Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets èn vakantiefiets, hoe maak ik de keuze? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Racefiets èn vakantiefiets, hoe maak ik de keuze?

Fedor schreef:
ma 13 jul, 2020 08:08
DavidQ schreef:
do 30 apr, 2020 10:55
Het is me gelukt! Het is de Cube Nuroad Race FE geworden. Ik moest even zoeken, aangezien hij overal uitverkocht leek in de maat 61. Maar er eentje op de kop weten te tikken.
En hoe bevalt deze fiets? Al eens met bepakking bereden?

En waarom heb je voor deze gekozen en niet voor de Pro FE?

ben zelf ook (weer) aan het rondkijken en het is een fraai model.
Nog niet superveel gefietst, maar toch wel minimaal 1 x per week. En dan ritjes van maximaal 4 uur, tot zo'n 90km. Vooral asfalt, maar ook stukken gravelpad. Klein beetje op en neer op de Utrechtse Heuvelrug en verder vlak.

De fiets bevalt me heel goed, fietst lekker. Met bepakking moet ik nog uitproberen, maar dat gaat binnenkort gebeuren.

Waarom de Race en niet de Pro: eigenlijk de wat betere onderdelen (versnellingen en remmen). Daar zit hem het verschil in.
@David: ik was eens benieuwd naar je ervaringen. Ik ben van plan een Cube nuroad race fe 2022 aan te schaffen namelijk.
Ben vooral benieuwd naar de bagagedrager. Ik heb namelijk 2x Vaude Aqua back tassen en twijfel of deze wel passen en stabiel eraan kunnen hangen? Ook mis ik een vlakker stuk op de bagagedrager om iets op te leggen/te vervoeren? Loop jij hier ook tegenaan of heb je ook nog andere tips?
patverv schreef:
di 06 sep, 2022 14:45
Ik heb namelijk 2x Vaude Aqua back tassen en twijfel of deze wel passen en stabiel eraan kunnen hangen?
Stop je tassen eens vol met het door jou geplande bagagegewicht en neem ze mee naar een proefrit. Dan kun jij voor jezelf bepalen of de fiets stabiel genoeg is voor jouw gewicht plus jouw gewenste bagage.
Wat Jurr zegt, en kijk ook wat verder dan dat. Passen is 1 ding.

Die drager staat enorm ver achterop. Geen stopje voor de haken oid. Geen steun onder de achterste punt van de tas onderaan. Wel steun tegen de staande achtervork. Andere drager is geen optie. Drager staat of valt met het spatbord.

Niet het soort van spanning waar ik warm van word al met al.
Neem in die proefrit ook een afdaling van een serieuze heuvel op, bijvoorbeeld in Zuid-Limburg.
Cube nuroad race fe
Iedere keer denk ik weer "Whoaaaa, heeft Cube een stalen gravelbike uitgebracht!?!?!" maar helaas...
patverv schreef:
di 06 sep, 2022 14:45
@David: ik was eens benieuwd naar je ervaringen. Ik ben van plan een Cube nuroad race fe 2022 aan te schaffen namelijk.
Ben vooral benieuwd naar de bagagedrager. Ik heb namelijk 2x Vaude Aqua back tassen en twijfel of deze wel passen en stabiel eraan kunnen hangen? Ook mis ik een vlakker stuk op de bagagedrager om iets op te leggen/te vervoeren? Loop jij hier ook tegenaan of heb je ook nog andere tips?
Er zijn ook genoeg gravelbikes te vinden met montagepunten voor een volwaardige bagagedrager. Als ik bijvoorbeeld bij mantel kijk naar aluminium modellen dan heeft meer dan de helft oogjes voor een drager. En kijk anders ook eens naar de Canyon Grizl AL.
Ik verwacht niet dat je nog reactie gaat krijgen van David, gezien hij al een lange tijd niet meer op het forum (ingelogt) is geweest.

Verder goede tips, de gravelbikes zijn bezig door te breken. Dus je hebt steeds meer keuze.
Grandonneur schreef:
di 06 sep, 2022 17:26
Wat Jurr zegt, en kijk ook wat verder dan dat. Passen is 1 ding.

Die drager staat enorm ver achterop. Geen stopje voor de haken oid. Geen steun onder de achterste punt van de tas onderaan. Wel steun tegen de staande achtervork. Andere drager is geen optie. Drager staat of valt met het spatbord.

Niet het soort van spanning waar ik warm van word al met al.
Mijn vriendin heeft 900km en 5200hm rond gefietst met 2 Ortliebs en matje achter op de Cube drager welke bevestigt is aan het achterspatbord.
Niks bijzonders gemerkt/ gezien, nog wel even, onbedoeld, getest door ons off-road steil naar beneden te laten rijden.
De drager heeft nokjes waar de tassen achter blijven hangen.

Afbeelding

Op deze fiets lijkt de drager verder naar achter te staan, komt doordat de staande achtervork lager op de zitbuis zit gelast.

Een SL Road met drager
Afbeelding
Oh, niet goed gekeken. Deze drager zit aan het spatbord. Ik heb zelf een bijna zelfde Acid-drager, zoals op de bovenste foto. Die zit muurvast aan de brug (?) in de achtervork. Is erg stabiel, ook downhill met volle bepakking. Hij zit op mijn Nuroad Race van 2019, en ik wissel af met een bagagedrager met een rekje bovenop als ik langer wegga. Op de laatste hangen de tassen een stuk hoger waardoor het frame een beetje gaat wrikken, vooral bij afdalingen.

Dus als je geen rekje bovenop nodig hebt is het zeker een aanrader. (De zonder-spatbord-versie dan)

Ik weet niet hoe het nu zit met de wielen van de Nuroad, maar ik heb in 6000 km al twee voorwielen en een achterwiel versleten moeten vervangen omdat de lagers stuk waren. De fietsenmaker lost het steeds netjes op hoor, en het laatste voorwiel ligt nu weer bij Cube. Die heb ik van de zomer onderweg moeten vervangen omdat hij steeds erger begon te zwabberen. Er zit nu een Mavic in, hopelijk gaat dat beter.

Misschien iets wat je mee wilt nemen bij je keuze.
MarijeB schreef:
wo 14 sep, 2022 19:26
Hij zit op mijn Nuroad Race van 2019, en ik wissel af met een bagagedrager met een rekje bovenop als ik langer wegga.
Hoe wordt die dan bevestigd? Voor de "eigen" drager zitten montagepunten aan de achterkant van de vork. Een Tubus kan die niet gebruiken.
Dus als je geen rekje bovenop nodig hebt is het zeker een aanrader. (De zonder-spatbord-versie dan)
Deze snap ik niet. Het Cube-rek heeft toch altijd het spatbord nodig?
Fedor schreef:
wo 14 sep, 2022 20:04
Hoe wordt die dan bevestigd? Voor de "eigen" drager zitten montagepunten aan de achterkant van de vork. Een Tubus kan die niet gebruiken.
Op mijn Nuroad Race (niet de FE) zitten ook aan de zijkant van de vork bevestigspunten (groene pijltjes). Ik heb de Topeak Super Tourist.
IMG_20220914_202251538~2.jpg
IMG_20220914_202452167_HDR~2.jpg
Deze snap ik niet. Het Cube-rek heeft toch altijd het spatbord nodig?
Op mijn achtervork zit in het midden ook een bevestiging (rode pijltje op foto hierboven). Met een verlengstuk kan hij daar aan gemonteerd worden. Maar dan is er geen ruimte meer voor een spatbord, denk ik.
IMG_20220914_202417867_HDR~2.jpg
IMG_20220327_123954.jpg
Het lijkt erop dat ze de zijnokjes op de achteras eraf gehaald hebben in de nieuwe modellen. Wat jammer!
De beugel voor de middenbevestiging van de drager zit onder het spatbord.
Zie de foto's bij deze advertentie op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -voor-cube
Op mijn VSF woon-werkfiets zit een Racktime-drager ook op deze manier bevestigd terwijl er oogjes aan de staande achtervorken zitten. Het waarom van deze manier om een bagagerek op een fiets te schroeven ontgaat me, of het moet zijn dat hier op een bevestigingspunt van het achterspatbord bespaard wordt.