Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe vakantiefiets gezocht - Forum Wereldfietser

Nieuwe vakantiefiets gezocht

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Hoi allemaal, ik wel de fiets vooral gebruiken voor weekendjes fietsen en af en toe een langere fietsvakantie van max 3 weken in Europa. En heb ik als droom ooit in de toekomst als ik meer tijd heb naar Compostella te fietsen. :D Dus het zou fijn zijn als de fiets enige tijd meegaat en dus jaren plezier van kan hebben.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Vooral rustig fietsen en de tijd nemen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?

Ik zoek vooral een fiets met een rechte zit, dus geen race stuur (haal ik er gelijk af;-) Dat de fiets comfortabel zit is voor mij van groot belang. Ook geen klikpedalen maar gewone pedalen. Ik zal zeker af en toe onverhard fietsen maar zeker geen MTB routes, meer gravelpaden. En licht op de fiets zeker.


WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Meestal van Hotel naar hotel, maar ik sluit kamperen zeker niet uit.

JE LICHAAMSLENGTE
178 cm

JE GEWICHT
69 kg

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
30 kg (wil graag ruimte hebben voor extras)

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Den Haag en wil graag een fiets in de regio kopen

WAT IS JE BUDGET?
Max 2000 euro voor de fiets, moet dan ook wel lang meegaan.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Vroeger oa fietsvakanties gedaan in Nederland en Frankrijk (6 weken)op een stalen Gazelle Tour de France met bagagedragers van Whekamp erop en goedkope tassen eraan. Na terugkomst konden de tassen weggegooid worden en de dragers, maar topvakantie.

Daarna als laatste een Jan Jansen Impress LX mee door Frankrijk en Nederland en Duitsland gefietst.

Zelf heb ik nu nog een stalen Kona Honky Tonk waar ik regelmatig 40 km mee fiets.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Op dit moment op mijn Kona Honky Tonk max 70 km op een dag met gemiddelde snelheid van zo'n 22 km per uur. Altijd wind hier aan de kust ;-)

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Enige echte goede vakantiefiets die ik gehad heb was de Jan Jansen Impress LX, top fiets en nooit grote problemen mee gehad.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb de volgende fietsen op het oog met als favoriet de Snel.
Snel Steel Ride deore (Safari) https://www.snelfietsen.nl/snel-fietsen ... n-safari-2
Cube Traveler SL https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/tour/ ... lver-2020/
Trek 920 (ga wel gelijk stuur verwisselen) https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 0/p/21996/

Dit zijn zo de fietsen die gelijk bij mijn opkomen en verkrijgbaar zijn in Den Haag, waarbij ik de Snel Safari wel eg mooi vindt met dat stalen frame.


Bedankt alvast voor jullie hulp en info.
30 kilo bagage voor reizen in Europa is wel rijkelijk veel. Je houdt van comfort (na het fietsen) zo te lezen :)

Maar met zo veel bagage is het comfort tijdens het fietsen wel wat minder ;)

Voor de rest geen speciale eisen. Ik zou de Snel (gewoon degelijk) gaan proberen als je die ook mooi vindt.
Ik weet niet hoe bij SRAM de compatibiliteit is tussen flat bar shifters and die voor drops, maar bij Shimano kan je volgens mij geen deore shifters op 105 bijv. zomaar zetten. Verder is de geometrie van het frame geoptimaliseerd voor drop bars, en zal je goed moeten kijken of je de ontspannen zit behoud bij het vervangen van het stuur.

Ik zou met je wensen vooral kijken naar welke geometrie van de fiets/houding van je zelf op de fiets je wilt, de cube en de trek 920 verschillen daar zover ik weet nog redelijk in.

Je kan ook nog kijken naar een VSF, bijvoorbeeld deze; https://www.bike4travel.nl/vakantiefiet ... -hs22.html wel iets boven budget, maar niet ver weg van Den Haag te proberen.

Zelf fiets ik op een Surly Ogre (volgens mij verkoopt Snel die ook), is wel iets anders, maar voor offroad, onroad, belachelijk veel gewicht (boodschappen!) is het fantastisch. Met Jones bar stuur die ik er op heb zitten is het een enorm comfortable fiets waar toch wel sportiever mee gefietst kan worden.
Bij Bike4Travel in Rotterdam kun je ook kijken naar deze Avaghon https://www.bike4travel.nl/vakantiefiet ... lleur.html
DaVinci schreef:
di 12 mei, 2020 11:15
Bij Bike4Travel in Rotterdam kun je ook kijken naar deze Avaghon https://www.bike4travel.nl/vakantiefiet ... lleur.html
+1
Of die Snel. Voordeel van Avaghon en Snel is dat je alle onderdelen zelf kiest naar wat je wilt of nodig hebt. 2000 euro geeft dan wel een 'basisfiets', maar dat is wel een heel goede.
Een fiets met racestuur kopen en dat meteen wisselen is vrij onzinnig. Je gooit een heleboel onderdelen financieel gezien meteen weg, naast de dingen die Simon noemt.
Fedor schreef:
di 12 mei, 2020 10:56
30 kilo bagage voor reizen in Europa is wel rijkelijk veel. Je houdt van comfort (na het fietsen) zo te lezen :)
Maar met zo veel bagage is het comfort tijdens het fietsen wel wat minder ;)
Het veercomfort is dan juist prima. Het is een feit dat fietsen die gemaakt zijn voor heel veel bagage zonder bagage stug geveerd rijden. Het is het een of het ander.
Carlo12 schreef:
zo 10 mei, 2020 13:43
Ik heb de volgende fietsen op het oog met als favoriet de Snel.
Snel Steel Ride deore (Safari) https://www.snelfietsen.nl/snel-fietsen ... n-safari-2
Cube Traveler SL https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/tour/ ... lver-2020/
Trek 920 (ga wel gelijk stuur verwisselen) https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 0/p/21996/
Niets mis met de Snel zover ik kan zien, mooie fiets met Magura velgremmen en Deore XT lijkt het. Zie hier voor wat achtergrond.

De Cube Traveler SL heeft een Alfine 11 en riem. Voor een mooi-weer fiets heeft een riem denk ik weinig voordelen en met een Alfine 11 moet je opletten of de laagste versnelling laag genoeg is voor de steilste bergen die je wilt beklimmen.

Voor de Trek 920 is er ook voldoende op het forum te vinden. Behalve het racestuur zijn ook de banden die er onder zitten niet optimaal voor weggebruik maar ook die zijn makkelijk te vervangen.
ik zou lekker gaan proefrijden op de Snel en zou zeker (hiervoor) ook hun winkel in Utrecht bezoeken. kwartiertje doorstappen vanaf Utrecht CS :D
ik vind de Trek ook erg leuk, maar ik hou van krom stuur.
de Cube is te weinig 'stevig' met bijvoorbeeld ook de bagagedrager-bevestiging met een strip onder het spatbord: dat wordt 'm niet met veel bagage.
let met 30 kg alsjeblieft op hoe je dat over de fiets verdeelt. ook voor de nodige kilo's en misschien een frametas?
ben benieuwd wat het wordt :)
hoogframe schreef:
za 16 mei, 2020 08:58
ik zou lekker gaan proefrijden op de Snel en zou zeker (hiervoor) ook hun winkel in Utrecht bezoeken. kwartiertje doorstappen vanaf Utrecht CS :D
ik vind de Trek ook erg leuk, maar ik hou van krom stuur.
de Cube is te weinig 'stevig' met bijvoorbeeld ook de bagagedrager-bevestiging met een strip onder het spatbord: dat wordt 'm niet met veel bagage.
let met 30 kg alsjeblieft op hoe je dat over de fiets verdeelt. ook voor de nodige kilo's en misschien een frametas?
ben benieuwd wat het wordt :)
Ga inderdaad binnenkort in Den Haag naar de Snel Steel Ride 28 (Deore) kijken, vindt het zo'n mooie fiets en Deore montage is voor mij voldoende. Wordt gewoon blij van die fiets, en heeft zijn waarde in het verleden al bewezen. (en niet teveel toeters en bellen aan de fiets)

Bijlagen

@Carlo12.
Zelf fiets ik sinds 2018 op een Snel Steel Ride. Daarvoor 3 jaar op een Snel Safari. Helaas werd die laatste gestolen.
De andere merken die je noemt ken ik niet.
De Snel fiets bevalt me goed. Het voordeel van Snel is ook dat je de fiets naar wens kunt laten opbouwen. Wil je geen racestuur, waar ik overigens wel mee rij, dan geef je dat meteen aan.
Ik kocht de fietsen bij Snel in Utrecht.
Ze kunnen je maat e d opmeten.
Maak een goede proefrit,welke fietsenzaak je ook bezoekt.
Succes met de keuze.

Jan
Wat mij tegenviel aan de Snel die ik ooit had, was de kwaliteit van het staal: zwaar en roestgevoelig. Misschien is dat nu beter.
alois schreef:Wat mij tegenviel aan de Snel die ik ooit had, was de kwaliteit van het staal: zwaar en roestgevoelig. Misschien is dat nu beter.
De lak/coating die ze nu gebruiken is zeker anders dan die ze ooit gebruikten.
alois schreef:
di 19 mei, 2020 08:49
Wat mij tegenviel aan de Snel die ik ooit had, was de kwaliteit van het staal: zwaar en roestgevoelig. Misschien is dat nu beter.
Ooohh! Ga na de Snel Steel Ride (Safari) ook nog kijken naar de VSF TX-800 (bijlage).

Bijlagen

In dit rijtje van staal, kijk ook eens bij Avaghon.

Misschien hebben ze daar ook wel de VSF staan, dan heb je twee vliegen in 1 klap.

Ook zou je nog naar Vittorio kunnen kijken, en weet niet of Van Herwerden nog stalen frames levert?

Gebruikt kan ook nog. Deze bijvoorbeeld:


http://link.marktplaats.nl/m1552870336
Misschien lees ik erover heen, maar heb je een voorkeur voor een derailleur- of naafversnellingsysteem?
willem.m schreef:
di 19 mei, 2020 15:37
Misschien lees ik erover heen, maar heb je een voorkeur voor een derailleur- of naafversnellingsysteem?
Derailleur, en zit aan een budget van max 2000 euro.
Carlo12 schreef:
di 19 mei, 2020 15:40
Derailleur, en zit aan een budget van max 2000 euro.
Koga WorldTraveller zit daar wel 10% boven, maar je krijgt wel heel veel fiets voor je geld. Maar met zo'n budget is de keuze natuurlijk wel reuze.
Fedor schreef:
di 19 mei, 2020 18:31
Carlo12 schreef:
di 19 mei, 2020 15:40
Derailleur, en zit aan een budget van max 2000 euro.
Koga WorldTraveller zit daar wel 10% boven, maar je krijgt wel heel veel fiets voor je geld. Maar met zo'n budget is de keuze natuurlijk wel reuze.
Inderdaad, maar wil beslist geen racestuur op de fiets. Fiets moet vooral een allrounder zijn waarbij comfortabel voorop staat. Tja, ik vind het niet makkelijk allemaal, eerst had ik de Snel Steel Ride op het oog, maar twijfel nu weer.
Ik heb weinig referentiemateriaal voor een vakantiefiets, want ik rij al 14 jaar tevreden op een Avaghon series (26 inch R-naaf, maar dat terzijde). Voor 2000-2200 euro staat de derailleuruitvoering op de website van B4T. Het is een tank, maar met soepele banden (bijv Almotions, Supremes) nog best snel. Een prima allrounder dus
Carlo12 schreef:
di 19 mei, 2020 18:44
eerst had ik de Snel Steel Ride op het oog, maar twijfel nu weer.
Een vriend van mij had een stalen Snel. Hij heeft er iets van 30 jaar vakanties op gedaan, de meeste landen van Europa bezocht en vooral de eilanden voor de Engelse en Schotse westkust. Een echte regenfietser. Wij van de vriendengroep zagen dat zijn fiets verbleekte (hij was eerst rood of oranje, dat was niet duidelijk) en toch wel erg versleten raakte. "Joh, koop toch eens een nieuwe fiets". "Ja maar deze doet het nog, het is een heel goede". "Ja, inderdaad. In 1983 of zo".
Maar nauwelijks een spoor roest.
Hij heeft een nieuwe gekocht. Donkerblauw metallic. Klassiek frame met een horizontale bovenbuis.

Tot zover de reclame voor Snel. Zelf heb ik 20 jaar een Avaghon gehad. Ook goed. De afgelopen 8 jaar op een VSF, blijkt ook goed ondanks veel lagere prijs. Alleen koop je dan een standaard fiets en kun je niet de onderdelen kiezen.
Carlo12 schreef:
di 19 mei, 2020 18:44
Fedor schreef:
di 19 mei, 2020 18:31
Koga WorldTraveller zit daar wel 10% boven, maar je krijgt wel heel veel fiets voor je geld. Maar met zo'n budget is de keuze natuurlijk wel reuze.
Inderdaad, maar wil beslist geen racestuur op de fiets. Fiets moet vooral een allrounder zijn waarbij comfortabel voorop staat.
Zit een vlak (MTB)-stuur op dus gaan racestuur. Allrounder is het zeker, maar het blijft wel een echte trekkingbike.

Het zal veel proefrijden worden misschien met zo veel keuze.