Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoek beter gecentreerd crankset - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Zoek beter gecentreerd crankset

Tomtom2012 schreef:
ma 01 jun, 2020 15:11
Zeg het nogmaals.

Eerst meten hoe je bracketpot en as in lijn ligt met je frame delen. Je kan blijven roepen dat het allemaal kloten is. De basis is weten waaraan )e veranderingen moet toepassen. Zoals je nu bezig bent heeft het geen enkele zin.
"in lijn ligt"?
Bedoel je dat de eccenter en/of de holte van het frame waarin ie geklemd zit, geen 90° haaks staat op het frame? Hoe kan dat voor een varierende kettingspanning zorgen? De afstand tussen de voor en achteras blijft dan toch dezelfde? Iets afwijkend van normaal, afhankelijk van de afstand en de richting van de afwijking van die 90°, maar toch vast?
Tomtom2012 schreef:
ma 01 jun, 2020 15:11
Zoals je al eerder schreef het je diverse combinaties uitgeprobeerd zonder veel succes. Je kan wel blijven proberen om een nog slijtvastere te vinden, dit is uitstelgedrag. Alles wat in lijn hoort te liggen en en dit niet doet zal een slijtage beeld geven. Heb dit soort zaken al zo vaak in de industrie meegemaakt. Hoe hufterproof men ook dacht het te maken het ging altijd weer kapot.

Succes ermee👍
Ik heb 3 cranksets en 3 assen gehad, eerste 2 square taper, laatste octalink 1 en bij alle 3 had/heb ik een varierende kettingsspanning.
Dit gaat niet over slijtvastheid, je haalt zaken door elkaar. De rottigheid is die spanningsvariatie en het getik en gekraak erdoor. Ze zorgt voor slijtageconcentratie in delen van de ketting en dat maakt dat ketting verleggen het probleem oplost. Tijdelijk...
GMS21 schreef:
di 02 jun, 2020 21:53
..... en dat maakt dat ketting verleggen het probleem oplost. Tijdelijk...
Ik heb je al heel vaak uitgelegd dat bij jouw combinatie van kettingblad en kettinglengte, elke schakel van de ketting na hoogstens 106 kettingbladomwentelingen op elke tand van het kettingblad heeft gelegen.
Je hebt dat, na wat tegensputteren, ook toegegeven.
Waarom dan nog steeds terugkomen op het verleggen van de ketting als remedie? Als het een remedie blijkt te zijn, komt het door iets anders dat je bewust of onbewust doet bij het handmatig verleggen van de ketting.
GMS21 schreef:
di 02 jun, 2020 21:53
Tomtom2012 schreef:
ma 01 jun, 2020 15:11
Zeg het nogmaals.

Eerst meten hoe je bracketpot en as in lijn ligt met je frame delen. Je kan blijven roepen dat het allemaal kloten is. De basis is weten waaraan )e veranderingen moet toepassen. Zoals je nu bezig bent heeft het geen enkele zin.
"in lijn ligt"?
Bedoel je dat de eccenter en/of de holte van het frame waarin ie geklemd zit, geen 90° haaks staat op het frame? Hoe kan dat voor een varierende kettingspanning zorgen? De afstand tussen de voor en achteras blijft dan toch dezelfde? Iets afwijkend van normaal, afhankelijk van de afstand en de richting van de afwijking van die 90°, maar toch vast?
Tomtom2012 schreef:
ma 01 jun, 2020 15:11
Als de bracketpot of het achterwiel 1 graden uit het lood staan betekent dat dat er in een omwenteling meer of minder spanning op de ketting staat dan jij wil. Kijk maar naar een ellips of ovaal. Daarom misschien toch eens een filmpje maken. Het kan ook dat als je sliding drop-outs hebt dat de achterkant net iets uit het lood staat, dat zou ook je ongelijkmatige slijtage van de band op het achterwiel kunnen verklaren.
GMS21 schreef:
di 02 jun, 2020 21:53
Bedoel je dat de eccenter en/of de holte van het frame waarin ie geklemd zit, geen 90° haaks staat op het frame? Hoe kan dat voor een varierende kettingspanning zorgen? De afstand tussen de voor en achteras blijft dan toch dezelfde? Iets afwijkend van normaal, afhankelijk van de afstand en de richting van de afwijking van die 90°, maar toch vast?
Dit zou ik ook denken... lijkt mij dat het geen invloed heeft op de kettingspanning.

Of beweegt een derailleur ook continue als de ketting (extreem) niet in lijn ligt?
math schreef:
di 02 jun, 2020 22:46
GMS21 schreef:
di 02 jun, 2020 21:53
..... en dat maakt dat ketting verleggen het probleem oplost. Tijdelijk...
Ik heb je al heel vaak uitgelegd dat bij jouw combinatie van kettingblad en kettinglengte, elke schakel van de ketting na hoogstens 106 kettingbladomwentelingen op elke tand van het kettingblad heeft gelegen.
Je hebt dat, na wat tegensputteren, ook toegegeven.
Waarom dan nog steeds terugkomen op het verleggen van de ketting als remedie? Als het een remedie blijkt te zijn, komt het door iets anders dat je bewust of onbewust doet bij het handmatig verleggen van de ketting.
Dat was geen "tegensputteren", dat was een fout in een stap X van het telwerkje.
Ik had daar eerder zelf gezegd bij geen telfout ergens.
Het is ook geen punt, zelf MET die telfout, was de slijtageconcentratie bij 47/16/106 maar een derde van deze bij 48/16/108.
Alleen jij wilde, en wilt, daar een punt van "ergens een gelijk" uit ziften, wat jouw voornaamste bekommernis blijkt te zijn hier.
Eerder praatte je de worst case van 48/16/108 goed als "ketting netjes in X delen opsplitsen".
Terwijl je later de terminologie ideale spreiding hanteerde, van 7 naar 106 - de hele kettinglengte, het best case scenario. Een situatie die 106/7 malen beter is dan deze die je eerst "netjes" noemde, kun je daar nog een woord voor verzinnen om op te plakken, of is dat voorbij de laatste bladzijde van je woordenboek?
_Peter_ schreef:
di 02 jun, 2020 23:29
Als de bracketpot of het achterwiel 1 graden uit het lood staan betekent dat dat er in een omwenteling meer of minder spanning op de ketting staat dan jij wil. Kijk maar naar een ellips of ovaal. Daarom misschien toch eens een filmpje maken.
Waar refereer je naar met dat woord "lood"? Dat is me nog steeds niet duidelijk. "Lood" wordt gehanteerd bij referenties met zwaartekracht. Schietlood om muren recht te metselen enz. Het lood wordt daar getrokken naar het gravitatiecentrum van de massa van de Aarde, en het touw aan het schietlood ligt dus in dezelfde richting en zelfs op de krachtsvector (dus niet enkel evenwijdig).
_Peter_ schreef:
di 02 jun, 2020 23:29
Het kan ook dat als je sliding drop-outs hebt dat de achterkant net iets uit het lood staat, dat zou ook je ongelijkmatige slijtage van de band op het achterwiel kunnen verklaren.
Zelfde vraag als hierboven. Maar een achterwielas, gemonteerd in eender welke richting afwijkend van haaks-op-de lengte-centerlijn van het fietsframe, wijzigt het center van het tandwiel tot het center van het kettingblad (en dus de tanden) wel, maar deze wijziging is PERMANENT, niet fluctuerende tijdens een tandwielomloop. Dito voor trapas. Dus hoe kan je daarmee dan een kettingsspanningsvariatie uitleggen?
Fedor schreef:
wo 03 jun, 2020 07:38
GMS21 schreef:
di 02 jun, 2020 21:53
Bedoel je dat de eccenter en/of de holte van het frame waarin ie geklemd zit, geen 90° haaks staat op het frame? Hoe kan dat voor een varierende kettingspanning zorgen? De afstand tussen de voor en achteras blijft dan toch dezelfde? Iets afwijkend van normaal, afhankelijk van de afstand en de richting van de afwijking van die 90°, maar toch vast?
Dit zou ik ook denken... lijkt mij dat het geen invloed heeft op de kettingspanning.

Of beweegt een derailleur ook continue als de ketting (extreem) niet in lijn ligt?
Het gaat hier niet over de kettinglijn maar over een productie afwijking die het draaicenter van de tanden van het kettingblad buiten het center van de trapas brengt. Ik heb geen ovalen kettingblad dus het enige dat overblijft is het crankset aan de aandrijvingskant, de spinvormige constructie die op de trapas is gemonteerd en montagegaten voor het kettingblad heeft.
Heb je een meetklok met standaard. Meet dan eens de volgens jouw onrondheid van je kettingwiel
GMS21 schreef:
za 06 jun, 2020 11:21
.....
Eerder praatte je de worst case van 48/16/108 goed als "ketting netjes in X delen opsplitsen".
Terwijl je later de terminologie ideale spreiding hanteerde, van 7 naar 106 - de hele kettinglengte, het best case scenario. Een situatie die 106/7 malen beter is dan deze die je eerst "netjes" noemde, kun je daar nog een woord voor verzinnen om op te plakken, of is dat voorbij de laatste bladzijde van je woordenboek?
Je schrijft iets aan mij toe wat ik nooit geschreven heb.

Leon schreef:
di 26 mei, 2020 09:26
.......
3. De ketting wordt netjes opgedeeld in 9 even grote elkaar opvolgende stukjes. Is dat slecht? Ik ben het met je eens dat opdelen in 2 of 3 stukken slecht is.
Ik heb juist altijd gezegd dat een ketting van 106 schakels op een kettingblad van 47 tanden perfect over alle tanden loopt, omdat de grootste gemene deler van 106 en 47 gelijk is aan 1. Dat jouw foute berekening anders uit kwam, is niet mijn fout.

Nog steeds ontwijk je een antwoord op mijn vraag : waarom verleg je de ketting af en toe met de hand over 11 tanden als die ketting bij het fietsen regelmatig op die positie ligt?

Ik denk dat je hard bezig bent om je reputatie op een ander forum waar iedereen afgeknapt is op je ellenlange, warrige teksten en je stijfkoppige ontwijking van een antwoord op constructieve vragen, hier te bevestigen.
.