Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano komt met vernieuwde groepset - Forum Wereldfietser

Shimano komt met vernieuwde groepset

Nieuw: Shimano Deore 10, 11 en 12 speed groep

Shimano heeft de bekende Deore groep stevig op de schop genomen. Vanaf juni dit jaar zullen de Deore M6100, M5100 en de M4100 verkrijgbaar zijn. Drie vernieuwde en vooral betaalbare groepen met keuze uit 10, 11 en 12 speed.

Het grootste nieuws is de M6100 1×12 groepset. De M6100 heeft dezelfde roots als de duurdere XTR, XT en SLX groepen. Veel technologieën van de high end groepen zijn nu ook terug te vinden bij de vernieuwde groep. Dit geeft gelijk de mogelijkheid om verschillende onderdelen van een 12 speed groep met elkaar te mixen

Het crankstel is er in 3 verschillende q-factoren (breedtes) en maakt gebruik van het narrow-wide systeem om de ketting goed te geleiden en ervoor te zorgen dat hij er niet af valt. Je kunt kiezen tussen een 30 en 32 tands tandwiel en 170 of 175 millimeter lange traparmen.

De rest kan je lezen jn fiets.nl
Jammer dat ze het nodig vinden Sram na te gaan doen, het zal alleen maar leiden tot minder keuze in spullen voor mensen die wel met een derailleur van voren willen rijden...
Ik hou persoonlijk niet zo van die dunne tandwieltjes en kettingen van 10/11/12 speed, ik heb nog steeds voorkeur voor 7 of 8 speed. Allemaal wat steviger en goedkoper.
sjacka schreef:
vr 08 mei, 2020 12:44
Ik hou persoonlijk niet zo van die dunne tandwieltjes en kettingen van 10/11/12 speed, ik heb nog steeds voorkeur voor 7 of 8 speed. Allemaal wat steviger en goedkoper.
Helemaal mee eens, zeker als je doel is met de fiets op reis te gaan.
In één zin: niet elke vooruitgang is een verbetering....
Als je waar je nu mee fietst (in mijn geval 53/39/26 en 10-speed 11-36) in ritzelrechner.de gooit en dat gaat vergelijken met een 32 voor en 12-speed 10x50 achtercassette dan valt vooral op dat je een iets groter bereik bergop hebt en op het vlakke wat in snelheid in zal leveren.
Dus misschien is het allemaal zo gek nog niet al zal het nu wat lastiger worden die ene fijne versnelling te vinden, je hebt immers nog maar 12 stappen om uit te kiezen.
ik vind het een genot om met 1 x 10 te fietsen, net als bij de Rohloff vind ik de grotere stapjes alleen lastig als je met een groepje over een vlakke weg fietst.
Wat ik me afvraag met die immense cassettes, stel je 17 is versleten, lig je dan aan een nieuwe cassette of kan je eenvoudig en voor een redelijke prijs kransje/blad per blad vervangen (je kan die 36+ dingen geen kransje meer noemen)? En zijn die narrow-wide voorbladen slijtvaster dan een gewone 30-32t? Of is dit weer een geval van makkelijker maar/door een hoop afval.
Op mijn mtb heb ik een SRAM Eagle 1x12 (tot 50t achter) en dat schakelt echt fenomenaal. Ook op reis, lichtbepakt door zeer bergachtig terrein rijdt het als een genot. En ik overdrijf niet.

Nou moet ik zeggen dat een 1x11/12 misschien vooral voor mountainbiken en zeker in afwisselend terrein geschikt is. Dan is het namelijk prettig als je heel snel en strak kunt schakelen, en niet loopt te hannesen met meerdere voorbladen.

Voor een reisfiets over asfalt in vlak / licht geaccidenteerd gebied waarin kleine stapjes belangrijk zijn gelden er misschien andere overwegingen of dogma's.
Wat kost zo'n cassette en hoe lang doe je er mee? Misschien is dat ook een overweging.
Ik zie er bij de futurumshop, bekend van hun voordelige spulletjes, eentje die 'goud' heet :shock:
329,95 euro, en het is nog een aanbieding ook.
https://www.futurumshop.nl/sram-eagle-x ... peed.phtml
Kijk eens bij aliexpres, afhankelijk van de kwaliteit iets van € 50.
@leon
Als je er 1 los koopt zal het duur zijn. Maar ik kocht m als onderdeel van een mtb van Canyon, de laatste die nog beschikbaar was, en dus flink in de aanbieding. Overigens mag een hobby best geld kosten, zeker als je er levensplezier voor terug krijgt. En ik werk er hard genoeg voor. Vind ik dan. Daarom heb ik ook 4 fietsen, incl een met R naaf. Maar ik geef geen of weinig geld uit aan terrasjes, uitgaan, kleding etc. Ieder zijn ding.
Bert van Sprang schreef:
vr 08 mei, 2020 18:03
Kijk eens bij aliexpres, afhankelijk van de kwaliteit iets van € 50.
Dat is aantrekkelijker, maar ik koop uit principe niet bij Ali E en Ama Z.
De goedkoopste 12-speed zie ik bij Bike24.com (of .de) voor 65 van SunRace, en de duurste van SRAm voor een slordige 316 euro, maar die heeft dan ook alle kleuren van de regenboog, (de Gold is 10 euro goedkoper)
En zoals vroeger wel mogelijk was bij de duurdere groepen, hier vooralsnog geen losse kransjes, als je de foto's ziet van hoe zo'n cassette is opgebouwd is dat ook wel te begrijpen, om het niet enorm zwaar te maken is er nogal wat materiaal weggelaten, de verbindingen onderling zorgen nu voor de stevigheid.
Overigens kun je bij de XTR 11-speed wel losse onderdelen van de cassette kopen maar dat is ook niet goedkoop.
t grappige is de dikte van de tandwielen van de 9/10/11/12 groepen zijn gelijk, alleen de dikte van de schalmen[ plaatjes] van de ketting worden steeds dunner zo dat de tandwielen steeds dichter op elkaar geplaatst kunnen worden.

Laatst mn Cannondale MTB verbouwt, achternaaf werd slecht en het geklapper van de Sram 10 speed derailleur werd vervelend, gekeken naar een 12 speed groep maar die cassettes waren me te duur en voor 2 x 11 XT gegaan, heb op t Sram crankstel 2 10 speed bladen gezet, werkt prima en had eigenlijk net zo goed 1 x 11 kunnen doen misschien hoewel de grote snelle stap lichter van de voorderailleur af en toe goed van pas komt.
Zoveel versnellingen, ik raak de tel kwijt. Op mijn ligfietsen volstaat 1x9 prima (in nederland) en op mijn gewone fiets 3x7 ....... als maar meer, dunner en duurder.
Leon schreef:
vr 08 mei, 2020 17:58
Wat kost zo'n cassette en hoe lang doe je er mee? Misschien is dat ook een overweging.
Ik zie er bij de futurumshop, bekend van hun voordelige spulletjes, eentje die 'goud' heet :shock:
329,95 euro, en het is nog een aanbieding ook.
https://www.futurumshop.nl/sram-eagle-x ... peed.phtml
Ik reed 8500km met een 1x11 XT cassette en 4 kettingen. Dit alles op een mtb welke 1 a 2 modder ritten per jaar ziet.

Op mijn vakantiefiets komt 1x11 11-28 en tzt een voorderailleur. Die laatste is dan het berg verzet. En die eerste, daarvan zeggen forumleden dat het een goed idee is. Kleine stappen op de cassette😋
Shifter wordt XT, achterderailleur kan nu Deore worden. Cassette twijfel ik nog, even als voorderailleur. In het verleden altijd ruzie gehad met voorderailleurs dus vraag me af wat wijsheid is.
Futurumshop* is in mijn ervaring geen voordelige webwinkel. Mantel is vaak goedkoper (in dit geval 289 euro), terwijl Duitse webwinkels deze cassette voor nog minder verkopen. Maar dan nog is het wel een flinke uitgave.

*) De eerste jaren dat FS actief was, waren ze de eerste grote webwinkel voor sportieve fieters in NL met gratis verzending als USP. Toen bestelde ik er nog wel eens wat. Vervolgens zijn ze een beetje blijven hangen in een voor mij gebruiksonvriendelijke structuur met een te beperkt assortiment.

Maar goed, het gaat geloof ik over de nieuwe Shimanoset.
DeFiets schreef:
za 09 mei, 2020 15:22
Leon schreef:
vr 08 mei, 2020 17:58
Wat kost zo'n cassette en hoe lang doe je er mee? Misschien is dat ook een overweging.
Ik zie er bij de futurumshop, bekend van hun voordelige spulletjes, eentje die 'goud' heet :shock:
329,95 euro, en het is nog een aanbieding ook.
https://www.futurumshop.nl/sram-eagle-x ... peed.phtml
Ik reed 8500km met een 1x11 XT cassette en 4 kettingen. Dit alles op een mtb welke 1 a 2 modder ritten per jaar ziet.

Op mijn vakantiefiets komt 1x11 11-28 en tzt een voorderailleur. Die laatste is dan het berg verzet. En die eerste, daarvan zeggen forumleden dat het een goed idee is. Kleine stappen op de cassette😋
Shifter wordt XT, achterderailleur kan nu Deore worden. Cassette twijfel ik nog, even als voorderailleur. In het verleden altijd ruzie gehad met voorderailleurs dus vraag me af wat wijsheid is.
Rohloff pakken, ben je van een hoop gedoe af en je hebt 1x14! 8)
Shadow schreef:
za 09 mei, 2020 21:42
Rohloff pakken, ben je van een hoop gedoe af en je hebt 1x14! 8)
Precies! Daarom heb ik een 1x14, 1x12, 1x8 en 2x11. Een 1x18 ontbreekt nog 😉