Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bosch bedieningscomputer Intuvia - Forum Wereldfietser

Bosch bedieningscomputer Intuvia

Wij hebben een Batavus e-bike met Bosch midden motor. Fiets is nog geen 4 jaar oud en er is minder dan 5000km mee gefietst. Op het stuur zit de bekende Intuvia Computer, deze werkt niet meer zoals we gewend zijn. Na de winterstop willen we gaan fietsen maar de Intuvia doet het niet. Een onverlicht monochroom scherm. Aan/uit knop geen beeld. We zijn er inmiddels achter dat die accu leeg is. Geen nood dat gaat ook met je telefoon oplader. Wij sluiten de Intuvia aan en ja hoor het display licht op het lijkt dat de accu van de Intuvia wordt opgeladen. Echter na 1 minuut springt het scherm op zwart. Moet misschien zo? De hele middag aan de oplader gelegen echter de aan/uit knop doet het nog steeds niet. Ik koppel de Intuvia los, maak weer verbinding met de oplader en het scherm springt aan en na 1 minuut is het scherm weer zwart/monochroom. Het lijkt erop dat de batterij in de Intuvia niet is opgeladen. Wat is er aan de hand, iemand die hier ervaring mee heeft
Het kan zijn dat de batterij in het scherm zelf kapot is.
Deze is te vervangen. Maar het schermpje gaat wel lastig open.

Doet hij het ook niet meer op de fiets?
Als hij niet automatisch aan gaat. En de aan uit knop werkt ook niet. Kan je het is proberen door de knop van de batterij te gebruiken om het schermpje aan te zetten.

Op de fiets moet hij zeker opladen. Doet hij dat echt niet is de batterij stuk.
Dank je,
Wat ik heb gedaan. De Intuvia in de houder op het stuur gezet. Inderdaad op de accu voor de motor zit ook een aan/uit knopje dit ingedrukt en de Intuvia gaat aan. Na een minuut of 10 stilstand schakelen zowel de Intuvia als de indicatie lampjes op de accu uit. Staat de Intuvia aan kan je via de I knop alle functies oproepen. Verlichting aan/uit doet het ook. Dus via de accu is, tot nu toe, de Intuvia aan te zetten. Misschien nog steeds onvoldoende stroom in de batterij? Zou de Intuvia alleen opladen tijdens het fietsen en niet stilstaand? De fiets opgehangen, display aan en de trappers een klein uurtje laten bewegen. Een stukje gefietst alles werkt. Hoe lang zou het duren voordat er voldoende stroom is. Of is het toch einde oefening voor de aan/uit knop.
Naar aanleiding van jou bericht heb ik mijn reserve schermpje ook getest.( deze lag al een tijdje stil
En deze heeft het zelfde probleem. Gaat niet aan via de aan uit knop. Alleen als je hem aansluit op de lader.

Helaas is dan echt de batterij stuk in het schermpje. Die laad niet meer op.
Als je hem open krijgt is het niet heel lastig een nieuwe erin te solderen.
Let op 1 schroefje zit dicht gelijmd. En dat spul krijg je er moeilijk uit. Slimmer is
die even uit te boren.
Dat de Intuvia na 10 min stilstand uit gaat is een normale functie.

Zet je fiets eens gewoon aan via de batterij, ga een uurtje (of 2) fietsen, en de kans is groot dat het dan wel werkt.
Kijk we komen dichtbij. Ik ga hem openmaken en ik neem aan dat die batterij via het internet te koop is. Bedankt ik kom nog een keer terug.

Blackbelt ik heb even gefietst. Dan gaan we toch maar eerst voor de grote kans. Repareren kan altijd nog. En nieuwe Intuvia zijn er ook.
Wel een zwak punt van de grote Bosch. In mijn caravan van 2002 zat een AAA Duracel Procel batterij, de houdbaarheid van deze batterij staat op 2006. In 2019 weigerde de onsteking van de gaskachel in de caravan.
Je hebt batterij 502030 nodig
Ik heb ze via ali

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-3 ... 02030.html
Dank je wel voor die prijs hoef je het niet te laten. Mag ik het ontzettend irritant vinden dat je dat batterijtje buiten Nederland moet kopen.
Nee hoor je hebt ze ook in NL. Maar dan zijn ze een stuk duurder.
Goedkoopste is dan 7 euro.
Ik meen te begrijpen dat het geen ding is wat je als gebruiker hoort te vervangen, klopt dat?
Dan zou het onder garantie kunnen vallen omdat 4 jaar wel eens minder zou kunnen zijn dan de gebruiksduur die je er als consument van mag verwachten.
Maar ik snap het best als je de ellende niet wilt om er mee te gaan leuren.

Met zo'n accuu van die Chinees moet je natuurlijk wel afwachten of hij het langer doet dan drie dagen. Mijn ervaringen met budgetmerk- en vreemdmerkaccu's zijn bijzonder slecht en dat waren dan nog gewoon dingen die in NL verkocht werden voordat die Chinees er was.
Tegenwoordig is het:

Of je haalt het zelf uit China voor weinig geld
Of iemand anders haalt het uit China en je betaald in NL er meer voor.

Het zijn dezelfde batterijen.

En ja het is niet de bedoeling dat je hem zelf open maakt. Een nieuwe kost over de 100 euro
Garantie op de fiets is 1 of 2 jaar. En ja je hebt misschien gelijk dat hij langer mee moet kunnen gaan. Maar ga dat gelijk maar is krijgen.
M276 schreef:
za 23 mei, 2020 12:23
Tegenwoordig is het:
Of je haalt het zelf uit China voor weinig geld
Of iemand anders haalt het uit China en je betaald in NL er meer voor.
Je kunt inderdaad met heel weinig moeite iets dat je gehoord hebt in één klap kapotgeneraliseren.
M276 schreef:
za 23 mei, 2020 12:23
Of je haalt het zelf uit China voor weinig geld
Of iemand anders haalt het uit China en je betaald in NL er meer voor.
Zaken die in NL worden verkocht moeten aan veiligheidsnormen voldoen. Die van Ali niet.
Jongens jongens
Het maakt mij echt niet uit welke batterij hij koopt.
@ Leon hoe weet jij trouwens wat ik gehoord heb. En wat ik uit eigen ervaring heb????
M276 schreef:
za 23 mei, 2020 13:05
@ Leon hoe weet jij trouwens wat ik gehoord heb. En wat ik uit eigen ervaring heb????
Knap hé? Ik zal je een geheim verklappen: het moet één van beiden zijn. :lol:
Ik zie dat er enig verschil in prijs is. Vervelend is dat je niet weet of je meer kwaliteit koopt. Ik bedoel loopt de batterij die iets duurder is niet volledig leeg in een pauze door de winter. Wat een belachelijk ontwerp voor zo'n groot merk als Bosch. We gaan eerst eens twee uur fietsen, wordt vervolgd. Daarvan wordt je niet op de hoogte gebracht via de Youtube filmpjes.
Fedor schreef:
za 23 mei, 2020 12:41
M276 schreef:
za 23 mei, 2020 12:23
Of je haalt het zelf uit China voor weinig geld
Of iemand anders haalt het uit China en je betaald in NL er meer voor.
Zaken die in NL worden verkocht moeten aan veiligheidsnormen voldoen. Die van Ali niet.
Dat geldt voor complete producten, bij mijn weten niet voor onderdelen.
Trouwens, zoek me eens de veiligheidsnormen voor een ingebouwde batterij, een chip, een weerstand, een schroef, tot zelfs een fietstandwiel of vork?
Wat je binnen EU hebt is de plicht tot 2 jaar garantie, en die kan je misschien als consument ook eisen voor onderdelen.
Ik koop niet bij een 'Chinees' omdat ik dan weet dat hij me kan sturen wat hij wil want ik kan er toch niks aan doen. Ik koop wel bij bekende bedrijven van hier omdat ik weet dat die bedrijven toch wel een beetje oppassen met wat ze verkopen omdat er legio mogelijkheden zijn voor de consument om tegengas te geven. Dat maakt de kans dat het ding datbik koop beter is een stuk groter en dan kan het best nog in China gemaakt zijn.
WimB schreef:
za 23 mei, 2020 16:42
We gaan eerst eens twee uur fietsen, wordt vervolgd. Daarvan wordt je niet op de hoogte gebracht via de Youtube filmpjes.
En is het met fietsen nog goedgekomen?
Of moet er toch een nieuwe batterij in?
20 Mei 2020 is de start van het gezeur.
Hier het vervolg. Sorry als het wat laat is. Twee uur fietsen is bij ons niet gelukt.
We hebben ervoor voor gekozen om met ondersteuning te kunnen fietsen het drukknopje op de accu de Utivia, dat ding op het stuur, aan te zetten.
Daar hoef je geen kostsen voor te maken.
Vorige week wilde wij even gaan fietsen. De accu van de fiets was leeg.
Accu opgeladen en wat blijkt. De indicatie lampjes geven aan dat de accu vol is.
Drukje op het knopje van de accu om de Intuvia aan te zetten licht deze op maar gaat direct weer uit idem de indicatiebalk.
Wat nu iemand herkent dit, anders waar zoek je zoiets.