Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handremmen mogelijk? - Forum Wereldfietser

Handremmen mogelijk?

Mijn azor heeft nu alleen een terugtraprem. Om een beetje mee te gaan met de tijd wilde ik er een voorrem bijzetten maar geen rollerbrake die aanloopt. Een gewone handrem. Volgens de fietsenmaker in het dorp kan dit niet. Klopt dit? Ik heb een paar fotootjes gemaakt. Indien het toch kan: welke zou dan passen? Bedankt voor het meedenken.

Jon

Bijlagen

Of dat kan, ligt aan de maten. Ik kan aan de hand van je fotoos niet beoordelen of een Tektro rem met 73mm lange hoeven zou kunnen passen. Tektro R559:
https://www.bike-components.de/en/Tektr ... et-p49655/
Ik heb nog wel een fotootje van die rem op een oude tandem. Indien belangstelling: per pb graag. Maar veel zal dat niet helpen.
Anders moet je op zoek naar zoiets. En dan met de juiste diameter :)

http://www.vrvbike.com/shop/xxx-v-brake ... -vork.html

Afbeelding
Die pagina bestaat niet meer.....
Welke pagina bestaat niet meer?
Als je mijn link bedoelt. Bij mij doet hij het wel
Je moet rechts boven de taal even op Nederlands zetten.

Weet niet of ik zoiets helemaal zou vertrouwen...
Let voor de zekerheid ook op de velg: heeft die remflanken?
Op de foto zijn de velgen geschikt voor velgremmen :P
Mooi. Die 73 mm Tektro remmen gaan meestal goed samen met maximaal 37 mm banden. Ik denk dat sommige spatborden wel een probleem kunnen zijn.
Zelf heb ik op mijn oude Koga stadsfiets geen Rollerbrakes maar de veel betere Sturmey Archer Elite VT trommelremmen. Voor een moxerne stadsfiets kun je dan ook denken aan de versie met naafdynamo. Die heeft wel wat meer weerstand.
Bij een rollerbrake (waar mits goed afgesteld geen sprake van aanlopen is) en trommelremmen zul je als de voorvork daar niet op voorbereid is ook nog met een slangklem moeten werken om de arm van de rem tegen te houden. Ik zou voor het geld wat je aan deze investering eens kijken wat de fietsenmaker in het volgende dorp voor overjarigs heeft staan en deze inruilen als het budget het toelaat natuurlijk.
Of fiets eens bij Marten Gerritsen langs, hij wil misschien wel een paar nokken voor v-brakes op jouw voorvork solderen.
http://www.m-gineering.nl/
of je zet er een voorvork met de gewenste nokken in.
de juiste maat is even opletten/puzzelen. (ik vermoed dat je een dikke voorvorkbuis hebt (dus een volle inch ipv 7/8e inch?), maar dat kun je opmeten. andere maten: meten is weten :D )

je fietsenmaker weet toch wel nog uit de vorige eeuw dat je van die slappe lange knijpremmen hebt :wink: , dit model ongeveer, zeg maar: Afbeelding
Tektro 559 is, zoals al aangegeven de goede moderne vorm hiervan.

ik zou niet te ingewikkeld of te duur beginnen: zet er eens een (tweedehands of van andere fiets lenen) voorwiel met een rollerbrake/trommelrem in en ga er mee rijden. (als je een naaf kiest met ook een naafdynamo en een koplampje aansluit dan heb je voor weinig weerstand, bijna gratis, direct een (extra) voorlamp, die altijd brandt en je zichtbaar maakt.)

ik ben benieuwd hoe je fiets wordt. Succes!
Dank u wel voor alle goede reacties! De naafdynamo heb ik al en de fiets is voorbereid voor een wiel met rollerbrakes. Ik denk dat ik eens langs een fietsenmaker moet fietsen die de remmen op voorraad heeft dan kan ik gelijk kijken of het past.