Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag over geluid Derailleur - Forum Wereldfietser

Vraag over geluid Derailleur

Goedenavond,

Ik heb recent een tweedehandse stadshybride gekocht voor een paar honderd euro waar ik op het eerste gezicht erg tevreden over ben/was. Echter merk ik nu dat bij het terugtrappen mijn deraileur een heel vreemd geluid maakt. Het vreemde is dat dit volgens mij slechts bij 1 versnelling het geval is, namelijk bij het middelste achter tandwiel in combinatie met het grootste voor tandwiel.

Om het wat te verduidelijken heb ik een filmpje gemaakt. In het eerste shot laat ik het probleem zien, bij het 2e shot (na ongeveer 20 seconden) een willekeurige andere versnelling.

https://youtu.be/v4dtJl-lYrc

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Of ik me zorgen moet maken? En of ik dit meteen moet laten maken, zodat het probleem niet erger wordt, of kan ik er nog prima even mee verder fietsen?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

PS. Ik heb nu voor het eerst in mijn leven een fiets met Derailleur, dus heb er totaal nog geen kennis van. Excuses voor eventuele domme vragen πŸ™‚
Geen zorgen maken. Normaal. Met de ketting op grote blad en achteraan op een groter tandwiel en dan achteruit trappen, dan gaat de ketting verlopen naar een kleiner tandwiel achter. Dat komt vooral door de scheve kettinglijn.
Ik zou zeggen: vooral vooruit trappen, dan ga je ook vooruit! :D
Na het filmpje kan het ook nog zijn dat een van de tandwielen achter meer versleten is dan de andere en dus niet meer goed de ketting pakt. Immers de tandwielen zijn zo gevormd/gefreesd dat ze snel schakelen, uiteraard door vooruit te trappen.Achteruit trappen maakt daardoor altijd geluid.
Dit is niet normaal. Vooraan op het grote blad en achteraan in het midden moet je probleemloos kunnen achteruit trappen. Ik zie een aantal mogelijke oorzaken:
  1. De derailleur staat niet correct afgesteld. Als de derailleur niet mooi recht onder de tandwielen hangt kan het zijn dat de ketting probeert over te slaan. Over "Derailleur afstellen" zijn er vele YouTube filmpjes, zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY van ParkTool.
  2. Derailleur-hanger verbogen. De derailleur moet verticaal hangen en mag niet naar links of rechts buigen want dan werkt het ook niet goed.
  3. Het tandwiel dat problemen oplevert is versleten en de rest is nog redelijk goed. Dat kan gebeuren door lange tijd met een versleten ketting in dezelfde versnelling te blijven rijden. Dit kan je controleren door naar de vorm van de tanden te kijken, en te controleren of de ketting versleten is met een kettingslijtage tool zoals deze goedkope: https://www.internet-bikes.com/48034-mi ... tagemeter/
Ik zou zowieso punt 1 en punt 2 proberen na te kijken want als het probleem punt 3 is gaat je dat wel een beetje kosten, minstens nieuwe ketting en cassette en misschien ook wat voorbladen.

Een close-up van de derailleur en tandwielen van achteraan genomen kan ook wel wat duidelijk maken.
Ik denk echt niet dat het 3 is, al zouden de kransjes van zo'n 300 euro-fiets best versleten kunnen zijn.
Ik denk dat de veerspanning verkeerd is afgesteld. Het is schroef 3e in het plaatje in dit uitstekende verhaal: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
Bij de door @bdr ad1 en ad2 genoemde gebreken zal ook bij vooruit trappen leiden tot veel gekraak/geluid ook zonder te schakelen.
Maar dat is wel wat er aan de hand is ben ik bang Sjef, nieuwe ketting, cassette, misschien wieltje van de derailleur ook gelijk mee vervangen, ben je 30-50 euro verder, boel goed afstellen (filmpjes van parktool kijken op YT) en klaar.
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik had wat problemen met het inloggen & daarna is het me ontschoten om terugkoppeling te geven. Onderstaand in ieder geval hetgeen wat er uit is gekomen.

Na aanleiding van jullie adviezen ben ik uiteindelijk bij 2 verschillende fietsenmakers geweest om er naar te laten kijken. De 1e zei dat het vermoedelijk kwam door een tandwiel wat een beetje versleten was. Dit kon gerepareerd worden, echter gaf hij aan dat het probleem dan uiteindelijk op zijn tijd waarschijnlijk wel weer terug kwam.

De 2e gaf aan dat je dit altijd hebt op de versnellingen combinaties zoals ik ze had. Hij gaf aan dat ik wanneer ik voor op mijn grote tandwiel rij ik achter enkel de kleinste 3 a 4 mag gebruiken, en dus niet de overige. Het probleem zat ook enkel op de versnelling combinaties die ik volgens hem dus niet mocht gebruiken, dus mogelijk dat dat dus kan kloppen.

Ik ben zelf geen techneut, dus of het waar is durf ik niet te zeggen.

Bedankt voor alle hulp!
Of het jou helpt, weet ik niet, maar op het buitenblad kun je toch wel 7 van de 9 kransjes gebruiken. Geen theorie, gewoon de jarenlange dagelijkse praktijk. Op het middenblad kun je alle kransjes gebruiken, al zal een 11t kransje niet echt lekker lopen. Op het binnenblad gebruik je , zeg maar, de zes grootste kransjes.
Fietsenmakers hebben altijd een verhaal paraat......
sjefke schreef: ↑
di 19 mei, 2020 17:14
Of het jou helpt, weet ik niet, maar op het buitenblad kun je toch wel 7 van de 9 kransjes gebruiken. Geen theorie, gewoon de jarenlange dagelijkse praktijk. Op het middenblad kun je alle kransjes gebruiken, al zal een 11t kransje niet echt lekker lopen. Op het binnenblad gebruik je , zeg maar, de zes grootste kransjes.
Fietsenmakers hebben altijd een verhaal paraat......
Dit helpt me zeker! Wat bedoel je precies met Buitenblad? Bedoel je daarmee het grote tandwiel voor? En met het binneblad het kleine tandwiel voor?

Dus als ik het goed begrijp:
- Groot voor = 7 meest kleine tandwielen achter
- Klein voor = 6 meest grote tandwielen achter

Klopt dit? πŸ™‚
Gewoon de β€˜rode’ combinaties vermijden;
906E39B0-EF62-4CCB-9A16-6E920CE2D4F3.png
@Shadow + 1
Al gebruik ik op het middenblad zeker ook het grootste kransje; dat is in Zuid-Limburg wel eens handig.

buitenblad, middenblad en binnenblad zijn de 3 bladen van een triple crankstel.
Het enige wat ik nog wel vreemd vind. Het verlopen naar een kleiner tandwiel gebeurd bij mij dus niet alleen bij de grootste 2, maar dit gebeurd bij de grootste 4 tijdens het achteruit trappen, waarna ik het geluid krijg zoals bovenstaand filmpje..

Maar dit kan dus allemaal zonder te panieken begrijp ik? πŸ™‚
Paniek is nergens voor nodig en......je moet vooral VOORUIT trappen! Het zou kunnen dat er een (te) lange trapas in je fiets is gemonteerd. (fabrikanten letten vooral op goedkoop, niet op technisch optimaal). Gevolg is scheve kettingstand ook bij gebruik van middenblad.
Ik kan het niet goed zien op je video, maar het lijkt erop dat het bovenste tandwiel van de derailleur het kransje van de cassette raakt. Dat zou het geluid kunnen veroorzaken.
swdick schreef: ↑
wo 20 mei, 2020 13:07
Ik kan het niet goed zien op je video, maar het lijkt erop dat het bovenste tandwiel van de derailleur het kransje van de cassette raakt. Dat zou het geluid kunnen veroorzaken.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben! Je verwacht dat niet bij zo'n stadshybride. Remedie: ketting twee tot vier schakels inkorten. Eventueel b-schroef wat slagen indraaien: trekt de derailleur wat naar achteren.
Misschien is het handig als iemand die verstand heeft. Mijn ervaring met fietsenmakers is dat ze niet altijd zin hebben om te helpen met problemen die geen geld opleveren. Ik weet niet waar je woont, maar ik wil er best even naar kijken.