Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slijtage rohloff splined tandwiel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

slijtage rohloff splined tandwiel

Sjscycles https://www.sjscycles.co.uk/sprockets/t ... -hubs-19t/ laat opschroeftandwielen voor Rohloff in Engeland fabriceren in 16, 17 en 19-tands uitvoering.
40 pond voor één tandwieltje?
[/quote]
Tja dan kan ik alleen maar zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb...

Elke keer een carrier én een kransje wisselen zou wel erg vreemd zijn (plus je bent meer geld kwijt dan alleen met een schroefkrans). Bovendien zijn de tanden niet versleten, maar door de slijtage door de carrier moet het tandwiel ook nog eerder vervangen worden ook.

Al met al ben ik wel héél erg benieuwd naar andere ervaringen. Hopen dat bovenstaande iets is wat niet al te vaak voorkomt.
[/quote]

Ik zie vaak (tientallen keer dit jaar) de combinatie splined carrier + splined tandwiel. In bijna geen enkel geval heb ik speling gemerkt. In de twee gevallen dit jaar (die ik me kan herinneren) dat ik speling + slijtage op het tandwiel en/of de carrier heb vastgesteld zat de clips niet goed vast. Niet echt voldoende data om een fatsoenlijk doctoraat op te baseren, maar mijn mening is dat het systeem -mits goed gemonteerd- goed werkt en voor de consument uiteindelijk minder kost dan het "oude" systeem met opgeschroefd tandwiel.
40 pond voor één tandwieltje?
En dan staat er ook nog "sale".
Just Koen schreef:
do 28 mei, 2020 16:36
Tja dan kan ik alleen maar zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb...

Elke keer een carrier én een kransje wisselen zou wel erg vreemd zijn (plus je bent meer geld kwijt dan alleen met een schroefkrans). Bovendien zijn de tanden niet versleten, maar door de slijtage door de carrier moet het tandwiel ook nog eerder vervangen worden ook.

Al met al ben ik wel héél erg benieuwd naar andere ervaringen. Hopen dat bovenstaande iets is wat niet al te vaak voorkomt.
[/quote]

Ik zie vaak (tientallen keer dit jaar) de combinatie splined carrier + splined tandwiel. In bijna geen enkel geval heb ik speling gemerkt. In de twee gevallen dit jaar (die ik me kan herinneren) dat ik speling + slijtage op het tandwiel en/of de carrier heb vastgesteld zat de clips niet goed vast. Niet echt voldoende data om een fatsoenlijk doctoraat op te baseren, maar mijn mening is dat het systeem -mits goed gemonteerd- goed werkt en voor de consument uiteindelijk minder kost dan het "oude" systeem met opgeschroefd tandwiel.
[/quote]

Zoals ik al aan gaf is het geheel gemonteerd door Rohloff importeur Elan uit Nijmegen. Ik mag er toch wel van uit gaan als iemand ervaring heeft met Rohloff en onder andere montage van deze carrier en tandwielen zijn zij het wel. Ik ga er dan ook vanuit dat onjuiste montage niet de oorzaak is. Maar wat dan wel de oorzaak is? Daarbij als je het C-clipje in de sleuf klikt is het mijn inziens altijd vast.
Roger schreef:
do 28 mei, 2020 19:33
Just Koen schreef:
do 28 mei, 2020 16:36
Fedor schreef:
wo 27 mei, 2020 19:48
Tja dan kan ik alleen maar zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb...

Elke keer een carrier én een kransje wisselen zou wel erg vreemd zijn (plus je bent meer geld kwijt dan alleen met een schroefkrans). Bovendien zijn de tanden niet versleten, maar door de slijtage door de carrier moet het tandwiel ook nog eerder vervangen worden ook.

Al met al ben ik wel héél erg benieuwd naar andere ervaringen. Hopen dat bovenstaande iets is wat niet al te vaak voorkomt.
Ik zie vaak (tientallen keer dit jaar) de combinatie splined carrier + splined tandwiel. In bijna geen enkel geval heb ik speling gemerkt. In de twee gevallen dit jaar (die ik me kan herinneren) dat ik speling + slijtage op het tandwiel en/of de carrier heb vastgesteld zat de clips niet goed vast. Niet echt voldoende data om een fatsoenlijk doctoraat op te baseren, maar mijn mening is dat het systeem -mits goed gemonteerd- goed werkt en voor de consument uiteindelijk minder kost dan het "oude" systeem met opgeschroefd tandwiel.
Zoals ik al aan gaf is het geheel gemonteerd door Rohloff importeur Elan uit Nijmegen. Ik mag er toch wel van uit gaan als iemand ervaring heeft met Rohloff en onder andere montage van deze carrier en tandwielen zijn zij het wel. Ik ga er dan ook vanuit dat onjuiste montage niet de oorzaak is. Maar wat dan wel de oorzaak is? Daarbij als je het C-clipje in de sleuf klikt is het mijn inziens altijd vast.
quotes juist gezet

Ik heb geen ervaring met Rohloff maar wel met die Sturmey Archer en Nexus naven die met dezelfde C-clip geborgd worden. Het is mogelijk die C-clip slecht te bevestigen, deels in en deels uit de groef. Hierdoor kan het tandwiel zijwaarts bewegen. Ik ben het met Koen eens dat er iets mis moet zijn geweest met de bevestiging want het tandwiel is aan de kettingkant nauwelijks versleten.
bdr schreef:
do 28 mei, 2020 20:51
Roger schreef:
do 28 mei, 2020 19:33
Just Koen schreef:
do 28 mei, 2020 16:36


Ik zie vaak (tientallen keer dit jaar) de combinatie splined carrier + splined tandwiel. In bijna geen enkel geval heb ik speling gemerkt. In de twee gevallen dit jaar (die ik me kan herinneren) dat ik speling + slijtage op het tandwiel en/of de carrier heb vastgesteld zat de clips niet goed vast. Niet echt voldoende data om een fatsoenlijk doctoraat op te baseren, maar mijn mening is dat het systeem -mits goed gemonteerd- goed werkt en voor de consument uiteindelijk minder kost dan het "oude" systeem met opgeschroefd tandwiel.
Zoals ik al aan gaf is het geheel gemonteerd door Rohloff importeur Elan uit Nijmegen. Ik mag er toch wel van uit gaan als iemand ervaring heeft met Rohloff en onder andere montage van deze carrier en tandwielen zijn zij het wel. Ik ga er dan ook vanuit dat onjuiste montage niet de oorzaak is. Maar wat dan wel de oorzaak is? Daarbij als je het C-clipje in de sleuf klikt is het mijn inziens altijd vast.
quotes juist gezet

Ik heb geen ervaring met Rohloff maar wel met die Sturmey Archer en Nexus naven die met dezelfde C-clip geborgd worden. Het is mogelijk die C-clip slecht te bevestigen, deels in en deels uit de groef. Hierdoor kan het tandwiel zijwaarts bewegen. Ik ben het met Koen eens dat er iets mis moet zijn geweest met de bevestiging want het tandwiel is aan de kettingkant nauwelijks versleten.
Tja, het zou kunnen. Anderzijds kan ik mij voorstellen dat dan na zoveel fiets kilometers op een gegeven ogenblik het C-clipje in de groef springt of helemaal uit de groef springt. Toen ik het wiel met de gereviseerde versnellingsnaaf van Rohloff importeur Elan uit Nijmegen terug kreeg (nov. 2017) heb ik niet geconstateerd dat dit niet goed gemonteerd was. Maar ik heb hier toen der tijd vermoedelijk ook niet speciaal op gelet. Anders had ik het wel er juist in geklikt.

Het zou mooi zijn als Idworx splined tandwielen voor Rohloff versnellingsnaven zou ontwikkelen en produceren. Zij hebben immers bewezen dat ze in staat zijn zeer hoogwaardige tandwielen te kunnen (laten) maken met hun eigen op de markt gebracht Idworx Heggemann aerospece singelspeed messenstaal voorbladen. Maar ja, dan moeten ze mijn inziens ook de splined carrier fabriceren die minstens even hard is of nog liever harder zou moeten zijn dan het splined tandwiel. En dit snij je vermoedelijk niet zomaar uit met een laser?
Ik ben eruit. Ondanks het moeilijk het los te draaien is, heb ik toch weer het oude type schroeftandwiel gemonteerd. Mijn fietsenmaker had er nog een paar op het schap liggen. Zoals Fedor hier al zij; wat is de meerwaarde van een adapter, een tandwiel en een schroefklem die misschien ook weer moeilijk los te krijgen is? Ben overigens blij dat ik de uitgesleten adapter eraf gekregen heb. Was bang dat het tandwiel over de adapter zou schieten bij het los draaien.

Bijlagen

Bizar hoeveel speling er tussen zit, je kan er gewoon tussendoor kijken :shock:
Fedor schreef:
wo 03 jun, 2020 20:23
Bizar hoeveel speling er tussen zit, je kan er gewoon tussendoor kijken :shock:
Nog bizarder als je bedenkt dat het fietstje is geëlektrificeerd met een voorwielmoter waardoor er minder krachten op de aandrijflijn komen :? .
Wow dat is niet best, ben benieuwd of ik dat vaker ga zien, tot nu toe niet maar monteer ze pas de laatste 2 jaar denk ik.
En de tanden zelf zien er nog prima uit... slijtage aan de verkeerde kant ;)

Maar ik ben idd erg benieuwd of dit éénmalig is... al denk ik er nu aan misschien maar een voorraadje schroeftandwielen aan te schaffen...

Blijft frappant trouwens dat deze enorme speling (niet alleen door slijtage, het tandwiel was sowieso veel te ruim) niet is opgevallen: Ik merkte het meteen dat mijn Gates-tandwiel speling had (misschien door ketting vs. riem?).
Roger schreef:
wo 03 jun, 2020 20:37
Nog bizarder als je bedenkt dat het fietstje is geëlektrificeerd met een voorwielmoter waardoor er minder krachten op de aandrijflijn komen :? .
Zou dat niet op de een of andere manier juist wel een oorzaak kunnen zijn? Bijvoorbeeld door onregelmatiger krachten?
Het versleten splined tandwiel en de carrier lagen in mijn garage te wachten om met het oud ijzer mee te gaan. Echter toen dacht ik, dat is toch eigenlijk zonde. Straks worden ze omgesmolten en is het einde verhaal. Ik heb Elan (importeur Rohloff in Nijmegen) gevraagd of zij het wilde hebben voor research. Ondanks dat zij mij al eerder melden dat ik de eerste was met deze slijtagevorm hadden ze hier geen intresse in.

Toen heb ik het tandwiel en de carrier maar naar Rohloff in Duitsland gestuurd. (Sehr geehrter Mitarbeiter, Ich habe ihnen meinen adapter und mein zahnrad geschickt. Vielleicht können sie damit etwas anfangen. Bitte teilen sie mir mit, ob sie diesen adapter und dieses zahnrad erhalten haben. Mit freundlichen Grüßen Roger Stegen).

Zei lieten me weten dat ze het tandwiel ontvangen hebben en dat het acceptabel is dat ook de carrier vervangen moet worden bij 19000 km fieten met omstandigheden als strooizout en zand. (RE: [Ticket#3140000] innen verschlissene Ritzel und Adapter (Carrier). Hallo Roger Stegen, vielen Dank für die Rückmeldung zur Einsendung der Bauteile. Diese sind vor 2 Tagen hier eingetroffen und wir werden die Teile analysieren. Je nach Fahrbedingungen (Sand, Salz etc.) mit ca. 19.000 km ist auch der Carrier ein Verschleißteil und muss ausgetauscht werden. Mit freundlichen Grüßen Marco Rauch. Rohloff AG // Mönchswiese 11 // 34233 Fuldatal // Germany P: +49 (0) 561 510 80-0)

Echter zodra er pekel op de weg ligt blijft mijn fiets binnen en het is geen mountainbike. Ik heb hun nog tot twee maal toe een mailtje gestuurd met de vraag of zij het echt aceptabel vinden dat dit onderdeel zo op deze mannier slijt. Echter hier heb ik geen antwoord meer op gekregen. Jammer.
Roger schreef:
za 23 mei, 2020 09:32
Maar wat is dan de meerwaarde van dit systeem? En waarom heeft Rohloff deze nieuwe Rohloff Splinet Carrier SL op de markt gebracht :roll: ? Dan kan ik toch net zo goed terug gaan naar de tandwielen met schroefdraad? Ik vond het juist zo handig dat ik een tandwiel kon vervangen of omdraaien door middel van het los wippen van het c-clipje. Dit gezien de tandwielen met schroefdraad bij mij altijd moervast gingen zitten ondanks een likje montage pasta. Ik weet nu even niet wat wijsheid is, een nieuwe spinet adapter, een nieuwe spinet adapter met Rohloff Splinet Carrier SL waar je ook weer nieuwe specifieke dure tools voor nodig heb, of terug naar het oude systeem tandwielen met schroefdraad? Ter info: ik fiets met een 43 tands Idworx messen stalen voorblad en een KMC singel speed X1 Silver (nu E1 Silver) ketting.
Zou het kunnen zijn als je veel kracht zet met het losdraaien er ergens binnenin de naaf een onderdeel te zwaar belast wordt. De tandwielen losdraaien van een ouderwetse pignon had je twee handgrepen met een stuk ketting. Zo kon je die krachten opvangen. Wat moet je doen bij Rohlhoff die maar een tandwiel heeft.

Aan de buitenkant in de lengte van de wielen onder de aandrijflijn door span daar eens een touwtje. Het touwtje moet op alle vlakken van de banden gelijk liggen. Even hulp iemand die je stuur recht houd.
WimB schreef:
za 27 jun, 2020 13:49
Zou het kunnen zijn als je veel kracht zet met het losdraaien er ergens binnenin de naaf een onderdeel te zwaar belast wordt. De tandwielen losdraaien van een ouderwetse pignon had je twee handgrepen met een stuk ketting. Zo kon je die krachten opvangen. Wat moet je doen bij Rohlhoff die maar een tandwiel heeft.
Maar bij het losdraaien van de versleten splined carrier moet je ook zoveel kracht zetten. Je stelling zou relevanter zijn als de carrier slijtvast zou zijn en dus altijd kon blijven zitten.

Daarnaast moet bij de nieuwe versies de borgschroef met 30 Nm worden vastgezet, dat is ook veel (al weet ik niet hoe dat in verhouding staat met het losdraaien van een schroedtandwiel).