Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Alfine 11 of Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Shimano Alfine 11 of Rohloff

supermario schreef:Ik kwam 2 jaar geleden met mijn rohloff naaf, niet over de heuvels in Zeeland. Moet ik nu een Pinion naaf kopen😉
Bert van Sprang schreef:Nee, een elektrische fiets.
:lol: :lol:
Ik werd wel ingehaald door een oudere vrouw met e-bike.

Ik duwen zij mij uitlachen :D
En dan vraag ik me af waarom de Enviolo zo weinig ter sprake komt.
Heeft toch ook een spread van 3.8...
Blackbelt schreef: ↑
ma 04 mei, 2020 22:35
En dan vraag ik me af waarom de Enviolo zo weinig ter sprake komt.
Heeft toch ook een spread van 3.8...
Voor niet-elektrische fietsen is de weerstand te groot.
In de link naar tweakers die iemand anders noemde wordt nog een verschil genoemd tussen de Alfine 8 en Alfine 11.

De Alfine 8 heeft vet voor de smering, en om dat te verversen moet de naaf worden uitgebouwd
(net als bij de Nexus 7 en 8 trouwens).
De Alfine 11 heeft olie, en die olie is zonder het wiel te demonteren te verversen.
Die 11 is dan makkelijker of goedkoper te onderhouden. Is ook weer een punt van overweging.
Zal meevallen met onderhoudskosten van een Nexus 8, maar ik ken genoeg fietsenmakers die bang zijn zo'n naaf open te maken (en zich eigenlijk geen fietsenmaken mogen noemen) ik maak ze open, schoon, vet ze opnieuw met een goed middel en dompel ze daarnaa in de olie, even uitlekken en rijden maar, truc komt van Miro hier op het forum, werkt perfect!
Kun je inschatten hoeveel tijd dat kost voor jou? En wellicht ook de tijd voor een Rohloff?
Hangt er vanaf hoeveel rommel er op de fiets geschroefd zit en of alles een beetje los wil maar binnen 2 uur ben je wel klaar.
Rohloff is half uurtje werk, moet wel ieder jaar gebeuren. Shimano geeft geen interval op dacht ik, maar eens per 2-3 jaar afhankelijk van de gereden km's is niet gek. Miro hier op het forum reed in ieder geval 50000km met z'n Nexus 8 zonder problemen op 1 schoonmaakbeurt en 1 keer controleren tussendoor, maar die was toen nog zo schoon van binnen dat ie hem weer dicht gemaakt heeft dacht ik.
Ik ga toch eens kijken voor een Santos met Rohloff. Wellicht een behoorlijke overkill voor mij, maar ik doe heel lang met zaken die ik koop en het zou op de elektrische fiets die er wellicht ooit eens komt best wel eens de laatste fiets kunnen zijn die ik koop in mijn leven.
Afspraak voor een proefrit is gemaakt.

De Cube is so-wie-so afgevallen: beschikbaarheid is matig, en bijt met het lastig kunnen plannen van proefritten.
wim59 schreef: ↑
di 12 mei, 2020 15:49
Ik ga toch eens kijken voor een Santos met Rohloff. Wellicht een behoorlijke overkill voor mij, maar ik doe heel lang met zaken die ik koop en het zou op de elektrische fiets die er wellicht ooit eens komt best wel eens de laatste fiets kunnen zijn die ik koop in mijn leven.
Bovendien kan je er altijd nog een Pendix (of wat er dan op de markt is) op monteren. Heb je een upgrade tot e-bike.
Als die set dan voor mijn fiets nog leverbaar is.
Ik vrees dat het net als met telefoons is. Zodra hij een paar jaar oud krijg je geen updates meer.
Nou Pendix is redelijk universeel volgens mij...wel een goede ontwikkeling eigenlijk...
Toch een goed idee om te bekijken en rekening mee te houden.
Oud topic, aanvulling met de 3x3 NINE.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Zijn er tests te vinden?
De reikwijdte is groot, de sprongen tussen de versnellingen ook.
Gänge: 9
Übersetzungsverhältnis: 554 %
Gangsprünge: 23,76 %

Zie Rohloff vs derailleur.
@poppink Dat schreeuwt E-bike. Als ze in het gat Rohloff>>>>>>>>Alfine passen is dat wel een leuke aanvulling. Grootste concurrent is daar Enviolo, maar die trekken zware belasting niet, dat lijkt bij deze op papier beter te zijn.

https://www.swisscycles.com/3x3-nine-ke ... netennabe/

Ik ben een beetje bang dat efficientie geen primair speerpunt is, maar ik laat me graag verrassen.
Poppink schreef: ↑
za 04 feb, 2023 13:36
Gangsprünge: 23,76 %
Dat lijkt me erg onpretting.
Het komt ongeveer overeen met een derailleurfiets waarbij je o.a. de kransjes 13, 16 en 20 in je achterwiel hebt en de tussenliggende niet of met een Rohloffiets waarbij je alleen kunt schakelen in stappen van twee. Ik vermoed dat de meeste fietsers daar snel een hekel aan krijgen.
Leon schreef: ↑
zo 05 feb, 2023 09:28
Dat lijkt me erg onpretting.
Het komt ongeveer overeen met een derailleurfiets waarbij je o.a. de kransjes 13, 16 en 20 in je achterwiel hebt en de tussenliggende niet of met een Rohloffiets waarbij je alleen kunt schakelen in stappen van twee. Ik vermoed dat de meeste fietsers daar snel een hekel aan krijgen.
Het is dan ook een e-bike naaf (zo is hij ook echt in de markt gezet), dan zijn die stappen minder problematisch.

Maar de prijs moet wel goed zijn, want anders is ook dan een Rohloff toch wel prettiger, Ook op een ebike wil je de hogere range kleinere stappen hebben (eigenlijk net als die 1x12 derailleur systemen).
loknor schreef: ↑
zo 05 feb, 2023 14:06
Het is dan ook een e-bike naaf (zo is hij ook echt in de markt gezet), dan zijn die stappen minder problematisch.
Vergelijkbaar met een Pinion P1.9 XR dus. Die is ook ontwikkeld voor e-bikes.
Fedor schreef: ↑
zo 05 feb, 2023 16:26
Vergelijkbaar met een Pinion P1.9 XR dus. Die is ook ontwikkeld voor e-bikes.
Aantrekkelijker voor OEM's, zeker gezien het marktaandeel van Bosch.

Het grootste vraagteken is wat mij betreft de prijs. Als het Rohloff categorie duur wordt is het IMHO geen interessant product. Een speedhub is met de kleine stappen en kwaliteit een superieur product. Voor de helft van de prijs? Ja dan wil ik wel meer weten, want dat gat tussen Afline en Rohloff is wel enorm.

Als ik heel eerlijk ben vrees ik dat dit een product met een twijfelachtig bestaansrecht wordt, maar ik laat me graag verassen.
De naaf is zwaarder dan de Rohloff naaf.
Zoals eerder al hier gezegd zou de naaf zomaar mooi kunnen zijn voor elektrische fietsen.
In dat geval is het mogelijk een concurrent voor de Alfine naaf van Shimano.
Vergelijkende test van een aantal systemen.