Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd mbt kettingbladen Deore 3-10 nieuwste model - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd mbt kettingbladen Deore 3-10 nieuwste model

Goedendag,

heb sinds februari een Kona Sutra 2020 voor als trainingfiets/woonwerk-verkeer en vakantie ritjes fiets.

Kona Sutra.JPG


Deze fiets gebruik ik naast een Koga Colmaro Allroad met SRAM.


Wat betreft de SRAM kan ik vrij makkelijk reserve onderdelen vinden mbt de aandrijflijn.. Echter voor het deore groepset is het voor mij iets minder duidelijk.

Weet iemand toevallig welke type kettingbladen op kunnen ?Wil graag standaard een reserve set hebben in huis alvast.

Als ik de filters gebruik op verschillende webshops word ik niet echt wijzer :(

Cassette's kan ik wel genoeg vinden :)

Alvast bedankt!
Valentino Dailybiker schreef:
wo 15 apr, 2020 12:35
Wat betreft de SRAM kan ik vrij makkelijk reserve onderdelen vinden mbt de aandrijflijn.. Echter voor het deore groepset is het voor mij iets minder duidelijk.
Ik dacht dat de aandrijflijn een onderdeel was van de groepsset..
Maar enfin. Wel typenummer staat er op de crancks? Het zou moeten klinken als FC-M6000 of zo. Vaak staat het op de binnenkant van de crancks.

Nu al een setje klaarleggen betekent dus dat je héél veel fietst, want als je al binnen 10.000 km nieuwe bladen nodig hebt zou dat wel erg snel zijn.
In dat geval is een Rohloff Caliber kettingslijtagemeter wel een must. Dan kun je perfect timen wanneer het tjid is voor een nieuwe ketting, want bekekent dat de cassette en de voorbladen veel langer meegaan, wat geld en ook vooral veel geklus scheelt.
Leon schreef:
wo 15 apr, 2020 12:53
Valentino Dailybiker schreef:
wo 15 apr, 2020 12:35
Wat betreft de SRAM kan ik vrij makkelijk reserve onderdelen vinden mbt de aandrijflijn.. Echter voor het deore groepset is het voor mij iets minder duidelijk.
Ik dacht dat de aandrijflijn een onderdeel was van de groepsset..
Maar enfin. Wel typenummer staat er op de crancks? Het zou moeten klinken als FC-M6000 of zo. Vaak staat het op de binnenkant van de crancks.

Nu al een setje klaarleggen betekent dus dat je héél veel fietst, want als je al binnen 10.000 km nieuwe bladen nodig hebt zou dat wel erg snel zijn.
In dat geval is een Rohloff Caliber kettingslijtagemeter wel een must. Dan kun je perfect timen wanneer het tjid is voor een nieuwe ketting, want bekekent dat de cassette en de voorbladen veel langer meegaan, wat geld en ook vooral veel geklus scheelt.

HI Leon,

bedankt voor je antwoord.

Ik dacht T6000 ipv M6000 maar ik kan mij vergissen de FC aanduiding kom ik wel eens tegen zie ik bij verschillende webshops.

De Kona pak ik vooral met slecht weer/ pekel en de Koga (met sram) als het droog is. denk wel rond de 10k per jaar op de Kona ( deore) .

Rolhoff pinion etc lijkt mij heel mooi maar dan praten we over fietsen die echt een forse aanschafprijs hebben. Denk dat zoveel km niet ga pakken.

teller staat nu op de kona op 1300km zag ik, ketting is ook al lang niet versleten zo te meten gelukkig.
Valentino Dailybiker schreef:
wo 15 apr, 2020 13:05
Ik dacht T6000 ipv M6000 maar ik kan mij vergissen
Eerst even gaan kijken dan. Het is een essentieel verschil in dit geval.
Leon schreef:
wo 15 apr, 2020 13:08
Valentino Dailybiker schreef:
wo 15 apr, 2020 13:05
Ik dacht T6000 ipv M6000 maar ik kan mij vergissen
Eerst even gaan kijken dan. Het is een essentieel verschil in dit geval.

binnen zijde krank zei je ?
Valentino Dailybiker schreef:
wo 15 apr, 2020 13:05
Rolhoff pinion etc lijkt mij heel mooi maar dan praten we over fietsen die echt een forse aanschafprijs hebben.
Leon bedoelt alleen maar dat je de kettingslijtagemeter nuttig zou kunnen gebruiken, de naaf van hetzelfde merk hoef je er niet bij te kopen. ;) Waarom een ander merk slijtagemeter niet zou voldoen, is mij een raadsel.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
wo 15 apr, 2020 14:18
Valentino Dailybiker schreef:
wo 15 apr, 2020 13:05
Rolhoff pinion etc lijkt mij heel mooi maar dan praten we over fietsen die echt een forse aanschafprijs hebben.
Leon bedoelt alleen maar dat je de kettingslijtagemeter nuttig zou kunnen gebruiken, de naaf van hetzelfde merk hoef je er niet bij te kopen. ;) Waarom een ander merk slijtagemeter niet zou voldoen, is mij een raadsel.

Groetjes,

Carl
ik lees het idd, mijn fout :P ja die heb ik idd(welliwaar van andere merk met een .75 1.00 aanduiding) . eens in de 4 weken meet ik het. Ketting slijt idd als eerst
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 000-3.html

Als ik het goed zie heb je een afwijkende BCD maat dan dat ik gewend ben.

BCD (mm) 96/64

meestal is het

BCD (mm) 104/64

Waar je dus op moet letten is of de BCD maat klopt.
En of het ronde of platte aansluiting zijn
M276 schreef:
wo 15 apr, 2020 15:16
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 000-3.html

Als ik het goed zie heb je een afwijkende BCD maat dan dat ik gewend ben.

BCD (mm) 96/64

meestal is het

BCD (mm) 104/64

Waar je dus op moet letten is of de BCD maat klopt.
En of het ronde of platte aansluiting zijn
HI,

zo op het oog het ik deze:

https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... T6010.html

ff kijken straks, als het goed is wel BCD (mm) 104/64
Als dat zo is dan heb je wel de gebruikelijke BCD maat

BCD (mm) 104/64

En dan wordt het al een stuk makkelijker :)
M276 schreef:
wo 15 apr, 2020 15:55
Als dat zo is dan heb je wel de gebruikelijke BCD maat

BCD (mm) 104/64

En dan wordt het al een stuk makkelijker :)
kijk weer een stuk wijzer, thx !
ik denk dat ik het goede kettingblad heb gevonden :) 36-shimano-fct521-104mm-bcd deze zal als eerst op gaan vermoed ik ( 90% fiets ik op deze)


https://www.sjscycles.co.uk/chainrings/ ... black-36t/

thx all voor jullie hulp !
Bij rose kost het ding de helft. Verzendkosten vrijwel gelijk.
https://www.rosebikes.nl/shimano-deore- ... lad-804599
Leon schreef:
wo 15 apr, 2020 16:25
Bij rose kost het ding de helft. Verzendkosten vrijwel gelijk.
https://www.rosebikes.nl/shimano-deore- ... lad-804599
thx!
TA Chinook heeft voor 104/64mm alle mogelijke maten kettingbladen. Ze gaan altijd meer dan 20000 km mee, soms nog meer. Zijn gefreesd, niet gestanst, zoals Shimano.
Je koopt iets voor €8 , maar moet €9,95 verzendkosten betalen :shock:

Mario
supermario schreef:Je koopt iets voor €8 , maar moet €9,95 verzendkosten betalen :shock:
Yep, shit happens. Die 8 euro bestaan overigens ook voor het allergrootste deel uit transportkosten, beginnend met het transport van ijzererts uit het onderste van de groeve etc. etc.
Ijzererts? bauxiet zul je bedoelen!
sjefke schreef:
wo 15 apr, 2020 18:00
TA Chinook heeft voor 104/64mm alle mogelijke maten kettingbladen. Ze gaan altijd meer dan 20000 km mee, soms nog meer. Zijn gefreesd, niet gestanst, zoals Shimano.
Goede ervaring mee? Ik kom ze alleen van alu tegen; wou in eerste instantie weer stalen kettingbladen gebruiken
Stalen bladen, sorry maar daar doe ik niks mee.

TA: Al meer dan 20 jaar in verschillende afmetingen zeer goede ervaring mee. Anders zou ik niet die kilometrages durven noemen.
Overigens is Stronglight net zo goed, maar door een niet coöperatieve importeur in de Benelux (Codagex) minder goed verkrijgbaar. Duitse aanbieders hebben daar geen last van.
Er is staal en pisbakkenstaal, soms ijzer genoemd. Het shimano staal is pisbakkenstaal. Het Shimano alu is veel minder dan dat van TA. Tanden breken af enz. Zoals gezegd: is gefreesd en gehard. alu 7075 T6. 7075 = sterkste aluminium legering en T6 is het hardingsprocedé.