf zit dat je op je band en richting je spaken aan het remmen bent, dan is het niet alleen tijd voor een nieuw wiel en remblokken, maar ook voor een cursus fietsonderhoud!