Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets èn vakantiefiets, hoe maak ik de keuze? - Forum Wereldfietser

Racefiets èn vakantiefiets, hoe maak ik de keuze?

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Op termijn wil ik de fiets gebruiken voor fietsvakanties en dus langere tochten. Op korte termijn dag en weekendtochten. Sportief in plaats van hardlopen (ik ben daarbij langere stukken 15-20 km gewend en ook aantal marathons gerend, maar helaas vaak last van blessures). Ook gebruik voor woon-werkverkeer (35 km enkele reis) is het idee, als we weer op kantoor gaan werken.
Ik zoek een fiets, die dus voor meerdere doeleinden te gebruiken is en waar ik langer plezier van kan hebben.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik hou van stevig doorfietsen. Ook daar ik meer wil gaan fietsen in plaats van hardlopen, in verband met de blessuregevoeligheid.
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Sportieve zit
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Af en toe, maar niet per se
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Het is wel fijn als het tot de mogelijkheden behoort, nu nog geen idee van de mate van onverhardheid. Zal niet erg zwaar zijn, is mijn inschatting op dit moment. Lastig op dit moment in te schatten
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Op termijn zou ik de St. Jacobsroute willen fietsen (of iets vergelijkbaars), maar dat is de lange termijn. Op korte termijn binnen Nederland, vanuit Utrecht richting Zeeland (Vlissingen) bijvoorbeeld. Of de Ardennen.
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
In eerste instantie van hotel-hotel. Maar als ik alleen ga, dan zou kamperen ook leuk zijn met lichtgewichtspullen.
JE LICHAAMSLENGTE
Ik ben lang, namelijk 1.92m.
JE GEWICHT
Zo rond de 88 kg
JE LICHAAMSBOUW
Volgens mij normaal geproportioneerd. Lange benen.
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
• Lastig in te schatten, maar zal zo’n 10-15 kg zijn.
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Utrecht
WAT IS JE BUDGET?
€2000,- totaal
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Buiten het dagelijks voortbewegen binnen de stad, geen noemenswaardige ervaring. Binnen de stad doe ik wel alles op de fiets.
WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Op dit moment max 30 km
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Lang geleden een Peugeot toerfiets. Voor in de stad een oude Gazelle (Primeur en Esprit)
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Reparaties aan de fiets doe ik meestal zelf. Verder ook wel handig, wat dat betreft.
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
In principe zeker, maar de fietsen, die ik op het oog heb, ben ik nog niet tegen gekomen tweedehands. Kan wel via fietsenplan op werk de fiets aanschaffen, waardoor een nieuwe ook interessant is. Of gebruikte van een fietsenmaker.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Er zijn een aantal fietsen die ik op het oog heb:
- Cannondale Topstone https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... descending (denk dan 105, maar nog aan het uitzoeken wat precies de verschillen zijn tussen de 105 en tiagra)
- Cube Nuroad Race FE https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/road/ ... dium-2020/
- Trek 920 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 0/p/21996/
- Kona Sutra LTD https://www.konaworld.com/platform_sutra.cfm
- Velotraum Speedster (valt in principe buiten budget, maar springt zeker in het oog) https://velotraum.de/produkte/speedster/
- Ben ook benieuwd of er nog andere interessante opties/mogelijkheden zijn
WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ik heb wel al een aantal powerbanks, die voldoen, dus zou moeten voldoen.
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Mooi zou zijn om op korte termijn iets te vinden en te slagen. Alleen ben ik er al achter dat dit lastig wordt met mijn lengte en dus de grote framemaat. Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog eens te maken met de Coronacrisis en de bijbehorende maatregelen, dus daar stel ik mijn verwachtingen dan ook voor bij.

Alle tips, adviezen, etc. zijn dan ook welkom en alvast dank!!
Wat je dus zoekt is een soort fiets als een Surly Crosscheck of diverse gravelbikes. Dus geen al te stijf frame maar wel genoeg voor lichte kampeerbagage (denk aan 12 kg). Racestuur. Ruimte voor spatborden en wat bredere banden (minimaal 35 maar eigenlijk 37 mm). En een naafdynamo.
beste DavidQ,
1.92 m is geen probleem. en met je wensen en ruime budget lijkt me bijvoorbeeld zo'n Surly als Wim voorstelt een toffe fiets.
mocht je de invloed van bagage (en dan bij > 15 kg) eens willen ervaren: ik rij momenteel rundumzuhause een Terraliner Alloy van Koga (63 cm frame) en daarmee kun je prima dingen als de invloed van gewicht :roll: of andere wielen/banden ervaren. mocht je dat willen proberen, je bent welkom net ten O van Rdam. stuur me maar een pb of mail.

in framemaat (ongeveer) 60 á 63 cm is er zat tweedehands en nieuw te koop, 'struin Marktplaats eens af' zou ik zeggen :D
groet, hoogframe
DavidQ schreef:
zo 26 apr, 2020 22:06
Er zijn een aantal fietsen die ik op het oog heb:
- Cannondale Topstone https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... descending (denk dan 105, maar nog aan het uitzoeken wat precies de verschillen zijn tussen de 105 en tiagra)
- Cube Nuroad Race FE https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/road/ ... dium-2020/
- Trek 920 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 0/p/21996/
- Kona Sutra LTD https://www.konaworld.com/platform_sutra.cfm
- Velotraum Speedster (valt in principe buiten budget, maar springt zeker in het oog) https://velotraum.de/produkte/speedster/
Met jouw vereisten zit je pal op het gravelbike segment, dus je lijstje ziet er redelijk uit. De Trek 920 gaat wat zwaar zijn voor wat jij wil, kijk dan eerder naar een Trek Checkpoint. Ik ben fan van de Topstone maar dat is wel een populaire fiets dus moeilijk te krijgen. Ik heb hier ook al in vorige berichten de Pinnacle Arkose aangestipt.

Als je de keuze hebt tussen Tiagra en 105 zou ik altijd voor 105 kiezen. Ik denk dat beide kwalitatief even goed zijn, maar bij 105 is de cross-compabiliteit veel groter. Tiagra is niet compatibel met de oude Shimano 10 speed systemen, dus moest je in nood naar een andere achterderailleur op zoek moeten gaan, dan past alleen een andere Tiagra 10speed of GRX400 derailleur. Bij een 2x11 Shimano-systeem kan je kiezen uit 105 (huidige en vorige versie), Ultegra (huidige en vorige versie), RX600 en GRX800 en eventueel zelfs Dura-Ace. Dus minstens 6 verschillende 11-speed achterderailleurs.

Maar de groepset bij uitstek nu is een GRX-600 groepset met 46-30T voorbladen.
Als je in de stad Utrecht woont of er vlakbij dan zou je eens bij Snel fietsen aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht binnen kunnen lopen, https://www.snelfietsen.nl/

Jan
Dank allen voor jullie reacties/tips tot dusver. Het helpt me zeker weer een stukje op weg!

Vorige week al even tussendoor bij Snel langs geweest in Utrecht, voor mij 10 min fietsen voor wat globale info, maar inmiddels beter idee. Komende week kan ik al een Cannondale uitproberen, welliswaar Sora of Ultegra die ze op voorraad hebben, maar kan ik er wat meer gevoel bij krijgen. Ook de Nuroad Pro FE was mogelijk, al was die er niet in mijn maat.

Kortom, zo kom ik toch weer een stapje verder denk ik.
Hilver schreef:
ma 27 apr, 2020 16:31
Als je in de stad Utrecht woont of er vlakbij dan zou je eens bij Snel fietsen aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht binnen kunnen lopen, https://www.snelfietsen.nl/

Jan
Als je service wil zou ik verder lopen. Naar Mantel, Horizontal Bicycles, Cycleworks. De laatste 2 als je echt gesteld bent op persoonlijk advies van de eigenaar.

Vanwaar de wens voor een racestuur? Zie je je zelf langer onder in de beugels rijden?
En als je geen service wilt, kun je hier terecht:
9,5 kg voor € 1.400.
Ik heb afgelopen jaar de trek 920 gekocht om eigenlijk dezelfde redenen als jij. Sportieve fiets maar ook fietsvakantie fiets
Tot nu toe 1 keer mee op fietsvakantie geweest en wordt de overige tijd als semi-racefiets gebruikt.

Mijn ervaringen zijn heel goed met deze fiets. Op fietsvakantie goed bevallen, heb enkel de stuurpen vervangen om een iets minder diepe zit te hebben.

Daarnaast gebruik ik hem nu als racefiets met dunnere bandjes. Het grote voordeel van deze fiets is dat je ook bredere banden kan monteren (tot 2.10 vgm) hierdoor kan je hem desgewenst prima onverhard gebruiken.


Tot nu toe heb ik nog geen nadelen kunnen ontdekken aan deze fiets en ik zou hem zeker aanraden. Als je nog verdere vragen of de trek hebt, stel ze gerust

Sander
DeFiets schreef:
di 28 apr, 2020 22:25
Hilver schreef:
ma 27 apr, 2020 16:31
Als je in de stad Utrecht woont of er vlakbij dan zou je eens bij Snel fietsen aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht binnen kunnen lopen, https://www.snelfietsen.nl/

Jan
Als je service wil zou ik verder lopen. Naar Mantel, Horizontal Bicycles, Cycleworks. De laatste 2 als je echt gesteld bent op persoonlijk advies van de eigenaar.

Vanwaar de wens voor een racestuur? Zie je je zelf langer onder in de beugels rijden?
Wellicht nieuws voor jou, maar er zijn mensen die klachten krijgen van een recht stuur.
Ik rij zelden in de beugels maar een racestuur is nog altijd voor mij het meest comfortabele stuur.
Vandaag even op de Cannondale Topstone Sora (XL) gezeten en stukje gereden. Goed bevallen, moet ik zeggen. Enige puntje was dat de afstand tot stuur iets te groot was, maar dat is op te lossen met kortere stuurpen.

Ook nog op zoek gegaan naar de Nuroad Race FE, omdat deze wel bovenaan mijn lijstje stond in eerste instantie. Lijk er eentje gevonden te hebben, zodat ik wat meer vergelijkingsmateriaal te hebben.

To be continued!
Leuk dat je de Velotraum Speedster al gevonden had! Ik ben 1,95 meter en niet evenredig veel zwaarder in vergelijking met jou, maar ECHT zwaarder :lol:

Mijn wensen waren: racefiets, woon-werk, nauwelijks onderhoud, snelle internationale fietstochten en het moet heel blijven.

Velotraum deed de suggestie voor een grotere versie van het frame (VT900) van een Speedster en ik heb nu niet het gevoel dat ik OP de fiets zit. Ik heb hem afgemonteerd met Riem + Rohloff, spatborden, achterrekje, verlichting + forumslader, 55 mm Almotions en soms een voordrager. Het frame is knalstijf, dus het comfort moet uit de banden komen. Als ik mijn wekelijkse boodschappen aan de drager heb hangen geeft het frame iets comfort. Op dit moment had ik er de laatste 600 kilometer van de 100 cols toch mee moeten maken, maar helaas hebben ze daar nog veel meer last van Corona. Heel hard afdalen of hele slechte wegen met bagage zijn geen enkel probleem. Na de vakantie stap ik er weer op in mijn gewone kleding om naar mijn werk te fietsen. Het leukste is dat de vlokken modder er nog op zitten. Als er zout op de weg ligt spoel ik hem af en toe af.

Het zijn hele stevige platform frames waar je naar wens dingen tegenaan kan schroeven. Je kan er dus een serieuze vakantiefiets van maken, maar ook gravelfiets of soort racefiets. Laat je adviseren bij Horizon, omdat het een beetje een doolhof is in de configurator. Zij doen ook makkelijk navraag bij Velotraum.

Op solo tochtjes neem ik 2 achtertassen mee en gaat de tent op de drager. Met de 55 mm Almotion banden rij je heerlijk over alle ondergronden, maar kan je ook heel lekker doortrappen rond de kerk. Als je van statistieken/strava houdt kan beter een echte racefiets zoeken en bikepacking tassen gebruiken. Santiago is ook goed met de racefiets bereikbaar, terwijl je misschien dikke banden wil tijdens een weekendje in de Ardennen/Eifel of met je bagage over de kasseien in Vlaanderen.

Ik heb ook ervaring met Trek fietsen. Daar kan tot 125 kg berijder + bagage op, dus met een rekje of bikepacking kom je een heel eind op een Domane of Checkpoint. Voor woon-werk verkeer kan je spatborden monteren en er batterij lampjes op zetten. Het vraagt dan wel om een lycra pakje, omdat het toch sportieve fietsen zijn.
DavidQ schreef:
di 28 apr, 2020 23:46
Vandaag even op de Cannondale Topstone Sora (XL) gezeten en stukje gereden. Goed bevallen, moet ik zeggen. Enige puntje was dat de afstand tot stuur iets te groot was, maar dat is op te lossen met kortere stuurpen.
Als je tijdens de eerste rit al merkt dat de fiets te lang is lijkt me een korter frame de voor de hand liggende oplossing van het nog niet bestaande probleem. Eea is natuurlijk wel afhankelijk van de lengte van de voorbouw die er nu op zit. Een erg korte voorbouw rijdt nl. niet perfect en aan een te grote fiets heb je om allerlei redenen niks.

Ik moet eensvturven hoeveel van de wielrenners die ik tegenkom onder in de beugels rijden.
0, dit in combinatie met dat ik ooit een bijna-ongeluk had omdat ik niet snel genoeg remde reden om de stuurbocht af te zweren.
DavidQ schreef:
di 28 apr, 2020 23:46
Vandaag even op de Cannondale Topstone Sora (XL) gezeten en stukje gereden. Goed bevallen, moet ik zeggen. Enige puntje was dat de afstand tot stuur iets te groot was, maar dat is op te lossen met kortere stuurpen.

Ook nog op zoek gegaan naar de Nuroad Race FE, omdat deze wel bovenaan mijn lijstje stond in eerste instantie. Lijk er eentje gevonden te hebben, zodat ik wat meer vergelijkingsmateriaal te hebben.

To be continued!
Mooie plannen en je hebt al heel veel advies gekregen. Ik kijk even naar de maten van de Topstone. Met mijn 1.92, en lange benen net als jij, zou ik ook prima op een Large passen. De stack en reach zijn toereikend. De headtube is met 18.4 cm iets korter dan bij de XL maar dat kan je met een spacer oplossen, zodat je nog iets rechter op zit. Hiermee is een kortere stuurpen wellicht niet nodig. Dat kan nml. ook het stuurgedrag beïnvloeden.
Kortom, zorg dat je weet wat je voorkeur heeft en kijk met je lengte in het achterhoofd niet standaard naar de grootste maat.
groverr schreef:
wo 29 apr, 2020 00:17

Mijn wensen waren: racefiets, woon-werk, nauwelijks onderhoud, snelle internationale fietstochten en het moet heel blijven.
Weinig onderhoud: Wat denk je van de Cube Editor met Alfine 11, Gates CDX riem en achteraf gemonteerde spatborden, bagagedrager en ligstuur? De standaard banden zijn Marathon Supreme (de snelste?) van 42 mm breed. Ik heb hem zo aangepast:

Afbeelding
Leon schreef:
wo 29 apr, 2020 09:07
Ik moet eens turven hoeveel van de wielrenners die ik tegenkom onder in de beugels rijden.
Hangt van de wind af. Hier in de polder komt ik ze bij harde wind uit de verkeerde richting nog wel tegen.
Zelf gebruikte ik de beugels trouwens ook om de kont even anders te belasten.

Wat Bert zegt over het remmen... dat klopt wel... Met de handen op de beugels gaat bijremmen prima, maar voor een noodstop zal je toch je handen behoorlijk moeten verplaatsen wat tijd kost (Meermaals tegenaan gelopen. Meestal hoop je dat remmen met de handen op de beugels afdoende is (eerste reflex)).
Fedor schreef:
wo 29 apr, 2020 11:14
Leon schreef:
wo 29 apr, 2020 09:07
Ik moet eens turven hoeveel van de wielrenners die ik tegenkom onder in de beugels rijden.
Hangt van de wind af.
Idem wat mij betreft. Je hebt merkbaar minder last van tegenwind als je onderin de beugels zit. En hoe harder het waait, hoe groter het verschil. Zelfs op de randonneur-trekkingfiets zijn die beugels al verschillende keren van pas gekomen.
Het is me gelukt! Het is de Cube Nuroad Race FE geworden. Ik moest even zoeken, aangezien hij overal uitverkocht leek in de maat 61. Maar er eentje op de kop weten te tikken.
Op papier wat deze ook mijn voorkeur, maar wilde wel even op de fiets zitten en rijden om een beetje het gevoel erbij te krijgen.

De Cannondale bleek dus iets te groot in de lengte, maar bij de Cube merkte ik al meteen dat de afstand beter voelde. Eigenlijk gewoon goed.

Ik heb zeker veel gehad aan alle adviezen en tips, dus erg blij mee! Je kijkt er toch even met een andere blik naar.

Nu is het nog verder kijken naar pedalen, schoeisel en de accesoires, :wink: En niet te vergeten, lekker fietsen!!!
DavidQ schreef:
do 30 apr, 2020 10:55
Het is me gelukt! Het is de Cube Nuroad Race FE geworden. Ik moest even zoeken, aangezien hij overal uitverkocht leek in de maat 61. Maar er eentje op de kop weten te tikken.
En hoe bevalt deze fiets? Al eens met bepakking bereden?

En waarom heb je voor deze gekozen en niet voor de Pro FE?

ben zelf ook (weer) aan het rondkijken en het is een fraai model.