Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste apocalyps-proof fiets - Forum Wereldfietser

Beste apocalyps-proof fiets

Ik volg de reeks 'The Walking Dead', waar na een zombie-uitbraak de maatschappij instort en iedereen op zichzelf en zijn naasten aangewezen is. In de serie maakt men eerst gebruik van auto's en brandstof die men hier en daar nog kan vinden, maar uiteraard kan dat niet lang duren, want brandstof raakt op en auto's zijn moeilijk te repareren.

Na een tijd schakelt men over op paarden, soms met auto's die omgebouwd zijn tot aanhangwagen. Als fietsliefhebber zou ik het uiteraard een veel beter idee vinden om fietsen te gebruiken :) Fietsen kan je makkelijker berijden, zijn betrouwbaarder, hebben geen eten nodig, maken geen lawaai als er vijanden* (of zombies ;) ) in de buurt zijn en relatief gemakkelijk te onderhouden. Een stootwagen heeft meer laadcapaciteit en er kan minder aan stuk gaan, maar is veel trager (vooral met vijanden in de buurt wil je snel zijn) en is offroad nogal moeilijk.

* die heb je rap als er schaarste is en als het over leven en dood gaat...

Ok, we zoeken dus de beste apocalyps-proof fiets waarbij budget geen rol speelt. De fiets moet vooral allround zijn, heel onderhoudsarm, gemakkelijk in onderhoud en een heel leven meegaan. Reservewielen meenemen vind ik te groot en te omslachtig, kleine reserve-onderdelen en tools zijn geen probleem en je moet er van uit gaan dat je onderweg geen fietsenwinkel tegenkomt :)

Ik denk dat we qua frame best voor titanium gaan, wat de keuze uit bestaande merken al sterk verkleint. Of denkt er toch iemand dat staal of alu beter is? Let wel: er kan niet gelast worden, electriciteit met hoge spanning is iets uit een ver verleden. Voor de aandrijving zou ik voor Rohloff gaan, of gaan we toch beter voor een bomp-proof vaste versnelling? Dat beperkt de mogelijkheden in heuvelachtige of moeilijke offroad situaties wel sterk... De vraag is dan ook hoeveel titanium fietsen met 1 versnelling je kan vinden :)

Velgremmen lijken me een no-go, want velgen slijten en dat willen we niet (als nomaad 2 extra wielen meenemen is overkill). Daarom dacht ik aan extra dikke schijven van 3,2mm, een (groot) aantal extra rempads (lekker compact) en 2 extra schijven. Verlichting met naafdynamo en een usb-plug is ook een must, vooral omdat je onderweg ook verlichting en andere tools wil opladen. Kleine (opvouwbare) zonnepaneeltjes brengen te weinig op. Daarnaast willen we ook de betere antilek-banden (Super Moto X lijkt me goed). Tubeless banden lijken me in zo'n situatie niet aangewezen omdat het complex is om te vervangen?

Ik kom in eerste instantie uit bij de Idworx Rohler Ti BLT, in de uitleg staat wel foutief dat het een alu frame is: https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... i-blt-nl-2

Afgaande op hun uitleg over ketting vs. riem zou ik dan toch voor een ketting met extra geharde RVS tandwielen en een volledig gesloten kettingkast gaan.

Iemand nog betere suggesties of zaken waaraan ik niet gedacht heb? Een onverwoestbare stalen tweewielbakfiets van Bakfiets.nl (zoals wij een hebben) lijkt me ook wel wat om een hele inboedel mee te nemen.

PS: En nee, ik verwacht geen apocalyps ;)
Zou dan een voorvork met 135mm spacing nemen, zodat je daar weer een achternaaf in kwijt kunt. En fixed gear gaan rijden (-:

Kunnen de zombies in kwestie ook zwemmen? Zo niet, dan een waterfiets =)
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 19:00
Voor de aandrijving zou ik voor Rohloff gaan, of gaan we toch beter voor een bomp-proof vaste versnelling?
Een Rohloff (en de meeste andere schakelsystemen) maken herrie en dat wil je niet. Moet dus een fixie worden dus, maar wel met riem (nog stiller).

Verder is comfort geen issue, dus massieve banden gebruiken zodat je altijd weg kan komen bij onraad ;)
Als er geen auto's meer rijden kun je weer over de oude rijkswegen. Dan zijn er nauwelijks hellingen en heb je ook nauwelijks remmen nodig. De onverwoestbare banden die ideaal zijn dan remmen wel genoeg. :D

Het frame maak je van L-profiel. Dat kun je zelf repareren met een ijzerzaag, een handboor en boutjes en moertjes. Van welk materiaal? Ach, who cares?
Jurr schreef:
vr 01 mei, 2020 19:19
Zou dan een voorvork met 135mm spacing nemen, zodat je daar weer een achternaaf in kwijt kunt.
Hoe bedoel je?
En fixed gear gaan rijden (-:
In de meeste landen zijn er wel wat meer hellingen dan in Nederland. Kan Rohloff geen heel leven meegaan mits correct schakelen en tijdige olieverversing?

Kunnen de zombies in kwestie ook zwemmen? Zo niet, dan een waterfiets =)
Daarmee kan je op het vasteland weinig doen, tenzij je een leven op het water wil doorbrengen :)
Fedor schreef:
vr 01 mei, 2020 19:26
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 19:00
Voor de aandrijving zou ik voor Rohloff gaan, of gaan we toch beter voor een bomp-proof vaste versnelling?
Een Rohloff (en de meeste andere schakelsystemen) maken herrie en dat wil je niet. Moet dus een fixie worden dus, maar wel met riem (nog stiller).
Dat geluid valt in het niets bij het geluid van een auto, paardenhoeven of paardenkar. Zelfs profielbanden maken meer geluid.

Verder is comfort geen issue, dus massieve banden gebruiken zodat je altijd weg kan komen bij onraad ;)
Waar kan je die verkrijgen?
Leon schreef:
vr 01 mei, 2020 19:28

Het frame maak je van L-profiel. Dat kun je zelf repareren met een ijzerzaag, een handboor en boutjes en moertjes. Van welk materiaal? Ach, who cares?
Dat zijn toch wel veel tools. Zou titanium na een tijd stuk kunnen gaan bij normaal en verstandig gebruik?
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 19:52
Hoe bedoel je?
Een voorvork voor naaf met quickrelease is jarenlang 100mm breed geweest, een achternaaf 135mm. Als je met een voorvork gaat rijden die net als een achternaaf 135mm breed is, kun je je achternaaf ook voorop gebruiken en andersom. Zie bijvoorbeeld een Surly Pugsley.

De idworx waar jij vanuit ging heeft dan weer een 110mm Boost voornaaf met steekas.

Om bij idworx te blijven, de Heggemann tandwielen die men daar voor de ketting aandrijving gebruikt zijn erg lastig om te verslijten.
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 19:52

In de meeste landen zijn er wel wat meer hellingen dan in Nederland.
Moet je die berg wel op willen? ;)
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 19:52

Kan Rohloff geen heel leven meegaan mits correct schakelen en tijdige olieverversing?
Je komt een heel eind, maar als 'ie er niet op zit kan 'ie ook niet stuk.
Jurr schreef:
vr 01 mei, 2020 19:57
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 19:52
Hoe bedoel je?
Een voorvork voor naaf met quickrelease is jarenlang 100mm breed geweest, een achternaaf 135mm. Als je met een voorvork gaat rijden die net als een achternaaf 135mm breed is, kun je je achternaaf ook voorop gebruiken en andersom. Zie bijvoorbeeld een Surly Pugsley.
Maar zonder reservewielen is er niks om te wisselen. Ik ging ook uit van een naafdynamo en naafversnellingen. Een defecte naafdynamo is op zich niet zo erg, je kan ook zonder stroom verder fietsen, het alternatief was geen naafdynamo. Een fixie kan idd minder snel stuk, maar dan zit je weer bij goedkopere fietsen die elders misschien minder kwalitatieve onderdelen hebben. Een heavy-duty trekkingfiets kan je uiteraard wel ombouwen tot fixie, maar als een Rohloff stuk is, kan je dan nog verder fietsen in bepaalde versnellingen of wordt het dan een loopfiets?
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 20:25
Maar zonder reservewielen is er niks om te wisselen.
Dat ligt er maar net aan wat er stuk is. Als je voorste wiel de reserve voor achter is dan heb je in elk geval twee identieke wielen met daarin allemaal onderdelen die je uit zou kunnen wisselen.
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 20:25
Een fixie kan idd minder snel stuk, maar dan zit je weer bij goedkopere fietsen die elders misschien minder kwalitatieve onderdelen hebben.
Je kan een kwalitatief goede naaf ook fixed rijden. Je zou bijvoorbeeld een tandwiel kunnen nemen met de 6-bouts bevestiging van een remschijf. Velosolo bijvoorbeeld:

https://www.velosolo.co.uk/shopdisc.html

Maar Phil Wood levert ze ook dacht ik.
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 20:25
[...]maar als een Rohloff stuk is, kan je dan nog verder fietsen in bepaalde versnellingen of wordt het dan een loopfiets?
Dat ligt er maar net aan wat er stuk zou zijn ;)
ik stel voor: een loopfiets van inheems hout. slim opgebouwd met bijvoorbeeld pen-gat-verbindingen en zo demontabel.
met een paar stukken rond staal en boortjes in die diameter kun je de assen en asgaten maken. verder kom je met een mes, bijl, beitel, zaag, vijl en handboor een heel eind.
met het vet uit een geslacht dier (onderdeel van je eten/voedingspatroon) is de boel mooi te 'verven' en smeren. de geurbeleving is daarmee waarschijnlijk even 'warm' als de houtstructuur en looks van de fiets :wink:
ik kies voor hout en deze eenvoudige handgereedschappen want na een apocalyps lijk me RVS of zelfs gewoon staal, voor zo ver al beschikbaar, niet bewerkbaar. en het gaat om handelingen en bewerkingen die je met een paar keer proberen vrij snel onder de knie kunt krijgen.
hoogframe schreef:
vr 01 mei, 2020 21:33
ik stel voor: een loopfiets van inheems hout. slim opgebouwd met bijvoorbeeld pen-gat-verbindingen en zo demontabel.
met een paar stukken rond staal en boortjes in die diameter kun je de assen en asgaten maken. verder kom je met een mes, bijl, beitel, zaag, vijl en handboor een heel eind.
met het vet uit een geslacht dier (onderdeel van je eten/voedingspatroon) is de boel mooi te 'verven' en smeren. de geurbeleving is daarmee waarschijnlijk even 'warm' als de houtstructuur en looks van de fiets :wink:
ik kies voor hout en deze eenvoudige handgereedschappen want na een apocalyps lijk me RVS of zelfs gewoon staal, voor zo ver al beschikbaar, niet bewerkbaar. en het gaat om handelingen en bewerkingen die je met een paar keer proberen vrij snel onder de knie kunt krijgen.
Mooi voorstel, al heb je dan minder snelheid/autonomie. Denk je dan ook aan houten wielen? Ik zou toch beginnen met een heavy-duty trekkingfiets, als hij defect is kan je hem waarschijnlijk nog gebruiken als loopfiets en anders kan je toch nog zelf een loopfiets bouwen (als je de nodige tools hebt).
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 19:52
Fedor schreef:
vr 01 mei, 2020 19:26
Verder is comfort geen issue, dus massieve banden gebruiken zodat je altijd weg kan komen bij onraad ;)
Waar kan je die verkrijgen?
https://supremedutch.com/producten/

Wat betreft versnellingen... als de zombies achter je aanzitten om je ook met een fixie elke helling op :P
Fedor schreef:
vr 01 mei, 2020 23:07
dvdh80 schreef:
vr 01 mei, 2020 19:52
Fedor schreef:
vr 01 mei, 2020 19:26
Verder is comfort geen issue, dus massieve banden gebruiken zodat je altijd weg kan komen bij onraad ;)
Waar kan je die verkrijgen?
https://supremedutch.com/producten/

Wat betreft versnellingen... als de zombies achter je aanzitten om je ook met een fixie elke helling op :P
Zo'n piepschuimen band kan uiteraard ook verslijten, het is ook niet handig om daarvan een reserve mee te nemen, wat met een gewone vouwband wel gemakkelijk kan.

Dan is er nog de moeilijke plaatsing/vervanging:
Het Schwalbe Airless System wordt met een speciale montage tool gemonteerd. De montageduur is met slechts vijf minuten niet veel langer per band dan bij een normale montage. De montage is uitsluitend bij de fietsvakhandel mogelijk en alleen door fietstechnici, die na een training van Schwalbe gecertificeerd zijn. “Een leek kan dit systeem niet monteren. De montagetool en het driedelige Airless System zijn enkel bij de gecertificeerde vakhandel verkrijgbaar.
Die zombiereeks was gewoon een voorbeeld van een post-apocalyptische wereld, en welke voertuigen ze daar gebruikten :) Ik wil het vooral hebben over de sterkste en meest onderhoudsarme fiets die zo lang mogelijk meegaat. Zo heb ik ook al gedacht aan wat de beste fiets zou zijn voor gebruik in ontwikkelingslanden, daarbij is de prijs en compatibiliteit uiteraard wel belangrijk. Een voorbeeld: https://worldbicyclerelief.org/the-bike/

Met het merk Azor kan je ook wel iets mooi samenstellen voor dat doeleinde.
dvdh80 schreef:
za 02 mei, 2020 00:02
Ik wil het vooral hebben over de sterkste en meest onderhoudsarme fiets die zo lang mogelijk meegaat.
Dat is toch iets anders. Misschien moet je eens de checklist invullen? :wink:

Wat ik wel interessant vind is te bedenken (echte gegevens heb ik niet) waar fietsen uiteindelijk om worden afgedankt, wat de doorslag geeft om ze dan toch in de metaalcontainer te mikken.
Bij de stationsfietsenstalling vind je veel fietsen in hun laatste stadium. De oudste fietsen daarvan zijn zelden of nooit fietsen met moderniteiten als veelversnellingsnaven, schijfremmen of hydrauliek, maar dat kan er ook aan liggen doordat die fietsen nog niet zo oud zijn. Ook zijn stationsfietsen vaak in bezit van mensen die niet echt van ouderhoud houden, maar dat is wel een aardig apocalys-idee.
Leon schreef:
za 02 mei, 2020 11:06
dvdh80 schreef:
za 02 mei, 2020 00:02
Ik wil het vooral hebben over de sterkste en meest onderhoudsarme fiets die zo lang mogelijk meegaat.
Dat is toch iets anders. Misschien moet je eens de checklist invullen? :wink:

Wat ik wel interessant vind is te bedenken (echte gegevens heb ik niet) waar fietsen uiteindelijk om worden afgedankt, wat de doorslag geeft om ze dan toch in de metaalcontainer te mikken.
Bij de stationsfietsenstalling vind je veel fietsen in hun laatste stadium. De oudste fietsen daarvan zijn zelden of nooit fietsen met moderniteiten als veelversnellingsnaven, schijfremmen of hydrauliek, maar dat kan er ook aan liggen doordat die fietsen nog niet zo oud zijn. Ook zijn stationsfietsen vaak in bezit van mensen die niet echt van ouderhoud houden, maar dat is wel een aardig apocalys-idee.
Daar staan toch veel roestbakken, het zijn goedkope modellen zonder RVS onderdelen, versleten en verstorven onderdelen. Een degelijke trekkingfiets of Azor zal het toch wat langer volhouden, maar goede trekkingfietsen zijn te duur voor een stationsbuurt. Het is wel zo dat minder (complexe) onderdelen minder kans hebben om stuk te gaan. Fietsen worden vooral weggegooid als repareren meer kost dan een nieuwe/tweedehands. Buiten het frame kan je bijna alles vervangen, als het frame en de lak van goede kwaliteit zijn kan je er generaties mee doen.

Ivm de houten loopfiets die voorgesteld werd: die zal zonder herhaalde behandeling rotten + kans op houtwormen.
Leon schreef:
za 02 mei, 2020 11:06
..
Bij de stationsfietsenstalling vind je veel fietsen in hun laatste stadium. ..
Deze zag ik eens liggen bij/naast de fietsenstalling van station Eindhoven.
fiets.jpg
Ik ben ook een fan van die serie.
Behalve zombies krijg je te maken met bendes die niets ontziend alles tot zich toe-eigenen wat zij bruikbaar vind.
Ik vraag mij af of je wel in zo'n wereld wilt blijven leven :wink:

Een fiets lijkt mij niet het ultieme vervoermiddel!
Je kan niet snel genoeg jezelf uit de voeten maken als je op zo'n bendelid stuit die gebruik maakt van snelle motor.
Lastige is over welke periode je nog gebruik kan maken van fossiele brandstof.
De zon is altijd aanwezig als krachtbron.
Dus zou ik gaan voor zon-energie aangedreven voertuig die voldoende snelheid kan maken om buiten bereik van die bendes te blijven. In combinatie wellicht van op fossiel aangedreven motor.

Een uitdaging is hoe je alles klein kan houden om onopvallend te blijven.
joukon schreef:
zo 03 mei, 2020 09:33
...
Een fiets lijkt mij niet het ultieme vervoermiddel!
Je kan niet snel genoeg jezelf uit de voeten maken als je op zo'n bendelid stuit die gebruik maakt van snelle motor.
Lastige is over welke periode je nog gebruik kan maken van fossiele brandstof.
De zon is altijd aanwezig als krachtbron.
Dus zou ik gaan voor zon-energie aangedreven voertuig die voldoende snelheid kan maken om buiten bereik van die bendes te blijven. In combinatie wellicht van op fossiel aangedreven motor.

Een uitdaging is hoe je alles klein kan houden om onopvallend te blijven.
Een zon-energie aangedreven e-ligfiets dan?
renel schreef:
zo 03 mei, 2020 09:14
Leon schreef:
za 02 mei, 2020 11:06
..
Bij de stationsfietsenstalling vind je veel fietsen in hun laatste stadium. ..
Deze zag ik eens liggen bij/naast de fietsenstalling van station Eindhoven.fiets.jpg
Dat is toch de uitzondering. Zulke fietsen mag je me altijd brengen. De dragers zijn wel erg gemakkelijk via mp voor een leuk bedrag te verkopen. Ook verder zitten er nog wel een aantal bruikbare onderdelen aan.

Ik ben zelf meerdere keren mee gegaan met iemand die verwaarloosde fietsen voor een woningbouwvereniging ophaalde. Het ging dan om fietsen die door vertrokken (student)huurders in het verlaten gehuurde waren achtergelaten. Die werden dan verzameld en zodra het er een stuk of 100 waren opgehaald. Bij die 100 heb ik een aantal keer rondgelopen. Met een vraag in mijn hoofd "Wat zou ik meenemen van de fietsen of onderdelen als ik ze voor niks mocht hebben?" kwam ik toch nooit verder dan "Laat maar!"

Over zombiefilms: zonne-energie lijkt me dan niks. Ik hou niet van zombiefilms, maar in het langszappen op TV kan ik me wel herinneren dat het meestal donker is dan.
joukon schreef:
zo 03 mei, 2020 09:33
Ik ben ook een fan van die serie.
Behalve zombies krijg je te maken met bendes die niets ontziend alles tot zich toe-eigenen wat zij bruikbaar vind.
Ik vraag mij af of je wel in zo'n wereld wilt blijven leven :wink:

Een fiets lijkt mij niet het ultieme vervoermiddel!
Je kan niet snel genoeg jezelf uit de voeten maken als je op zo'n bendelid stuit die gebruik maakt van snelle motor.
Lastige is over welke periode je nog gebruik kan maken van fossiele brandstof.
De zon is altijd aanwezig als krachtbron.
Dus zou ik gaan voor zon-energie aangedreven voertuig die voldoende snelheid kan maken om buiten bereik van die bendes te blijven. In combinatie wellicht van op fossiel aangedreven motor.

Een uitdaging is hoe je alles klein kan houden om onopvallend te blijven.
Dat is het punt dat ik in de openingspost maak: na enkele maanden is het al zoeken en vechten voor de resterende fossiele brandstoffen. In de reeks is alle gemotoriseerde verkeer na 6 jaar verdwenen (zal in het echt sneller zijn). Dan is enkel een paard nog sneller dan een fiets, maar met de vernoemde nadelen.

Een voertuig op directe zonne-energie heeft heel veel panelen nodig, kijk maar naar de solar challenge (onderstaande foto). Met een goed uitgeruste (bak)fiets kan je veel meer bagage meenemen en kan je ook wat moeilijkere en smallere wegen nemen (bvb. door een bos, waar geen zon is!). Die solar challenge wordt niet voor niets in het zonovergoten Australië gehouden, op perfecte en vlakke wegen. Die zonnepanelen zijn ook heel kwetsbaar en als je ze combineert met accu's heb je degradatie van panelen én accu's.

Nee, ik hou het bij een high-end onderhoudsarme trekkingfiets of dito tweewielbakfiets voor meer bagage. We kunnen het wel hebben over zombies of apocalyptische situaties, maar mijn punt is meer dat het nogmaals de superioriteit van een fiets aantoont, ook in de context van klimaatverandering en de energiecrisis, of een olie- of economische crisis.

Afbeelding

Afbeelding
dvdh80 schreef:
zo 03 mei, 2020 12:10

Nee, ik hou het bij een high-end onderhoudsarme trekkingfiets of dito tweewielbakfiets voor meer bagage.
In het geval van een zombie-aanval kun je misschien wel dusdanig afscheid nemen van onnodige ballast dat je nog maar weinig in de bak van die bakfiets hoeft te stoppen.