Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen over remmen - Forum Wereldfietser

Vragen over remmen

In verband met remmen zijn er enkele dingen die ik niet intuïtief vind, maar waar jullie misschien een antwoord voor hebben:

- Waarom slijten remblokjes/pads achteraan sneller dan vooraan? Normaal gezien knijp je beide remhendels toch even hard in, of is het omdat er op het achterwiel meer gewicht rust?

- Waarom slijten remblokjes sneller bij nat weer? Water zorgt er toch voor dat je minder hard kan remmen omdat je minder grip hebt? Minder grip = minder wrijving = minder slijtage

- Waarom worden bij sommige fietsen (MTB's) achteraan enkele pistons en vooraan dubbele pistons gebruikt? De uitleg hier luidt dat er bij het remmen meer gewicht op je voorwiel rust, waardoor je daar meer remkracht nodig hebt. Maar dat rijmt toch niet met een snellere slijtage achteraan? (zie eerste punt)
De voorremmen leveren meer vertraging, ca. 70%. En die blokjes slijten dan ook eerder. Achter geeft ca. 30%. De voorrem is belangrijker. Vandaar de grotere schijven enz.
Bij regen komt er zand en andere troep op de velgen en blokken: grotere slijtage.
dvdh80 schreef:
wo 29 apr, 2020 14:57
- Waarom slijten remblokjes sneller bij nat weer? Water zorgt er toch voor dat je minder hard kan remmen omdat je minder grip hebt? Minder grip = minder wrijving = minder slijtage
In aanvulling op sjefke:
Slijtage is een bitch. Er zijn een heel aantal verschillende vormen van. Bij droog weer heb je in een gunstig geval zgn. adhesieve slijtage, waarbij het blokje een laag spul op het remoppervlak (velg, schijf) achterlaat en dit spul steeds uitgesmeerd wordt. Dan heb je heel weinig slijtage; bij bepaalde blokjes en velgen kun je dit smeersel zelfs zien zitten, maar het hoeft maar microscopisch dik te zijn. In de praktijk zit er toch wat stof en fijn zand in waardoor er toch abrasieve slijtage optreedt: er wordt dan zeg maar geschuurd en geslepen. De oxidatie van het velg/schijfoppervlak is in die droge situatie ook heel gering.
Als het nat is gebeuren er een boel dingen tegelijk. De adhesieve laag zal zich niet kunnen handhaven, maar wordt weggewassen; dan heb je rechtstreeks contact tussen velg/schijf en blokje. Omdat het nat is zal het velg/schijfoppervlak ook snel oxideren, waardoor er een laag oxide ontstaat die telkens door het remblokje wordt weggepoetst. Ook zit er rommel in de nattigheid waardoor er geschuur en geslijp optreedt. De achterrem is inderaad vaak als heftigste de klos, ook als wordt die het minst hard gebruikt. Bij aluminium velgen kan de oxidatie in samenwerking met het geschuur zo hard gaan dat je grijze smurrie ziet weglopen, dat is je velg in poedervorm...
Dan heb je nog het geluk als zich geen scherp steentje nestelt in je (te zachte) remblokjes want dan kun je soms aluminium krullen van je velg zien komen.
Ik lees 2 verschillende dingen:
sjefke schreef:
wo 29 apr, 2020 15:06
De voorremmen leveren meer vertraging, ca. 70%. En die blokjes slijten dan ook eerder. Achter geeft ca. 30%. De voorrem is belangrijker. Vandaar de grotere schijven enz.
Leon schreef:
wo 29 apr, 2020 15:37
De achterrem is inderaad vaak als heftigste de klos, ook als wordt die het minst hard gebruikt.
Bij mij slijten de achterblokjes (Magura HS11) toch sneller dan de voorste, terwijl ik altijd met beide tegelijk en even hard rem (ofwel rem ik als rechtshandige toch onbewust harder met de achterrem)

Gelijk hoe: waaróm slijt/remt de ene rem harder dan de andere?
dvdh80 schreef:
wo 29 apr, 2020 15:49
Gelijk hoe: waaróm slijt/remt de ene rem harder dan de andere?
Bij velgremmen heeft de achterrem twee nadelen ten opzichte van de voorrem: de langere remkabel en de minster stijve buizen van de achtervork in vergelijking met de voorvork. Bij schijfremmen zal het beiden misschien minder verschil maken.

Ik denk dat als je achterremblokjes meer slijten de effecten van de vervuiling en natigheid bij jouw fietsgedrag misschien groter zijn dan die van het hard remmen. Als je een natte velg hebt drooggeremd wordt de slijtage ook direct minder, dus als de voorrem eerder droog wordt heb je daar minder slijtage. Het verschil in slijtage tussen een droge en een natte situatie kan soms meer dan een factor 10 zijn.
Je achterwiel wordt veel vuiler omdat het het opgespatte vuil van het voorwiel te verwerken krijgt bovenop zelfopspattend (?) vuil.
Bij mij komt het omdat ik mijn achterste rem veel meer gebruik dan mijn voorste. Veel minder kans om onderuit te gaan. Natuurlijk, in de bergen en bij een soort noodstop levert de voorrem veel meer stopkracht, maar zo vaak heb je die toch niet nodig? Ook al rem ik steeds met beide remmen, de achterste knijp ik harder in.
bdr schreef:
wo 29 apr, 2020 16:40
Je achterwiel wordt veel vuiler omdat het het opgespatte vuil van het voorwiel te verwerken krijgt bovenop zelfopspattend (?) vuil.
Precies.
Ik denk dat je basisveronderstelling (meer remkracht → meer slijtage) ook ter discussie staat.
Slijtage is vast een optelsom van aandrukkracht én duur. Hoge aandrukkracht zorgt dat je snel stilstaat of je snelheid voldoende verlaagd hebt, dus korte duur. Mijn gevoel is dat je meer slijtage krijgt bij gematigde aandrukkracht en dus langere duur.

Maar het belangrijkste is wat anderen al zeiden : vuil en vooral modder.
math schreef:
wo 29 apr, 2020 20:05
...
Maar het belangrijkste is wat anderen al zeiden : vuil en vooral modder.
... en een eervolle vermelding voor IJslands lavazand. Ik heb er ooit op een hels regenachtige dag heuvel-op heuvel-af door de binnenlanden een setje Magura remblokjes doorheen gejaagd. Dat was echt bizar. Al kan het ook zijn dat mijn herinnering met het verstrijken der jaren steeds spectaculairder wordt.
Meneer Zwijn schreef:
wo 29 apr, 2020 17:55
Bij mij komt het omdat ik mijn achterste rem veel meer gebruik dan mijn voorste. (...) Ook al rem ik steeds met beide remmen, de achterste knijp ik harder in.
Dat is bij mij ook zo. De voorste rem gebruik ik alleen als ik hard moet remmen of wanneer ik tot stilstand wil komen (maar dan gebruik ik de achterste rem ook).
De achterste rem daarentegen gebruik ik voortdurend voor kleine snelheidscorrecties, even afremmen voor een bocht etc.
Als je in een groep rijdt, moet je ook voortdurend corrigeren om niet tegen de anderen te botsen.
Je komt gemakkelijk aan honderd(en) van die kleine correcties op een langere tocht. Dat telt op, veronderstel ik.
Snellere slijtage achter komt idd door het vuil wat het voorwiel tegen het achterwiel gooit.

En als het nat is wordt er veel meer vuil over de rem gegooid wat de blokken sneller doet slijten.

En doordat als je remt met de voorrem er veel meer druk op de band komt doordat de fiets naar voren duikt en er daardoor veel meer frictie is voor dat de band slipt, bij een motorfiets zie je dat goed en als je zelf weleens zo hard remt voor dat je achterwiel los komt van de grond dan snap je wat er gebeurd, de achterrem krijgt die druk niet en zal dus veel eerder slippen.

Bij motorfietsen zie je bijna altijd 2 remschijven en grote 4 tot 6 zuiger klauwen op het voorwiel en achter een kleine schijf met een 1 zuiger klauw.
Bij mijn MTB heb ik een schijf 180mm voor en een 4 zuiger klauw en achter een 160mm en 2 zuiger klauw gemonteerd zodat je achter wat gedoseerder kan remmen.
Bij mijn Santos voor een 203mm schijf en achter 180mm met 4 zuiger klauwen, deze fiets zal regelmatig wat zwaarder beladen zijn en kan dus wat meer remkracht gebruiken en het feit dat er geen verende voorvork op zit zorgt er ook voor dat hij niet in de vering duikt en dus minder snel de neiging heeft om over de kop te gaan :wink: