Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Alfine 11 of Rohloff - Forum Wereldfietser

Shimano Alfine 11 of Rohloff

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Woonwerk verkeer, en dagtochtjes van maximaal 50-70 km. Dat zal in mijn woonomgeving
zijn, maar wellicht gaat de fiets ook wel eens mee op vakantie (Maar dat alleen binnen
Nederland).

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik neem de tijd. Zal vaak alleen fietsen dus achter iemand aan fietsen is er niet bij.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Lastig te zeggen. Houding die een beetje past bij het tempo dat ik rij.


Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Alleen woonwerk in het donker, en aangezien er voldoende straat verlichting is is het vooral
om gezien te worden.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Nee, met uitzondering van wellicht een schelpenpad in de duinen.
Je lichaamslengte
1.79

Je gewicht
77kg

Ben je normaal geproportioneerd of heb je bv kortere armen of benen?
Geen idee.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
3-6 kg (lunch, drinken en reparatiespullen)

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Omgeving Leiden.
Wat is je budget?
Geen echt budget limiet, maar ik wil de uitgave wel tegen mezelf kunnen verantwoorden.

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
50 km

Wat kun je van fietsonderhoud?
Weinig tot niets, en ik wil er ook zo weinig aan doen. Ik wil dat ook een naafversnelling.


Op dit moment twijfel ik tussen een fiets met een Shimano Alfine 11 of een Rohlhoff.

Ik heb twee Alfine 11 fietsen op het oog:
Kogo f3 6.0 (1999 Euro, Shimano Alfine en belt)
Cube Travel SL (1799 Euro, Shimano Alfine en belt).

Rohlhoff is fraai, maar ook flink duurder. Maar ik sta open voor suggesties.

Dus de vragen zijn eigenlijk:
Rohlhoff of Alfine 11?
En als het de Alfine 11 is, Cube, Kogo of iets anders?

Omdat ik 60 ben en er niet leniger op word wil ik een mixte frame.
Bekijk zelf nog eens goed wat het verschil is tussen een Alfine en een Rohloff behalve de prijs.
Als je geen bergen of heuvels ( zuid Limburg is pittig) gaat fietsen heb je vermoedelijk genoeg aan Alfine.
De kleinste versnellingen zijn dan voldoende voor een klein heuveltje zoals de Holterberg.
Hou je geld over voor andere leuke dingen.
Anja
Zoals dijken63 zegt kan je met een Alfine 11 geen steile hellingen op komen, het fijne van die naaf is wel dat de stapjes tussen de versnellingen kleiner zijn dan bij Rohloff.

Maar de Rohloff is bewezen goed en kom je de bergen mee over :wink:
Ik zou zeker ook een Nexus-8 of Alfine 8 overwegen. De extra versnellingen van de Alfine-11 zitten vooral aan de bovenkant en zul je erg weinig gebruiken, Bovendien heeft de Nexus een directe versnelling en de Alfine-11 niet.
Een nadeel van de Nexus/Alfine 8 lijkt me de ongelijkmatige stappen, al is het lastig om te zeggen of dat in de praktijk een probleem is.
Als je echt kleine stappen tussen je versnellingen wil kun je natuurlijk ook nog een fiets met derailleurs kopen.

Voor het omschreven gebruik zou ik een 8-speed naaf nemen trouwens. Rohloff is leuk, maar lijkt me in dit geval overkill. Tenzij je tweedehands een leuke tegen komt.
Mr. Z schreef:
zo 03 mei, 2020 21:28
Zoals dijken63 zegt kan je met een Alfine 11 geen steile hellingen op komen, het fijne van die naaf is wel dat de stapjes tussen de versnellingen kleiner zijn dan bij Rohloff.

Maar de Rohloff is bewezen goed en kom je de bergen mee over :wink:
Hangt vooral van de tandwielgrootte af, met Alfine 11 in 1e versnelling draai ik gek. Hier een vergelijking: https://velophil.berlin/wp-content/uplo ... 60x569.jpg
Ik heb zelf een cube travel SL 2018 (incl belt) en ben er erg blij mee. Echt een fiets die 'af' is en waar je zelf weinig aan hoef te doen. Advies is wel om eens bij een fietsenzaak een proefritje te maken, voor alleen woon/werk is wellicht een fiets waar je iets rechter op zit een betere optie.

Mijn cube travel SL kostte overigens 1099 euro en voor deze prijs zie ik ook het 2019 model staan - https://www.12gobiking.nl/cube-travel-sl-2019-89207
dvdh80 schreef:
zo 03 mei, 2020 21:39
Mr. Z schreef:
zo 03 mei, 2020 21:28
Zoals dijken63 zegt kan je met een Alfine 11 geen steile hellingen op komen, het fijne van die naaf is wel dat de stapjes tussen de versnellingen kleiner zijn dan bij Rohloff.

Maar de Rohloff is bewezen goed en kom je de bergen mee over :wink:
Hangt vooral van de tandwielgrootte af, met Alfine 11 in 1e versnelling draai ik gek. Hier een vergelijking: https://velophil.berlin/wp-content/uplo ... 60x569.jpg
Een Rohloff of derailleur is toch zeker 37% lichter. Op langere steile hellingen kan dat zeker uitmaken. Bedenk dat je met een Shimano naafversnelling niet onbeperkt de tandwielen mag aanpassen. Volgens mij niet kleiner dan 2:1. Zowel de Nexus 8 als de Alfine 11 zitten dan op 2,29 meter per trapasomwenteling.
Ik kom die travel sl tegen met 8 (oudere modellen) en 11 versnellingen (2020 model).
Hoeveel versnellingen heeft jouw fiets?

Ik heb wat oude mail doorgescand. In 2019 was de SLT het 11 versnelling model,
in 2020 is dat de SL.
Een alfine 11 is als je de stapjes bekijkt een 12-versnellingsnaaf met prima spreiding, alleen de 2 ontbreekt. De stap tussen 1 en 2 is namelijk opvallend precies 2x zo groot als de andere stappen.
Dus ofwel je hebt die 1 niet nodig en dan is de hele naaf overkill, ofwel je hebt de 1 wel nodig maar dan mis je de 2 heel erg.
Leon schreef:
zo 03 mei, 2020 22:22
Een alfine 11 is als je de stapjes bekijkt een 12-versnellingsnaaf met prima spreiding, alleen de 2 ontbreekt. De stap tussen 1 en 2 is namelijk opvallend precies 2x zo groot als de andere stappen.
Dus ofwel je hebt die 1 niet nodig en dan is de hele naaf overkill, ofwel je hebt de 1 wel nodig maar dan mis je de 2 heel erg.
Je hebt dan nog steeds 2 versnellingen meer dan Nexus/Alfine 8, waarvan ik de zwaarste soms niet zwaar genoeg vind, terwijl ik de 2e wel soms gebruik (1 zelden), dus andere tandwielen zouden niet helpen. Ik heb zowel de 8 als de 11 en bij de 11 zijn zowel de lichtste als de zwaarste een welkome aanvulling tov de 8 (muv de 1 inderdaad)
Dat is wel zo. Voor mij in Zuid-Limburg zouden die 10 versnellingen op steile weggetjes toch te weinig zijn, maar in de rest van Nederland is er weinig of niks aan de hand.
dvdh80 schreef:
zo 03 mei, 2020 22:47
Je hebt dan nog steeds 2 versnellingen meer dan Nexus/Alfine 8, waarvan ik de zwaarste soms niet zwaar genoeg vind, terwijl ik de 2e wel soms gebruik (1 zelden), dus andere tandwielen zouden niet helpen. Ik heb zowel de 8 als de 11 en bij de 11 zijn zowel de lichtste als de zwaarste een welkome aanvulling tov de 8 (muv de 1 inderdaad)
Dus:
Vrijwel geen heuvels, dan is 8 voldoende
Heuvels behalve Z-Limburg: de 11
Ook Z-Limburg: Rohloff of lopen ;)
Dank zover allemaal.
Ik noem ook nog de Koga F3 6.0 en Cube Travel SL 2020, beide met Alfine 11.

Kan daar iemand iets over vertellen?
Kijkend naar de modellen zit er niet heel veel verschil tussen (in de prijs wel natuurlijk)...

Koga heeft een beetje voorvering, Cube niet
Cube heeft een wat sportievere zithouding
Koga is wat netter afgewerkt (interne bekabeling)
Koga heeft instelmogelijkheden bij stuurpen
Misschien kun je hier ook info vinden :
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1678029
Gelijk hoe, ga zeker voor Gates CDX en niet voor de kunststof CDN:

https://willem.com/blog/2019-02-27_one- ... /#continue

CDN (links) na 1800 km:

Afbeelding

CDX na 6000 km (moeilijker te zien, maar in goede staat volgens de gebruiker)

Afbeelding

Een kleine schande dat die CDN nog gemaakt en gekozen wordt door fietsfabrikanten.
De lichtste versnelling van de 8, is net zo licht als van de 11. Van de 8, is de 5 de "direct drive"

Als je alleen in Nederland fiets, is de 8 meer dan genoeg.

De wereldfietser, Heinz Strüke fietste met 3 versnellingen door de wereld.

Soms moet je even duwen. Ik kwam 2 jaar geleden met mijn rohloff naaf, niet over de heuvels in Zeeland. Moet ik nu een Pinion naaf kopen😉

Mario
Nee, een elektrische fiets.