Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rem-schakelgreep werkt niet goed - Forum Wereldfietser

rem-schakelgreep werkt niet goed

Hallo,

Ik heb onlangs een oude racefiets op de kop getikt met rx100 rem-schakel shifters (2*8). Nu werkt de rechter niet goed. Schakelen naar een kleiner tandwiel gaat goed, maar de andere kant op niet. Als ik de shifter beweeg, gebeurt er vaak niets. Als ik dan even de derailleurkabel oprek door deze naar buiten te trekken, kan ik wel schakelen. En als ik zwaarder geschakeld heb, kan ik niet meteen terug, maar na zo'n tien seconden weer wel. Dus op de een of andere manier werkt het nog wel, maar niet goed. Ik heb er al flink wat WD40 in gespoten, maar dat helpt niet echt. Op zich pakt de derailleur alle versnellingen, dus de kabelspanning lijkt me goed. Zou het toch zin hebben om de derailleurkabel te vervangen? Zou de binnenkabel niet goed door de buitenkabel gaan? Heeft het te maken met spanning in de shifter zelf? Ik hoor graag jullie adviezen!

Groet, Hans
Dat klinkt alsof de binnenkabel vastzit in de buitenkabel en slechts heel langzaam terug loskomt. Bij zo'n oude fiets is al het vet opgedroogd en verhard. Best is om alles proper te maken en nieuw vet en olie te gebruiken. Dat geldt in de eerste plaats voor de kritieke lagers in de naven en de trapas.
Of het vet in de shifter is te dik.
Probeer is WD40
Dit klinkt bekend: mijn mountainbike heeft een oud setje Deore shifters. Ook daar moet na langere stilstand de shifter van de achterderrailleur "op gang" komen. Het heeft inderdaad te maken met uitgedroogd vet, waardoor al die pietepeuterige onderdeeltjes in de shifter niet altijd bewegen zoals ze moeten. Aangezien je Shimano shifters niet compleet kunt demonteren blijft alleen een spoelbeurt met WD40 over.
Ik kom met die WD40 niet helemaal tot in het binnenste van de shifter of spoel niet alle rommel naar buiten. Met enige regelmaat herhalen van de spoelprocedure kan ik aanbevelen.

Check ook even het stuk kabel dat met een mooie boog van de shifter naar de onderbuis loopt. Als dat inwendig vuil is krijg je dezelfde problemen.
Nieuwe kabels, binnen en buiten. Fiets op zijn kop en enkele dagen na WD40 paar druppels dunne olie erin.
Ruud-H schreef:
do 23 apr, 2020 16:40
Aangezien je Shimano shifters niet compleet kunt demonteren blijft alleen een spoelbeurt met WD40 over.
Er af halen en een spoelbeurt sop onder de hete kraan wil ook wel eens werken. Het beste is een milde hogedrukspuit met erg heet water van tegen de 90 graden. Daarna een dagje drogen en dunne olie.
Als een shifter of STI niet "klikt" bij opschakelen ligt het natuurlijk niet aan de kabel maar zijn de "klikjes" op, gewoon een doosje nieuwe halen bij de fietsenmaker!

Nee grapje :wink: Maar geen klikjes is dus niet de kabel maar de shifter, WD40 is nergens goed voor maar wil soms helpen, een echte kruipolie al meer maar het beste werkt remreiniger, er in spuiten en schakelen maar, herhalen tot het werkt, het lost het ouwe taai geworden vet het best op, daarna smeren met kruipolie zoals Brunox of evt het waardeloze WD40 :wink:
Gelukkig is het inmiddels toch een stuk verbeterd met WD40. Heeft nog iemand goede ervaring met remreiniger? Is dat niet erg agressief spul?
Ik denk niet dat er hier veel mensen remreiniger geprobeerd hebben om de commandeurs los te krijgen. Als ik even google zijn de waarschuwingen erbij duidelijk: niet gebruiken op of bij kunststof.
Maak je niet druk, kan geen kwaad in een shifter en werkt het best en het snelst, even na smeren als hij weer werkt en de remreiniger verdampt is met kruipolie :wink: