Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SLX 9 speed combineren met STI shifters - Forum Wereldfietser

SLX 9 speed combineren met STI shifters

Dag wereldfietsers,

Ik heb veel research gedaan maar ik kom er toch niet uit of het volgende een optie is. Valt een SLX crankstel en derailleur 9s (groepset van rond 2015) te combineren met STI grepen of blijf je toch steken bij bar ends etc? Mocht dit mogelijk zijn, waar moet ik dan op letten en wat moet ik precies hebben? Kan je er omheen werken op een manier of kan je gewoon beter bij wielrengroepen blijven?

Alvast dank.
tja... het lijkt me zonder foto's of typenummers/groepsnummers van de onderdelen moeilijk je vraag te beantwoorden
kun je foto's of nummers van de onderdelen aangeven?
hoogframe schreef:
wo 22 apr, 2020 21:03
tja... het lijkt me zonder foto's of typenummers/groepsnummers van de onderdelen moeilijk je vraag te beantwoorden
kun je foto's of nummers van de onderdelen aangeven?
De SHIMANO SLX RD-M662 derailleur achter gaat het om met Shimano SLX FC-M665 crankstel. STI shifters heb ik niet maar zou ik erbij zoeken om een racebocht te kunnen monteren (tweedehands).
morrisn schreef:
wo 22 apr, 2020 20:45
Ik heb veel research gedaan maar ik kom er toch niet uit of het volgende een optie is. Valt een SLX crankstel en derailleur 9s (groepset van rond 2015) te combineren met STI grepen of blijf je toch steken bij bar ends etc?
De achterderailleur zal geen problemen opleveren maar de voorderailleur wel want er is een verschil in cable-pull tussen 9s road front en 9s MTB front. Best een road-derailleur kopen. Meer info bijvoorbeeld op stack exchange.
De Shimano compatibility guide maakt duidelijk onderscheid tussen compatibility van MTBcomponenten en ROADcomponenten.
Ik concludeer er uit dat MTB/SLX niet compatibel is met ROAD/STI.

https://productinfo.shimano.com/#/com/? ... acid=C-454
Alternatieve oplossing is Campagnolo 10-speed ergo-grepen monteren met een "hubbub". Cable pull klopt dan met een 9-speed Shimano-achterderailleur en cassette, en voor de voorderailleur gebruikt Campagnolo geen indexering, maar een "ratchet"-systeem, feitelijk een veredeld frictie-systeem. Die kun je met iedere voorderailleur gebruiken.

Zie: https://www.cyclinguk.org/cyclists-libr ... s/shimergo
Ik denk niet dat Shimano ooit ergens heeft geschreven dat er iets compatibel zou zijn tussen road en MTB, dus aan officiële documenten van Shimano heb je niets.

Vanaf 10 speed is er kan je niet meer mixen* maar in 9 speed kan je dus nog wel een 9-speed road shifter combineren met een 9-speed MTB-achterderailleur. Het probleem zit vooraan.

[*] tenzij een 10-speed road shifter met een 9-speed MTB derailleur, dat werkt en geeft 10 versnellingen achter.
bdr schreef:
wo 22 apr, 2020 23:31
Ik denk niet dat Shimano ooit ergens heeft geschreven dat er iets compatibel zou zijn tussen road en MTB, dus aan officiële documenten van Shimano heb je niets.

Vanaf 10 speed is er kan je niet meer mixen* maar in 9 speed kan je dus nog wel een 9-speed road shifter combineren met een 9-speed MTB-achterderailleur. Het probleem zit vooraan.

[*] tenzij een 10-speed road shifter met een 9-speed MTB derailleur, dat werkt en geeft 10 versnellingen achter.
Probleem zit vooraan door verschil in cable pull. Kan ik daar niet omheen?
Geen enkel merk heeft ooit gegevens verstrekt over de cable pull/schakelratio voor voorderailleurs, Campa niet en ook Shimano niet. Er wordt hierboven het tegendeel beweert. Ik verneem graag (en velen met mij) de gegevens, resp. de bron. Volgens mij kun je shimano STI shifters 9v, resp. 10v, combineren met SLX voorderailleur. Gebruik wel de toepasselijke 9v of 10v ketting.
@sjefke: ik heb het geprobeerd. 10 speed Microshift shifters met Tourney, Alivio en Deore voorderailleur. De stappen komen niet uit. Uiteindelijk nog een tweedehands Ultegra bijgekocht.

Non-fixie raadt Campagnolo aan omdat de linkse shifter niet geïndexeerd is.

@Morrisn: je kan toch altijd proberen? Een Sora-voorderailleur is ook niet zo duur.
bdr schreef:
do 23 apr, 2020 09:26
@sjefke: ik heb het geprobeerd. 10 speed Microshift shifters met Tourney, Alivio en Deore voorderailleur.
Microshift? Dat is een merk, heeft niets met Shimano van doen!
Mijn ervaring: XT 750 shifters (=9v) met Ultegra FD6503 triple voorderailleur
Op basis van posts van OmeGerrit in 2014 maak ik op dat het zou moeten lukken. Hij schrijft het volgende over zijn combinatie:
Ik kan nog een suggestie doen hoe mijn randonneur is opgebouwd, met Shimano STI:
- Shimano cross cantilevers
- Ultegra STI triple handels
- Ultegra triple voorderaillieur
- XT touring (48x36x26) crankstel
- XT achterderaillieur 9 speed 'top normal', werkt prima met 10s
- XT cassette 11-32, 10 speed
- KMC 10 speed ketting
Hoeft natuurlijk niet allemaal Ultegra/XT te zijn, maar misschien zit er nog een ideetje tussen voor je. De vraag is trouwens of een Dura Ace versteller wel met een MTB voorderaillieur samen kan.
Als ik dit zo lees moet het te doen zijn, tenzij ik iets over het hoofd zie. Misschien kan hij er zelf nog iets aan toevoegen, anders stuur ik hem een privebericht. Waarom mensen dan beginnen aan Gevenalle GX begrijp ik niet zo goed.
sjefke schreef:
do 23 apr, 2020 09:41
Microshift? Dat is een merk, heeft niets met Shimano van doen!
Microshift maakt Shimano compatibele shifters.
Ome Gerrit hier. Ik heb een 3x10 setup op de randonneur, niet 3x9. Er zit wel een 9s component op (de MTB achterderailleur) omdat die compatible is met 10s STI.

Als je zeker wilt zijn dat de voorderailleur combineert met STI dan zou je de bij de STI horende road triple voorderailleur kunnen gebruiken. Bij mijn weten is de spacing van voortandwielen hetzelfde ongeacht road/MTB.

Let wel, road voorderailleurs zijn doorgaans gebouwd voor grotere voortandwielen, dus ze volgen de curve van een MTB crankstel niet helemaal strak en/of je moet hem voldoende kunnen laten zakken zonder de liggende achtervork te raken. Ik heb zelf 48 als grootste blad (XT Touring) en dat schakelt prima met de Ultegra triple voorderailleur.
Cyclocross voorderailleurs kunnen hierbij helpen omdat die ontworpen zijn voor kleinere bladen. Verder kun je kijken naar de derailleurs van SunXCD. IRD heeft ook een voorderailleur voor kleinere bladen. Ik vermoed dat beide hun deraileurs bij Microshift halen, maar de modellenlijn van Microshift zelf heb ik nooit helemaal doorgrond.
OmeGerrit schreef:
do 23 apr, 2020 11:40
Ome Gerrit hier. Ik heb een 3x10 setup op de randonneur, niet 3x9. Er zit wel een 9s component op (de MTB achterderailleur) omdat die compatible is met 10s STI.
Zou de eerder genoemde 9s SLX derailleur ook moeten werken? Of is dit gewoon een kwestie van proberen? Dan ga ik op zoek naar een paar 105 sti's 10s en een voorderailleur. Hopelijk met hetzelfde resultaat als jij.
De genoemde Microshift 10 speed STI's liggen hier werkloos te liggen...
morrisn schreef:
do 23 apr, 2020 12:12
OmeGerrit schreef:
do 23 apr, 2020 11:40
Ome Gerrit hier. Ik heb een 3x10 setup op de randonneur, niet 3x9. Er zit wel een 9s component op (de MTB achterderailleur) omdat die compatible is met 10s STI.
Zou de eerder genoemde 9s SLX derailleur ook moeten werken? Of is dit gewoon een kwestie van proberen? Dan ga ik op zoek naar een paar 105 sti's 10s en een voorderailleur. Hopelijk met hetzelfde resultaat als jij.
Gewoon proberen. Ik gok wel dat 10s STI steeds lastiger te krijgen is (5703 en 6703; MP?). Misschien in de groepen eronder, of anders zat ik ook al te denken aan de cross-groepen, maar mogelijk is dat allemaal 11s?
Sunrace heeft ook Shimano compatibele brifters voor race sti, vanaf 8 speed.
De SunXCD derailleurs zijn inderdaad Microshift onder een andere naam. Op dit moment bijna het enige dat er nog nieuw te koop is in een zilveren, klassieke stijl. (ik zie overigens dat de SunCXD voorderailleur er een is voor een dubbel)