Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravel beste allrounder? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gravel beste allrounder?

170 berichten
Bert van Sprang schreef:
do 09 apr, 2020 12:40
Ik zou gaan voor de Pinnacle Arkose mits de specificaties zijn wat je zoekt. Ik kocht eerder een MTB van dit merk, de prijs/kwaliteit is onovertroffen en de service van Evans is goed.
Ik zie dat er bij die Pinnacle Arkose acht revieuws staan waarvan twee revieuws niet bepaad positief (een keer problemen met gebroken spaken, een keer incorrect afgesteld).
Inderdaad, twee niet positief, maar de overige 6 extreem positief. Niet goed afgestelde fiets kan gebeuren bij internet aankoop, terugkerende spaakbreuk natuurlijk niet! Maar goed, ik ben tot nu toe heel tevreden over mijn aankoop en de service van Evans. En als je maar 2/3 van "normale" prijs betaalt, kan je gerust een beetje sleutelen.
Nog een update, de Grail viel weg vanwege geen optie tot bagagerekje. De Rove ST werkt met 1 x 11, dit veranderen wordt kostelijk.

Kan het dat de nieuwe Croix de Fer 20 niet bepaald een update kreeg? Nog altijd QR in plaats van steekassen.
2019: https://www.devercycles.co.uk/11269/pro ... -bike.aspx
2020: https://www.genesisbikes.co.uk/bike/croix-de-fer-20

Valt die dan af of is dit niet zo belangrijk? Het geheel is dan minder stijf en je kan je wiel al eens scheef steken? Bij mijn vroegere fiets kwamen ze eens los. Is de fiets erg toekomstproof als je ooit van wielen wil veranderen?

Nog in running:
- Genesis Croix de Fer 20 https://www.genesisbikes.co.uk/bike/croix-de-fer-20
11,79 kg, 999 pond (deal voor 2019-model)
Waarom? Comfort van staal, houding niet te sportief, voldoet aan eisen, fiets kan gepast worden bij vrienden, al veel positiefs over gehoord, in versie van 2019 aan mooie prijs
Waarom niet? QR, remmen niet volledig hydraulisch en indien mooie deal te bestellen in UK

- Sonder Camino (indien mogelijk met 2x vooraan en voor niet te veel meerprijs) https://alpkit.com/collections/sonder-c ... mechanical
rond 11kg? afhankelijk van opbouw, , hopelijk rond 1300 euro
Waarom? Service Sonder/Alpkit lijkt goed, positieve ervaringen gehoord, mooie prijs/kwaliteit, normaal gezien kan je relatief goedkoop vrij custom gaan
Waarom niet? Bestellen in UK, niet te passen, hydraulisch wordt het duurder

- Pinnacle Arkose https://www.evanscycles.com/pinnacle-ar ... e-EV339947
1000 pond, 11,4 kg
Waarom? prijs is top voor wat er geschreven staat, raad hier
Waarom niet? Bestellen in UK, al wat zwaarder, niet te passen, een review die erg klaagt over de wielen

- Cannondale Topstone Sora of Tiagra https://www.cannondale.com/en/bikes/roa ... 0ascending
Sora:1100 euro, 11kg Tiagra: 1350 euro, 10,5kg
Waarom? Fiets kan gepast worden, lokaal aangekocht, mooie prijs/kwaliteit.
Waarom niet? Sora: geen tubeless ready wielen, mechanische remmen en lagere groep, Tiagra: duurder dan de fietsen hierboven, 1350.

Er bestaan nog zoveel andere vergelijkbare fietsjes ( zo zie ik ineens die Norco Search XR A2), elk merk heeft er wel eentje, maar deze lijken even goed.
Het zijn geen lichtgewichten, maar rond 11kg lijkt te doen.
Het wordt dus 2 x 9/10/11 op basis van advies hier, en positieve ervaring met de 2x11 (Shimano 105)
Verder moeten we wel de leveringsdata nog eens bekijken, het is niet de bedoeling nog eens 4 maanden te moeten wachten.

Danku! Bijna kiezen en gewoon fietsen.
Juut schreef:
do 09 apr, 2020 11:15
En situeert die Fugio zich nog tussen die twee?
De Croix de Fer en de Vagabond staan beiden standaard op 28 inch wielen; de Fugio staat standaard op de nieuwe 27,5 inch "tussenmaat". Er kunnen 28 inch wielen in, maar dan is de bandbreedte beperkt tot 40mm.
Als ik op de Genesis site kijk lijkt de Fugio als "opvolger" van de Croix de Fer geplaatst te worden. Waarbij de Fugio net iets meer op off-road is toegespitst.
Zo kijkend valt de Fugio inderdaad net tussen de Croix de Fer en de Vagabond in.

Voor iemand die iets kleiner is, is de kleinere wielmaat van de Fugio wellicht een voordeel.
QR met remschijven zou ik niet doen, de wielen verzetten zich in de patten, dat is toch mijn ervaring bij een Trek FX fitness fiets.

Cannondale Topstone is bijna niet leverbaar of heel lange wachttijden. Heel populaire fiets, misschien omdat het voor het eerst sinds lang een Cannondale is met normale onderdelen.
bdr schreef:
vr 10 apr, 2020 14:14
Cannondale Topstone is bijna niet leverbaar of heel lange wachttijden. Heel populaire fiets, misschien omdat het voor het eerst sinds lang een Cannondale is met normale onderdelen.
Ja, dat hebben we al gecontroleerd, lijkt nog geen probleem mits snel beslissen.
bdr schreef:
vr 10 apr, 2020 14:14
QR met remschijven zou ik niet doen, de wielen verzetten zich in de patten, dat is toch mijn ervaring bij een Trek FX fitness fiets.
Toen schijfremmen voor fietsen op de markt kwamen bestonden nog geen fietsen met steekas. Het heeft jaren geduurd voordat vorken en frame's met opname voor steekas op de markt kwamen. Zodoende heeft de hele wereld jarenlang gefietst met schijfremmen en QR.

Mogelijk is het een kwestie van QR's die niet vast genoeg zitten. Zelf heb ik er nooit last van gehad, terwijl drie fietsen met schijfremmen in onze garage staan. Eentje zelfs met schijven van 203mm voor en achter. Ook daar geven de QR's geen krimp.
bdr schreef:
vr 10 apr, 2020 14:14
QR met remschijven zou ik niet doen, de wielen verzetten zich in de patten, dat is toch mijn ervaring bij een Trek FX fitness fiets.
Misschien de snelspanners een vervangen voor betere dan? Ik heb dit toch nog niet meegemaakt :shock:
De speling was nogal minimaal bij die fiets... Niet zozeer dat ik ooit last heb gehad van een aanlopend wiel maar wel zo nauw dat ik merkte dat het wiel zich telkens weer 1,5mm had verzet hoe hard ik de snelspanner ook had aangetrokken.

Maar dit wordt een beetje hetzelfde als die commentaar op schijfremmen in een ander topic: natuurlijk werkt een QR maar als ik nu een nieuwe fiets met schijfremmen zou kopen dan graag liefst één met steekassen om een beetje future-proof te blijven en voor de zekerheid dat je je wielen niet uit je frame kan remmen.
bdr schreef:
vr 10 apr, 2020 23:52
De speling was nogal minimaal bij die fiets... Niet zozeer dat ik ooit last heb gehad van een aanlopend wiel maar wel zo nauw dat ik merkte dat het wiel zich telkens weer 1,5mm had verzet hoe hard ik de snelspanner ook had aangetrokken.

Maar dit wordt een beetje hetzelfde als die commentaar op schijfremmen in een ander topic: natuurlijk werkt een QR maar als ik nu een nieuwe fiets met schijfremmen zou kopen dan graag liefst één met steekassen om een beetje future-proof te blijven en voor de zekerheid dat je je wielen niet uit je frame kan remmen.
In principe zou het gewoon niet mogen, waarschijnlijk zijn de voorpadden dan te ruim geweest (10 ipv 9mm) en misschien niet voorzien van nokjes om het verplaatsen van de snelspanner te verhinderen?
Merci voor de adviezen allemaal. Ik heb al jullie berichten gevolgd, en besloten - omwille van lichaamsgewicht ook - voor een lichtere fiets te gaan. Gisteren de Genesis croix de fer 20 via een kennis kunnen testen even, en vond die toch wat zwaarder/log, tov Cannondale Topstone 105 (ook kunnen testen). Ik denk dat ik dus voor de Topstone 105 ga, rijdt vlot en dynamisch, is licht maar stevig én ik kan dit model bij een lokale fietsenhandelaar aankopen (voelt veiliger qua opvolging en afstellen). Ook dank aan Juut (die me hierin bijstond, ook naast dit forum). Fiets is de eerste aanzet, nu de rest van het forum beter ontdekken :).
Leuk!
Shadow schreef:
vr 10 apr, 2020 22:01

Misschien de snelspanners een vervangen voor betere dan? Ik heb dit toch nog niet meegemaakt :shock:
Dacht ik een mooi excuus te hebben voor m'n overstap naar steekas, wordt 'ie ontkracht.. ;)

Zelf ook nog nooit last van gehad trouwens.

zeebaars schreef:
za 11 apr, 2020 13:05
Merci voor de adviezen allemaal. Ik heb al jullie berichten gevolgd, en besloten - omwille van lichaamsgewicht ook - voor een lichtere fiets te gaan.
Ben benieuwd! Fotootje zodra 'ie er is?
Jurr schreef:
za 11 apr, 2020 20:34
Dacht ik een mooi excuus te hebben voor m'n overstap naar steekas, wordt 'ie ontkracht.. ;)
Nee joh, ik haalde laatst m’n wielen eruit na doorfietsen deze ‘winter’; er moest bij het voorwiel toch wel ff geweld gebruikt worden, as zat bijna vast in de naaf, dit systeem houd niet van pekel :shock:
Shadow schreef:
za 11 apr, 2020 21:21

Nee joh, ik haalde laatst m’n wielen eruit na doorfietsen deze ‘winter’; er moest bij het voorwiel toch wel ff geweld gebruikt worden, as zat bijna vast in de naaf, dit systeem houd niet van pekel :shock:
Altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest? ;)
Nee, zelf nieuw opgebouwd 8 maanden geleden, er zat vet aan de as :shock:
Wel een goed excuus voor een setje brede velgen met noppen als tweede wielset voor in die Fargo. En regelmatig wisselen natuurlijk. Want zo is 'ie stiekem toch leuker ook? ;)
Ik ben niet zo’n held met offroaden :oops:
Shadow schreef:
za 11 apr, 2020 22:26
Ik ben niet zo’n held met offroaden :oops:
Rustig opbouwen. En niet teveel zooi meenemen ;)
zeebaars schreef:
za 11 apr, 2020 13:05
Merci voor de adviezen allemaal.
Graag gedaan, veel plezier!