Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Investeren of stoppen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Investeren of stoppen?

ik ben het met Gios eens: gewoon onderhoud plegen.
en daarbij kijken wat (economische) 'slim' is: weer een heel dure aandrijfvorm monteren, die blijkbaar niet degelijk is... zet er een ketting en schermpje op en onderhoud ook die ketting weer (af en toe wat drupjes olie).

'onderhoudsarm' of 'onderhoudsvrij' klinkt voor een koper leuk, maar betekent vaak qua geld duur, niet perse duurzaam (en dat is voor mij iets totaal anders dan 'degelijk' of 'slijtvast'. zo'n versleten aandrijfriem kan de verbrandingsoven in en daar hebben we een beetje stadsverwarmingswarmte van) en/of overgedimensioneerd.
'veilig' is ook zo'n mooi woord: zet een zondagsrijder in een Volvo en dan weet je hoe 'veilig' de Volvo is.... :oops: :wink:
Westveen schreef:
do 21 mei, 2020 22:02
Hallo,
Mijn vrouw heeft een Batavus Dinsdag die na 15000 km een flinke injectie nodig heeft. De volledige Gates CDX aandrijving moet vervangen worden, dat is al €270,- aan materiaal. Ook is de velg op, nog steeds recht, maar doorgesleten. Waarschijnlijk moet de trapas ook vervangen worden. Ook zal de naaf weer gedompeld moeten worden. Frame, balhoofd en vork zijn nog goed. Omdat ik zelf weinig tijd heb zal ik hoogstens de trapas en velg kunnen vervangen.
Zijn zulke grote investeringen zinvol?
Maarten van Scheppingen
Je omschrijving is wat lastig te interpreteren.
Een velg die nog steeds recht is? Uitgelijnd?
Een velg die doorgesleten is? Velgremmen die de velgwanden uitsleten?
En de trapas, op welke basis denk je dat? Speling te voelen als je de crankarmen vastneemt en heen en weer duwt?
Toen ik dat "naaf dompelen" opzocht (blijkt dus in olie leggen te zijn) vond ik een post van vorig jaar van je viewtopic.php?f=8&t=33464
We zijn minder dan een jaar later. Het lijkt me erop dat de fiets en/of het werk eraan, spijts de dure componenten, niet bepaald duurzaam is...